Probleem met mijn bijrijdster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Probleem met mijn bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 16:02

Ik zit met een probleem...

Ik heb sinds ongeveer 5 maanden een bijrijdster voor Omar die hem 2 dagen in de week verzorgd en hem rijdt. Ze mag tot nu toen van mij nog niet naar buiten maar wil heel erg graag maar ik durf het nog niet aan. Ik had haar eigenlijk gezegd dat ik wil dat ze eerst privélessen gaat nemen (dressuur) en dat ze dan als het goed gaat wel naar buiten mag samen met iemand anders. Ze kan het goed met Omar vinden en in het begin heb ik natuurlijk ook gekeken hoe het met rijden ging en dat ging wel okay. Ze is recreatieruiter om het zo maar te noemen en ik was dat voorheen ook maar ben sinds ongeveer 4 maanden druk aan het lessen en dressuren met Omar omdat ik erachter ben gekomen dat de manier waarop ik Omar reed niet de juiste was. Omar ging stijf lopen en had geen spieropbouw en een onderhals, slecht voorwaards en absoluut niet neerwaards etc. Omar was bij zijn vorige eigenaar ook verkeerd ingereden en hij moet nog heel veel leren en ik ook natuurlijk. Nu met les gaat het hartstikke goed en iedere les gaan wij vooruit; hij loopt nu heerlijk ontspannen en zoekt aanleuning en voor het eerst had hij nu stelling naar binnen en liep niet meer door mijn been heen. Kortom we trainen hard.

Nu komt het dus... afgelopen donderdag was de dag van mijn bijrijdster en ik zou even op stal komen want ik had een nieuwe deken voor Omie gekocht en wilde natuurijk zien hoe die hem zou staan Lovers Mijn bijrijdster ging rijden en ik liep weg toen ze in het zadel za, nadat ik Omar zelf even op haar verzoek had ingestapt. Omar was gewoon rustig maar had er zin in. Terwijl ik wegliep draai ik me om en ik zie Omar met staart recht in de lucht en hoofd omhoog wegstuiven op een spastische manier... ik hoorde haar schreeuwen terwijk ik wel op zo'n 30 m. afstand "Nee Omar" en het ging maar door en zo'n 20 minuten lang scheurden ze ongecontroleerd door de bak... Een stalgenootje kwam naast me staan en zei: ik had je al vaker willen waarschuwen.. het gaat er iedere keer zo aan toe als zij met Omar rijdt.. Het lijkt wel of het niet klikt tussen die 2 Verwardzze zei dat ze laatst dacht dat er een groen paard werd ingereden maar toen zag ze dat het Omar was. Ik zei dat het normaal wel klikt en dat ze heel lief voor hem is (dat is ook zo) en heel rustig maar in het zadel Ik ben er echt van geschrokken.

Toen mijn bijrijdster klaar was met rijden liep ik op haar af en vroeg haar wat er zojuist allemaal aan de hand was Verward Ze zei Omar heeft me een kopstoot gegeven Ik zei hoezo dan... hij was dwars en ging tekeer en ging bokken en toen sloeg ze hem met de zweep en hij kwam omhoog met zijn hoofd en scheen zelfs te steigeren. Ik zei wordt het geen tijd dat je les gaat nemen met hem want dit heeft hij nog nooit gedaan met mij en steigeren doet hij echt nooit bij niemand Ze vindt dat ze geen les nodig heeft en vind het te duur (bij mij hoeft ze NIETS te betalen). Ik zei dat 12 Euro 1x in de 2 wkn toch wel op te brengen is. Ze heeft nog een les van mij kado voor haar verjaardag en zelfs die heeft ze nog niet gedaan. Ik zei dat zelfs Anky nog les heeft en je met paardrijden nooit bent uitgeleerd Knipoog Mijn instructrice heeft haar een aantal keer met Omar zien rijden en zegt dat ze absoluut niets bijdraagt aan wat ik Omar aan het leren ben en dat het hooguit goed is voor zijn conditie maar daar is alles mee gezegd. Mijn bijrijdster laat Omar bijvoorbeeld lekker racen in de bak want dan kan hij zijn ei kwijt Verward

Wat moet ik nu doen... aan de ene kant wil ik haar echt niet kwijt want ze is heel erg lief voor hem maar aan de andere kant ben ik bang dat ze mijn paard verpest en hem verkeerde dingen aanleerd die ik vervolgens met pijn en moeite moet afleren. Omar is geen gemeen paard en bokt alleen als hij je niet begrijpt en het niet met je eens is. Als hij je niet begrijpt wordt hij ook dwars. Ik train hem sinds kort ook met longeren en daar is ze het ook niet mee eens want longeren is onnatuurlijk Verward Ik zei dat paardrijden en een zadel op een paard zijn rug leggen dan toch ook onnatuurlijk is Knipoog Ze heeft duidelijk een hele andere mening over paarden en paardrijden dan ik... het is natuurlijk mijn paard dus ze moet zich dan ook aan mijn regels houden vind ik.

