haflinger aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:05

les les les les. Dit is niet iets dat je op papier op kunt lossen!


Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:21

Inderdaad les is in zo'n geval erg belangrijk! Een instructeur kan namelijk zien of je pony bokt omdat hij een probleem heeft of dat hij gewoon onder het werk vandaan probeert te komen.

Het zou namelijk zo kunnen zijn dat je pony wel voor je wil werken, maar het simpelweg niet kan. Door bijvoorbeeld een rugprobleem.

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:54

Ik zou les nemen. Je instructeur/ice. Kan dat kijken waar het probleem ligt en je helpen!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim


Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:11

sweetieponys schreef:
Ik zou les nemen. Je instructeur/ice. Kan dat kijken waar het probleem ligt en je helpen!


Tja kan er helaas niks anders van maken, wij kunnen zo achter onze computertjes niet zien wat er fout gaat.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:26

Les is idd erg belangrijk en wat ook helpt.. niet meer vragen! Sabientje ging in het begin ook nooit aan de teuge.. ze was én te stijf ervoor én ze wilde het gewoon niet als ik het voreg. Nu als ik m'n teugels oppak komt ze meteen aan de teugel. (niet in de krul en ze gebruikt haar rug erg goed!)

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:04

Waarom wil je aan de teugel rijden? Een pony moet nageven. En dat doen Haflingers vrij makkelijk. Mijn Haflinger doet het namelijk super, mijn WelshCob geeft veel minder makkelijk na.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:08

Dyonne schreef:
En dat doen Haflingers vrij makkelijk. Mijn Haflinger doet het namelijk super, mijn WelshCob geeft veel minder makkelijk na.


Uhm, niet alle haflingers zijn hetzelfde Verward

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:17

Maar alle Haflingers die ik ken, geven vrij makkelijk na, voor wat ik gewend ben. En mits je netjes rijd, is dat er goed uit te rijden.
Ik snap ook dat druk uitoefenen op de teugel niet. En een strakke halsverlenger zoals je al zegt, lijkt me ook niets. Ze kunnen daar nogal stug van worden.
Hangen en bokken zijn dingen die niet mogen, dus gewoon afstraffen.
Maar allereerst moet je maar les nemen, die zal alles wel goed uitleggen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 16:30

Heeft niets met het ras te maken lijkt me Verward
Je moet zowiezo niet de hulpteugels maar strak doen zowat hij wel met z'n hoofd in een krul moet lopen.
Dat het paard aan de teugel gaat lopen komt vanzelf wel als je voor de rest hem goed goed(over de rug laten lopen etc)
van constant spelen met de teugels zonder effect worden ze alleen maar stug van.
Ik denk dat les ook wel handig zou zijn.
succes iig Lachen

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:12

ik denk dat je zowieso les moet gaan nemen en niet alleen maar proberen om haar aan de teugel te krijgen.
rij gewoon ontspannen en niet aan die teugels gaan hangen maar gewoon relaxed rijden.

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:32

zoals iedereen al zegt, neem les. Zoiets moet je niet mee knoeien...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:13

idd, neem les!

haflingers kunnen zich ontzettend sterk maken, dus "terugtrekken" heeft absoluut geen zin (voor zover dat uberhaupt zin heeft, ook op niet-haflingers).
en volgens mij kunnen idd de meeste haflingers redelijk netjes nageeflijk lopen (want volgens mij kunnen alle paarden dat), alleen er kan soms heel veel werk in gaan zitten (maar word er niet te gefocust op).

genoeg mensen hier die je zo vanaf hier honderdduizend tips zouden kunnen geven, maar we kunnen niet "zien" wat je precies doet.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:14

Sally schreef:
Als je druk op de teugel uitoefend dan gaat zij er tegen in drukken.

* Geef je wel genoeg been? Je kunt namenlijk niet alleen druk op de teugels uit oefenen zonder eerst de "motor"achterhand aan het werk te zetten.....

