Mijn caviaatje wordt geopereerd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Mijn caviaatje wordt geopereerd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 21:41

Mijn cavia Angel wil al een tijdje niet eten. Nou, eigenlijk wil hij wel, maar het lukt hem niet. Na een paar hapjes stopt hij al.
Hij werd erg mager, dus ik ben vandaag naar de dierenarts geweest. Zijn kiezen zijn te lang en moeten onder narcose wat kleiner gemaakt worden. Ook wordt zijn blaas gecontroleerd of hij misschien een blaasontsteking heeft. Hij piept namelijk een beetje tijdens het plassen.

Hij blijft dus het hele weekend bij de dierenarts. Het arme beestje!
Ik hoop dat alles goed gaat. De narcose is geen probleem, maar het kan best zijn dat hij na de operatie niet meer wil eten. En dan is er niks meer aan te doen...
Ik ben zo bang dat hij niet meer gaat eten! Scheve mond

Duimen jullie voor hem? Hij is nog maar 2 en het is echt zo'n lieverd! Oke, het is af en toe een echt 'deviltje', maar zijn lieve kant wint het toch.... Lovers

Angel
Afbeelding

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:14

Ahhh wat een kruimeltje. Kan je geen worteltjespuree of olvarit (baby's eerste hapje proberen). Alleen het weekend overblijven heeft geen zin, kost alleen maar geld. Bovendien denk ik dat het verstandiger is, want jij kan toezicht houden, dat doet een dierenarts niet echt (hooguit 2 keer per dag). Kan je het dus niet plannen na het weekend?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:09

Oh, ik hoop dat alles goed gaat! Mijn cavia durfde ze niet onder narcose te brengen, omdat ze inderdaad bang waren dat hij erna niet meer zou eten. Die is ook niet echt oud geworden om nog steeds onbekende redenen Scheve mond
Ik duim voor je knaafje!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 10:49

Prima schreef:
Ahhh wat een kruimeltje. Kan je geen worteltjespuree of olvarit (baby's eerste hapje proberen). Alleen het weekend overblijven heeft geen zin, kost alleen maar geld. Bovendien denk ik dat het verstandiger is, want jij kan toezicht houden, dat doet een dierenarts niet echt (hooguit 2 keer per dag). Kan je het dus niet plannen na het weekend?


Hij is al bij de dierenarts....
Hij wordt dus vandaag geopereerd.
Maar is dat echt zo? Dat een dierenarts zo weinig toezicht houdt?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:54

ja, dat is zo. Zou ff bellen of het niet verstandiger is om hem om 5 uur op te halen. (trust me,Prima verteld nooit onzin)

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:20

Heel veel sterkte !!
Het komt vast wel goed hoor Lachen Ons konijntje is ook een keer aan zijn kiezen geopereerd (hij was toen 3) en daarna at hij weer heel goed.
Succes !!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:33

Heel veel sterkte. Ik hoop dat je knaaf er weel helemaal bovenop komt.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:44

(Ik had net een heel verhaal getypt, maar die is ineens weg Boos! )

Mijn cavia is ook een keer onder narcose geweest voor zijn kiezen. Hij was toen 5 maanden en hij kwijlde. Vaak is er dan wat met de kiezen, waarschijnlijk waren ze te lang. (er was alleen niets met zijn kiezen maar dit terzijde).

Ik heb mijn cavia na een paar uurtjes al op mogen halen. Hij was nog wel een beetje suf, maar verder was alles okee met hem. Ik vind het een beetje overdreven van je dierenarts om hem daar het hele weekend te houden. Als hij niet gaat eten kan jij hem net zo goed bijvoeren als de dierenarts (spuitje meevragen en bijvoeren met Olvarit, door dit beetje bij beetje in zijn bekje te spuiten. Pas op dat hij zich niet verslikt), en ik denk dat het voor je cavia veel fijner is om bij jou thuis lekker bij te komen dan in een dierenkliniek tussen de mauwende katten, jankende honden en de vieze desinfectiegeur.....