Denken jullie dat ik haar gewoon voor het blok moet zetten Verward Of gaan lessen of stoppen met het bijrijden van mijn paard Verward

Is dit echt schadelijk voor Omar of begrijpt hij heel goed bij wie hij dit wel en niet kan flikken Verward

Ik zit er echt mee....

Sorry voor het lange verhaal Tong uitsteken

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 16:29

Als ze jouw paard dit allemaal laat doen en ook nog geen les wil nemen zou ik gewoon voor een andere bijrijder/bijrijdster zoeken want zo schiet het natuurlijk ook niet op! Bovendien is het ook nog gevaarlijk want dadelijk breekt je paard een been ofzo onder het racen en dan zit jij met de gebakken peren! Idd het is jouw paard dus ze moet zich aan jouw regels houden!
Je kunt haar idd voor het blok zetten... dan weet je tenminste waar je aan toe bent!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 17:59

ik zou gewoon zeggen als je geen les neemt mag je er niet meer op rijden!!! Ik zou op die manier nooit iemand op mijn paard laten rijden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:25

Nog een reden waarom ik dus geen bijrijder wil voor mijn paardje.

Ik zou als ik jou was toch even goed duidelijk maken hoe je er over denkt. Kan gewoon op een rustige normale manier. Maar je vertrouwen in haar is waarschijnlijk nu ver te zoeken......

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:30

Als ik dit zou hebben met een bijrijdster dan is het gelijk einde verhaal. Het is jouw paard en jouw kostbare bezit, zij gaat daar blijkbaar anders mee om en waarschijnlijk gaat dit idd ten koste van jouw paard.
Lijkt mij dat je gewoon mag eisen dat ze lest met en anders kun je beter iemand anders zoeken.

Ik ben hard in dit soort dingen denk ik, maar jij wilt het beste voor je paard en zo te lezen is zij dat absoluut niet, ook al is ze verder op stal zo lief voor hem.
Met lessen leert ze op zijn minst de basisdingen waar ze bij jouw paard op moet letten, maar zo te lezen is ze daartoe niet eens bereid.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:37

Hoi,

Het 'klinkt' toch wel schadelijk. Dat gerace is sowieso hartstikke gevaarlijk. Als Omar te hard door de bocht gaat en onderuit gaat kan 1 hij zich flink bezeren misschien zelfs zijn been breken en dan moet hij waarschijnlijk afgemaakt 2 zij kan er afvallen en dan hoeft ze maar net verkeerd te vallen en ze breekt haar nek ofzo en dan kan ze bovendien jou ervoor aanklagen.
Met dat vallen...ik ben zelf van mijn pony van 1.35m afgevallen en toen be ik tegen de bakrand aangekomen en ik heb nu dus al een tijdje last van mijn rug dus moet je voorstellen als dat met haar gebeurt in zo`n harde galop.......
En bovendien het is jouw paard als jij bang bent dat ze hem verpest dan zou ik het niet doen....zij verpest hem en jij zit dan met de gebakken peren, en als ze niet wil lessen dan vind ik dat zij pech heeft want het idee alleen al zou mij er al tegen houden haar erop te laten rijden als je kijkt hoe gevaarlijk en dan kotm er nog bij dat je paard misschien verpest word.........ik zou echt ermee dreigen dat ze anders niet meer mag komen als ze geen lessen neemt.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:40

Je moet echt wel op 1 lijn zitten anders blijf je je ergeren.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:41

Als ik je verhaal zow lees zou ik als ik het was een betere bijrijdster nemen ... en geloof me die zijn er zat ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:44

geen les dan opzouten
Jou paard wat zij naar de kl0te aan het helpen is.
Als ze nu erg goed reed en je zou haar les verplichten zou het nog wat anders zijn, maar op deze manier...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:46

Ik vind het ten eerste heel erg vreemd dat je bijrijdster hier nooit eerder wat over gezegd heeft. Ik vind het niet meer dan normaal dat je dit soort dingen bespreekt en vooral hoe je het op moet lossen. Je kunt bijvoorbeeld een soort dagboek bijhouden waarin degene die gereden heeft schrijft wat hij heeft gedaan en hoe het ging.

Ik zou haar iig voor het blok zetten, want zo kan dit niet langer. Ennuh... 12 euro per 2 weken voor het lessen moet ze idd gewoon kunnen betalen aangezien ze verder toch niets voor het bijrijden betaald.

Heel veel succes.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:49

Ik denk ook dat je haar voor het blok zou zetten. Ik heb dan wel geen eigen paard, maar als ik die wel zou hebben zou ik wel verwachten dat mijn bijrijdster doet wat ik wil. Ik denk dat als jij tegen haar zou zeggen dat ze mag kiezen, dat ze dan wel bij draait eigenlijk.... persoonlijk vind ik het wel raar. Als ik de kans zou krijgen voor een verzorgpony of paard, zou ik alles doen wat de eigenaar zou willen, ik zou het al heel wat vinden dat ik op zo iemand's paard zou mogen rijden. Ik vind het persoonlijk zelfs een beetje brutaal, maar goed daar gaat het hier niet over. Ik denk dat ze niet goed is voor jou paard, tenminste niet op deze manier, ik denk eignelijk dat ze meer kapot zal maken dan je denkt.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:54

ik vind het heel normaal als je dat zou zeggen, als ze zo op jouw paard rijd. Ik zelf vind het sowieso heel belangrijk dat je lessen neemt als je rijd, want zoals je al zei je bent nooit uitgeleerd en iemand anders ziet dingen die jij niet ziet of van jezelf merkt. 12 euro vind ik niet veel. ik weet niet hoe oud ze is, maar anders kan ze het toch wel van haar ouders krijgen. (ik neem aan dat ze hiervoor op een manege reed of nog steeds rijd) naja ik zou dat wel doen, lessen of niet meer rijden...

get off my back

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:03

Ben het helemaal met Runningkawa eens, als omar dingen bij haar doet die hij anders nooit zou doen, zou je toch echt wel gaan denken dat er iets neit klopt bij haar (tussen hun)

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:20

runningkawa schreef:
geen les dan opzouten
Jou paard wat zij naar de kl0te aan het helpen is.
Als ze nu erg goed reed en je zou haar les verplichten zou het nog wat anders zijn, maar op deze manier...


Helemaal mee eens dus ik hoef het niet over te typen...Graag of niet en als ze geen les wil nemen dan zoekt ze maar een ander scheurijzer...!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:34

3 mogelijkheden voor haar, ze kan les nemen, ze kan hem alleen nog maar longeren en ze kan stoppen. Het is jouw paard, en als ze een paard wil om mee door de bak te racen dan moet ze een eigenaar zoeken die dit wel goed voor zijn paard vind.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:46

Amen!

alles is al gezegd!

geen les, dan bv alleen longeren of helemaal stoppen!

het is al moeilijk genoeg met een goede bijrijdster om dan zelf nog fijn met je eigen paard te rijden, iedereen rijdt net weer een beetje anders, maar iemand die zo met je paard rijdt, nee dat doet meer kwaad dan goed!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:07

Ik ga met het bovenstaande mee. Ik zou haar idd voor het blok zetten, want op deze manier helpt ze jou (en je paard) van de wal in de sloot!

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:11

Alles is al zo'n beetje gezegd en het lijkt mij dat als je bijrijder en jij zo verschillend over het rijden en longeren denken, dat het niet echt lekker samen kan werken. Op die manier heeft je paard er ook niet echt iets aan. Je hebt deze bij rijder niet vanwege de bijdrage in de kosten begrijp ik omdat je zegt dat ze niet hoeft te betalen. Waarschijnlijk heb je haar dan om voor jezelf wat tijd te creeren???? Denk nog maar eens rustig na of die extra tijd je deze zorgen wel waard is.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:23

Lovely schreef:
Denk nog maar eens rustig na of die extra tijd je deze zorgen wel waard is.


Helemaal mee eens. Waarschijnlijk zit jij toch ook niet lekker meer thuis als je weet dat je bijrijdster op zo'n manier met jouw paard omgaat.
Dan zou ik maar liever die uren voorlopig zelf gaan totdat je een andere bijrijdster gevonden hebt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:24

Renske20 schreef:
geen les, dan bv alleen longeren of helemaal stoppen!



Idd, als je vind dat het buiten het rijden om wel goed klikt tussen die 2, dan kan je ook dit zeggen. En als je haar echt niet kwijt wil, dan kan je haar misschien helpen?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 09:39

Feetje schreef:
Bovendien is het ook nog gevaarlijk want dadelijk breekt je paard een been ofzo onder het racen en dan zit jij met de gebakken peren!


Dat zei een vriendin van mij ook al en het stomme is dat ik daar niet eens bij stil heb gestaan...

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 09:49

Tessebes"]
Ik vind het ten eerste heel erg vreemd dat je bijrijdster hier nooit eerder wat over gezegd heeft. Ik vind het niet meer dan normaal dat je dit soort dingen bespreekt en vooral hoe je het op moet lossen. Je kunt bijvoorbeeld een soort dagboek bijhouden waarin degene die gereden heeft schrijft wat hij heeft gedaan en hoe het ging.
[/quote]

Tessebes... een dagboek houden we al bij en dat heeft zij ook voor ons gekocht. Het is best een leuke meid hoor en daarom vind ik het zo jammer dat ze zo eigenwijs is

Ze zegt wel eens dat hij vervelend was enzo en bokken e.d. maar niet dat het zo extreem was wat ik dus gezien had donderdag. Mijn bijrijdster vind het ook nog erg grappig dat hij soms zo tekeer gaat, ik dus niet want bij mij mag hij niet zo uit zijn dak gaan zoals bij haar. Het zit me nog steeds niet lekker en maak me best ongerust omdat Omar inderdaad mijn kostbaarste bezit is Lovers

[quote="Lovely schreef:
Je hebt deze bij rijder niet vanwege de bijdrage in de kosten begrijp ik omdat je zegt dat ze niet hoeft te betalen. Waarschijnlijk heb je haar dan om voor jezelf wat tijd te creeren???? Denk nog maar eens rustig na of die extra tijd je deze zorgen wel waard is.


Lovely, ik heb haar inderdaad om wat vrije tijd voor mijzelf te creeren aangezien ik 40 uur per week werk maar ik vraag me nu inderdaad af of het de moeite waard nog is Ik wil geen bijrijdster die bijdraagt in de kosten omdat Omar mijn paard is en ik ook volledige zeggenschap over mijn eigen paar wil hebben.

Omar en ik verhuizen a.s. zaterdag naar een nieuwe stal en mijn bijrijdster is daar erg blij over want het is ong. 5 min. met de auto van haar huis. Op de nieuwe stal heb ik haar al verteld zullen ze dat gerace in de bak absoluut niet accepteren.. toen ze ze: tsja als hij zijn ei kwijt moet dan zal dat toch echt even moeten Lips are sealed

Ik heb besloten dat ik het heel even aankijk op onze nieuwe stal en ga a.s. donderdag weer kijken als ze gaat rijden en als ik haar nog een keer betrap op dit rare gerace en gevechten met mijn paard dan spreek ik haar er meteen op aan en zet haar voor het blok: of lessen of niet meer rijden! Dan maar geen bijrijster meer Longeren heeft voor haar geen zin want ze vind longeren onnatuurlijk voor een paard en slingerd hem rond met alleen zijn halster en dat is voor Omar geen training.

Bedankt alvast voor jullie reacties
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 24-02-03 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 09:51

Annemiek, ik denk dat je de raad van de mensen hierboven het beste kan opvolgen.

Rebecca kan dan wel onwijs lief voor hem zijn, maar les is gewoon nodig met Omar. Als ze die niet wil nemen dan zit er denk ik niets anders op dan iemand zoeken die wel les met hem wil nemen. Hoe lastig dat ook is en hoe moeilijk het vinden van een goede bijrijder ook is.

Blijf eerlijk tegenover Omar en jezelf, jammer als Rebecca daardoor straks d'r bijrijdpaard kwijt is. Niet over je heen laten lopen hoor!!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 10:02

Tallie1979 schreef:
Annemiek, ik denk dat je de raad van de mensen hierboven het beste kan opvolgen.

Rebecca kan dan wel onwijs lief voor hem zijn, maar les is gewoon nodig met Omar. Als ze die niet wil nemen dan zit er denk ik niets anders op dan iemand zoeken die wel les met hem wil nemen. Hoe lastig dat ook is en hoe moeilijk het vinden van een goede bijrijder ook is.

Blijf eerlijk tegenover Omar en jezelf, jammer als Rebecca daardoor straks d'r bijrijdpaard kwijt is. Niet over je heen laten lopen hoor!!


Hahaha je kent me goed Chantal Knipoog Ik ben inderdaad bang dat ze over me heen aan het lopen is. Mijn probleem is dat ik vaak te lief ben en het erg moeilijk vind om streng te zijn tegen haar, ook omdat ik bang was dat ze dan weg zou gaan. Het gaat nu over Omar en dan moet ik maar streng zijn want Omar kan niet voor zichzelf opkomen... nou ja hij heeft haar al een blauw oog geslagen tijdens het rijden Haha! Tong uitsteken

Voor Omar is het lessen inderdaad van belang omdat hij nog heel veel moet leren en ook omdat het steeds beter gaat Was zaterdag zo trots op hem tijdens de les Schijnheilig

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Kabouterdans
Berichten: 5082
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:07

gomir"]
[quote="runningkawa schreef:
geen les dan opzouten
Jou paard wat zij naar de kl0te aan het helpen is.
Als ze nu erg goed reed en je zou haar les verplichten zou het nog wat anders zijn, maar op deze manier...


Helemaal mee eens dus ik hoef het niet over te typen...Graag of niet en als ze geen les wil nemen dan zoekt ze maar een ander scheurijzer...!
[/quote]

Ik sluit me hier bij aan!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, N_B_N, pjer en 50 bezoekers