Wat te doen bij....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Wat te doen bij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 17:42

Mij verzorgpaard Iwan (v. Nooitgedacht) is een beetje raar, de ene dag heel lief met rijden de andere dag reageert hij nergens op Extreme duivel en doet ie niets ander dan racen.

Hij heeft M2 met winstpunten gelopen en was altijd wel een klier. Zijn eigenaresse had toen veel moeite met hem. Hij is nu 13 en ze is gestopt met de dressuurwedstrijden omdat hij artrose in zijn nek heeft en niet teveel aan de teugel gereden mag worden. Ze heeft nu een ander paard waar ze mee rijdt maar wil Iwan niet weg doen.

Iwan kan heel lief zijn, maar ook plotseling nerveus worden van iets (bv andere paarden in de bak, of gewoon zomaar) dan komt z'n hoofd omhoog en gaat hij alleen maar drammen. Ik kan hem geen mep met de zweep geven want dan gooit hij je er direct van af (ik rij wel met een zweep, anders voert meneer geen flikker uit Slapen , ik kan hem nu na 6 maanden daar lichtjes meer corrigeren). Als hij zo gek wordt, loopt hij dwars door je handen heen. In het begin was er geen houden aan en scheurden we door de bak heen *LOL* . Nu met veel vertrouwen gaat het al stukken beter. Behalve de gallop. Boos! Boos!

Wie weet wat ik hier aan zou kunnen doen. Als ik heel erg boos wordt wordt het alleen maar erger. Dus ik probeer op basis van vertrouwen alles voor elkaar te krijgen. Hij krijgt echter nooit z'n zin. want ik blijf erbij dat ik de baas ben.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 20:11

nou jullie maken toch al vooruitgang als je hem nu als een beetje kan corrigeren..
Gewoon veel geduld.. en hij zal ermee maar moet leren leven dat jij baas bent..

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:09

He dit is een heel herkenbaar verhaal! Ik heb jarenlang op een nooitgedacht gehad (Joyride) en die had precies hetzelfde karakter (het was wel een topper trouwens!) de ene dag liep ze super en de andere kon ze alleen maar steigeren en etteren. Ik ben toen heel veel in ontspanning gaan rijden (lang en laag) en dit werkte heel goed voor de rest heb ik haar niet al te veel gestraft maar het gedrag zoveel mogelijk proberen te negeren, het ging toen echt al een stuk beter, misschien een idee? (Die van mij is inmiddels internationaal dus het zit er echt allemaal wel in maar ja karakter he?!)

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 22:28

Ik rij hem met lange teugel, en meestel gaat zijn neus dan bijna door het zand, ook in de draf. (Ik rij hem ook veel met lange teugel i.v.m. zijn artrose). Het gaat steeds beter. En ik moet inderdaad veel geduld met hem hebben. Maar ieder stukje is weer iets. op het moment dat hij gaat etteren. Gaan we helemaal terug naar de basis. ontspanning, rustig, overgangen halt, stap, draf om dan de volgende dag gewoon weer verder te gaan waar we gebleven zijn. Als ie me er maar niet te vaak af gooit... want dat vindt mn rug niet fijn.. Het zit inderdaad in het karakter. Fijn dat het herkenbaar is...

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:31

Haha, dit is volgens mij een veeeeeelvoorkomend probleem. Baduh is ook geen dag hetzelfde. Eergisteren wilde hij graag werken, lette nergens op terwijl het druk was in de bak. Gister schrok hij van alles, en was hij hyperactief. Eergisteren heb ik dus hard met hem gewerkt, veel afwisseling enzo en rustig opgebouwd. Gister heb ik eerst de energie eruit gereden d.m.v. een flinke galopsessie (het is een ex-renpaard, hij kan dat dus heel goed hebben) en daarna heb ik met hem gewerkt maar dan vooral in galop en draf op wat kleinere voltes. Beetje je training aanpassen aan het paardje wil best helpen. Wat overigens niet betekend dat als meneer geen zin heeft er ook niet gewerkt wordt en dat als meneer hyperactief is er alleen maar geraced wordt.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:22

geef hem niet de kans om te vervelen door veel verschillende figuren te maken en veel overgangen. als hij gaan raceen zet hem dan op de volte, en zoals je al zegt probeer veel vertrouwen te krijgen

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:47

dit komt mij ook wel heel bekend voor, ik heb nl een draver die vaak ook niks anders kan dan racen racen racen terwijl ze soms echt loopt alsof ze een l2 proefje moet lopen (?) raar paard dus, maar je moet gewoon doorzetten en eventueel eerst uit laten racen (niet te vaak doen, als ze dan de bak binnenkomen beginnen ze met racen en houden ze niet meer mee op) maar daarna heel netjes en ontspannen proberen te rijden
veel succes!!1

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:15

Als hij erin galop vandoor gaat...kun je probeer (ookal is het misschien zielig) aan de binnenteugel te gaan hangen en met je benen opsluiten zodat hij op een volte gaat en altijd in een volte aan galloperen..mocht dit niet lukken kun je proberen om eerst hem alleen te laten galoperen aan de longe want dan kan hij nooit echt hard gaan..en dan later als iemand erop zit en dan nog aan de longe en dan tenslotte los...(dit kan natuurlijk alleen als je hem aan de longe kunt houden)
Suc-6 ermee!!

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 14:40

Dit zijn idd een aantal mogelijkheden. Ik kan hem alleen beter niet uit laten racen. want dan stopt hij niet meer, tenzij ik hem tegen de muur aan rijd.... Hij wordt dan namelijk helemaal gek, en niet meer rustig. Hij loopt dan niet met z'n conditie maar op zn hersens (het is een kwpn met veel volbloed erin). Ik ben nu aan de galop aan het werken. dit kan helaas alleen op het moment dat het rustig is in de binnenbak. Ik doe oefeningen met overgangen halt, stap, draf, stap enz. als hij dit goed doet, bouwen we op de volte het aangalloperen erin. halfrondje als hij druk is (aangallopperen en overgang terug) als hij rustig is 1 of meerdere rondjes. Soms als hij hard gaat. en ik heb de ruimte dan gaan we even door om te proberen hem terug te zetten naar een rustiger tempo. dit gaat goed, steeds iets beter. Zelf goed de rust bewaren is erg belangrijk.

Was ik zaterdag van plan s'morgens vroeg de galop te oefenen. Komt er een met dr jonge net ingereden paard "ik longeer hem eerst ff" en vervolgens laat ze hem aan de longe draven en galloperen. Tja de binnenbak is niet zo groot, dus hou je dan de hoefslag + een halve bak over. ging dat beest bokken en raar doen... tja. dus ik kon rustig gaan stappen om te voorkomen dat ik zelf in het zand lag (heb nog last van mn rug na een val van 4 weken geleden).

Tips voor iedereen, blijf zelf rustig.

Als hij niet rustig wordt heb ik de tip van zijn eigenaresse gekregen hem maar op stal te zetten en het de volgende dag weer te proberen. Dit omdat het anders te gevaarlijk wordt... (niemand van stal wil op hem rijden) hij stopt namelijk niet, en is dan ook niet te stoppen.

Ik heb dit gelukkig nog niet hoeven doen in de afgelopen 6 maanden.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-03 14:47

Het is verder een schatje, en nu met rijden al steeds vaker braaf. Hij is geschoren, en als het koud is rij ik met een in-uitrijdeken. die er dan de hele tijd op blijft. Door de kou gaat hij anders ook racen.

Hij heet Iwan, maar soms Iwan de verschrikkelijke.

Ik ben wel weg van hem, en houd wel van paardjes die iets anders zijn.

Ik rijd dressuur, begin met lange teugel, soms de hele tijd met lange teugel (ivm artose in zin nek) en daarna soms wat meer bijelkaar.

Hij kan wel netjes lopen.