Nu nog scheren...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Nu nog scheren...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 21:30

Waldo zit op zn hals echt heel dik in de vacht. Daar komt bij dat hij een soort van schimmel of allergie heeft waar ik dus niet bij kan komen vanwege de dikke haren. Mijn instructrice zegt dat ik hem moet scheren (dat zou dan de 3e keer worden) maar ik vind het aardig laat... wat is het risico als ik nu nog scheer? Zou ie dan echt lelijk qua zomervacht worden? Moet er wel bij zeggen dat ie nu echt slecht in het haar zit omdat ie een tijd ziek geweest is...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:28

Ja, er is een rizico dat hij niet mooi in z'n zomer vacht komt. Dennis is afgelopen weekeind nog geschoren. Dit in verband met de hengstenkeuring. Vorig jaar is hij ook rond deze tijd nog geschoren en kreeg hij een prima zomervachtje. Dus ik maak me er bij Dennis niet zo'n druk om.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:31

Ik zou het niet doen, eer hij een fatsoenlijke zomervacht heeft zit je alweer in juni...
GEwoon goed in de dekens houden nu, bij mij zijn ze allemaal al als een gek aan het verharen, ook al zaten ze allemaal dun in het haar.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:46

Niet doen, scheren na januari belemmert de groei van de zomervacht.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:51

Ik heb Ilonk zondag voor het eerste geschoren (voor het eerst in haar hele leven!) een "racestreep" zo'n strengenpatroon.
Ik heb het heel bewust nu pas gedaan omdat ze de hele winter buiten staat, dag en nacht, met alleen een zeecontainer om in te gaan.
Nu heb ik het gedaan omdat ik weer de training echt oppak en Ilonk er 4 a 5 uur over doet om op te drogen met die dikke vacht. Heb er nu wel een regendekentje op gedaan hoor.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:53

Ik zou het niet doen, vorig jaar heb ik mijn paard begin februari voor het laatst geschoren en dat jaar heeft ze helemaal geen fatsoenlijke zomervacht gehad.

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 23:17

Ok, je bent aan de late kant maar:

1. je instructrice geeft aan dat je paard er last van heeft (anders stelt ze niet voor om te scheren)
2. je geeft zelf aan dat er een medische noodzaak (schimmelinfectie) is.

Kortom, scheren dus!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:13

Ik heb altijd pas tegen eind febr. geschoren toen ik nog in de dravers zat. Het koersseizoen liep van april tot september/oktober. In de overige periode staan ze op rust. Omdat ik tegen half febr. de training meestal weer op begon te pakken, scheer ik ook de paarden dan pas. Ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat een paard daardoor minder goed of lelijk in de zomervacht kwam te zitten!

Zeker als er een medische noodzaak is tot scheren, zou ik het nu gewoon nog doen!

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:24

Heb mijn pony ook eens in februari geschoren en zag er naar mijn idee mooier uit in de zomer!!! Met mooiere korte haren. De kleur was perfect en alles dus er was niks aan de hand. Zeker vanwege de redenen zou ik het wel doen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:07

als het beter is gewoon doen!
Niet zo druk maken om die zomervacht.
Mijn paard zwete heel erg, nu zweet ze geen spat meer echt heerlijk en ze voelt zich ook veel frisser.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 02:01

Je zegt dat het op de hals heel dik is... zit daar ook die infectie of wat het mag wezen? Je hoeft je paard niet helemaal te scheren, je kan ook scheren zoals ze met renpaarden bijvoorbeeld doen, de hals aan de onderkant/halverwege ongeveer, en dan min of meer in een doorgetrokken lijn totaan de achterhand. Ik meen dat Woogy in In the Picture daar een paar voorbeelden van heeft, zal eens kijken...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 02:03

zoiets bedoel ik dus...

Afbeelding

Of een jachtpatroon, daar heeft Stef volgens mij weer foto`s van, met Jamaica...

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:46

hallo, je hebt misschien kans dat zijn zomervacht minder word maar hij heeft toch een allergie? dan moet je dat wel anders kun je het niet behandelen mocht dat nodig zijn