een paar probleempjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

een paar probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 19:48

Hallo,

Ik heb een pony van 4 jaar.
Hij heeft een paar kleine probleempjes zoals dat hij op de linkerhand wel in de goede galop aanspringt maar op de rechterhand niet...Wat moet ik daar tegen doen???
Bovendien heeft hij een hele dikke en korte nek.....En nu kan hij moeilijk aan de teugel lopen maar ik gebruik al of bijzetteugels of een thiedemannteugel........als ik probeer om hem zonder iets aan de teugel te laten rijden maar dan gaat hij enorm vechten..hoe leer ik hem dat het beste?
En dan moet hij nog dingen leren zoals wijken voor de kuit etc. etc. van die dressuur dingen..heeft iemand tips hoe ik hem die dingen aan kan leren???????????? (nou ja, hoe mijn zus hem die kan aanleren want zij rijd al 7 jaar langer en kan dus beter rijden)

En ik heb nog een laatste vraagje.......(wat ben ik vervelend he? Tong uitsteken )
Als je bang bent en dus verkrampt naar voren gaat zitten..hoe kun het beste weer leren ontspannen???
En heeft iemand ook nog toevallig tips dat je kunt leren hoe je moet vallen?

Alvast bedankt voor alle tips!!!!

Groetjes, Spoekie


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:53

een oudere ervaren pony kopen.

dat hij niet goed aanspringt in galop zal er bv wel eens mee te maken kunnen hebben dat je zelf scheef hangt.

die zooi van hulpstukken gooi maar meteen in de kast.
En dan laat je pony naar met zijn hoofd in de lucht lopen.
je pony gaat alleen maar vechten als hij wat te vechten heeft.
Jou handen dus.
Als jij niet terug trekt, kan hij dat ook niet.
Dus vergeet dat krulletje de 1e tijd maar eens.
En wijken enz vergeet dat de komende x jaar maar.
Maar ga aub goede les halen, voordat je een jonge pony verpest hebt.

hard, maar waar.

En ontspannen, dat doe je op een braaf ouder paard.
Daar leer je vertrouwen krijgen.
niet op een jong ding

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:58

hallo!
om ervoor te zorgen dat je pony goed aanspringt kan je eerst gaan longeren.
Meestal doen paarden aan de longeerlijn wel de goede galop.
en als hij dat goed doet ben je al een heel eind.
Ik zou een tijdje niet proberen hem aan de teugel te laten lopen.
hij is tenslotte pas 4 jaar, en hij heeft nog een heel lang leven voor zig!
lekker veel figuren rijden, desnoods eerst met lange teugels.
Ik zou een week lang niet vragen aan hem om aan de teugel te lopen, misschien zelfs langer.
en dan rustig op bouwen.
moet een pony van 4 jaar dan al gelijk aan de teugel lopen?
ik heb geen ervaring met het leren wijken enzo..
meestal ga je verkrampt zitten doordat je bang bent om te vallen.
ik denk dat je pas goed kan ontspannen als je niet bang bent om te vallen, maar meestal ben je niet bang meer als je al een (aantal) keer gevallen bent.
Ik weet niet of je er lid van bent, maar in de bibliotheek staan vaak hele handige boekjes over paarden...
succes ermee!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:20

Ik denk dat het probleem begint bij jou laatste vraag.

Doordat jij gespannen zit, zal jou pony nooit kunnen ontspannen, nooit lekker na gaan geven en waarschijnlijk ook moeilijk in de goede galop aanspringen. Het is een jong paard en zal heel veel begeleiding nodig hebben van de ruiter die op hem zit. Als die al niet prettig aanvoelt voor hemt, zal hij nooit kunnen ontspannen.

Ik zou als eerste een kundig iemand aan de haak gaan slaan. En heel veel gaan lessen met je pony. Ten eerste je hebt goede begeleiding en ten tweede, je zal er nooit slechter van worden.

Misschien is het idd een goed idee een tijdje op een ervaren paard te gaan rijden om wat meer vertrouwen te krijgen en te leren gaan ontspannen.

Zoals al gezegt, doe de hulpteugels in de kast en ga werken aan ontspanning, eerst die van jezelf, dan zul je merken dat je pony ook al wat ontspannender wordt.
Een paard reageerd erg op de gemoedsrust van de ruiter, zeker een jong paard wat waarschijnlijk nog heel onzeker is.

Succes.

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:34

Ik ben het helemaal met de vorige reacties eens. Vergeet dat aan de teugel rijden, het klinkt of jij daar nog lang niet aan toe bent. Als je de rest voor elkaar hebt, gaat je pony vanzelf nageven, dus je merkt het wel als je er wel aan toe bent. Ik heb nog wel een tip tegen angst voor vallen: ga zonder zadel op je pony zitten en glijd er expres af. Eerst in stilstand, dan vanuit stap, draf en als je het kunt vanuit galop. Zonder zadel is dit makkelijker omdat je niet met je voet in de beugel kunt blijven hangen, of met je been achter het zadel. Als je weet dat je er zo af kunt springen word je minder bang om te vallen. Bovenden is zonder zadel rijden goed voor je zit, dus door dit te oefenen ga je beter zitten en word je minder bang en dus minder gespannen, en ook daardoor word je zit weer beter.
Succes! Knipoog

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 16:40

Hallo,

bedankt voor jullie reacties maar dit helpt me niet echt. Ik ben pas gespannen sinds ik een paar keer van een pony ben afgevallen. Ik heb al iemand die wel relax op hem zit en die heel goed kan rijden en veel ervaring heeft maar zij heeft precies dezelfde problemen.....(ligt het dus werkelijk aan mij?????) bovendien kan ik niet lessen want hij raakt helemaal in paniek als ik in een manege ben........dus dat is al helemaal niet goed.
Hij vecht niet tegen het aan de teugel lopen met hulpstukken dan is hij super braaf en doet het meteen zonder dat ik iets hoef te doen.....
En dat aangalopperen is dat hij het zeg maar nooit goed doet ook niet aan de longe.........dus dat is helemaal geen oplossing want dan is hij moeilijker meteen terug te krijgen en bovendien kan ik hem bijna niet op z`n kop geven want dan word hij bangig (het mietje) maar deze problemen waren al vanaf het allereerste begin...Hij moet by the way ook aan de teugel lopen omdat hij anders veeeel te sterk word want ihj heeft al spieren aan de voorkant van zijn nek. Bovendien is degene die mij helpt het er wel mee eens..die heeft het zelf voorgesteld om te doen en zij heeft super veel ervaring dus zij zegt niet zomaar iets...en bovendien op de manege moeten ze zowat aan de teugel lopen met hulpstukken vanaf de allereerst keer dat er iemand op zit. en mijn pony is nu toch al bijna een jaar gereden.
En nog ff iets van dat spannen de problemen die ik heb had ik daarvoor precies hetzelfde dus dat spannen heeft er bijna niks mee te maken

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:21

Ik weet niet wat jij verstaat onder heel goed rijden en veel ervaring?
Ik denk niet dat iemand die echt veel ervaring heeft, jou het advies geeft allemaal hulpteugels eraan te hangen om z'n koppie naar beneden te krijgen.
Het probleem ligt vooral bij jou denk ik.
Misschien vind hij het moeilijk om in galop aan te springen omdat hij dan uit z'n balans raakt, dan ben jij degene die hem moet helpen in balans te blijven.
Als hij teveel spieren aan de voorkant van z'n nek heeft en te sterk is, ga dan aan je ontspanning werken en het terugrijden op je zit.
Laat hem lekker voorwaarts neerwaarts lopen, ontspannen en ga overgangen rijden op je zit, i.p.v. op de kracht in je armen.
Wat ik er nu uit begrijp is dat je z'n hoofd naar beneden trekt zodat ie in de krul loopt, maar verder niets, dus geen achterhand erbij e.d.
Gooi die hulpteugels er nou maar gewoon, zoals iedereen al zegt.
Lekkere manege is dat dan, meteen vanaf de eerste keer met hulpstukken in de krul lopen (denk niet dat je het aan de teugel lopen kunt noemen)
Zoek instructie hierbij, dat lukt je echt niet alleen.
Probeer dan iemand te regelen die bij jou komt, zodat je niet de manege in hoeft als je hem dan niet meer onder controle hebt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:34

Ik denk niet dat het goed gaat op de manier waarop je nu rijdt. Het is de bedoeling dat je pony vanuit zijn achterhand (kont) sterker gaat worden, daar meer mee gaat dragen, waardoor hij na zal gaan geven en dus dat mooie 'krulletje' in de hals komt. Het is niet iets wat je vanaf de voorkant moet doen, maar juist vanaf de achterkant.
Ik zou je aanraden om de hulpteugels eraf te halen en een goede instructeur te nemen, die je met je problemen kan helpen.
Als jij denkt dat die hulpteugels goed zijn, en jij goed bezig bent op de manier waarop jij bezig bent, terwijl je hier veel mensen (met erg veel ervaring) hoort zeggen dat dat juist niet slim is, wie denk je dat er gelijk heeft?
Wat ik me ook afvraag, jij zegt dat er iemand met veel ervaring op heeft gereden. Hoeveel ervaring heeft diegene, rijdt die de achterhand er netjes onder, dus van achter naar voren, of grijpt die ook direct naar de hulpteugels?

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:45

Het lijkt nu wel of je goed advies gewoon niet wilt horen, maar het is toch echt zo, jonge paarden rijd je niet strak aan de teugel en hoeft zelfs helemaal niet in de krul. Dat hij wel braaf is met hulpteugels lijkt me erg logisch, hij kan tenslotte geen kant op! Rare manege trouwens als alle paarden daar op hulpteugels lopen.
Veel ervaring met rijden is nog geen ervaring met jonge paarden inrijden! Al rijd je al 30 jaar en heb je nog nooit of bijna nooit een paard ingereden dan heb je geen ervaring op dit gebied.
Waarom ga je niet gewoon met hem rijden en laat je dingen vanzelf komen. Begin bij het begin en dat is voorwaarts laten gaan als je voorwaarts wilt en andersom. Leer hem de normale gang van zaken voordat je die "dressuurdingen leert" dressuur is alles wat je met je pony doet. Leer hem bijvoorbeeld hoe in een manege te lopen. Leer hem ontspannen en dan galopeerd hij in het begin maar fout aan. Gewoon weer gaan draven en opnieuw. Goede galop? belonen! En weer opnieuw. En vooral zelf de goede hulpen geven. Bijna alle jonge paarden hebben eerst moeite met een kant in de galop.
Geef je pony tijd. In plaats van denken hij loopt al een jaar onder het zadel kun je beter denken hij moet er nog 20. Kun je beter de tijd nemen het goed aan te leren.


spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 18:05

Hoi,

degene die mij helpt die rijd al minstens 11 jaar paard.....
En zij heeft samen met mijn zus een heleboel verpeste paarden weer goed gekregen en heeft al een heleboel paarden en pony`s heel goed ingereden dus ja...........
Bovendien staat mijn pony niet op die manege waar ik het over had maar dat was een voorbeeld (overigens ken ik die manege wel maari k kom er nooit meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 18:17

Kun je dan niet iemand aan huis laten komen om les te geven?
Dan hoef je niet naar die manege.

En begin nu eens rustig met rijden.
Zonder het aan de teugel willen, laat misschien zelfs de galop maar een tijdje weg.

Door lekker relaxed te gaan rijden, zonder het idee van hij moet aan de teugel, word jezelf ook rustiger en ontspannen.
Dit voelt je pony dan weer en gaat ook fijner lopen.

