Hoefijzer vraagjes:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Hoefijzer vraagjes:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 18:33

Hallo,

Ik vraag me zo af wanneer een paard alleen voor word belsaan of voor en achter.
Wat is de reden ervan??

En wat is beter voor de gangen van het paard.
De functie enz enz.

Groetjes: Corina

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:06

Bij ons worden ze rond om beslagen, met mer rij ik vaak buiten en anders worden de hoefjes zo kort

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:36

Eigenlijk hoeft alleen een paard waarvan de hoeven heel snel slijten rondom beslagen te worden.
Waarom paarden vaak alleen voor beslagen worden, is omdat de voorhoeven sneller slijten dan de achterhoeven, het gewicht van een paard (+eventueel ruiter) rust voor 70% op de voorhand.

Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:24

amber krijgt voor hoefijzer omdat ik vaak buitenrij!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:40

loulou heeft voor en achter ijzers omdat ik veel over het harde rijd en haar hoeven anders te hard slijten. en ik heb het ook een beetje voor de cross. nou kan ik voor en achter kalkoenen indraaien en dan heeft ze dus meer grip.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:42

Toen ik nog veel buiten(op straat) reed, had hij rondom ijzers. Daarna enkelt voor. Dit was omdat we al 2 jaar bezig zijn zijn stand te veranderen naar iets steiler. Nu zijn stand goed is staat hij zonder ijzers. Het is immers veel beter voor de voeten, voor het uitspons effect. Dus als een paard geen ijzers nodig heeft dan het liefst lekker zonder laten staan.
Meestal worden ijzers gebruikt als er een bepaalde stand verlregen moet worden of omdat de hoeven te hard slijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:46

Leonardo heeft alleen voor ijzers, omdat hij steeds kneuzingen in de witte lijn heeft als hij op blote voeten loopt. Ook is hij na het bekappen dan zo gevoelig dat íe een week niet z'n stal uit wil.
Achter heeft hij geen last, en ook geen ijzers.

Milena loopt op blote voeten, ondanks de buitenritten, ook over het harde. Die heeft keiharde hoeven en nooit ergens last van.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:03

Sheril heeft voor ijzers op advies van de dierenarts, omdat ze dunne zolen heeft kreeg ze steeds kneuzingen van elk steentje. Ik rij verder (nog) niet veel op de weg, en ze heeft goede harde hoeven, dus daarvoor zou het niet nodig zijn.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:30

het kan ook dienen om wat meer knie actie te krijgen. dat vinden sommige mensen mooi. dan tilt het paard zijn benen wat hoger op.

verder is het idd beter om ze alleen te bekappen. en soms wordt het ook aangeraden of juist afgeraden door DA of smid.