B/E rijbewijs.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

B/E rijbewijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 16:22

Ja weer het zoveelste topic.. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar dat ging over Rijden met aanhanger ZONDER E... ik wil het nu hebben over MET E.

Ik heb gelezen dat als je je E. rijbewijs hebt dat dan het echte gewicht van je aanhanger telt en het niet toegestane gewicht van de aanhanger..

Het zit zo..
Ik heb een Fiat Scudo 1.6 benzine.. (busje)
Massa ledig is 1288 kg
Max massa voertuig is 2135...

Maar mijn maximum te trekken massa van de aanhanger is geremd maar 1100 kg...

Veel 1.5 paard trailers hebben een max toegestaan gewicht van 1200 kg.. Dan zou ik hem zonder E dus niet mogen trekken..
maar dan wel met E ??
Ledig trailer is 600kg paard is 500 kg.. kom ik rond de 1100 kg.. Mag het dan wel .. of mag ik dan zelfs meer ?? Het gewicht van de ledige auto ??
Heb ik ook weer gelezen..

Ben al op verschillende site's geweest van politie etc maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden..
Wie helpt !!

Onassis
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:31

Als je een E-rijbewijs hebt, dan geldt:

Dat er wordt gekeken wat je daadwerkelijk achter je auto hebt hangen aan gewicht, niet wat er maximaal in je trailer zou mogen. Dus als jij met een geladen trailer niet boven je maximale trekkracht komt, is het oke!! (en niet meer in de trailer laden dan volgens je trailerpapier mag natuurlijk)

Dit geldt alleen als je MET E-rijbewijs rijdt!

Onassis
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:38

http://www.cbr.nl/pdf/Aanhangwagens%20e ... rekken.pdf

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van
de aanhangwagen die u mag trekken. Let wel
op de technische mogelijkheden van het trekkend
motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze
maximale trekhaak-last staat vermeld op het kentekenbewijs.
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van
belang. Deze mag meer dan 3500 kilo bedragen.
Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de
toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kilo
mag bedragen.


DEZE TEKST KOMT UIT EEN FOLDER VAN HET CBR (KAN JE DOWNLOADEN VIA DE LINK HIERBOVEN) "Aanhangwagens en caravans trekken, uw rijbewijs en de bevoegdheden"

ER WORDT ALLEEN GEKEKEN OF JE NIET OVER DE TECHNISCHE MOGELIJKHEID VAN HET TREKKENDE VOERTUIG HEEN GAAT, WORDEN VERDER GEEN EISEN GESTELD AAN HET MAXIMALE LAADGEWICHT VAN DE AANHANGER! ALLEEN NAAR WAT ER DUS DAADWERKELIJK ACHTER HANGT!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 16:45

Als ik het dus goed begrijp mag ik als ik mijn E heb.. een trailer met een max massa van bijv. 1200 kg achter mijn auto hangen als ik met laden maar niet boven die 1100kg uitkom .. Het gaat maar om 100 kg.. Lips are sealed

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:45

Wat Onassis zegt klopt *LOL*

Sommige mensen vinden dat heel raar, maar wij hebben het nagevraagd Haha! Als je er twee shetten in hebt rekenen ze echt geen 600 kilo per pony hoor *LOL*
Het wordt trouwens een stuk logischer als je erachteraan denkt dat sommige auto's 220 kunnen rijden, maar daarvoor nemen ze hem nog niet in beslag Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:47

Die 100 kilo zit dan trouwens nog in de gedoogzone...Knipoog

Maar het mag zowieso

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 16:50

gomir schreef:
Maar het mag zowieso

Als ik maar niet boven die 1100kg uitkom dan toch ??

Moet je morgen maar even Schatten wat mijn mannetje weegt Knipoog

Onassis
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:57

inderdaad, als jij maar niet boven de 1100 kg uitkomt, is het goed!
De politie zet dus een trailer op de weegbrug om te kijken of je niet de regels overtreedt, en kan dat niet uit de papieren halen!

Ik vind het heel logisch hoor, wat maakt het nou uit wat er maximaal in de trailer mag, als jij hem nooit volledig belaa??

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 17:00

dat bedoel ik.. ik denk dat ze een behoorlijke grens erover heen zetten dan wat jij vaak in je trailer hebt staan. Vandaar mijn vraag..

Als ik bij de trailers kijk ..dan zijn het vaak trailers met een max laadvermogen van 1200 a 1300 kg..

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:03

Neee, het gaat niet om wat je werkelijk trekt achter je auto met een B rijbewijs, maar wat op het papier van je trailer staat. Het maximum massa voertuig volgens het kenteken papier van je trailer mag NIET zwaarder zijn dan het massa ledig voertuig van je auto.
Bij je E-rijbewijs mag je een trailer achter je auto hangen met een hoger maximum massa voertuig dan het massa ledig voertuig van je auto. Echter het werkelijke gewicht van de trailer met last (=paard) mag niet hoger zijn dan dat jou auto mag trekken, dus op de weegbrug zetten.

Het wegen van je combinatie trailer plus paard is zo wie zo handig, omdat gebleken is dat de trailers in de meeste gevallen 100 kilo of zelfs meer (in mijn geval 170 kg meer) weegt dan het massa ledig voertuig wat in de kenteken papieren staat.

Dus in jou geval mag je combinatie niet meer wegen dan 1100 kilo met je E rijbewijs. Raad je aan om de trailer en paard (als die braaf is) apart te wegen op een weegbrug in jou buurt. Vaak bij grote fourage handelaren, waar ze veel zand en stenen verkopen, gewoon ff rondvragen. Voor een paar euro weet je waar je aan toe bent. Ik dacht nl met 1150 kg rond te rijden met een auto die 1200 kg kon trekken, bleek achteraf 1400 en later 1450 aan mijn haak te hebben (mijn tweede paard is stukje zwaarder).... slik..... Paard van mij was gewogen bij een dierenarts en de trailer op een goedgekeurde weegbrug zonder auto.

Onassis
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:07

de vraag ging ook over een E rijbewijs, dus dan klopt mijn antwoord wel!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 17:08

hmmm dat is ook weer zo..
Zal san binnenkort maar is meenemen naar een weegbrug ha ha.. zonder trailer..Grapje.. Ik vind het ook weer wat om een hele nieuwe auto te kopen voor het trekken van een trailer als het gaat om 100 a 200kg.. Heb ik het nou over mijn Seat Marbella zeg ik ja... maar dit.. grrr.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 17:11

Onassis schreef:
de vraag ging ook over een E rijbewijs, dus dan klopt mijn antwoord wel!

Het ging idd over E en niet over B...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:12

Geen grapje hoor.... Met mijn vorige paard ben ik onder de man dwars door het dorp naar Treurniet gegaan. Daar hulp gevraagd van iemand die daar werkte en paard op de weegbrug gezet en ik ernaast. Hij woog 520 kilo. Iedereen keek wel vreemd op, maar was wel lekker simpel zo.
Verder moet je niet kijken naar geld maar naar veiligheid. Jou trekhaak is gemaakt op een last van 1100 kg. Als er steeds 10% of meer aanhangt zal de krachten die extra op de constructie staat uiteindelijk sneller slijtage geven. En dat is weer gevaarlijk. Zou jij op de snelweg willen rondrijden in een bout laat los van je trekhaak, moet er niet aan denken wat kan gebeuren....... Spijt me, ik zou het niet doen. Gelukkig heb ik nu wel een auto die het makkelijk aan kan (1850 kilo), dus geen probleem met een paard.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:14

Onassis, je antwoord klopt wel.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 17:19

Misschien kan ik voorlopig een andere auto lenen als ik weg zou willen.. en we zijn ook wel aan het rondkijken voor een zwaardere auto.. met een zwaardere motor.. Want ik denk dat dat het is.. 1.6 is niet veel natuurlijk..
Aan het gewicht van de auto kan het bijna niet liggen.. maar meer aan de trekkracht.

Onassis
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:20

wat voor auto heb jij, Eleonoor?
Ik wil namelijk een nieuwe auto kopen, moet minimaal 1500 kunnen trekken. Trailer is 675 kg, paard rond 600, dus dan heb ik lekker ruime marge. Dan hoef ik mijn paard ook niet te laten wegen, want zwaarder dan 825 laat ik hem liever niet worden:-))

Maar ik heb geen idee nog, moet me helemaal orienteren.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:24

Suzuki Grand Vitara, grijs kenteken. Niet te zwaar waardoor geen grote diesel zuiper, maar sterk genoeg om een een paards trailer goed weg te trekken.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:10

Mijn vader heeft de jeep verkocht en er staat nu een omega-station voor. Niet echt een trekker vergeleken met die Frontera, maar hij mag en kan het trekken. Wsl komt er binnenkort een bus *LOL*

Mijn moeder heeft een vectra en die mag al 1340 of 1430 trekken.
Er is een gedoogregeling van, ik dacht, 10%, maar veilig is het niet om steeds met een te zware aanhanger op pad te gaan... Je krijgt toch slijtage en de auto is er gewoon niet voor gemaakt.

(al zijn wij met de vectra en twee pony's toch een keer naar de veearts geweest...Bloos De jeep was stuk en mijn pony moest voor de verkoopkeuring, waarom die van mijn zusje mee moest weet ik niet meer. Het was in ieder geval belangrijk genoeg om het rustig binnendoor die tien minuten te doen Bloos Mijn pony stond gelukkig niet zo ver van de veearts, maar langs de weg was niet zo'n goed plan...Frusty )