[VD] ontzettend grote ergernis van mij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[VD] ontzettend grote ergernis van mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 17:56

De laatste weken wordt mij steeds meer en meer duidelijk waarom ik niet zomaar aan jan en alleman info geef. Ik zie hier topics (en op ITP ook trouwens) waarvan echt mijn haren overeind gaan staan.
Vrijheidsdressuur is niet zomaar iets, maar iedereen schijnt er nogal makkelijk over te denken.
Iedereen doet het ineens (op zich niks mis mee) maar de helft heeft geen flauw idee waar ze mee bezig zijn.
Vrijheidsdressuur wordt ineens aan jaarlingen geleerd, een compliment leren we aan met het hoofd tussen de benen, 1x geprobeert en hier gelijk een bericht van hij doet het niet... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Vrijheidsdresuur is niet zo simpel als het misschien lijkt, en ik vind dat een ieder goed moet overwegen of ze er wel aan moeten beginnen.
Voor we hier topics krijgen:
Mijn pony bijt,
gevallen tijdens compliment,
rotschop gehad,
ben onder mijn pony gekomen
etc etc etc.

Ik denk (weet) dat ik niet de enige ben die zich hier ontzettend aan ergert, maar eerlijk gezegd was ik hier al bang voor toen UZ begon...

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:01

Ik denk dat heel veel van wat jij nu opnoemt ook voor natural horsemanship geldt Stef! "Iedereen" gaat ineens aan join-up doen (met welk doel?), of een soort doe-het-zelf-Parelli, en dat is toch allemaal niet zonder gevaar, of zonder kans op enorme frustratie bij zowel paard als eigenaar. Maar wat kun je eraan doen?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:01

ik begrijp je ergernis. Boos! Frusty

vrijheidsdressuur, NH, clickertraining,...

velen lezen er iets over en proberen het, het mislukt en dan zie je de vragen verschijnen.

bezint eer ge begint is al een wijze raad, zou ik zo zeggen Haha!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:02

kattebeest schreef:
ik begrijp je ergernis. Boos! Frusty

vrijheidsdressuur, NH, clickertraining,...

velen lezen er iets over en proberen het, het mislukt en dan zie je de vragen verschijnen.


Ja, of het roept commentaar op als "zie je wel, het werkt niet...."

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:04

zien ze op tv bvb iemand een 'join up' doen, om maar een vb te geven, proberen ze dat thuis ook. als jij het niet snapt wat je aan het doen bent, hoe moet je paard dat dan weten?

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:08

Op een andere lijst las ik ook eens over iemand die "iets over rekoefeningen had gelezen". Uitgeprobeerd bij haar paard, is-ie twee weken kreupel geweest... Het is zo link om zelf aan iets te beginnen! Je rijbewijs haal je ook niet door er een boekje over te lezen Lips are sealed

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:20

Ik vind het er ook altijd gevaarlijk uitzien als iemand op een verharde grond buigingen en complimenten maakt Frusty
En idd na 1x proberen van "hij doet het niet", alsof het zomaar wat trucjes zijn die je aanleert! Veel hebben denk ik het geduld er ook niet voor en worden kwaad als je paard het niet snapt.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:28

Boogiegirl schreef:
Veel hebben denk ik het geduld er ook niet voor en worden kwaad als je paard het niet snapt.

Je moet er zeker heel veel geduld voor hebben. En ook al wat heel belangrijk is is de veiligheid voor jou en je paard/pony.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 19:56

Boogiegirl schreef:
Ik vind het er ook altijd gevaarlijk uitzien als iemand op een verharde grond buigingen en complimenten maakt Frusty


Om er nog 1 te noemen idd

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:17

Tja er werd mij ook vaak aangeraden 2 jaar geleden om vrijheids dresseur te gaan, doen en dan is het zoals ik het hier lees weer niet goed. Is het alleen voor mensen die er alles vanaf weten?

Ik ben nu ook bezig met een vd. Ik wil ze leren steigeren. Erg he??? Lips are sealed

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 20:20

nee, het is niet voor mensen die er alles vanaf weten, het is voor mensen die hun VERSTAND gebruiken, en dat ontbreekt bij vele (zie voorbeeld van boogie)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:23

Dat kan toch ook tijdens het rijden gebeuren? En tijdens het verzorgen? Bij mensen die er geen vertand van hebben gaan die dingen dan oko fout lijkt me. Lijkt me toch wel vrij logisch dat je niet op verharde grond een paard laat buigen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 20:28

waarom gebeurt het dan avanti?? En wat kan ook tijdens het rijden gebeuren? Alles kan, er kan hier morgen ook een vliegtuig landen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en kan altijd gebeuren, je hebt tenslotte met een levend wezen te maken. Des te meer stof om na te denken wat je je paard leert en hoe lijkt me

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:37

Onvoorzichtig omgaan of ontverandwoordelijkheid en en geen verstand van hebben geberut ook tijdens het rijden dat bedoel ik.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:42

Hat jammere van een heleboel nieuwe dingen is (ik bedoel Parelli, Clickertraining ed.) dat er of heel weinign instructeurs zijn, of dat het heel duur is of te ver, daardoor gaan mensen zelf aan de gang.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:38

Ik merk het ook. Ik denk dat ik mag zeggen dat ik met Den toch een aardig eind ben. En hij weet ook wanneer wel en waneer niet. Hij weet dus waneer het mag en waneer niet maar toch ga ik hem voorlopig niet leren stijgeren.
Er zijn allemaal mensen die aan mij vragen hoe ik dat nu doe. Meestal zeg ik dan een goed verstand, geduld en probeer iemand te vinden om je te helpen die al wel wat ervaring heeft. Meer dan ik niet doen ben ik bang van.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:03

Ik probeer zoveel mogelijk te leren over vd en nh, maar vind maar iemand die je les wil komen geven zonder dat je een fortuin kwijt bent.

