Voorval tijdens wedstrijd bij Prisca.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 18:10

Ik wilde dit niet bij Prisca in het vrolijke verhaal zetten vandaar maar hier.

Prisca was lekker aan het losrijden en Karin en ik stonden even bij de trailer. Ik had net koffie ingeschonken.
In mijn ooghoek zie ik een paard opstaan en vervolgens weer neervallen en verder op lag een meisje keihard te schreeuwen en te huilen op de grond.
Het paard bleef doodstil liggen. Ik duwde de koffie in de handen bij Karin, en schrok zelf eigenlijk al een beetje van de reactie van Karin.
Maar ik erheen, het paard was gaan steigeren met het meisje erop en volledig achterovergevallen bovenop dat meisje hoorde ik later. Het meisje lag vervolgens bekneld onder het paard. Paard bleef liggen.
Vervolgens na 10 minuten stond het paard op, maar viel vervolgens eigenlijk meteen weer neer. Maar wel voldoende dat het meisje bevrijd was. Ze was helemaal overstuur. Iets later zag ze dat haar paard weer lag en vervolgens helemaal stil, en ogen dicht. Het kippenvel en ik zat te trillen van de zenuwen en meteen kwam iets terug bij mij wat ik meegemaakt had. Na zo'n 15 min. gelegen te hebben knipperde hij wel met zijn ogen, maar zijn buik rommelde aan allekanten en de flanken gingen enorm heen en weer. Bleef nog wel een poos liggen. Iedereen wilde hem optillen, maar met eigenaar besloten om het paard te laten liggen en af te wachten wat hij zelf zou doen. Hij deed denk ik na zo'n 10 min. ineens een poging om op te staan, nadat hij stond, bleef hij wel versuft staan.
Ik ben meteen met dat paard gaan stappen. De dierenarts werd gewaarschuwd omdat hij toch niet in orde bleek te zijn.
Het meisje was inmiddels ook opgestaan, had veel last van haar buik, en wilde zelf met haar gaan stappen. Ze wilde meteen het paard gaan belonen, maar ik zei doe maar niet want hij rommelt te veel van binnen en wacht maar op de dierenarts.
Na zo'n 45 min. stappen kwam eindelijk de dierenarts, Uithof Utrecht, hij moest van ver komen. Maar het wachten duurt dan altijd lang.
Na onderzoek van DA, bleek dat het paard een zware koliekaanval gehad te hebben.
Medicijnen gekregen en paard rustig laten stappen. Er is geen wedstrijd met het paard gereden want ze moest nog beginnen.
Het paard was niet makkelijk om op de trailer te zetten maar stond er later wel op. Ze zijn meteen rustig naar huis gereden en het paard mocht 24 uur niets meer eten van de DA.
Meisje ging geloof ik wel goed, had veel last van haar buik, niet echt van haar been gelukkig.

Maar een paar jaar geleden was ik op een wedstrijd toen er ook een paard neerviel na gesteigerd te hebben en is helaas ter plaatse overleden.
Blijf eigenlijk dat heel eng vinden een paard wat zo ligt. Moet daar altijd aan terugdenken.
Vandaag dacht dat meisje ook meteen het ergste van haar paard, maar gelukkig viel het mee.
Heb wel geloof ik de hele dag lopen te trillen van de zenuwen.
Vindt het zielig zowel voor het paard als voor de eigenaars.

Krijg nog kippenvel als ik eraan denk. Wat ben ik blij met Bokt om zulke dingen dan in de groep te gooien...

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl


Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 18:14

Ja, ik hoorde het verhaal al van Karin.
Jeetje, wat zul je dan schrikken zeg!
En als je erop zit, of het is je eigen paard dan nog meer!!!

Maar goed dat het zo goed is afgelopen allemaal , want het had veel erger gekund....

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 18:15

Brrrr daar moet ik dus echt niet aan denken.....voor allebei niet.
Ik kijk zelf al niet eens als iemand gewoon van het paard valt maar dit ULGH, bah, gelukkig maar dat het met allebei goed is gekomen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 18:19

Mooi beschreven Roel, hoe triest het ook was. Ik heb het niet zien gebeuren, zag het pas toen het paard doodstil op de grond lag. Ik dacht meteen: 'Die is dood' en ik schrok enorm. Misschien hypocriet, maar ik ben achter de trailer gaan staan zodat ik het niet hoefde te zien. Toen ik later toch ging kijken, zag ik gelukkig dat-ie z'n hoofd bewoog en dat was een enorme opluchting. Het zal je paard maar zijn, ga je een dagje op concours, raak je 'm op zo'n banketstaaf manier kwijt... Maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Hoop dat het paard er weer helemaal bovenop komt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 18:24

Mijn pony heeft zn anderhalve week geleden ook 3 keer een zware koliek aan val gehad Huilen
De dierenarts is er ook 3 keer bijgeweest,ze hebben haar ook 2 keer doormoetenspoelen. Verdrietig
De derde keer dat ze het had belde de manege eigenaar me sóchtends om 7uur op dat ik met spoed moest komen,ik kwam toen aan en toen lag ze in de bak, de dierenarts was er nog niet Verdrietig en ze lag daar maar met der ogen dicht toen ging ze ineens heel langzaam ademhalen,toen kwam gelukkig de dierenarts erbij en heeft haar snel een spuitje gegeven en weer gespoeld,je voelt je echt heel erg machteloos als je beestje daar zo ligt op de grond en niet meer kan lopen is echt heel erg

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 18:25

Ik weet niet wat je deed, het enige wat ik eigenlijk nog weet is dat ik jou mijn koffie in mijn handen drukte welke ik later koud op heb gedronken. En ik heb nog wat tegen je gezegd, maar ik zou niet meer weten wat eigenlijk... Het ging te snel. Schrok ook van jou reactie eigenlijk... Ik had ook het ergste in mijn hoofd...

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:11

Zucht erg he. Ik heb dit inderdaad niet meegemaakt.

Helaas ken ik het meisje ze is lid van onze vereniging maar komt nooit bij ons op stal. Ze heeft een heel mooi paard en loopt M2. Helaas heeft ze de afgelopen maanden wat tegenslagen. Ik hoop echt voor haar dat dit de laatste is Huilen .

Als ik haar spreek of zie zal ik vragen hoe het erna gegaan Scheve mond\

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:13

Gatver, blij dat ik er niet bij was, ik weet niet hoe ik gereageerd zou hebben.

Roel ik vind 't erg goed van je dat gelijk gereageerd hebt en bent gaan helpen. Al is 't van je overgenomen, je hebt gedaan wat je kon. Ben trots op je!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:15

eng hoor!schrik je erg he?
soms kan het gebeuren als een paard steigert en zo neer komtte vallen dat ie dus zijn nek breekt........

op de keuring gisteren stonden we bij een buitenbak waarin twee meiden met een merrie en haar vuelen liepen.ineens een enorme schreeuw,kim zag een meisje door de lucht vliegen.bleek ze een trap te hebben gehad van het veulen,wat behoorlijk zeer deed want ze schreeuwde het uit.ik kon er niet naartoe had zelf een merrie vast maar een vrouw en de stempelman er gelijk naartoe.later zag ik haar gelukkig wel weer lopen,pfff maar die klap was hard aangekomen.

gelukkig dat dat meisje en haar paard weer in orde zijn(van de wedstrijd van pris bedoel ik)

soms is het beter om te zwijgen

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:33

Ik heb vorig jaar met jureren gehad, dat een paard tijdens het losrijden dood neerviel, echt vreselijk. Ik hoorde een gil, keek, zag het paard weer overeind komen, 3 zwabberpassen, viel weer en was dood. Echt vreselijk!!! Ik hoop zoiets nooit meer mee te maken.
Er was nog een andere ruimte om los te rijden en in overleg met de eigenaresse van het paard is de wedstrijd doorgegaan. Bevriende boeren hebben het paard toen opgehaald, en heel netjes met een takel aan 4 benen opgetild en op een vrachtwagentje gelegd.
Terwijl ze daarmee bezig waren, natuurlijk de wedstrijd weer stil gelegd, kwam er iemand klagen dat ze wilde starten omdat ze haar paard anders leeg reed, daar wordt je toch gewoon stil van, tenminste ik wel, ieder reactie was onvoldoende geweest. Frusty

Navragen is beter dan afvragen.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 20:40

Begrijp niet dat mensen dan zo kunnen reageren. Die hebben dan gewoon geen gevoel en rijden daar alleen maar voor punten. Op mijn oude vereniging was ook een meisje, daarvan mocht je het paard niet aaien want dat leidde hem af.
Maar op die wedstrijd van mij toen met dat paard, de eigenaresse wilde eigenlijk ook dat de wedstrijden door zouden gaan, maar er waren zoveel ruiters en zo danig van slag dat er na overleg is besloten om de wedstrijden te staken. Uit eerbied voor het slachtoffer met haar paard, alle ruiters waren het hier volledig mee eens. Er bleven toen heel veel mensen toch om te praten. Toch af en toe wel een grote familie het paardenvolk op wedstrijden. Het kan dus ook anders..

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:49

Afgelopen zaterdag ook zoiets Boos! Mensen hadden concours gehad, zetten hun paard op de trailer, zijn weggelopen bij de trailer, bleek later het paard over de voorste balk heen gesprongen te zijn, stond dus helemaal voorin de trailer Frusty . Met veel pijn en moeite hebben ze hem eruit gekregen, hebben ze hem er zo weer ingeknald. Weer precies hetzelfde verhaal, weer voorin de trailer. Weer uituit gehaald, paard had zijn hele kop kapot. Veearts erbij, paard platgespoten, en geblindoekt WEER op de trailer Huilen ...ging allemaal errug moeilijk. Als je eriets van zei, kreeg je toch een commentaar Misselijk ! Niet normaal meer. Zulke mensen kan ik wel schieten Extreme duivel

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:51

Getsie! Wat lijkt me dat vreselijk om te zien! Wat zal dat meisje ook vreselijk geschrokken zijn! Vandaag heb ik ook een vierspan shetten over de kop zien gaan, de 2 achterste waren over elkaar heen gevallen en zaten helemaal klem tussen de leren repen en de wagen! 1 shet lag onderop, de andere lag/stond er half bovenop. Gelukkig is dit allemaal goed afgelopen en konden ze zelfs nog de hindernis uitrijden...... ( nadat ze alles los hadden gemaakt en weer in elkaar hadden gezet....)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 06:23

bah kan me voorstellen dat je je rot schrikt ik maak gelukkig zoiets zelden mee net wat sanderijn zegt ik hoorde zaterdag een schreeuw en draaide me om zag nog net iemand door die bak zijlen had een flinke schop gehad.
Ook was er een paard die in de stilstaande trailer uitgleed en dus alles in elkaar schopte die had wel aardig wat wonden toen ze eruit kwam maar liep niet kreupel.
ik zou me ook doodschrikken petje af dat je toch durfte te helpen!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-01 15:22

Ik denk dat ieder normale paardenliefhebber zijn hulp aanbiedt!! En als je normaal in elkaar zit

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, judithje, pillow, Purkii, XladyX en 41 bezoekers