ongevoelig voor het been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

ongevoelig voor het been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:18

ik rijd nu een paardje van een ander en die is wel zo slecht aan het been!!
Party!! als ik halthoud en weg wil stappen dan gaat meneer echt niet vooruit.
Party!! in de stap moet ik ook contstant drijven.
Party!! overgang naar de draf is iets beter.
Party!! draven hoef ik maar weinig te drijven.
Party!! overgang naar galop is benen omleggen en hij springt netjes aan.
Party!! tijdens de galop hoef ik weinig te rijden.

hoe kan ik hem beter aan het been krijgen zonder een zweep??

groetjes [naam]

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:20

Echt heeel hard schoppen!
En dan maar even flapperen met je benen, net zo hard en lang totdat hij ècht hard gaat.
De eerste tijd niet voor het mooie rijden, maar functioneel rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 13:29

want inderdaad als ik hem een keer por komt ie zwaar tegen de hand

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 20:41

Je moet 1 keer een harde schop geven en dan je been laten afhangen. Zodra die langzamer gaat, geef je weer een harde schop en je been weer laten afhangen. Net zolang tot ie bij wijze van spreken weg is voor je been komt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 21:56

Je moet hem wat electrisch maken, zoals Sjuimpje en Imposante al beschreven.
Dat doe je niet zonder zweepje.
De eerst volgende overgang die je vraagt, moet hij op reageren. Reageert die niet, KNAL, zweep erop TEZAMEN met een flink stuk been. had ie maar moeten opletten!
Je zet hem als het ware in de versnelling, en herhaalt je hulp pas weer als hij vaart mindert.
Je zult een paar keer deze zeer duidelijke voorwartse hulp moeten herhalen, maar binnen een paar keer zal de boodschap duidelijk zijn. Been is voorwaarts, want anders...

Het is normaal/geaccepteert dat het paard daarbij tijdelijk wat zwaarder in de hand is. Echter, wanneer hij wat meer voor je been is, kan je er aan gaan werken dat hij weer lichter wordt. Dat zal heel makkelijk gaan, hoef je je geen zorgen over te maken. Vaak worden ze zelfs nog een stuk lichter dan voor die 'opstart-cursus'.
Pak hem aan hoor!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 11:04

Ik heb ooit van iemand geleerd dat je eerst in stap zo min mogelijk moet knoeien met aan de teugel rijden e.d. omdat je de stap als eerste verknoeid. Als hij in stap niet vooruit te branden is, kun je misschien in stap eerst voorals voorwaarts rijden en niet te veel tegen houden... In draf en galop is hij veel makkelijk aan de gang te houden! Zorgen dat je hem in stap niet "vasthoud" dan kan hij namelijk niet doorlopen of wegstappen! Dat krulletje gaat nooooit voor het voorwaartse toch?

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:28

been.. geen reactie been.. geen reactie.. tikje.. geen reactie TIK! stem gebruiken *OPSCHIETEN NOU!!*
Misschien kun je een voorzichtig eens met een klein spoortje rijden?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:38

Een steeds opbouwend klein beetje erger tikje...dat is vragen om afstomping. Meteen direct na de eerste hulp, WAMMES erin! Daar leren ze opletten van...niet eerst 3x vriendelijk vragen....
Je krijgt ze misschien nu dan even wat te heet, maar liever dat dan zo'n laconieke die niet weet wat reageren is...

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:40

met een spoor maak je een paard naar mijn mening niet beter voor het been, maar juist slechter zodra je die spoor weer afhebt.
als je niet mer zweep wil rijden dan geef je hem idd een goed harde schop bij geen reactie, als je met zweep wil gaan rijden geef je hem bij geen reactie op je been een tik achter je kuit. dan laat je hem ook naar voren gaan zodat het paard merkt wat de bedoeling is, dan maak je weer een overgang terug en probeer je het weer. als het goed is heb je nu al veel meer reactie op je been dan hiervoor

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:52

vonneke schreef:

Party!! in de stap moet ik ook contstant drijven.



