gezocht: een superbrave KINDERpony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

gezocht: een superbrave KINDERpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 16:25

Hallo,

Ik ben voor mijn 8 jarige dochter op zoek naar een in alle opzichten superbrave pony.

Een pony die houdt van lekker gepoetst te worden en lekker tutten (die tijdens het poetsen zelfs los kan staan en absoluut niet happerig is of slaat), waar ze mee kan wandelen aan een halster zonder dat ze gelijk wordt meegesleurd en die op je af komt als je hem uit de bak moet halen en makkelijk de trailer ingaat.
Die braaf is met rijden in de bak (waar ze wat van kan leren)maar ook langs de weg in het verkeer en zeker niet schrikkerig is.
Die het leuk vind om een sprongetje te maken en af en toe voor de kar kan.

Kortom een lieve BETROUWBARE aanhankelijke pony waar ze een band mee kan opbouwen.

Is dit nog mogelijk?
Moet je gewoon geluk hebben en het treffen of is er een ras dat erom bekend staat veel van deze eigenschappen te bezitten?

Groetjes Door


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:35

Ik denk dat het zeker mogelijk is om zo'n pony te hebben, maar om er eentje te vinden??? Dat wordt moeilijker. Bij ons op de manege komt het er meestal op neer dat de beginnerspony's niet gekocht worden, maar 'gemaakt'. Wat ik daarmee bedoel is, dat we een pony kopen, die wel braaf moet zijn in de omgang, maar nog niet geschikt is voor beginners. Dan laten we die in het begin alleen maar met de gevorderde ruitertjes lopen en af en toe met een 'goede' beginner. Uiteindelijk zijn er een heleboel pony's op die manier geschikt geworden voor de kleinste en minst ervaren kindjes.
Zo'n pony die jij beschrijft, die hebben wij wel lopen, maar is niet te koop, omdat ze razend populair is bij onze kinderen.

Vandaar dat ik wel denk dat de door jouw beschreven pony bestaat, maar ik denk dat het heel erg moeilijk zoeken is.
En voor een pony die aan die eisen voldoet, moet je soms toch ook nog best een aardig bedrag neerleggen, naar verhouding veel meer dan voor een paard met goede papieren.
Ik denk ook niet dat je het in een bepaald ras moet zoeken, de meest brave pony's bij ons op stal zijn de vuilnisbakkies.
Heel veel succes met je zoektocht naar de ideale pony.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:47

Dat zijn de beruchte spelden in de hooiberg Knipoog

Misschien moet je de eisen iets bijstellen, kijken wat je heel belangrijk vindt en wat iets minder belangrijk is. Maar dat je een oudere pony moet hebben is duidelijk. Een die de wilde haren kwijt is en alles al een keer gezien heeft.
Maar los staan bij poetsen bijvoorbeeld doe ik nooit, behalve in de box dan.
Buiten is de pony van mijn dochter een schat maar als ze een lekkere pluk gras ziet dan skiet mijn dochter ook er achteraan Haha!
Tijdens buitenritten heeft ze meestal haast, daarom fiets ik er altijd naast met een touwtje er aan en dat gaat heel goed.

Verder voldoet die van ons aan jouw beschrijving. Ik heb haar als 16-jarige gekocht in Leeuwarden terwijl ik zelf in Limburg woon. Ze was ook nog een D terwijl ik eigenlijk een kleine C wilde maar ik heb geen seconde spijt van de aanschaf gehad.

Succes met de zoektocht.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:51

Dat is zeker mogelijk, wij hebben een pony te koop die bijna aan alle eisen voldoet, alleen komen er als het goed is deze week mensen kijken.

De pony is namelijk makkelijk met poetsen etc. Of ze echt stil zal staan zonder touw weet ik niet. In de box wel hoor, maar als je haar op het erf zal zetten weet ik het niet. Ze zal nooit bijten of slaan.
Ze kan wel sterk zijn, maar in principe gebruikt ze haar kracht niet tegen je. Ze komt naar je toe in de bak. En is trailermak.
Ze is braaf met rijden, behalve het grootste nadeel dat ze kleeft.
Ze is verkeersmak en zeker niet schrikkerig.
Ze kan een sprongetje maken, en ze kan goed met tuig lopen etc. Echt voor de kar heeft ze bij ons nog niet gestaan, maar waarschijnlijk vroeger wel.

Dus met goed zoeken kan het wel, dit is overigens een pony zonder papieren.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:03

Ook een tip is een bijrijdster te zoeken die een evt. red. brave pony die je eerder zult vinden dan een hele brave (vertrouw niet alle verkopers) bij kan rijden. Dat scheelt voor het gedrag van de pony vast.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:11

Die pony's zijn te vinden hoor. Het zijn geen machine's maar blijven dieren dus 100% aan zo'n eis voldoen kan niet. Maar wij hebben meerdere pony's die aan deze eis voldoen. En dit soort pony's worden niet geboren maar gemaakt.
Zo als Percy zegt kan je beter een wat oudere pony hebben die al z'n wilde haren kwijt is. Maar onze pony's zijn ook tussen de 1(daar word dan natuurlijk nog niet op gereden maar is verder in de omgang wel zoals beschreven) en 6 jaar oud op 1 na(die is 21 en niet eens het rustigst).
Maar als je dit zoek zou ik voor een netjes opgevoede shetlander gaan. Dan weet je zeker dat je er iig zo'n pony van kan maken als hij dat niet zou zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:20

wij hebben een oude manege pony gekregen! Lovers hij was 20 en werd wat te stijf om in de lessen te lopen, de manege-eigenaresse zocht een goed tehuis voor hem en mijn dochter leert momenteel op hem rijden! een gouden pony! (en een super deal Lovers ) informeer eens bij een aantal maneges (of fnrs??) je weet maar nooit! er was hier op bokt laatst toch ook iemand die zijn manege paarden/ponies verkocht?
informeer eens bij een betrouwbare (ja die zijn er echt hoor!) handelaar en zijn toch wel kinderen die te groot worden voor hun pony? veel succes

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

sigi
Berichten: 138
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:39

kijk bij eenmaal andermaal staan er ook wel eens een paar

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:27

Wij hebben wel een pony die volgens ons aan al die eisen kan voldoen.
Het is inderdaad een beetje een speld in de hooiberg, maar natuurlijk bestaan zulke ponies wel. Ten eerste moet het karakter goed zijn, maar zoals al eerder is gezegd, kun je een pony verder maken en breken.

Het betreft een 4-jarige bruine welsh A ruin van ongeveer 1,20 m. Hij staat bij ons zeker niet als eerste op ons "verkoop-verlanglijstje", dus echt een koopje moet je niet verwachten.
De pony is hartstikke mak onder het zadel en volgens de mensen die erop rijden is hij erg fijn te rijden.
Hij heeft (bijna) nog niet voor de kar gelopen, maar dat kunnen wij wel verzorgen.

Het gaat hier om Lageveld Tomcat (zie profiel).

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 01:19

Bedankt voor jullie reacties.
Met los staan tijdens het poetsen.....bedoel ik natuurlijk in de box (de pony die ze nu heeft moet ik aan een halster aan 2 kanten vastzetten, anders probeert hij haar te happen of te pletten etc.) Verdrietig
En een goede bijrijder is niet zo makkelijk vind ik met een pony van 122 cm. (in het begin was er iemand bij ons op stal die zo lief was hem 2 x in de week bij te scholen maar zij had ook nog haar eigen pony dus op een gegeven moment kwam ze natuurlijk ergens tijd tekort.....).

Ach ik denk dat je inderdaad gewoon mazzel moet hebben.
En dat het in eerste instantie moet klikken tussen het kind en de pony !
Dat is onze fout geweest, terwijl we zagen dat ze een beetje bang voor hem was, hebben we hem gewoon gekocht in de veronderstelling dat dat wel los zou lopen met de tijd...... Frusty (het is alleen maar erger geworden)
Ik vind het echt heel jammer want ik ben zelf hartstikke gek op 'm (jammer dat ie zo klein is Lachen )
Groetjes

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 02:35

Hoi Door
Goed dat je op zoek gaat naar een andere pony.Die speld is er echt wel en met zulke superbazen als jullie gaat dat echt lukken.Er zijn meer ponie's als Saartje;Heb geduld maar we gaan samen op zoek!