Mijn paard reageert er goed op en vind het leuk om andere dingen te doen als alleen maar rijden. Hij wordt er een stuk vrolijker van.

Ik lees alles wat ik maar te pakken kan krijgen. Zoek hulp waar mogelijk, of schrijf een topic hier op bokt als iets mij niet lukt of ik niet weet hoe het aan te pakken.

Ben ik dan ook een prutser die niet weet waar ie mee bezig is???

ipv niets erover te vertellen zou je de mensen juist moeten waarschuwen voor het gevaar en ze erbij helpen zodat het goed gaat.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:59

Ik denk dat iedereen zijn eigen fouten moet kunnen maken.
We zijn , of je nou goed of minder goed bent, of je nou al jaren met paarden bezig bent of pas sinds kort, allemaal ooit ergens onderaan de ladder begonnen. Iedereen maakt fouten en ik denk dat je niet alleen van je successen maar (juist) ook van je fouten leert. En ieder mens heeft het recht zijn eigen fouten te maken, om die vervolgens zelf te kunnen corrigeren.
Ik denk dat vrijwel iedereen met al langere tijd een eigen paard wel eens iets ondoordachts vreselijk stoms heeft gedaan en daardoor in meer of mindere mate gewond is geraakt. Een hoef op je voet, omver gelopen, eraf gevallen, gebeten, getrapt, losgerukt paard over de straat, enz. enz. We hebben allemaal wel eens ons paard iets verkeerd aangeleerd wat we weer moesten corrigeren. Allemaal dingen die, als we ons gezonde verstand gebruikt hadden, makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
Ze zeggen niet voor niets : "het verstand komt met de jaren". Door ervaring, door vallen en opstaan, en door goed te kijken en luisteren naar anderen leer je. Er zijn maar heel weinig mensen gezegend met een aangeboren paardentalent.
Ik denk daarom dat er niets mis is met het geven van tips. Integendeel zou ik haast zeggen. Geef júist goede en veilige adviezen en tips.
Als iemand van plan is zijn paard iets te gaan leren doet die persoon dat toch wel. Een eerste tip kan zijn om eerst eens iets te gaan lezen over het onderwerp. Noem goede boeken en websites, van proffesionals (en dus niet van medebokkers, dat zijn ook allemaal zelf maar aanrommelende amateurs, anders hadden ze wel beroemd geweest tenslotte). En heb je wél veel ervaring met een bepaald onderwerp, schrijf die dan op en deel het met je mede-paardenliefhebbers. Daar hebben andere mensen én hun paarden alleen maar baat bij. Ik vind het grote onzin om geheimzinnig te gaan doen over bepaalde onderwerpen. Alsof die persoon alle wijsheid in pacht heeft en de rest van de wereld te stom is om daar iets van te begrijpen.
Share your knowledge !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 09:16

Ik vind het onzin om alles te moeten vertellen... Als iemand mij vraagt "hoe doe je dat" dan zeg ik niets... om een paar punten
1 het kan erg gevaarlijk zijn (zoals steigeren en de capriole)
2 het kan verschrikkelijk verkeerd aangeleerd worden ondanks je advies wat voor t paard geen pretje is
en 3 ik zie de lol er niet van in dat iedereen het kan.. lekker bijzonder is het dan nog...

Ik heb toevallig 2 dagen terug op mijn forum een soort gelijk bericht geplaatst... nu is mijn forum al 2 dagen van het internet af.. hoe ik heb geen iedee maar er waren heel wat mensen die zich persoonlijk aangevallen voelde... dus ik hoop maar dat t een foutje van de server is.. Schijnheilig

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 09:37

Ik vind het jammer dat er geen tips worden gegeven door de meer ervaren mensen. Desnoods via pb. Ik ben al een tijd bezig met vrijheidsdressuur en ik vind het leuk om ervaringen uit te wisselen. Maar ik doe al niet eens de moeite om een vraag te stellen in een topic, want ik verwacht er geen antwoorden op. Dat is toch wel jammer.
Mijn ervaringen uitwisselen doe ik dus op door met een vriendin samen te trainen. Dan zie je elkaars fouten ook beter.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 09:54

Beetje gemiep,
zulke mensen kom je in alle takken van de paarden 'sport' tegen.
Ik geloof dat je ook beter wel tips kunt geven.
De kneuzen gaan toch wel aanrommelen, dan kunnen ze dat beter doen met de juiste hulpen als dat ze gaan rommelen met ik weet niet wat voor stokjes en touwtjes.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:12

Dat kan niet zogoed dit forem worden gesloten als niemand elkaar meer serieus niemt Lips are sealed

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 11:18

Tinkie schreef:
We zijn , of je nou goed of minder goed bent, of je nou al jaren met paarden bezig bent of pas sinds kort, allemaal ooit ergens onderaan de ladder begonnen. Iedereen maakt fouten en ik denk dat je niet alleen van je successen maar (juist) ook van je fouten leert. En ieder mens heeft het recht zijn eigen fouten te maken, om die vervolgens zelf te kunnen corrigeren.


Mee eens, ik ben ook geen prof hoor, ik ben ook nog lang niet waar ik zijn wil en ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ik zelf geen fouten maak. Maar dingen als bijv buigen op het harde, dat is toch logisch????

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:31

daarom leer ik Banjer ook alleen iets nieuws onder begeleiding....

De Spaanse Pas, Lachen, dingetjes oprapen, KUSJE, etc. heb ik haar zelf geleerd... maar vanaf de buiging doe ik alles onder begeleiding van Marianne Scherps...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:47

net zo logisch als de afwisseling die je in dressuur kunt bedenken.