Dat dus niet doen! Door herhaling stomp je hem af één keer scherp en dan weer rustig. Ik ben iets minder voor de hele fanatieke aanpak die sommige omschrijven omdat het paard in draf en galop veel beter voorwaarts is en je hem ook niet té snel wil maken.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:47

Om de hoeveel seconden zou je dan aan moeten drijven? Of is dat verschillend en moet je het aanvoelen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:52

Probeer het steeds minder vaak te doen. Als je nu elke seconde drijft dan ga je daarvan om de twee enz. maken.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 02:38

als je de hulp niet langzaam opbouwt snappen ze later nooit de zachte hulp. Mijn verzorgpaard is ook vreselijk lui (wil zelfs tijdens een buitenrit nauwelijks draven). vandaag heb ik een oefening gedaan waarbij hij zelf moet leren in het tempo te blijven. En het werkte!
Telkens wanneer hij stil gaat staan geeft je 1 steeds sterker wordende hulp om aan te stappen (zachtjes been---harder been---tik). wanneer hij stapt beloon je direct door alle druk te laten vallen. de mijne stond dan ook gelijk weer stil Boos! maar door telkens opnieuw aan te stappen werd hij dat zo zat dat hij netjes in stap bleef. En dat beloon ik ook gelijk door na 1 rondje een paar minuten stil te gaan staan.

Paarden leren het beste door comfort te krijgen, rust is de beste beloning voor een paard.
En om ze op een lichte hulp te laten reageren, moet je die lichte hulp niet overslaan. Maar wel duidelijk zijn: reageer je niet op een lichte hulp, dan volgt een tik.

Jouw paard moet dus ook leren dat hij 'comfort' heeft zodra hij netjes stapt. En dat een zachte hulp van jou ook echt betekent dat hij moet gaan lopen. Dus 1 opbouwende hulp en dan weer met rust laten.

Het zal wel niet helemaal dressuur-matig verantwoord zijn wat ik hier neerzet, maar het is in elk geval wel natural Lachen

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 02:40

dat bedoel ik dus ook... geef 1 keer normaal been zoals je altijd doet... dus dat been waarop jij wilt dat hij goed reageert. doet ie dat niet kan hij een schop of tik verwachten, is ook heel erg logisch

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:21

Hoi,

Je moet volhouden en gewoon met lichte beenhulpen op gegeven moment gaat hij dat combineren, als jij gaat schoppen dan leert hij aan dat schoppen een beenhulp is en dan reageert hij straks alleen maar als jij schopt dat is dus zeer zeker geen oplossing!
Mijn eigen pony reageerde eerst ook helemaal niet op mijn benen maar ik heb gewoon volgehouden en nu reageert hij op hele lichte beendruk....gewoon volhouden en niet schoppen...schoppen gebruik je om misschien een keer te straffen maar zeker niet als gewone hulp!
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

veel suc-6 ermee!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 23:15

waarom wil je geen zweep gebruiken, maar vindt je schoppen geen probleem?? Als hij niet reargeerd: tik, en als hij dan vooruitschiet LATEN GAAN, dat vraag je immers, dus niet boven op de rem zetten als hij reargeerd op je tik.
Je kunt beter een zweep dan je hakken gebruiken, omdat het gevaar is dat je steeds hardere hulpen gaat gebruiken in plaats van dat je hem actiever laat lopen op een hele licht hulp.
1 keer drijven, niet reargeren: tik. Zogau hij reargeerd belonen. Gewoon consequent zijn, dan merk je het verschil in een uur.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:16

moet je kijken hoe gevoelig je paard is als je 'm kietelt! Een mug voelt ie ook dus waarom je been niet? Haha!

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:31

Wat verder ook heel belangrijk is, om veel overgangen te rijden van stap naar draf, en weer omgekeerd.

Ook in stap kun je tempo wisselingen rijden. De ene keer stap je iets vloter dan de andere keer.
Verder zou ik zelf in stap niet al te veel aan zijn hoofd komen. Meestal is de stap voor een paard al een wat moeilijkere gang, en je krijgt dan al heel snel een takt fout, in de stap.

Verder zou ik inderdaar ook adviseren om zo min mogenlijk te drijven. 1 keer drijven, en je krijgt geen reactie, meteen een tik met de zweep er op. Als je paard dan naar voren schiet is helemaal niet erg!! Rustig opvangen en weer terug nemen. Je paard is dan juist heel braaf.