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 07:46

Ja, de inmiddels 17-jarige pony van 1.30 van m'n vriendin. Zij kregen die als totale leken toen die pony 3 jaar was, zo van de Zuidlaardermarkt. Bleek het een eerste premie B-welsh te zijn, goed papier, mak, eerlijk enz. Dit was dus puur geluk, want hun vader wist niets van paarden.
Ze hebben er enige veulens mee gefokt (pony was drachtig toen ze haar kochten), en nooit is ze kwaad gewest.

Verder dus een inmiddels 4-jarige haflinger, die mensen hebben haar tegen m'n advies in als 3-jarige groene gekocht. Het eerste half jaar was een drama, ze dachten deze wel in te kunnen rijden, maar begrepen de pony niet. Telkens vielen er mensen af, soms wel 4 kinderen!!! op een middag. Daarna hebben ze mij gevraagd om eens te kijken.Nu zijn we een half jaar verder en zit er geen kwaad in. Verkeerd begrijpen van een dier kan ook levensgevaarlijk zijn!!!!
Iedereen kan er zo op weg rijden. Alleen krijgt ze straks haar eerste veulentje, en ik heb al verteld dat dat wel eens tijdelijk een wat bijterige pony op kan leveren.

Het enige nadeel van deze pony's: ze zijn niet te koop. M'n vreindin leent de pony wel eens uit aan familie, of laat er kleine kinderen op rijden, maar verkocht wordt ze niet.
Als zulke pony's verkocht worden, dan blijven ze vaak in de familie of bekenden, je moet heel veel geluk hebben dat j zo'n pony kunt kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:01

Goed dat je je eerst goed gaat oriënteren, want er worden veeeeel te veel ponies aangeschaft omdat men gehoord heeft dat ze zo braaf zijn....
Zo staat bijvoorbeeld de Fjord of de Haflinger vaak nog te boek, terwijl ik durf te beweren dat dat in de regel dus absoluut GEEN geschikte kinderpony is. Veel te drammerig en lomp, en bovendien met rijden zeer eigengereid.

Ik denk dat je in de Welshjes wel wat van je gading zou moeten kunnen vinden. Deze ponys staan een stuk hoger in het bloed, zijn dus vaak wat pittiger, maar daardoor ook intelligenter en veel minder lomp.

Wat je keuze ook gaat zijn, een paard blijft een paard blijft een paard blijft een paard. 100% zekerheid heb je dus nooit, het blijft een levend dier dat kan schrikken, een eigen willetje heeft, en ook wel eens z'n dag niet heeft, dat moet je een dier ook kunnen gunnen.
Maar met een stukje deskundige begeleiding, denk ik dat je kind met een welshje (of bv een New Forest of Connemara) heel veel plezier kan krijgen.
Veel succes en plezier met het zoeken!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:14

je kan ook een leuke manege pony kopen.
bij onze manege staan wel leuke.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:56

Het nadeel van een manegepony is soms dat die heel braaf zijn met een paar uur werk per dag maar draken kunnen worden als ze maar een ruitertje hebben en niet meer veel hoeven te doen.
Dat hoeft niet te gebeuren maar het kan wel, ik heb dat een paar keer van dichtbij meegemaakt.

Verder heb ik me ook een keer vergist, net als jij. Onze Lotje was een hele brave Welsh B pony tot mijn dochter er, buiten haar eigen schuld en schuld van de pony, een keer afkletterde en er niet meer meteen opgezet werd omdat de les afgelopen was Frusty
Ik had dat helaas niet gezien en de pony vond het wel heel handig. Vanaf dat moment viel ze er elke dag wel een keer af. Gelukkig werd ze niet bang maar ik heb de pony toch verkocht voordat dat wel zou gebeuren. Het voordeel van een oudere pony is toch dat die dit soort streken minder snel zullen leveren.