Natuurlijk vecht je pony niet tegen het aan de teugel lopen tegen een hulpteugel.
Hij weet dat dat geen zin heeft.
Maar je pony is nog super jong, aan de teugel lopen en alle andere dingen komen wel.
Maar alleen kom je er niet, niemand niet.
Zelfs Anky heeft nog les omdat ze alleen ook niet alles kan.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 18:22

oke maar ik ben pas geleden gestopt met op een manegepony te rijden en daar heb ik ook nooit mijn best gedaan om hem aan de teugel te rijden ofzow maar ik zat niet ontspannen.......dat heeft daar helemaal niks mee te maken..en ik weet ook wel dat anky ook nog les heeft blablabla en mijn zus (die op een manege ook lesgeeft) gaat mij ook nog wel wat lesgeven maar zij heeft die problemen ook....(behalve dan dat ze gespannen zit dat heeft zij niet) en bij haar en nog 2 andere meisjes (die het ook eens hebben geprobeerd) springt hij ook in de verkeerde galop aan...maar ik ben van mening dat neit galopperen geen oplossing is want dan leert hij het nooit hij moet het wel zo snel mogelijk leren want nu leert hij het snelst (in deze fase bedoel ik) maar ik vroeg tips en ik ga ook wel proberen wat jullie zeggen...........(moet toch het proberen, ik moet toch iets)

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O


WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 18:46

Ik vraag me eerlijk gezegt een beetje af hoe gemotiveerd jij bent om je pony alles zo aan te leren dat hij er voor de rest van zijn leven iets aan heeft.

In mijn ogen vraag je erg veel van zo'n dier door hem in de krul te willen hebben en in de goede galop.

Op deze manier leert je pony echt niet snel hoor. Een pony zal pas leren op het moment dat hij WIL leren, dus zonder dwang. Met dwang bereik je echt niets. Zoals al vele malen gezegt is: hulpteugels eraf, en concentreer je vooral NIET op het aan de teugel rijden en het galopperen. Je pony is nog jong, leer 'm eerst maar eens dat het leuk is om met jou te werken en dat het leuk is om te leren.

Pas als je pony met plezier leert heeft het nut om verder te gaan. Het moet wel leuk blijven!!!!

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 19:02

ja dat weet ik verder ook wel en zoals ik in de laatste keer dat ik iets zei heb gezegd dat ik dat ook ga proberen of het effect heeft..........

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:07

of het effect heeft merl je niet in 1 keer hoor.
Dat duurt wat langer

Succes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:36

Hoe vaak heeft je zus (of één van die andere meisjes) het geprobeerd dan? Dat gaat natuurlijk ook niet in 1x, zeker omdat het dus blijkbaar al fout aangeleerd is.
Maar ga idd eerst werken aan de ontspanning, dan komt de rest vanzelf.
Wat voor paardje is het trouwens?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:56

runningkawa schreef:
een oudere ervaren pony kopen.

dat hij niet goed aanspringt in galop zal er bv wel eens mee te maken kunnen hebben dat je zelf scheef hangt.

die zooi van hulpstukken gooi maar meteen in de kast.
En dan laat je pony naar met zijn hoofd in de lucht lopen.
je pony gaat alleen maar vechten als hij wat te vechten heeft.
Jou handen dus.
Als jij niet terug trekt, kan hij dat ook niet.
Dus vergeet dat krulletje de 1e tijd maar eens.
En wijken enz vergeet dat de komende x jaar maar.
Maar ga aub goede les halen, voordat je een jonge pony verpest hebt.

hard, maar waar.

En ontspannen, dat doe je op een braaf ouder paard.
Daar leer je vertrouwen krijgen.
niet op een jong ding


helemaal mee eens Knipoog

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:20

hallo,

ik ben de zus van spoekie. De pony in kwestie is van mij.
Ik ben het helemaal met jullie eens dat jullie zeggen dat er geen hulpteugels aan moeten en dat we ook niet zo gefocused moeten zijn op de galop.
De "hulpteugel" waar spoekie het over heeft het effect van een elastische rekband die zo los zit dat hij nog wel met zijn hoofd omhoog kan lopen, deze band zorgt er alleen voor dat hij zijn hoofd niet helemaal recht omhoog steekt, maar gewoon een klein beetje lager.
en verder over de galop: wij rijden meestal gewoon buiten met de pony, zonder de zogenoemde "hulpteugel" (het is ook echt een fout woord, want het is niet echt een hulpteugel) en we gallopperen dan af en toe wat met hem en als hij in de rechtgalop aanspringt belonen we hem ook ontzettend, en ik begin te vermoeden dat het helpt, want hij springt nu in de bak ook steeds vaker in de goede galop aan.
Zoals jullie al zeiden is het nog een jonge pony en heeft hij gewoon nog wat problemen met de rechtergalop, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat nog goed komt.
Ik wil jullie verder nog bedanken voor jullie adviezen...ik snap dat jullie zo reageren van: hulpteugels eraf, niet focussen op de galop enz...daar hebben jullie namelijk helemaal gelijk in! en wat nog mooier is...we deden het al.

En dan nog iets over dat ontspannen van mijn zusje: het zou idd beter zijn als zij dit op een ouder paard zou leren. Er is alleen geen ouder paard beschikbaar. Ik probeer haar al te laten ontspannen op mijn pony en het gaat ook steeds beter. Mijn pony (die trouwens geen 4 maar bijna 5 is, dus bijna 2 jaar onder het zadel) is verder voor zijn leeftijd een ontzettende goedzak die eigenlijk nooit een stap verkeerd zet (behalve dan bij de galop :s). Hij werd alleen op de manege ontzettend nerveus, omdat er een aantal kinderen vonden dat het nodig was om te gaan rennen en schreeuwen en hem aan te raken als hij bij de bakrand kwam. Een erg luidruchtige manege dus (voor zover ik weet was hij ook niet eerder op een manege geweest dus het was zowieso spannend). We gaan nu ook niet meer naar deze manege toe. We wilden dit eigenlijk doen zodat mijn zusje les krijgt. We zoeken nu verder naar een andere oplossing.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. vinden jullie de "hulpteugel" die ik net beschreef wel kunnen? of is het toch beter dat we hem er helemaal afhalen (hij gaat dan wel ECHT omhoog lopen, zo in de richting van gevaarlijk omhoog, en met deze "teugel" blijft zijn hoofd tenminste een BEETJE naar beneden)? We horen het wel.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:23

ow richtje: over de vraag: Wat voor paardje is het dan? zie de foto onder mijn naam.
Het is een ruintje zonder papieren. We vermoeden een kruising new-forest x welsh.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:32

Een pony van 4 is nog erg jong, en ik neem aan nog niet zo lang onder het zadel. Het is van belang dat z'on jonge pony zijn rug leert gebruiken. Hij moet dus ontspannen gaan lopen in eerste instantie. Dat hij zijn hoofd omhoog gooit duid op verzet en het wegdrukken van zijn rug. Zorg dat je pony eerst aan een lang teugeltje ontspannen, en op zijn eigen benen leert lopen. op het moment dat hij zijn rug goed gaat gebruiken en zijn achterbenen eronder zet zal hij ronder gaan lopen en gaan nageven. dit kost echter veel tijd. Als je z'on jonge pony al iets naar beneden probeert te houden met dat elastische ding kweek je een onderhals en geen ontspanning.

Begin met hem bij het begin en niet halverwege. Hij moet alles leren.

Heel veel succes met hem.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:39

Ok dat elastische ding er dus ook af (we gebruikten dat sowieso maar 1 keer in de 2 maanden, want meer rijden we niet in de bak). Ow en btw, mijn pony is al bijna 5 en daarmee al bijna 2 jaar onder het zadel...
Zou het er dan misschien aan kunnen liggen dat we teveel buitenrijden? Ik vind nl dat hij bij het buitenrijden sowieso niet aan de teugel hoeft te lopen...buitenrijden is om te ontspannen voor het paard. Ja en idd dat omhoog gooien van het hoofd, daarmee drukt hij zijn rug weg. Ik moet zeggen dat hij het nu veel minder doet dan in het begin. Ik heb hem gisteren nog gereden en hij deed het alleen nog een beetje in de galop, hij sprong zelfs 2 van de 3 keer in de rechtergalop....we're making progress. Maar ok bedankt voor het advies, ik zal het elastische ding er ook niet meer aan doen...ik was dit sowieso al aan het navragen, want ik dacht zelf ook dat het misschien averechts zou werken. Maar bedankt voor de bevestiging.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:53

ok misschien hebben jullie nog wat meer achtergrond info nodig over de pony: ik heb hem een paar maanden geleden gekocht. Waar ik hem kocht reden er 3 (3!!...beetje veel!) meisjes op met weinig tot heel weinig ervaring....die hebben hem dus zeg maar finaal verkeerd lopen rijden. Vandaar dat hij nu dus die problemen heeft, of ja heeft...ze zijn eigenlijk al echt een heeeeeel stuk minder dan in het begin...want wat jullie nu horen zijn niet de enige dingen die hij niet goed deed...maar goed dat is verder niet van belang. ok 2 eigenaren terug was hij van een meisje. Meer weet ik er niet van, maar zij heeft hem ingereden...ik weet dus niet of zij hem verkeerd heeft ingereden of dat die andere 3 hem hebben verpest, of allebei.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:20

Pfff als ik heel eerlijk ben zou ik hem dan niet door je zusje laten rijden... Leer m eerst maar eens gewoon goed lopen, geen hulptuegels, op zijn eigen benen en leer m dat ie de ruiter kan vertrouwen. Helemaal omdat je zegt dat ie dus zo slecht gereden is waarschijnlijk. Deze pony moet niet door een onervaren ruiter gereden worden, naar mijn mening...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 12:04

...en al helemaal niet door een onervaren ruiter die net in de fase is dat ze dressuurmatig gezien zolangzamerhand wel wat meer wil dan overgangen en grote voltes, maar eigenlijk nog niet goed weet hoe ze dat voor elkaar moet krijgen (zeker zonder les).
dit kan ze dan beter op een wat ervarener pony uitproberen die in ieder geval kan proberen te begrijpen wat ze van hem verwacht.
(mijn ervaring is namelijk vaak dat een superbeginner vaak minder aan een pony verpest dan een zgn. "halfgevorderde")

met alle respect voor je zusje trouwens. maar ze zou eigenlijk niet meer meer van die pony moeten willen dan "rem, gas, voltes links- en rechtsom" (wat in principe zelfs zo ongeveer beschrijft wat een WEL ervaren ruiter van die pony zou mogen vragen, om mee te beginnen).

en als je haar niet kan vertrouwen, omdat ze dit of niet goed op hem over kan brengen (om wat voor reden dan ook, gebrek aan wederzijds vertrouwen of iets anders), of omdat zij zich daar niet tot zal willen beperken, moet ze maar lekker weer een poosje op een manege gaan lessen.

ze kan ook samen met die pony lesnemen (aan huis, door een goeie instructeur, hoeft niet eens super duur te zijn!), dan kunnen ze samen "groeien" als combinatie. maar ook dan moet ze niet verwachten dat ie binnen 2 weken de perfecte pony voor haar is en rekening houden met de mogelijkheid dat hij nooit de perfecte pony voor haar wordt, die kans bestaat namelijk ook nog...

maar ik zou haar dus absoluut niet in haar eentje op deze manier door laten modderen, ook al bedoelt ze het nog zo lief!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:15

Ik laat haar zeker niet in haar eentje doormodderen.....zoals ik al schreef hebben we geprobeerd op een manege te lessen samen, maar ik was totaal niet tevreden over deze manege. We zij nu dus bezig met een andere oplossing.....bijv. iemand die aan huis kan komen of iemand waar we zelf naartoe kunnen rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers