Springprobleem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Springprobleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 14:41

Hallo

Wie kan mij helpen,ik heb een probleem bij het springen.

Voordat ik ga springen begin ik meestal met balkjes lopen en lage kruisjes te springen,dat gaat meestal wel goed.
Maar als ik de hindernis iets hoger maak zo rond de 60 cm dan rent Jordy er heel hard langsop.
De tweede en derde keer doet hij percies het zelfde,de vierde keer springt hij er meestal wel overheen.
Daarna blijft hij meestal wel springen zonder er langs te gaan.

Als ik bijvoorbeeld twee keer per week oefen met springen doet hij dit bijna niet.
Maar als ik een tijd niet gesprongen heb dan heb ik weer het zelfde probleem,dat Jordy heel hard langs de hindernis rent.
Hij word dan echt heel sterk en ik kan hem dan nog heel moeilijk sturen.
Wie weet hier een oplossing voor,of wie heeft er springtips voor mij?
Alvast bedankt! Lachen


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:00

zet een hindernis naast de rand van de bak

aan de binnenkant leg je schuin een balk (zoals dat bij vrijspringen gedaan wordt)

zo kan bijna niet ontsnappen, voel jij je zekerder en lukt het wel!

bouw geleidelijk je hindernissen op. begin desnoods met een 'dom' sprongetje van 30 cm.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:06

dressuren. Kennelijk heb je onvoldoende controle om hem bij de sprong te houden. Probeer bovendien om in het begin vanuit een heel laag sukkeltempo te springen zodat hij mooi ontspannen en kalm blijft.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:19

wat je ook kan doen:
ga dressurijden. vooral veel om de hindernis heen.
en vlak erlangs.
en dan ineens een sprongetje maken.
of iemand langs de hindernis zetten die dan zorgt dat hij er niet langs kan.
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 23:38

En dan blijkt maar weer eens dat je je paard dressuurmatig redelijk op orde moet hebben eer je een spongetje waagt. Ook een springpaard moet netjes op 2 teugels naar voren gereden worden waarbij je het paard van de hand weg rijdt. Zolang die controle er niet is, is springen gevaarlijk.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 09:47

hihi in plaats van een balk schuin aan de zijkant zetten wij er een paard neer.. (ik ben meestal slachtoffer Verward)

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 14:32

2 keer per week springen is al niet goed voor een paard dat niet optimaal getraind word..
1 keer springen per week is het max dat je kunt doen..
Met springen gebruikt een paard enorm veel spieren en dat moetjeniet forceren..,


Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:44

Ik geef hier ShannaY inderdaad gelijk ... als het anders was zou ik zeggen dat je twee balken schuin langs de zijkanten van de hindernis moet leggen ...

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:45

Ik geef hier ShannaY inderdaad gelijk ... als het anders was zou ik zeggen dat je twee balken schuin langs de zijkanten van de hindernis moet leggen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:48

2 balken erlangs leggen is camoflage van je probleem.
het probleem is dressurmatig

Je kunt je paard niet genoeg tussen benen en handen opsluiten.
Je moet dus ook met springen controle over tempo enz hebben.
Lukt dat met dressuur al niet 100% gaat het met springen zeker mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:25

runningkawa schreef:
2 balken erlangs leggen is camoflage van je probleem. het probleem is dressurmatig


Springen is meer dan dat huppeltje over die balk. In de nieuwe Bit staat een leuk intervieuw met Roelof Bril, best leerzaam om eens door te nemen.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 19:16

Bedankt allemaal voor de tips!

De dresuur gaat wel veel beter als springen.
Ik heb en keer in de week dresuurles,en ik rijd ongeveer twee of drie keer in de week dresuur in de bak.
Maar als ik dat doe heb ik het probleem helemaal niet dat ik niet kan sturen.Ik kan tijdens de dresuur ook goed het tempo onder controle houden,maar zodra ik over die hindernis heen wil raak ik alle controle kwijt.
Het is echt alleen bij het springen.
Ik krijg ook wel is springles,maar dan doet hij het ook in het begin.

Twee keer in de week springen lijkt me helemaal niet erg als je niet hoger gaat als 60 cm en max 15 keer over de hindernis springt.
Of is dit echt zo erg?wie weet het?
Alvast bedankt!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:03

Dan heb je dus geen controle over je paard met springen. Probeer het eens om in je dressuurtraining over een op de grond liggend balkje te galopperen in een door jou te bepalen tempo.

En wat twee keer in de week springen betreft, dat kan absoluut geen kwaad mits je het met beleid doet. Normaal gesproken heb ik 1 keer per week springles, en dan regelmatig een wedstrijd in het weekend.

peppie
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: puurs belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 00:52

hallo
ik heb niet zo lang geleden hetzelfde voorgehad. dressuurmatig alles ok (galopchangementen, appuyementen, travers, renvers allemaal dik in orde) maar 1 sprong en ik was hem kwijt. pepper sprong wel maar aan zo'n tempo dat alle omstaanders in hun broek deden. Probleem: hij panikeerde op zijn sprong. Reden: onbekend want ik heb hem compleet geleerd en heb hem echt nooit overvraagd. Feit is wel dat hij met een soort van faalangst zat/ zit. IK heb hem dan een paar keer aan de dubbele longe doen springen en hem echt geleerd dat balken hem echt niet zullen opeten en dat het geen kwaad kan als ze vallen. om die paniek onder controle te krijgen heb ik wel een tijdje met een zwaarder bit ( blijf het rugggebruik bewaken)gereden, inmiddels rij ik terug op zijn gewoon bitje ùmaar regelmatig toch nog eens met een kinkettinkje. Laag blijven tot het vertrouwen er terug is en je paard steeds kalmeren is de boodschap. Na ee sprong niet stoppen tot hij weer in een mooie rustige nageeflijke galop is dan pas naar de stap rijden. (en in het begin kan dat wel wat duren) de beloning komt pas als je in stap bent.

Veel veel geduld en vriendelijkheid zijn een must!!!

Groetjes
Iris

hurripower
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 02:05

Hij kan niet bang zijn want hij doet het de 4de keer wel dus hij neemt je in de maling . Je voelt wel meestal dat die voor de hindernis gaat rennen dus dan moet je een volte draaien dat remt hem en dus zal die niet zo gauw er langs rennen maar soms helpt dat gewoon echt niet als je het voelt en een volte helpt niet moet je het net voor de sprong laten stoppen voor de sprong het is super belangerijk dat het paard er niet langs gaat want dat krijgt die zijn zin en blijft die zo doorgaan of het word erger en spring helemaal of nauwelijks meer. Als je hem niet stil krijgt voor de sprong moet je maar een keer hard aan de linkerteugel trekken als die naar rechts wegrent en omgekeerd als die links wegrent. Als die weigert maakt niet uit. Dat komt later wel als die er niet langs komt gaat die er wel overheen Haha! .

Het is het beste voor een paard die je niet hard traind met hoog springen is het beste voor het paard om 1 of 2 keer te springen als die echt niet wild springen moet je maar een keer boos worden hij is gewoon te lui Gaaaap en neemt je in de maling.

veel succes Lovers hopenlijk heb je er wat aan.

I love hurrie 4-evah

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 02:20

Sorry Hurripower, met dat eerste stuk ben ik het nog wel aardig eens, dus op een volte zetten om het tempo terug te brengen, of halthouden voor de sprong. Maar als je hard aan één teugel gaat trekken doe je je paard echt pijn! Dan krijgt hij alleen maar een hekel aan springen, en dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ook verliest hij het vertrouwen in zijn ruiter op die manier. Wie zegt hem dat jij niet net zo hard aan een teugel zult trekken als hij midden boven de sprong is? Logisch dat hij het dan niet meer waagt.

Korleon

Berichten: 1538
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:57

Je paard eerst rustig laten lopen, en net zo lang doorgaan totdat hij het goed doet, daarna rustig op de hindernis laten lopen en anders eerst dressuren. Toch alvast succes

Echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein
Vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:53

Ik denk dat hij je steeds weer even uit probeert. Als hij er niet overheen gaat, zet hem dan gelijk stil, laat hem niet langs de hindernis/ te ver voorbij de hindernis lopen. Rijd dan een volte en spring opnieuw, niet te ver bij de hindernis weg rijden.
Doet hij het ook al bij wat lagere hindernissen?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:11

Dan is je paard met springen dus nog niet ontspannen onder jouw !
En met dressuur dus in principe ook niet..
Zorg eerst dat ze goed ontspannen is, en altijd bij je is..
Je kan ook beter eerst eens proberen cavaletti's te lopen zodat ze haar volle concentratie erbij moet houden.. Hier leert ze ook meteen haar benen goed op te tillen.. (let op ze mag dus NIET springen)

Als hij nu weigerd, ga dan gewoon bij de a (of c) stil staan, en laat hem naar hindernis kijken en kijk zelf ook goed, vervolgens stap je langzaam op de hindernis af en de laatste paard meters ga je pas aandraven, geef hem dan een tik met de zweep en dan heb je kans dat hij erover gaat.. maar dit zal niet 1 2 3 gebeurd zijn ! Daar is wel tijd voor nodig..
Verder moet je niet te enthousiast worden, misschien vind je pony het wel helemaal niet leuk, en als je hem dan blijft pushen zal hij het helemaalniet meer leuk vinden...
En ik blijf erbij dat 2 keer in de week springen toch teveel is... 60 cm is toch nog behoorlijk hoog, een paard gebruikt ook daarbij spieren.. ik mocht ook in het begin niet meer dan 1 keer per week trainen

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:37

en dat is dus DE manier om ze te leren rennen naar een sprong. En IMO is 60 cm niet hoog (voor een paard), dat is de hoogte waarop ik los werk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:17

Lielle schreef:
en dat is dus DE manier om ze te leren rennen naar een sprong. En IMO is 60 cm niet hoog (voor een paard), dat is de hoogte waarop ik los werk!


Welke manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:29

Op het laatst aandraven bedoeld lielle

Als je graag een paard wil dat erop af stomt moet je dat veel doen Lachen
Hij gaat dan wachten op het moment dat hij mag wegdraven.
Op dat moment gaan ze zich steeds meer focussen totdat ze als een raket wegvliegen als jij ook maar een beetje aangeeft dat er gedraafd mag worden.

Draaf eens langs en tussen de hindernissen, hier moet hij al rustig bij blijven.
Draaf eens over wat balkjes, ook hier moet hij kalm blijven, zoniet, nog niet aan een sprongetje beginnen.

ook als je dan naar een sprongetje rijd, blijf zelf kam, blijf rustig in je bewegingen en ga op de sprong netjes mee met je handen, zodat je paard zich daar ook niet druk over kan gaan maken.
Als hij zich dan weer druk maakt, ga je weer rustig dressuren, pas als hij weer helemaal kalm is draaf je er weer een keer over.

een paard rustig krijgen op de sprong doe je ook door na de sprong dressurmatig door te rijden.
De aandacht word altijd zo voor de sprong gelegd, maar ook na de sprong moet het paard meteen weer in een mooi basis tempo galoperen.
rent hij dan weg rij je hem netjes op de volte waar je hem opsluit en uiteindelijk opvangt naar een mooie draf.

Blijf tussen het springen ook aan het werk.
Dus ga in een les waar meer mensen springen, stappen totdat je aan de beurt bent zodat je paard weer gaat denken, jippie!!!, springen.
nee blijf tussendoor ook dressuurmatig aan de gang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:45

Het is hier toch dat het paard weigerd om te springen?
Ik zei ook al dat ze beter eerst cavaletti's kon gaan lopen zodat het paard zich moet concentreren en niet te snel over dingen raast..

Ik heb een paard in gesprongen dat ook weigerde te springen en door hem rustig en ontspannen op de hindernis af te laten lopen is hij er uiteindelijk overheen gegaan. Is hij er eenmaal overheen gegaan, beloon je hem wat meer als je normaal doet, en begin je daarna pas weer, met het echte springen. Als een paard blijft weigeren heb je er niks aan...

En ander zou je ook misschien beter iemand erbij kunnen halen...

maar dat is al meer gezegt lees ik nu Knipoog

Succes verder !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:51

Shannay, hij raast ervoor bij, dus niet echt stoppen.
je moet dus leren het paard rustig te krijgen.
een paard rustig op de sprong laten worden doe je dus niet door te stappen en op het laatst aan te draven.

maar gewoon rustig, niet half stilvallend, erheen te draven.
Je stem kalmerend gebruiken kan idd nooit kwaad.
en als hij spring goed belonen uiteraard ook niet.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:53

Ik ben het zeker met runnigkawa eens.
Ik vind dat twee keer in de week springen niet te veel is, als je er maar fatsoenlijk dressuurmatig bij blijft trainen. dus niet vijf minuten losrijden en dan 15 keer over het sprongetje en uitstappen. Je paard moet het springen normaal gaan vinden.
je kunt naar mijn menig ok gerust elke dag over een balkje galloperen, daar zal hij niks van leiden...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 53 bezoekers