Hoe eten jullie paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ieris

Berichten: 1757
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Hoe eten jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 19:40

Hallo Allemaal!

Ik zou graag weten hoe jullie paarden eten,want mijn paardje eet een beetje vreemd.
Hij tilt altijd tijdens het eten afwisselend zijn linker en rechter voorbeen op. Zo ziet het er dan uit.
Afbeelding
Afbeelding
Is dit normaal?Of hebben jullie paarden die ook zo eten?
Eten jullie paarden snel gemiddelt of langzaam?
Blijven ze nog lang hun emmer of bak uitlikken?
Waar eten ze uit, een emmer of een andere voerbak?
Hoe vaak per dag krijgen jullie paarden brokken?

Zijn er nog meer mensen die paarden hebben met rare eetgewoontes? Vork


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:45

Lois weet precies hoe je alle haver tussen de brok uit moet vissen.
Hij likt over de bodem van de voerbak waar bij de haver oplikt. Als er een brokje op zijn tong blijft plakken schuift hij die er met zijn lippen vanaf. Zo houdt hij een bak bekwijlde brokjes over die hij in 3 uur opeet. Heel langzaam. Eerst neemt hij wat happen kuil en stro en dan af en toe een hapje biks Haha!
Lois krijgt 3 keer per dag biks met haver op de avond voer ik muesli. Die laatste 2 kilo muesli heeft ie altijd binnen 15 minuten op Vingers aflikken.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:40

Anca eet gulzig en maak flink wat vocht aan daarbij.
Ze verkiest de brokken met kruidenmuslie boven de wortels,die dus als laatste opgaan.
Ze eet uit een voerbak en likt de bak geheel schoon,met slobber en zemelen wil ze nog wel eens knoeien.
Ze krijgen 2x daags hardvoer en 3x daags kuil of hooi,daarnaast krijgen ze ieder dag een hapje naar gelang hun prestatie van die dag en in de wintertijd een paar kilo wortels per dag en een paar x per week zemelen.
Af en toe gekookte lijnzaad en een bruin biertje. Tong uitsteken
Ook krijgen ze regelmatig een paardensnoepje of pepermuntje.
Pablo verkiest de wortelen boven zijn hardvoer,eet rustig en knoei bijna niet,hij houd niet zo van de knoflook door zijn kruidenmuslie en brokken.

Ik vindt het heerlijk als ze lekker staan te smikkelen en sta er dan ook meestal op een afstandje naar te kijken en luisteren.
Ze zijn dan echt tevreden Lovers

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:50

Duncan eet echt als een wijf Haha! . Hele kleine hapjes en daar doet hij heel erg lang mee (nee, hij heeft geen last van z'n kiezen, de tandarts komt regelmatig). Zelfs als je hem een wortel geeft neemt hij hele kleine hapjes om vervolgens te schrikken van het geluid van een knappende wortel .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:53

Imker is een beetje een rare eter, hij heeft erge last van voernijd...
Als ik hem brok voer, gooit hij meteen zijn oren in zijn nek, begint met zijn staart te zwiepen, en als je dan niet snel genoeg weggaat, probeert hij je te pletten. Doe je de staldeur dicht, dan krijg je een snauw na... Boos! Waarschijnlijk heeft hij in het verleden iets met voeren meegemaakt, waardoor dit ontstaan is. Toen ik hem kocht, had hij dit gedrag al. Mijn vader dacht dat hij hem nog even kon veranderen (Imker is 12, maar goed... Verward ) Dat lukt(e) dus niet en ik heb ermee leren leven. Verder is hij in de omgang echt een schatje. Wanneer hij aan het eten is staat hij continue te draaien en met zijn achterbenen te trappen * echt trappen, hij heeft al hoefafdrukken in de muur gemaakt *.

Met alleen hooi/kuil voeren valt het mee en dreigt hij alleen maar een beetje.

Verder krijgt hij dus 3x per dag eten (brok, muesli, zemelen, lucerne, appels, wortels, kuil en hooi).

