Weven aanstekelijk ..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Weven aanstekelijk ..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 16:39

Een paard van een vriendin bij mij op stal heeft een arabier die ontzettend weeft. Nou kreeg ik te horen vanochtend van de staleigenaar dat hier iets aangedaan moet worden omdat hij beweert dat de andere paarden het anders overnemen.

Is er iemand hier die bekent is met het overnemen van weven, ik namelijk niet, en heb mijn twijfels.

Bedankt.

Paardentaxi Zeeland


chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 16:46

Ja weven word overgennomen. Bij ons op de manege staat ook een paard dat weeft en die moet dan ok in een stal waar tegenover geenpaard staat . Anders gaan die ook allemaal weven.

boemel

Berichten: 8258
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 17:10

Ik dacht juist dat er altijd gezegd is, dat het overnemen van een stalgebrek door andere paarden niet overgenomen wordt.
Toch kan ik me wel voorstellen dat er angst voor is, want je weet natuurlijk nooit 100% zeker of ze het wel of niet overnemen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 17:53

Meestal nemen ze het wel over!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:09

Knappe Bokker die aan kan tonen dat weven overgenomen wordt, het is wetenschappers namelijk nog steeds niet gelukt.
Er is nog nooit bewijs geleverd dat weven, luchtzuigen en kribbebijten overgenomen worden door stalgenoten.
Meestal is het zo dat andere paarden het ook gaan doen omdat ze in dezelfde omstandigheden staan, met bv te weinig beweging en afleiding. Omdat die omstandigheden voor alle paarden op 1 stal hetzelfde zijn, zie je op 1 stal dan meerdere vormen van stalondeugden. Maar overnemen van elkaar, is nog nooit wetenschappelijk bewezen.

Wat dacht die stalhouder trouwens te doen tegen dat weven? Gaat hij de leefomstandigheden van dat paard dusdanig doorbreken dat het paard stopt?

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 19:06

De staleigenaar wil dat mijn vriendin een weefrek gaat kopen,maar zij vind dat zielig voor hem.
Ik ben het daar niet mee eens,want ik vind hem iedere morgen totaal bezweet op stal van het weeven.
Het is een arabier van bijna 18, en ik rij of longeer hem iedere dag,dus gebrek aan beweging is het in ieder geval niet,zoals sommige beweren.

Paardentaxi Zeeland

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:10

Volgens mij moet er in de genen al een aanleg voor weven zitten,anders gaan ze het niet doen.Ik heb zelf een merrie die weeft(niet constant,maar tijdens het voeren ofzo) en er is er nog geen 1 het na gaan doen.Wel heeft zij 5 kinderen gehad waarvan er 2 weven.Die hebben allebei maar heel kort bij haar gestaan omdat we het al aan zagen komen.Een andere nakomeling heeft er bijna een jaar bij gestaan en doet het niet.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 19:16

in ieder geval bedankt voor jullie reakties *LOL*

Paardentaxi Zeeland

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:50

Het alleen rijden of longeren van een paard is niet veel op 24 uur hoor!
Mijn pony staat buiten van 8.30 tot 16.30, maar toch kan hij op stal nog enorm druk staand te doen. Zwaaien met zijn hoofd, bokken en springen... Bij hem helpt het om hem even uit de stal te halen en later weer binnen te zetten. Voldoende kuil in de stal helpt ook omdat hij dan meestal gaat eten. Het is echt een rot gezicht, maar toen hij in een box zonder luik stond, werd hij echt ontzettend druk en paniekerig...
Ik denk dat het ene paard beter tegen op stal staan kan dan de ander. Andrew doet het ook vooral na het voeren, en als anderen in de buurt vanalles staan te doen. Ik denk ook een beetje een vorm van aandacht trekken, hoewel hij op zo'n moment soms ook niet benaderbaar is en druk blijft doen ondanks dat je er bij staat.
Volgens mij nemen de andere paarden het niet over, wel deed de pony die vroeger in diezelfde box stond het ook...
Andrew staat het liefst hele dagen (en nachten) buiten met andere paarden in het gras, dus misschien helpt ook bij die pony wel: veel weidegang met andere paarden...

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:12

Viking schreef:
De staleigenaar wil dat mijn vriendin een weefrek gaat kopen,maar zij vind dat zielig voor hem.


Een weefrek zal waarschijnlijk geen nut hebben. Het paard zal dan voor het weefrek gaan staan weven. Ik heb ook gehoord dat het aanstekelijk werkt, maar wij hebben dus ook een wever op stal staan, maar (gelukkig natuurlijk) doen de anderen het niet.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:27

Zoals sonja al zei is het overnemen van stalondeugden niet wetenschappelijk bewezen en is het aannemelijker dat als meer paarden in een stal weven ze onder de zelfde omstandigheden gehouden worden.

Later worden stalondeugden een vorm van verslaving en ondanks dat je de omstandigheden weizigt zal de stalondeugd blijven bestaan. slechts een enkele keer is het af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:47

Als een paar diedere morgen bezweet op stal staat van het weven dan vraag ik me af of je zo'n paard wel op stal moet zetten.
Waarom is het weven ineens zo erg geworden? Hoe werd dit paard voorheen gehuisvest?
Kan dit paard niet met een vriendje de wei op? Is het mogelijk dat hij een stalmaatje krijgt bijv. een minishet of een geit?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:49

Viking schreef:
De staleigenaar wil dat mijn vriendin een weefrek gaat kopen,maar zij vind dat zielig voor hem.
Ik ben het daar niet mee eens,want ik vind hem iedere morgen totaal bezweet op stal van het weeven.
Het is een arabier van bijna 18, en ik rij of longeer hem iedere dag,dus gebrek aan beweging is het in ieder geval niet,zoals sommige beweren.


Mijn paard is een trakhener, net als de arabier een paard met veel bloed.
Op de vorige stal kwam ze met veel regen niet buiten, behalve een uur of zo in de bak, dat soort dingen.
De rest van de dag op stal.

Dit soort dagen stond ze ook te weven, wanneer ze niet buiten mocht. En als ze opgewonden was ook.
Ze is nu verhuisd naar een stal waar ze hele dagen buiten komt, meer rust op stal heeft, altijd op dezelfde tijdstippen voer, en vooral niet teveel brok.
Verder kan een speeltje op stal soms helpen voor wat afleiding, zoals een oranje pion o.i.d., of een kruidenliksteen.

Sommige paarden weven uit verveling, maar de mijne deed het alleen als ze heel erg opgewonden was of gespannen, puur om aandacht te trekken omdat ze eruit wilde, die stal uit.... Haha!
Ze deed het echter nooit wanneer er niemand op stal te bekennen was en alles rustig was. Pas als er iemand binnen kwam... }>
De andere paarden daar konden haar allemaal door de tralies zien maar hebben het gedrag nooit overgenomen.

Wanneer doet de arabier het eigenlijk? Als er mensen/paarden bezig zijn op stal, of ook als er niemand is en je vanuit de verte door het raampje gluurt? Knipoog

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:02

Paarden kunnen zeker dingen van elkaar overnemen, ook weven. Ik ben het er echter niet mee eens dat weven altijd overgenomen wordt.
Integendeel! wij hebben hier een wever (engels volbloed) op stal staan die in het begin heel erg weefde. Nu echter doet hij het nauwelijks meer (alleen als ik zij buurvrouw (Salty) weghaal.
ALLES kan een paard overnemen en misschien dus ook wel het NIET weven! Knipoog
Als de oorzaak van het weven maar weggenomen wordt (verveling, stress). Paarden die op 23 uur per dag op stal staan (op zaagsel) zullen zich eerder vervelen en kunnen stalondeugden ontwikkelen.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:08

Weven is bij die van mij net als bij Cerise van Dorine, een uitdrukking van stress. Op het moment dat hij het niet naar zijn zin heeft, gaat hij staan weven.
Eigenlijk ben ik er blij om dat hij het doet, voor mij is dit een super graadmeter of mijn paard het naar zijn zin heeft op stal.
Zo heb ik hem verleden week verhuisd en hij heeft daar nog geen minuut staan weven. Goed teken dus.

Dat het door andere paarden overgenomen wordt, vind ik echt een fabeltje. Al eens een stal vol wevende paarden gezien?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 22:33

Hij heeft het altijd al gedaan,maar het lijkt wel of[naarmate hij ouder word]het steeds erger wordt.Hij heeft verder genoeg afleiding naast het rijden, wordt hij ook meerdere malen per dag losgegooid,er word met hem gewandeld,er word met hem getutteld.
Hij staat pas 2weken bij mij op stal,en weeft sinds anderhalve week.
Op zijn vorige stal begon hij ook na een aantal dagen met weven.
Speeltjes in z'n box vind hij niks aan.

Paardentaxi Zeeland

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:28

Wat is er zielig aan een weefrek? (dat is toch zo'n V??) Hebben ze bij ons allemaal, zit gewoon standaart in de deur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:30

Is absoluut niet zielig, het heeft alleen ook totaal geen zin (tja, voor de fabrikant en verkoper natuurlijk wel Haha! ) ze gaan toch gewoon IN hun box staan te weven, achter het rek. Bij sommigen wordt het alleen maar erger omdat ze dan de afleiding van het naar buiten kijken niet meer zoeken omdatdat rek hen in hun beweging belemmert.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:36

er staat in een van de your horses van vorig jaar een behoorlijk groot artikel over weven. Er is onderzoek naar gedaan. Paarden nemen het niet van elkaar over, volgens de onderzoekers. Ze geven een aantal tips om weven te voorkomen of verminderen. Zorg voor tralies die horizontale spijlen hebben, of helemaal geen spijlen. Zorg ervoor dat het paard neuscontact kan hebben met andere paarden. Ook het ophangen van een spiegel in de stal levert goede resultaten op, dit is wat ik uit mijn hoofd nog weet...Wil je meer weten dan zul je het blad moeten bemachtigen. Ik heb het niet meer, ik heb nog even voor je gekeken.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:37

mijn pony gaat staan weven als ze alleen moet staan, met andere paarden doet ze het (bijna) niet, alleen als ze gevoerd word soms een beetje.
vroeger stond ze op een boerderij en op het laatst stond ze daar best wel erg te weven elke keer, toen gingen we naar een pensionstal en hier deed ze het niet meer zolang ze maar naast een ander paard kan staan.

Eerst stond ze nog in een soort buitenstal met 1 ander paard, en als er dan geen paard naast stond ging ze de hele tijd rondjes draaien en hinniken en ook weven. Toen kwam Gabber er naast en stond ze altijd wel rustig, nu staan ze allebei in de hooischuur dus met nog meer paarden en ze staat er veel rustiger bij, ze houd dr stal nu ook veel schoner!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:59

Sonja schreef:
Knappe Bokker die aan kan tonen dat weven overgenomen wordt, het is wetenschappers namelijk nog steeds niet gelukt.
Er is nog nooit bewijs geleverd dat weven, luchtzuigen en kribbebijten overgenomen worden door stalgenoten.
Meestal is het zo dat andere paarden het ook gaan doen omdat ze in dezelfde omstandigheden staan, met bv te weinig beweging en afleiding. Omdat die omstandigheden voor alle paarden op 1 stal hetzelfde zijn, zie je op 1 stal dan meerdere vormen van stalondeugden. Maar overnemen van elkaar, is nog nooit wetenschappelijk bewezen.

Wat dacht die stalhouder trouwens te doen tegen dat weven? Gaat hij de leefomstandigheden van dat paard dusdanig doorbreken dat het paard stopt?


Sonja heeft helemaal gelijk!
Overnemen van stalondeugden?Bakerpraatjes! Frusty

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:05

jazeker is weven aanstekelijk!!
Ik ken een paard, dat helemaal apart staat, en als je niet optijd komt kan je een hele spoor zien van waar ie heeft staat weven.
Zomers doet ie in het land niks.
Maar het is wel aanstekelijk.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:40

Hoezo is het aanstekelijk dan? Dat leesik niet terug in je reactie???? Of ga je zelf meeweven als je dat ziet Verward *LOL*

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 16:44

Nee hoor
Maar als er een paard dag en nacht naast staat, en die ziet dit elke keer dat geweef, dan denkt zo'n paard hee dat is leuk ik doe dat ook *LOL*

Wij hebben zelf een merrie gehad, die schraapte als hij geen eten kreeg.
Nu doet onze stal het...
Staldeugden zijn dus wel aanstekelijk

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 16:47

Nee hoor, dat denkt een paard niet. Dat paard staat in dezelfde omstandigheden als het wevende paard, en gaat daarom weven.
OF jij moet iets weten wat wetenschappers wereldwijd nog niet hebben gevonden.... Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, grace1989, s1993 en 36 bezoekers