Fries het enige bestaande NL-ras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Fries het enige bestaande NL-ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 22:23

Tot mijn verbazing las ik op www.alledierentellenmee.nl (klik op huisdieren) dat het Friese paard het enige raszuivere paard is dat nog in NL rondloopt.

Hoe zit het met het Groninger en Gelders paard ?!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:36

Een Fries raszuiver? Sinds when? Ik weet niet beter dan dat ze destijds met Gronings bloed zijn aangevuld.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:16

Definieer eerst 'ras' en daarna 'raszuiver' eens.... Komt een verrassende conclusie uit.

Voor de nationalisten onder de paardenliefhebbers: m.b.t. de Prezwalski kunnen jullie nu écht trots zijn. Het enige wilde paardenras (sorry -soort) en dat (dus, die) bestaat nog dankzij Nederlanders en ook de her-introductie baseert het succes op Nederlandse inbreng!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 08:18

Zowel de gelderse en de groninger hebben inbreng van verwante rassen (rassen waar ze oa destijds zijn ontstaan) gehad vanwege het uitsterven.
Volgens mij hebben ze dat ook met de fries gedaan dus ja wat is raszuiver?

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 08:36

de fries is inderdaad niet raszuiver. Toen er lang geleden nog maar 1 friese hengst was en nog ong. 60 friese merries konden ze dochters natuurlijk niet door de vader of broers laten dekken, dus toen is er inderdaad ander bloed doorheengefokt om toch meerdere families te krijgen. Er zijn dus geen raszuivere friezen meer. Haha! (goed opgelet bij uitleg in het Fries Paarden Centrum Haha!)