Toos paardloos

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:19

de mijne vreet alsof hij 3 dagen geen eten heeft gehad.
Dat optillen van de voorbenen is volgens mij een teken van ongeduld

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:23

Mijn vorige paard stond ook altijd op 3 benen te eten. Maar dit kwam omdat er geleerd was een voetje te geven en dan kreeg ze iets lekkers. Sinds dien stond ze op 3 benen te eten Lachen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:25

essie79 schreef:
de mijne vreet alsof hij 3 dagen geen eten heeft gehad.
Dat optillen van de voorbenen is volgens mij een teken van ongeduld


Eentje van ons doet dat ook, haar moeder trouwens ook en als ik het zie dan heb ik het gevoel dat ze heel smakelijk eten.Heel voorzichtig dat beentje even optrekken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:47

Passion neemt een hap uit z'n emmer en kijkt dan om zich heen, en zo bij elke hap. niet uit angst ofzo, hij kan gewoon z'n hoofd niet stilhouden Haha!

met grazen(niet in de wei) loopt hij achteruit ipv vooruit.
hij heet trouwens uit een Gamma emmer zo'n 3 kwart schep per dag Lachen

ook begroet hij z'n voer altijd Knipoog

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:18

Jordy valt niet echt aan op zijn eten, hij eet vrij rustig, en heeft totaal geen last van voernijd of iets dergelijks. Als hij in zijn stal staat te eten (gewoon uit een voerbak aan de muur), en hij hoort buiten iets, komt hij ook gewoon even buurten met een mond vol bix Tong uitsteken Hij eet wel eerst de peentjes of appels op die hij bij zijn voer krijgt.

Slobber maakt hij een smeerboel van, dat geef ik in een emmer en blijf ik bij tot hij het opheeft. Ik heb hem 1x alleen gelaten met een emmer slobber, toen ik terugkwam had meneer de emmer in zijn mond en zat zijn hele hoofd onder de slobber *LOL*

Jordy roept ook om zijn eten, als er iemand tegen de voerkist aanstoot begint hij al te hinnikken.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:33

Lars schraapt ook met zijn hoeven. Ik heb wel eens gehoord dat dat komt omdat paarden vroeger van de grond aten en dan wel eens grond opzij moesten schuiven???
Hij krijgt 's avonds zemelen en smeert het dan overal, op zijn hek, op de stal en als ik in de buurt ben op mij. Met die vrieskou had hij het aan zijn ijzeren hek gesmeerd en heeft de hele avond een ijslolly gehad Tong uitsteken

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:14

Marko eet altijd alsof hij nooooit wat krijgt Vork alles moet zo snel mogelijk op. En het is een echte aasgier *hoort alles* je hoeft de voerbak maar open te doen en hij hang al met z'n hoofd naar buiten... een echte vreetzak.. Vingers aflikken

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:25

Miga is een hele brave eter eigenlijk, hoewel ze nog weleens een trap tegen de deur wil geven als het eten niet snel genoeg komt.
De wortels gaan steevast als eerste op, daarna de muesli en daarna de brokken...met af en toe een slok water tussendoor, maar sosm eet ze ook wel 'gewoon' door. Ze eet verder gewoon, rustig.

Ze krijgt haar voer uit een emmer (zonder hengsel) op de grond - vroeger was dat een hangvoerbak, maar sinds haar buurman bedacht had dat het erg gaaf was om die er elke keer af te gooien terwijl ze aan het eten is, hebben we dat maar afgeschaft -.
Wortels gaan gewoon in 'onbijgewerkte toestand' (dus ik snij ze niet, daar hebben ze tanden voor gekregen hoor)
en hooi zo van de grond.
Vreoger liep ze trouwens de hele tijd rond in haar stal als ze aan het eten was (hap voer, rondje lopen, hoofd uit het luik, weer een hap etc. - en ja, dan verlies je de helft onderweg...). Nu komt het hoofd nog wel zeer regelmatig omhoog en valt ernog weleens wat buiten de stal, maar lang niet meer zoveel.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:04

lucky rent meteen op zn voerbak af zodra je hem op stal zet en ook als je zn eten er in gaat doen beukt ie je half opzij en gaat op je tenen staan Lachen
hij eet gewoon, niet heel snel maar ook niet langzaam!
tijdens eten kijkt ie hoogstens even op om vervolgens snel weer met zn oren in zn nek verder te eten Lachen (die oren heeft ie altijd zo, vraag me af of ie er nog geen spierpijn van heeft Tong uitsteken)

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:19

Onze Gwenn doet dat ook. Je foto's zijn bij mij kruisjes maar ik denk dat het wel overeen zal komen. Dat been gaat uit ongeduld en gewoonte omhoog en soms zelfs de emmer in Haha! En dat heb ik haar echt niet aangeleerd.
Haar zoon heeft de gewoonte overgenomen dus nu heb ik er twee die zo eten Knipoog

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:27

Licht gebakken als het een biefstukje is Vork

Mijn eigen paard eet normaal, niks bijzonders, niet snel of langzaam.
kan ik eigenlijk niks zinnigs over zeggen

Goedgekeurd onderschrift :)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:29

ieris schreef:
Hallo Allemaal!

Ik zou graag weten hoe jullie paarden eten.


Niet vaak, maar als het dan toch moet, in dunne plakjes op de boterham Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:52

Aan één stuk en dan maar kluiven Haha! !

Nee, zonder gekheid, Dikke vind alles lekker wat je hem geeft! Hij pikt er ook niet iets als eerste uit; wat er voor z´n kiezen komt, eet ´ie. Hij is niet snel, maar ook niet langzaam, hij eet gewoon lekker gestaag door Lachen !
Hooi eten gaat ook gewoon in één tempo, af-en-toe sopt ´ie dan wat met water erbij.

Dikke heeft het ook geprobeerd zoals de paarden van Imker en Lautjuh; proberen je weg te schuiven van de voerbak Boos! ! (overgens zónder oren aanleggen of ander agressief gedrag!) Aangezien ik hier niet van gediend ben, heb ik hem dat dan ook héél snel afgeleerd Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 09:59

Wij hebben 2 paarden. Ze krijgen rond 8:00 brok en hooi, rond 17:00 brok en 's avonds weer hooi.
Brok eten ze beiden uit de bak waarbij Billy staat te dansen, steeds van het ene achterbeen op het andere... Roos staat rustig te eten. Hooi krijgen ze altijd op de grond (beter voor het afslijten van de tanden). Roos sopt dit altijd.. dus pluk hooi... naar de drinkbak.. sop sop.. enz.
Als ze slobber krijgen dan weet Billy er altijd een zooitje van te maken.. een echte knoeipot de staldeur zit er dan helemaal onder. verder krijgen ze af en toe wat fruit en 's winters bij het avondhooi een emmer wortels. Omdat we een eigen pruimenboom hebben krijgen ze zomers af en toe een pruim.. leuke is dat ze heel handig zijn in het eten hiervan.. de pit wordt netjes uitgetuft (o; Misschien wel leuk om een keer een wedstrijd te houden.. wie de pit het verste schieten kan..

Pecos Bill was the best, The best in the West.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:47

lageveld"]
[quote="ieris schreef:
Hallo Allemaal!

Ik zou graag weten hoe jullie paarden eten.


Niet vaak, maar als het dan toch moet, in dunne plakjes op de boterham Haha!
[/quote]

Grinnik, ja dat staat er wel inderdaad. Ik hou zelf niet zo van paardenrookvlees Haha!

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:05

baloe eet langzaam, en met veel knoeien, en loopt tijdens het eten overal naartoe Haha!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:20

Nikita is erg kieskeurig.
Krijgt ze per ongeluk een keer onderhoudsbrok ipv sportbrok, laat mevrouw het staan, dat blieft ze niet Haha!!
Verder heeft ze het eten, zowel de brokken als het hooi, altijd als eerste op. Net of ze weer zou krijgen als ik zie dat de rest nog aan het eten is Vingers aflikken.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:03

Ze beginnen meestal al te hinniken en op een neer te loen als je in de buurtvan de voerbak komt, ook als het helemaal geen voertijd is.
Ze pikken er geen van allen de lekkerste dingen tussenuit. Aleen Apollon neemt soms een hap, dan loppt ze naar de andere kant van haar stal ,gaat het daar op staan eten en loopt weer terug voor de volgende hap, ik zie daar het nut nou niet echt van in!

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:56

Ynse eet zijn brok met zijn mond half open en dus niet boven zijn voerbak (nee, hij heeft geen last van zijn tanden Lachen ) Daarna gaat hij tussen het stro zoeken naar alle gevalllen brokjes...
Hij maakt er echt een soort sport van, lijkt wel! Haha!
Als er appel of peen in zijn bak ligt dan wordt dat een grote kliederboel, aangezien hij dit ook met mond halfopen doet! (Kom dan ook maar niet in de buurt met je pasgewassen jas )
Ik krijg hem echt geen manieren bijgeleerd Haha!
Gelukkig heeft hij absoluut geen voedernijd!

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:02

Die van mij vreet als een varken, echt niet normaal. Ze staat al te kauwen als ze de bikskar hoort, en als het dan ein-de-lijk ( Haha! ) in de bak zit, dan kwijlt ze die helemaal vol. Binnen de kortste keren ligt er een flinke laag soep in die bak, echt ranzig Misselijk maar ze kijkt er heeeeeel gelukzalig bij.
Als het allemaal op is, en de bak is 50 x of vaker uitgelikt, gaat ze de tralies voor de zekerheid ook nog helemaal aflikken.

Leonardo gooit eerst alles met een paar flinke zwieperds uit z'n bak, en eet vervolgens heel beschaafd alles van de grond op. Die schrokt ook niet, Leo is een gentleman Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, boemel, joyce83, RoRo44, Wopkebrok en 35 bezoekers