Succes met het paard.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:37

mzz ik zou wel zweep gebruiken, maar ik weet dus niet waarom jij dat niet wilt.
een tik met de zweep is ook voor je paard fijner, want hoe moet die zich voelen als jij hem helemaal verot schopt???

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:05

Jobbeltje schreef:
moet je kijken hoe gevoelig je paard is als je 'm kietelt! Een mug voelt ie ook dus waarom je been niet? Haha!


Ben ik helemaal mee eens. Mensen zeggen al gauw dat hun paard niet merkt dat ze een hulp geven, maar ze merken het echt wel!!
Hoe verklaar je anders dat je een paard op je zit alle kanten op kunt sturen die je wilt Cool

Het probleem is meestel dat wij DENKEN dat een paard onze hulpen niet voelt, hij voelt ze wel degelijk, maar heeft zo zijn eigen reden waarom hij niet reageerd. Het zij dat het paard het niet snapt, ruiter niet consequent genoeg, bang, enz. enz.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:18

Wat ik van mijn instructrice leer is: been, geen reactie, schop, geen reactie tik en dan gaat hij meestal wel hoor.. en dan weer stil zitten. Veel overgangen rijden. stap, draf, stap, draf etc. en telkens geen reactie schop, tik etc. op een gegeven moment gaat het echt veel beter hoor.

Mijn paard was ook slecht aan het been maar dat gaat nu stukken beter. Je moet ook niet constant drijven maar gewoon zodra hij loopt door laten lopen tot je een tempowisseling wil en dan moet hij reageren. Ik maakte de fout door als ik een schop gaf mijn hele lichaam mee te bewegen Schijnheilig maar dat was dus niet goed... ik moet nu een schop geven zonder verder te bewegen... paardrijden is moeilijk Tong uitsteken Afgelopen zaterdag moest ik heel langzaam gaan draven en dan weer wat sneller en dan weer langzaam tot hij in stap terug wilde vallen maar dan moest ik hem weer opvangen want hij moest doordraven en dat ging eigenlijk heel erg goed.

Succes ermee en consequent blijven dat is het belangrijkste. Sorry als het een beetje warrig verhaal is!

P.s. sporen heb ik niet meer nodig nu hoor en ben ik wel blij om Tong uitsteken

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:20

Ransie"]
[quote="Jobbeltje"]moet je kijken hoe gevoelig je paard is als je 'm kietelt! Een mug voelt ie ook dus waarom je been niet? Haha!
[/quote]

Ben ik helemaal mee eens. Mensen zeggen al gauw dat hun paard niet merkt dat ze een hulp geven, maar ze merken het echt wel!!
Hoe verklaar je anders dat je een paard op je zit alle kanten op kunt sturen die je wilt Cool

Het probleem is meestel dat wij DENKEN dat een paard onze hulpen niet voelt, hij voelt ze wel degelijk, maar heeft zo zijn eigen reden waarom hij niet reageerd. Het zij dat het paard het niet snapt, ruiter niet consequent genoeg, bang, enz. enz.
[/quote]

Mijn paard is gewoon slim en heeft geen zin om te werken en wil er op die manier onderuit komen. Door niet voorwaards te willen gaat hij ook niet neerwaards.. inmiddels is het probleem door het consequent zijn opgelost Knipoog

[quote="spoekie"]
Hoi,

Je moet volhouden en gewoon met lichte beenhulpen op gegeven moment gaat hij dat combineren, als jij gaat schoppen dan leert hij aan dat schoppen een beenhulp is en dan reageert hij straks alleen maar als jij schopt dat is dus zeer zeker geen oplossing!
[/quote]

Met een schop geven bedoel ik ook niet dat je iedere keer dat je aan wil drijven je hem een schop verkoopt Je drijft eerst normaal aan maar geeft hij geen reactie dan geef je hem een schop en dan hoef je hem heus niet omver te schoppen ofzo... reageerd hij dan nog niet dan een tik achter de kuit. Als ik het met mijn benen op kan lossen doe ik dat liever dan de zweep. Nu na een tijd consequent zo door te gaan is hij goed aan het been.

[quote="vamp schreef:
mzz ik zou wel zweep gebruiken, maar ik weet dus niet waarom jij dat niet wilt.
een tik met de zweep is ook voor je paard fijner, want hoe moet die zich voelen als jij hem helemaal verot schopt???


Als mijn paard mag kiezen dan weet ik dat hij liever een schopje heeft dan een tik met de zweep... op een 'schop' reageerd hij normaal maar op een tik met de zweep dan wordt hij echt woest omdat hij dat onterecht vind Haha! Je doet net of we met een schop bedoelen dat je je paard verrot moet schoppen ofzo

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:53

Had ik ook last van met mijn pony. MAar nou is het al heel wat minder.
Ik ben met zweep gaan rijden en iedere keer dat hij niet op mijn been reageerde moest ik hem aantikken. En k heb heel veel overgangen geoefend. Van stilstaand in 1x weg naar draf enzo.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 18:19

AnneOmie"]
[quote="Ransie"][quote="Jobbeltje schreef:
moet je kijken hoe gevoelig je paard is als je 'm kietelt! Een mug voelt ie ook dus waarom je been niet? Haha!


Ben ik helemaal mee eens. Mensen zeggen al gauw dat hun paard niet merkt dat ze een hulp geven, maar ze merken het echt wel!!
Hoe verklaar je anders dat je een paard op je zit alle kanten op kunt sturen die je wilt Cool

Het probleem is meestel dat wij DENKEN dat een paard onze hulpen niet voelt, hij voelt ze wel degelijk, maar heeft zo zijn eigen reden waarom hij niet reageerd. Het zij dat het paard het niet snapt, ruiter niet consequent genoeg, bang, enz. enz.
[/quote]

Mijn paard is gewoon slim en heeft geen zin om te werken en wil er op die manier onderuit komen. Door niet voorwaards te willen gaat hij ook niet neerwaards.. inmiddels is het probleem door het consequent zijn opgelost Knipoog
[/quote]

Ik denk dat een paard niet meer reageerd door gewenning even een voorbeeldje: wij dragen kleren, maar die VOEL je ook niet (bewust) constant. Als iemand dus constant drijft, voelt het paard je been na een tijdje ook niet echt meer he! Hij voelt het wel, maar reageerd er niet op, omdat dit 'gewoon' is.. (gewenning)

Misschien een beetje kort door de bocht, en ik weet ook niet zeker of ik het goed uitgelegd heb zo.. (kom niet echt uit mijn woorden)

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 18:56

Jobbeltje"]
[quote="AnneOmie"][quote="Ransie"]
[quote="Jobbeltje schreef:
moet je kijken hoe gevoelig je paard is als je 'm kietelt! Een mug voelt ie ook dus waarom je been niet? Haha!


Ben ik helemaal mee eens. Mensen zeggen al gauw dat hun paard niet merkt dat ze een hulp geven, maar ze merken het echt wel!!
Hoe verklaar je anders dat je een paard op je zit alle kanten op kunt sturen die je wilt Cool

Het probleem is meestel dat wij DENKEN dat een paard onze hulpen niet voelt, hij voelt ze wel degelijk, maar heeft zo zijn eigen reden waarom hij niet reageerd. Het zij dat het paard het niet snapt, ruiter niet consequent genoeg, bang, enz. enz.
[/quote]

Mijn paard is gewoon slim en heeft geen zin om te werken en wil er op die manier onderuit komen. Door niet voorwaards te willen gaat hij ook niet neerwaards.. inmiddels is het probleem door het consequent zijn opgelost Knipoog
[/quote]

Ik denk dat een paard niet meer reageerd door gewenning even een voorbeeldje: wij dragen kleren, maar die VOEL je ook niet (bewust) constant. Als iemand dus constant drijft, voelt het paard je been na een tijdje ook niet echt meer he! Hij voelt het wel, maar reageerd er niet op, omdat dit 'gewoon' is.. (gewenning)

Misschien een beetje kort door de bocht, en ik weet ook niet zeker of ik het goed uitgelegd heb zo.. (kom niet echt uit mijn woorden)
[/quote]

Er zijn inderdaad ook zoveel redenen te bedenken waarom een paard niet reageerd. Dit vind ik inderdaad ook weer een hele goede.

Het beste is om samen met jouw instructeur te kijken naar een goede oplossing voor jouw paard om te rijden.