Springschoenen, welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Springschoenen, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:17

Voor mijn paard zoek ik springschoenen die zacht zijn, niet heel erg draaien, maar toch goed beschermen. Hij heeft een hele gevoelige huid en met van die gewone rubberen gaat dat niet goed in zijn kootholte (links vooral, rechts gaat goed). Nu heb ik van die zachtere, maar dat gaat ook niet helemaal goed alhoewel wel beter dan met die rubberen. Als ik ze omdoe, zijn ze schoon, maar tijdens het lopen komt er toch zand tussen en als de springschoen dan draait, dan schuurt het kennelijk toch. Elke dag springschoenen om is misschien iets teveel van het goede, maar met longeren en loslaten wil ik ze echt om hebben. Wie weet er nog een type springschoen dat fijn zacht is waardoor het niet zal schuren?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:24

Ik geloof niet dat er springschoenen bestaan die niet draaien. Naar mijn weten zijn de neoprene nog het zachtst. Grappig, Flair krijgt van de rubberen ook alleen links wondjes in haar koot...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:26

lov, er zijn pijpkousen die lopen tot over de kroonrand. misschien is dat een oplossing?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:28

misschien de scalpers van Racing Tack. Deze zitten strak om de bal en de kroonrand. En als dat niet genoeg is kun je daar nog springschoenen overheen doen. Dan draaien ze niet over de huid maar over de scalper heen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:30

Wij hebben voor Shadow neoprene die niet draaien, er zit een soort van bobbetje in wat in de kootholte (of daar ergens) valt zodat ze niet draaien.
Ze gaan met klitteband vast en ik vind ze fantastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:34

SP, ze moeten en de bal beschermen en de kroonrand bij het springen en zorgen dat zijn ijzers blijven zitten Haha!.

Sjimmy, die heb ik inderdaad nu. Ze zijn wel fijn, maar het bobbeltje slijt alweer door en daardoor.... vul maar in ....

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:51

hmmm balen.
Van welk merk heb je ze? Misschien moet je deze van een ander merk eens proberen?

Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:53

Ja, ik zou die van Kieffer nog kunnen proberen, maar ik hoorde al in een winkel dat die ook snel stuk gaan.
Misschien toch eens op zoek naar de dingen die SP bedoelt?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:53

lov, het zijn springschoenen aan de pijpkous vast. ik heb ze laatst nog op een hippische markt gezien en bij ons worden ze gebruikt door de westernruiters.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:51

Ik heb neoprene. ze draaien best erg en ik vind ze niet zo fijn zitten.
Ik heb ook gesloten rubberen maar die krijg ik écht niet om Haha!

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:32

wij hebben die van eskadron, draaien wel maar zijn heel soepel en zacht.
die zijn volgens mij vanbinnen van neopreen en van buiten een beetje suedeachtig.
toedeledoki
gillian

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:03

Lovely schreef:
Ja, ik zou die van Kieffer nog kunnen proberen, maar ik hoorde al in een winkel dat die ook snel stuk gaan.
Misschien toch eens op zoek naar de dingen die SP bedoelt?


Die Kieffers heb ik ook. Bij mij blijven ze erg goed zitten en is ook kwalitatief goed. Alleen de merknaam blijft niet plakken in het wasmachien. Nu zijn ze merkloze Kieffers.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:12


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:14

Dank Margreet.

SP is dat wat je bedoelt? Nadeel ervan is dat ik mijn paard geen beschermers om wil doen die helemaal afsluiten, geen PC's of Action 3-in-1 dus liever.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:15

jep die bedoel ik dus. wel beetje erg blauw Haha!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:17

Kieffers gaan ook snel stuk, wij deden langer met de goedkope van harry's horse

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:21

Colors: Black, Burgundy, Hunter Green, Navy Blue, Purple, Red, Royal Blue, White Haha!

Prof's Choice is wel even wat anders dan die ondingen van Action overigens...

Misschien dat die website van Prof's Choice helemaal wel interessant is om eens te bekijken, staan ook allerlei springschoenen (bell boots, overreach boots) op.

Om ijzers aftrappen te voorkomen is DuckTape overigens ook heel effectief Haha!

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:23

He margreet heb jij een plaatje voor mij van die DuckTape. Mijn paard slaat zomers erg vaak zijn ijzer eraf als hij op het land staat.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:30

DuckTape is gewoon plakband, maar dan heel stevig, van dat grijze, bij iedere DHZ zaak verkrijgbaar.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:31

Wat heeft ducktape met springschoenen te maken??? Jullie maken me nu wel nieuwsgierig.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:39

Bij SGW wordt vaak ducktape om springschoenen en ook om peesbeschermers gedaan zodat het klittenband niet onverwacht loslaat in blubber en in de waterbak.

Hier een voorbeeld (zwart was helaas op):

Afbeelding
met dank aan VVtjuh Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-02-03 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:45

Ja, dat wist ik wel, maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig hoe je met ducktape voorkomt dat een paard zijn ijzers aftrapt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:46

Ah ok, maar je vroeg naar het verband tussen ducktape en springschoenen, dus vandaar mijn reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:49

Klopt, naar aanleiding van de posts van margreet en marlinde ben ik nieuwsgierig hoe ducktape ervoor kan zorgen dat je ijzers blijven zitten.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:50

Het vastplakken van je ijzers.
Een stuk ducktape langs de rand tussen hoef en ijzer. Je maakt het dan net wat gladder en dichter waardoor ze dat randje niet te pakken krijgen.
Het is echt geen wondermiddel hoor, verwacht er niet te veel van, zeker niet als de takken van het ijzer ver uitsteken, maar proberen kan altijd, die tape is echt niet duur.
Nooit een hoefsmid de achterkant van een hoef in zien tapen om te voorkomen dat siliconen eruit lopen als ze nog zacht zijn? Dat idee.
Springschoenen zijn effectiever, maar als ze daar schuurplekken van krijgen moet je toch wat.

Als het echt heel vaak gebeurt moet je trouwens toch bij je smid zijn hoor. Achterijzer iets terug leggen en voor de takken wat korter kan ook al veel schelen!