Leeftijd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 19:56

Op welke leeftijd is een quarterhorse helemaal volgroeid.
Ben er alleen maar nieuwsgierig naar, dus wie weet het?


Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:08

Sommigen met zes, misschien anderen met vier..... Ligt een beetje aan de bloedlijnen, ligt een beetje aan de conformatie van het paard, ligt een beetje aan de "psyche" van het paard. Er speelt zoveel mee.

Voorbeeld, een lang en slungelig, grote quarter zal er waarschijnlijk iets langer over doen om volwassen te worden/zijn, dan een heel klein, dik propje.
Van het ene paard kun je op 3-jarige dingen vragen en geeft daar niets om en kan het goed verwerken terwijl je dezelfde dingen aan een andere 5-jarige niet kan vragen omdat het paardje het niet geestelijk kan verwerken.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 23:51

Even een opmerking in de trant van: ik heb de klok horen luiden, maar...

Kun je op rontgenfotos niet aan de kleur van het bot (of merg) zien hoe ver de botten volgroeid zijn?
Solanos weet jij nog wat die dierenarts tijdens de keuring van jouw merrie daarover zei?
Staat natuurlijk los van hoe sterk een paard psychisch in zijn schoenen staat.

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:15

De botontwikkeling is bij elk paard gelijk, onafhankelijk van ras, bespiering etc. Het is niet zo dat een Quarter eerder volgroeid zou zijn dan een ander ras.
Het zijn niet zozeer de botten die sterk moeten zijn, maar de groeiplaten aan het eind van de botten. Deze groeiplaten moet 'gesloten' zijn voor het paard 'belast' mag worden. De enige manier om dit te zien is via röntgenfoto's. Elk onderdeel van het lichaam is volgroeid op een andere leeftijd. Dit duurt van het 3e tot het 6e jaar.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:33

Wij spreken altijd van groeischijven,
verder sluit ik me bij SM aan.

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:38

What's in a name Lachen
Ik heb er ooit eens een heel mooi (engels) artikel over gehad, zal eens gaan zoeken.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 11:06

Dat van die groeischijven wist ik wel, een detail overigens: "als een hengst gecastreerd wordt blijven de groeischijven van de lange botten langer open onder het gemis van het mannelijk hormoon, hierdoor groeien ruinen vaak wat hoger uit dan wanneer ze hengst gebleven zouden zijn".
Maar goed, ik heb voldoende antwoord op mijn vraag gekregen.

Wat niet is kan nog komen...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:17

Om er nog een naam aan toe te voegen: epifysair schijven (epiphyseal in het engels).

Nulla tenaci invia est via

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:45

Sugarmiss schreef:
De botontwikkeling is bij elk paard gelijk, onafhankelijk van ras, bespiering etc. Het is niet zo dat een Quarter eerder volgroeid zou zijn dan een ander ras.
Het zijn niet zozeer de botten die sterk moeten zijn, maar de groeiplaten aan het eind van de botten. Deze groeiplaten moet 'gesloten' zijn voor het paard 'belast' mag worden. De enige manier om dit te zien is via röntgenfoto's. Elk onderdeel van het lichaam is volgroeid op een andere leeftijd. Dit duurt van het 3e tot het 6e jaar.


Ben het niet helemaal met je eens. Er zijn wel degelijk vroeg en laat bloei rassen. Niet alle paarden zijn gelijktijdig in hun ontwikkeling. Vaak zie je dan ook dat deze laatbloeier rassen pas met 4 a 5 jaar onder het zadel gaan. Terwijl andere paarden rond de 3 jaar ingereden worden. Natuurlijk is er binnen de rassen ook weer veel variatie maar ik bedoel dan als je naar het algemene beeld kijkt.

Vorig jaar stond ik op een stal waar een vroeg en laat bloeier naast elkaar stonden. De ene was een quarter hengst de andere en Gelder (geloof ik)hengst .
De Gelder was 2 weken ouder dan de quarter. Maar het verschil was enorm! Die Gelder was een echte baby met zijn 3 lentes terwijl de quarter er al volledig volwassen uit zag en ook goed in balans was.

Tess heb je dat laatste foto's van onze Holly al gezien?

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 18:14

K@rin, ik kan je hiermee niet meer helpen. Dat is al bijna 3 jaar geleden dat ze gekeurd is en je kent mijn geheugen Haha! Lekt als een zeef. Maar als je het telefoonnummer van die dierenarts wil hebben, dan pb je me maar. Dan zoek ik het even op.

Er is genoeg voor iemands behoefte,
Er is nooit genoeg voor iemands hebzucht!


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 20:04

Ja, Adrienne de foto's heb ik gezien, wil haar wel eens in het echt komen bewonderen, (oei oei, off topic...)

Wat niet is kan nog komen...

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:14

Adrienne schreef:
Vorig jaar stond ik op een stal waar een vroeg en laat bloeier naast elkaar stonden. De ene was een quarter hengst de andere en Gelder (geloof ik)hengst .
De Gelder was 2 weken ouder dan de quarter. Maar het verschil was enorm! Die Gelder was een echte baby met zijn 3 lentes terwijl de quarter er al volledig volwassen uit zag en ook goed in balans was.

Maar dat is de buitenkant, daar kan door voeding etc. een heel groot verschil ontstaan.
Maar mits je rontgenogen hebt Haha! kun je toch niets zien van de groeischijven.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 08:23

sm ik ben het helemaal met je eens

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 01:16

paarden zijn over het algemeen volgroeid tussen 6 en 8 jaar dus gestopt met volledig groeien (van het lichaam , botten) spieren natuurlijk niet die groeien altijd Frusty

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers