Scheren van de zomervacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Scheren van de zomervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 11:09

Op stal staat een fjordje dat erg dik in de haren komt. We hebben hem voor de winter een keer geschoren en een deken opgedaan. Hij bleef toen erg mooi in zijn vacht, we hoefden zelfs niet nog een keer te scheren.

Maar we verwachten dat zijn zomervacht ook weer zo lang wordt, net als vorig jaar. Hij heeft zeg maar net zo'n lange zomervacht als dat een gewoon paard zijn wintervacht heeft. Ze denken er dus over om hem, als hij zijn zomervacht helemaal heeft, weer te scheren.

Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Gebeurd dit vaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 12:16

Bij sportpaarden gebeurt dat idd vaker. Ik zou pas scheren als dit paard alst van die vacht gaat krijgen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 17:19

Ik heb het met mijn pony vorig jaar ook gedaan. Die is al wat ouder en geraakt niet meer zo vlot uit z'n haren. Rond juli heb ik hem laten scheren omdat het veel te warm was voor hem, als die Fjord dus ook daadwerkelijk niet ruit en tijdens de hoogzomer nog met zo een vacht staan zou ik er ook het scheermachien opzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:23

Wat is de reden van zo'n dik pak haar in de zomer? Want normaal is het natuurlijk niet.

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:39

waarschijnlijk een ziekte, heeft pas nog een artikel over dit in de BIT gestaan.
ik weet niet meer hoe het heet maar een pony bij ons op stal heeft dit ook.
meestal krijgen oude dieren dit, en er is niks tegen te doen.
ik scheer deze pony een paar keer per jaar, dus ook gewoon in de zomer.
echt nodig want anders stikt ie zowat door z'n dikke vacht.
toedeledoki
gillian

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:07

Ik denk dat je doelt op de ziekte van Cushing.... paarden die dit hebben krijgen een behoorlijke vacht die dus eigenlijk maar blijft doorgroeien, vaak zie je dat ook aan staart en manen, de vacht gaat ook vaak krullen, zeker op de benen.
In mijn profiel zie je de laatste foto die ik van mijn vorige paard gemaakt heb, daar is hij al 3x geschoren maar zijn vacht bleef in de vale kleur en werd eng lang..... ook hij had cushing.... komt heel veel voor bij oudere paarden en ze kunnen er best mee leven, maar er zijn een paar bijzaken... Suikerziekte en hoefbevangenheid, en die bevangenheid is onomkeerbaar en zeer ernstig, dat was dus ook de reden waarom we Wietje hebben laten inslapen, de hoefbenen kwamen bijna door de zool en hij had ondragelijke pijn.....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 09:07

Waar ik werkte scheerde ze de frieze paarden ook nog een keer helemaal midden in de zomer, voor de keuringen

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 10:58

Nee hij heeft geen ziekte. Zijn haar is gewoon wat dikker als bij alle anderen in de zomer. Hij wordt bijna iedere dag gereden en zweet zich helemaal lam, dan moeten we hem idere dag helemaal douchen anders krijgt hij van die kleine bultjes op zijn huid.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 11:42

Samier word ook zomers geschoren. Hij is al 26 jaar...hij verhaart wel, maar niet genoeg, dus dan maar een hand je helpen Lachen
Hij word meestal mei/juni geschoren, ligt aan het weer.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:49

Manda schreef:
Nee hij heeft geen ziekte. Zijn haar is gewoon wat dikker als bij alle anderen in de zomer. Hij wordt bijna iedere dag gereden en zweet zich helemaal lam, dan moeten we hem idere dag helemaal douchen anders krijgt hij van die kleine bultjes op zijn huid.


mmm, zo te zien kan je hem dus beter scheren, je geeft zelf al aan dat ie snel bultjes enzo krijgt, je hem anders dagelijks moet wassen... Ik was Kore `s zomers ook zowat om de dag (afspuiten, niet dagelijks inzepen!!) daar niet van, maar voor een paard is het natuurlijk helemaal niet fijn zo`n dikke vacht te hebben als het 25 graden is!