We longeren haar ook vaak met een halsverlenger. Dat helpt alleen in stap en een beetje in galop. In draf tilt ze nog steeds het hoofd op, terwijl we het wel strak hebben te zitten.

* Mischien niet te strak? zodat zijn spieren het niet aankunnen.


Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:16

Hallo, volgens mij heeft het niets met rassen te maken! Als je paard zich zo vastzet en bokt in de hoek kan het ook heel goed zijn dat hij ergens een probleem heeft, in zijn rug bijvoorbeeld. Dus zeker even ernaar laten kijken en dan natuurlijk inderdaad les nemen als het geen medische achtergrond heeft...

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:36

Naisven schreef:
Hallo, volgens mij heeft het niets met rassen te maken! Als je paard zich zo vastzet en bokt in de hoek kan het ook heel goed zijn dat hij ergens een probleem heeft, in zijn rug bijvoorbeeld. Dus zeker even ernaar laten kijken en dan natuurlijk inderdaad les nemen als het geen medische achtergrond heeft...

Helemaal mee eens Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:48

Wat ik niet snap, is dat er een ellenlange topic moet komen terwijl alle antwoorden op hetzelfde neerkomen: nml neem les!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:54

irish_lady schreef:
Wat ik niet snap, is dat er een ellenlange topic moet komen terwijl alle antwoorden op hetzelfde neerkomen: nml neem les!

En laat controleren of dat hij lichamelijk niets mankeert!!! Scheve mond

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:17

Wat ik niet snap is dat Dyonne gaat zeggen dat alle Haflingers die zij kent makkelijk nageven want die haflingers zijn niet jouw haflinger, verder ben ik het met de rest eens dat je les moet nemen en lichamelijk moet lanten controleren. Je kunt ook eens je haflinger los laten in de bak en dan kijken of ie dan ook bokt of of ie dat alleen maar doet als jij erop zit.
Wat je niet meot vergeten is dat haflingers breed zijn en daarom meer moeite hebben met een bocht nemen dan een slanker gebouwd paard....misschien kun je in de hoek wat extra naar buiten hangen??(ik ken een vriendin die reed op een merens en die viel anders om als ze in de hoeken niet scheef in het zadel ging zitten) dus misschien is dat iets.......Kijk maar

veel suc-6

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:24

Zoals iedereen al heeft gezegd, neem les.

Dyonne,
Niet elke haflinger is zo hoor.
Ik rijd er soms eentje en die is héél moeilijk. Maar mits de juiste manier (verschilt ook van paard tot paard) lukt het met mij wel vrij goed om het te laten ontspannen.

Verder moet je een paard niet aan de teugel rijden, maar streven naar nageefelijkheid. Aan de teugel komt dan vanzelf.
Je moet geen druk geven met je hand, maar met je been.
Eventueel een beetje vragen met je hand, maar vooral met je been en zit werken.
Klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet, zeker niet om zomaar over de pc uit te leggen.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:44

Saar"]
[quote="irish_lady schreef:
Wat ik niet snap, is dat er een ellenlange topic moet komen terwijl alle antwoorden op hetzelfde neerkomen: nml neem les!

En laat controleren of dat hij lichamelijk niets mankeert!!! Scheve mond
[/quote]

Irish_lady, vragen staat vrij..............

Verder wat Saar opmerkt is heel terecht. Mischien past het zadel wel niet goed, heeft hij rugpijn, te scherp bit, zadel drukt op zijn schouders, en ga zo nog maar even door.

Eerst kijken ofdat je haflinger niks mankeerd, en je tuig allemaal nog past, en op zoek gaan naar een goede instructeur/instructrice.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 10:01

Faustie schreef:
Zoals iedereen al heeft gezegd, neem les.

Dyonne,
Niet elke haflinger is zo hoor.
Ik rijd er soms eentje en die is héél moeilijk. Maar mits de juiste manier (verschilt ook van paard tot paard) lukt het met mij wel vrij goed om het te laten ontspannen.

Verder moet je een paard niet aan de teugel rijden, maar streven naar nageefelijkheid. Aan de teugel komt dan vanzelf.
Je moet geen druk geven met je hand, maar met je been.
Eventueel een beetje vragen met je hand, maar vooral met je been en zit werken.
Klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet, zeker niet om zomaar over de pc uit te leggen.


Ik zeg niet dat elke Haflinger zo is. Maar een Haflinger is goed genoeg gebouwd om na te geven, wat haar pony eerst moet doen zoals ik al zei. En alle pony's en paarden moeten het kunnen, maar er zitten wel degelijk verschillen in. Mijn eigen WelshCob is goed ontspannen, maar nageven doet hij dan nog niet, omdat zijn hals dit niet goed toelaat. Een langere hals, zoals een Haflinger doet dat makkelijker. Ik zeg dit alleen dat ze de schuld niet op de pony schuift, die kan het wel.
Wat dat betreft nagevelijk rijden ben ik het met je eens, maar daar zal ze les voor moeten nemen. En ik ga er vanuit dat er medisch niets fout is.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:12

mijns inziens heeft de gemiddelde welshcob ook een nek die in principe lang genoeg is om na te kunnen geven en die van jou doet het blijkbaar ook niet zomaar 123 Verward het zal dus toch echt wel per paard verschillen.

verder heb je 2 typen haflingers: het klassieke type en het moderne type. het klassieke type is ooit gefokt om voor een wagentje te kunnen lopen. deze hebben een vrij korte, gespierde hals en zijn over het algemeen genomen behoorlijk sterk. als gevolg hiervan gaan veel ruiters terugtrekken en dan zit je dus na een poosje met een sterk -- en eigenwijs, want dat is haflingers eigen -- paard, dat tot overmaat van ramp ook nog een (excusez le mot) bek van beton heeft.

dus dyonne, ook haflingers kunnen moeite hebben met nageeflijkheid (tgv bouw en/of ruiter).

nou zeg ik niet dat sally en een vriendinnetje dat per se gedaan hebben maar dat kan ook door iemand anders voor jullie gebeurd zijn als jullie hem niet zelf ingereden hebben bijvoorbeeld.

maar vrees niet Schijnheilig Knipoog : dit gebeurt wel vaker en met les valt er een hoop aan op te lossen. maar wat saar zei is wel iets om over na te denken, er zou idd ook heel goed een pijn-factor in mee kunnen spelen (met name dat bokken in de bocht in galop zou wel eens op pijn in de rug of benen kunnen wijzen, past het zadel wel, etc).

(ff voor de compleetheid: het moderne type is pas later opgekomen en is meer gefokt voor onder het zadel en heeft daardoor enkele eigenschappen die dan handig zijn, zoals bijv een iets langere nek in verhouding tot het klassieke type.)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:24

Dyonne schreef:
Ik zeg niet dat elke Haflinger zo is. Maar een Haflinger is goed genoeg gebouwd om na te geven, wat haar pony eerst moet doen zoals ik al zei. En alle pony's en paarden moeten het kunnen, maar er zitten wel degelijk verschillen in. Mijn eigen WelshCob is goed ontspannen, maar nageven doet hij dan nog niet, omdat zijn hals dit niet goed toelaat. Een langere hals, zoals een Haflinger doet dat makkelijker. Ik zeg dit alleen dat ze de schuld niet op de pony schuift, die kan het wel.
Wat dat betreft nagevelijk rijden ben ik het met je eens, maar daar zal ze les voor moeten nemen. En ik ga er vanuit dat er medisch niets fout is.


Ja ok, daarin ga ik met je mee.
Ik had het een beetje verkeerd begrepen Haha! (ben dan ook blonT!)

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:43

Ik denk dat je inderdaad les moet gaan nemen. Mijn Haflinger is 4 jaar oud en die is al aardig nageefelijk geworden. Hij vindt het nog wel moeilijk hoor maar hij heeft ook zo'n nek dat hij zich heel gemakkelijk op kan kroppen. Veel oefenen en heel veel geduld.

Succes

ben eindelijk L1 startgerechtigt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: limilou en 50 bezoekers