Als jullie gaan springen......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Als jullie gaan springen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 16:10

Hallo,

Als jullie gaan springen hoelang rijd je dan je pony/paard los??
En hoe bouwen jullie de sprong op??

Ga je eerst balkjes lopen of begin je meteen met springen??
En wat is het beste??

Groetjes: Corina

Als jullie een springles zouden geven hoe zouden jullie dit aanpakken??

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:17

Ik heb niet zo heel veel verstand van springen, maar ik dnek dat je 20-30 minuten moet losrijden, het hangt natuurlijk ook van je paard en ook het weer af.
Ik zou sowieso even beginnen met balkjes, dat je paard even kan in komen en dan zou je in principe de sprong iets hoger, moeilijker of een klein parcourtje maken. Ga niet te lang door en stap goed uit, want springen is best wel vermoeiend!
En ja als je les zou geven, zou ik het dus zo opbouwen en let goed op de de ruiter hum paarden naar de hindernis sturen (dus niet alleen teugels, maar ook goed de buitenhand begrensen en met je benen sturen), en hoe ze over de hindernis gaat en vervolgens terug rijden. Je wil immers dat alles goed gaat en dat de paarden en hun ruiters het niet eng gaan vinden!
Veel plezier en succes!!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:43

ik rij meestal eerst 6 minuten in stap, en dan veel figuren zodat hij lekker wendbaar is en goed luisterd.
ondertussen stap ik een paar keer langs de hindernis en voltes eromheen.
dan ga ik stukjes draven en stappen.
en zodra hij los is ga ik een klein hindernisje springen.
na ongeveer 15 a 20 minuten.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:44

Eerst lekker los rijden.(iets langer als een kwartier)
Daarna laag beginnen met springen.
Dan steeds hoger opbouwen.
En als je klaar bent lekker uitdraven en daarna uitstappen uiteraard Tong uitsteken
Als ik spring les zou geven?

Nou dan precies zoals hierboven beschreven staat, opvolgen.
uhm hoe bouw je de sprong Scheve mond uh... gewoon een stuk of 2 in het midden achter elkaar .
Op de hoefslag 1 of 2.
En nou zou maak je je eigen pacour Haha!
Wel alles goed meten natuurlijk

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:04

Ik rijd meestal met een onervaren springer 20 minuten los en doe dan eerst wat balkjeswerk. Dat kan ook best drie of meer trainingen doorgaan. Eerst goed op balken(draf en galop) en dan pas springen!

Ervaren paarden werk ik een kwartier/20 minuten los, o.a. afhankelijk van het paard, de bodem en het weer. Dan begin ik meteen met springen op een cm of 50-60. En dat bouwen we wat op. Dan wat lijntjes werk en daarna rijd ik 2 keer het parcours(in de les). Meestal 1 x op ongeveer een meter en daarna op wedstrijdhoogte(1.10) of iets hoger Lachen
Thuis doe ik vooral gymnastiek(in-uitjes) en wat lijntjes om de controle te verbeteren. Ook balkjes plan ik nog weleens in *LOL*

Als ik lesgeef kijk ik heel erg naar wat het paard en de ruiter kunnen en daar pas ik de les op aan Haha! (heb je wat aan hè?! Tong uitsteken ) Meestal is het één van de opties hierboven *LOL*

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 01:00

eerst even inrijden en daarna balkjes stappen en draven en na een paar keer begin ik met een laag sprongetje!
na die een paar keer te hebben gesprongen ga ik weer hoger!
zo bouw ik het gewoon op tot ik zelf tevreden ben en het hoog genoeg vind of dat het paard moe en bezweet is! Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 08:33

precies wat Gomir doet dus *LOL*

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 08:40

inderdaad wat gomir doet, niet te lang losrijden, en verder lijntjes en lijntjes met een wat gevorderd paard. Ik rij niet altijd op wedstrijdhoogte, soms ook een soort parcoursje aan het einde

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:31

Ik rijd ong 20 minuten los,veel overgangen,wendingen.
Soms eerst balkjes,maar niet altijd,en dan begin ik met 40 cm,want Rinkja is geen getalenteerde springer.Knipoog
Dan maak ik de sprong eerst breder en dan hoger.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:06

Losrijden doe ik vaak met behulp van hindernissen. Wat cavaletti in draf en galop, maar ook loswerken door te zigzaggen tussen de cavaletti door.
Verder tempowisselingen om het paard gehoorzaam te houden.
Daarna begin ik met het springen van een kruisje van ongeveer een half metertje. Zowel in draf als in galop erop aanrijden.
Het kruisje wordt al snel een stijl van een metertje. Ook deze doe ik zowel in draf als in galop.
Hierna wat ander springwerk zoals een dubbel of een oxer of triple.
Of juist wat in-uitjes.

De springles die ik geef bouw ik ook op een soortgelijke manier op, maar dat ligt ook aan het niveau van paard en ruiter en waar we expliciet aan gaan werken: soepelheid, gehoorzaamheid, hoogte, afstanden inschatten, etc.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 15:00

Ik rijd meestal eerst 20 minuuten tot een half uurtje stevig dressuur, veel wenidingen rijden. daarna ga ik naar het weilandje naast de bak (waar de hele zomer verschillende parcoursjes staan!) en bouw ik het een beetje op, eerst de wat lagere hindernissen en als ik dan 5 minuutjes tot een kwartiertje bezig ben kan ik gewoon alle hindernissen nemen.

brentje

Berichten: 148
Geregistreerd: 19-02-03
Woonplaats: Bovenkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:16

hey hallo,
Ik heb een tijdje gesprongen en deed het dan op de volgende manier.
Ik ga eerst een half uur dressur rijden na dat half uur een paar minuten stappen en dan ging ik eens balkjes lopen eerst in stap en later in draf ( kans op blesures is kleiner ) Als ik dit zo'n 10 minuten had gedaan gin gen de hindernissen op 20 cm en dat spring je 4 keer ongeveer en daarna op 40 en dat spring ik dan 7 keer zodat hij wat beter kan leren in schatten met het nemen van de sprong omdat het wat hoger is.
Na de 40 ging hij op 60 en dat sprong ik dan een paar minuten ongeveer 10 a 15 daarna verhoogde ik de hindernissen met 10 cm per keer en je moet wel rekening houden met hoe hoger je gaat springen dat er ALTIJD een grondbalki ligt want het is moeilijker om dan uit tekomen voor je pony als ergeen grond balk ligt nou ja ik wens je veel succes en spring altijd MET beschermers wondjes zitten er zo.
En trouwens zorg ervoor dat je altijd met zijn tweeen bent een rijd en de ander legt de hinderniossen goed anders moet je er iedere keer af en koelt je paardf zo snel af en dat is geen succes.

Groetjes brenda en Fekke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:21

idem als Gomir. Lachen

Toen ik nog concoursen reed, had op de dagen dat ik gewoon dressuur reed wel vaak 2 balken op de grond liggen om tussen in te galloperen en zo wat te schakelen.
4 galop passen ertussen dan weer 5 enz.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:44

Ik vind dat in- en uitstappen vaak wat onderschat wordt, bij ons op stal stappen ze amper uit en in, het zou toch wel minstens 5- 10 minuten moeten zijn. Ik rijd ong. 20- 25 minuten los voordat ik ga springen, probeer het heel ontspannen te houden, voltes, overgangen, wijken, een beetje schouder voor.

Ik rijd vaak met balkjes op de grond, ook als ik niet van plan ben om te springen, meestal met een meter of 20 er tussen, en dan een beetje gaan schakelen, een galopsprong minder, ééntje meer, etc.
Als ik thuis spring doe ik vaak kleine gymnastiek sprongetjes, vaak niet hoger dan 90 cm of zoiets, ik heb het nog nooit opgemeten. Met springlessen gaan we soms hoger dan op wedstrijden (1 x in de 2 weken), maar vaak toch minstens op wedstrijdhoogte.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:50

Ik rijd meestal eerst een kwartiertje ofzo dressuur, hangt er net vanaf hoe het gaat. Als hij helemaal neit lekker loopt ga ik ook neit springen, want dan word dat dus echt niks.
Dan begin ik meestal met laag kruisje/steiltje soms met balkjes.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:49

Ik rijd eerst een 10 tot 15 minuten los en dan begin ik met een laag sprongetje. Het sprongetje bouw ik steeds op........

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:49

Ik rijd eerst een 10 tot 15 minuten los en dan begin ik met een laag sprongetje. Het sprongetje bouw ik steeds op........

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:47

Als ik ga springen rijd ik eerst zo`n half uur in..beetje om hem te kunnen houden (hij wil nl. kei hard op de hindernis af) en dan begin ik met rustig te draven over balkjes en dan een klein sprongetje en dat gaat goed in draf dan probeer ik het in galop en zo blijf ik het opbouwen bij elke sprong.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:52

Ik rij eerst een kwartier tot 20 minuten los, daarna begin ik met lage sprongetjes (niet hoger dan 40/50 cm) vooral wendingen, beetje in uitjes, galop stap, stap galop oefeningen ertussen door, enz, dan bouw ik het tot 1 m op en daarna 1.10/1.20 voor parcoursje. En daarna nog even een hindernisje ongeveer op 80 cm een paar keer, lekker uitdraven en dan uitstappen!