Als er iets misgaat kan je altijd de dierenarts nog bellen. Dit kost jou alleen maar extra geld en je doet je cavia er ook niet echt een plezier mee. Zelf kan je thuis ook goed op hem letten, en het is maar de vraag of de dierenarts in het weekend (of zijn assistente) wel zo goed op hem let....Verward

Succes in ieder geval, ik zou er nog maar eens over nadenken!!Enne....beterschap voor je caaf!!

Groetjes, Marianne

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:53

En heb je hem opgehaald?

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:58

Helaas klinkt dit mij bekend in de oren. Verdrietig
Mijn cavia wilde ook niet eten en ik ben toen ook naar de dierenarts geweest. Daar zijn zijn tanden geknipt, maar hij at nog steeds niet. De volgende dag weer erheen en de dierenarts zou hem dus ook opereren. Dit is allemaal goed gegaan, maar thuis wilde hij nog steeds niet eten..
We hebben hem 2 à 3 dagen gevoerd via zo'n spuitje, maar je zag echt dat hij achteruit ging. Helaas hebben we hem daarna in moeten laten slapen.. Verdrietig

Ik hoop echt, echt dat alles goed gaat bij jouw cavia. Heel veel sterkte en succes!

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:06

mij ook bekend... Verdrietig
savonds wou ik hem eten geven en hij lag er opeens zo slapjes bij dus ik pak hem op, helemaal slapjes Scheve mond en hij piepte een beetje
en stonk beetje naar asseton uit z'n mondje..
hij wou helemaal niks eten, terwijl ie normaal altijd naar z'n bakkie rent..
en hij moest ook beetje niezen enzo
nou ik helemaal bezorgt (maar het was al wel 11 uur savonds ofzo)
dus me moeder een dierenarts gebeld
nou ik weet niet meer wat ie allemaal zei maargoed..
volgende dag.. ik wou naar beneden.. komt me moeder naar me toe dat ie dood was Huilen
khoop echt voor je dat jou knaafje er goed vanaf komt Kusje

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 20:37

Bedankt voor de lieve reacties Lachen

Ik heb de dierenarts opgebeld om te vragen of hij al geopereerd was. Dat was niet het geval, het was heel hectisch vandaag en hij wordt vanavond geopereerd.
Maar hij heeft nu dus ook een blaasontsteking...Het arme beestje, zere tanden en ook nog een blaasontsteking.
Daar wordt hij nu dus ook aan geholpen en hij moet dus echt het hele weekend daar blijven.

Mijn vorige cavia heeft nog niet eens een jaar geleefd. Zij kreeg last van haar darmen en er is zelfs ontlasting naar Utrecht gestuurd, omdat de dierenarts niet wist wat ze had. Maar voordat we bericht hadden was ze al gestorven, in mijn handen.... Verdrietig

Ik ben dus echt heel bang dat mijn knaafje het niet gaat halen. Ik heb een zeer sterk voorgevoel van niet. Toch blijf ik een beetje hopen, want het is zo'n poepie! Hij mag gewoon niet doodgaan...

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:35

Ik duim voor jullie hoor!!!
Oja, als hij ook nog blaasontsteking erbij heeft kan ik me voorstellen dat de dierenarts hem toch liever daar houdt...

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:58

Ik hoop dat alles goed gaat!
Ik heb zelf 2 caafjes, eentje is ook geopereerd, aan een abses wel eens waar, maar daar gaat alles super mee. mijn andere caafje..mijn lieve oude ventje (inmiddels al 8 jaar!), daarbij zijn de tanden geknipt omdat hij gigantisch vermagerde. Door zijn leeftjd heeft hij niet meer genoeg aan alleen voer, maar wat wellicht ook bij jou cavia helpt, is melk geven. Ik zal morgen ff de precieze naam geven, maar tis melkpoeder, van nutricia meen ik. Dus stel dat jou caaf in het begin nog niet goed eet, is dit een super aanrader. Daarmee blijft mijn oudje opgewicht, en heb ik ons jonkie en zijn broertje en zusje, grootgebracht (ze waren drie dagen toen ze bij ons kwamen, moeder was dood Knipoog )

Maar iig h eel veel sterkt, laat je weten hoe afgelopen is?

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:25

Sterkte de mijne heeft het niet gehaald.....wou ook niet eten

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:31

Hoe is het nu met je Caafje?
Nog iets gehoord van de dierenarts.

Ik duim voor je.

Vind het wel heel frapant om zo veel reacties te horen van mensen die dit ook met hun cavia hadden.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:52

kben ook wel benieuwd
khoop het echt voor je dat het goed gegaan is *duim duim*
mjaa cavia's zijn ook 'tere' beestjes he
die van mij was nog maar 2..

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 23:09

Ik weet nog niet hoe het met hem is...
Ik ga morgenochtend bellen om te vragen hoe de operatie is gegaan en hoe het met hem is.
Helaas moet ik morgen werken, dus kan ik niet vragen of hij eerder naar huis mag, omdat ik dan toch de hele dag niet thuis ben...
Ik hoop zo dat het goed is gegaan!

Bedankt voor de lieve reacties Lachen

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 12:53

Ik hoop zo voor je dat het goed gegaan is. Ik heb zelf ook een caaf en moet er niet aan denken dat ik haar moet missen. Klinkt misschien maf, het is tenslotte 'maar' een cavia. Maar het is zo'n leuk beestje. Ze doet zo'n beetje alles wat een cavia eigenlijk niet kan enzo. Zo grappig.
Heel veel sterkte en laat je het ons wel weten?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:34

Herkenbaar verhaal, Plukkie de cavia wilde ook niet meer eten, enz enz.
Dus geopereerd, kostte 120 gulden. Daarna is hij 2 dagen later overleden. Hij bleek een darmverstopping te hebben. cavia's zijn heel gevoelig voor darmverstoppignen. een paar dagen op brood zetten is mij verteld. Opereren betekent meestal de dood van het diertje, ik zou het dus ook nooit meer doen. Het dier heeft vreselijk geleden, kwam suf thuis, en daarna zat hij nog 2 dagne in een hoekje.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 15:26

germie schreef:
Herkenbaar verhaal, Plukkie de cavia wilde ook niet meer eten, enz enz.
Dus geopereerd, kostte 120 gulden. Daarna is hij 2 dagen later overleden. Hij bleek een darmverstopping te hebben. cavia's zijn heel gevoelig voor darmverstoppignen. een paar dagen op brood zetten is mij verteld. Opereren betekent meestal de dood van het diertje, ik zou het dus ook nooit meer doen. Het dier heeft vreselijk geleden, kwam suf thuis, en daarna zat hij nog 2 dagne in een hoekje.


Mijn vorige cavia is ook gestorven aan iets met haar darmen. Zij is niet geopereerd, omdat ze niet wisten wat het precies was, maar ik heb geprobeerd haar op te sterken met vloeibaar eten in een spuitje. Helaas is zij gestorven voordat de uitslag van het onderzoek binnen was.
Cavia's kunnen echt niet tegen iets met de darmen.
Maar ja, je probeert zo'n beestje wel te helpen, dus ik doe het gewoon weer, gewoon om hem een kans te geven!

Ik heb vandaag de dierenarts weer gebeld om te vragen hoe het met Angel was.
Hij eet weer! Nog niet genoeg om naar huis te mogen, maar hij eet al wel! Gelukkig maar...
Ze bellen me op als hij genoeg eet en naar huis mag.
Ik blijf nog wel op mijn hoede, want het kan natuurlijk altijd nog mis gaan, maar het gaat al wel de goede kant op! Lachen

Nog bedankt voor jullie lieve reacties!

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:59

zo leuk voor je joh!!
gelukkig eet ie weer Lachen nou hopen dat ie snel aansterkt

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:17

Oh,gelukkig,ik heb het topic de hele tijd in de gaten gehouden om te lezen hoe het ging.Fijn dat het goed gaat,en hopelijk mag hij snel weer naar huis.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:30

gelukkig maar!!

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:31

Oh wat een goed nieuws!!
Nogmaals succes met het weer beter maken van je knaafie Lachen