Dat ze vaak binnen de kennissenkring verkocht worden klopt ook. Ik ben nu ook een beetje aan het azen op een hele leuke B-pony van 16 jaar:)

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:03

Ik zou me echt niet vastpinnen op leeftijd. Ik heb een aantal zeer makke pony's gezien van 5/6 jaar. Als je zo eentje kunt kopen, dan heb je een gouden pony. Maar ze zijn er niet veel.
Het is wel waar dat de meeste oudere ponys de streken wat meer kwijt zijn. En gelukkig kan een pony van 20 ook nog jaren mee vaak. Ook een makke van 20 zou ik niet afslaan.
De vorige ponyvan mensen die ik ken is 33 geworden, nooit ziek of wat dan ook. Dus 33-20 is nog 13 jaar, en meestal ben je er dan wel uitgegroeid.
Helaas hebben ze nu een 7-jarige vervanger gekocht waar geen rem op zit (tenminste niet voor de kinderen, met gehang aan de teugels gaat de tong er uit en laat de pony zien dat ze pijn heeft enn dus gaat ze rennen, geen fout van de pony, maar een kinderruiterfout). De pony is gewoon te pittig waardoor er aan de teugels gehangen 'moet' worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:34

vamp schreef:
je kan ook een leuke manege pony kopen.
bij onze manege staan wel leuke.


Daar zitten idd superkinderponys bij, maar ze hebben vaak hetzelfde nadeel als dravertjes die voor recreatie aangeschaft worden: "overconditie" voor het doel waarvoor ze aangeschaft worden.

Wat wel een mooie oplossing kan zijn is om de pony ook nog een uurtje per dag in de les mee te laten lopen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:35

Sonja"]
[quote="vamp schreef:
je kan ook een leuke manege pony kopen.
bij onze manege staan wel leuke.


Daar zitten idd superkinderponys bij, maar ze hebben vaak hetzelfde nadeel als dravertjes die voor recreatie aangeschaft worden: "overconditie" voor het doel waarvoor ze aangeschaft worden.

[/quote]

Ach ja, als je lang genoeg niks meer doet met een draver, valt die conditie ook wel weer tegen. Ik ben namelijk al weer hard aan het trainen om met haar in Kootwijkerbroek de finish te halen Lachen

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:39

Joh dat haalt Salty op d'r sloffies!

jameslover

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:29


Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:57

Jammer dat Jamy niet ietje kleiner is Knipoog rijden kan Sara er iig al heel goed op Party!! *LOL*
Maar goed zoeken en dan vinden jullie vast en zeker de pony waarnaar jullie op zoek zijn!

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:07

hoi ik denk dat zo n pony zeker wel te vinden is we hebben er zelf 10 op stal staan die zo aan je omschrijving vol doet . maar het is inderdaad zoeken naar een speld in een hooi berg. ik geef les op deze pony's maar het was wel moeilijk om ze te vinden

ONDERSCHRIFTLOOS

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:12

Aan welke grootte zit je te denken een A/B pony??? OF een B/C?

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 18:45

Hoi "Westernfreak",
Ik zat te denken aan 125 a 130 cm (is dat B/C ?)
Hoezo, weet jij de ideale kinderpony te staan?

En eh "Jameslover",
de pony die we nu hebben komt via marktplaats....."iedereen" zegt dat zijn of haar pony is wat je zoekt.

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:12

Ik las de volgende advertentie op het Zeelandnet:
Wij zoeken een nieuw thuis (ivm met stallen tekort) voor onze Baccaras. Het is een ruintje van zo'n 1.34m, die zeer lief in de omgang en met rijden is. Hij is zeer geschikt voor beginners. 200% verkeersmak, gaat graag buitenrijden. Het liefst heeft Baccaras een maatje op stal anders voelt hij zich een beetje alleen. Hij heeft hele goede papieren en is een NRPS-pony. We vragen voor hem 950 euro, da's niet veel. Wel graag een goed tehuis met veel aandacht. Interesse? Bel of mail gerust even voor meer info + foto's, of kom langs voor een proefrit!

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers