gechipt en naar de slacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

gechipt en naar de slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 20:49

nav het topic Chip verdwenen, heb ik op de site http://www.antichip.nl gekeken

het eerste wat er stnd, was dat er bij een wedstrijdpaard de chip in de linker voorknie was teruggevonden, einde paard!
daar stond ik toch wel ff van te kijken! toch eens vragen aan mn da als ik er weer ben of ie ff wil kijken of ie mn chip nog kan lezen!

maar dit stond er ook:

Citaat:
6) Slachtwaarde wordt nihil.
Dit is voor mij geen belangrijk argument omdat ik mijn paarden/pony's niet naar het slachthuis breng, maar toch..... Het vlees mag niet meer gebruikt worden voor consumptie, dus is het 'waardeloos' en krijg je niks van het slachthuis. Deze "schade" kan bij een gemiddeld rijpaard oplopen tot zo'n 2000 gld. Waarom de chip voor ons wel als slecht wordt gezien en voor onze paarden niet is mij een raadsel.


toevallig ken ik een paard dat 2 weken nadat hij was gechipt toch naar de slacht moest, en die werd door de slager zelf opgehaald, die heeft hem dezelfde dag nog geslacht en het vlees wordt dus wel gebruikt voor zover ik had begrepen!

die man is een slager(dus niet als in:maakt beesten dood, maar heeft een slagerij, waar je dus vlees en wordt enzo koopt) hij slacht beesten zelf, maar heeft ook een zaak waar hij het verkoopt!

de keurmeester komt bij hem het paard bekijken, en daarna wordt het paard geslacht, het paard had nog een kale plek op zn hals van het chippen dus je zag meteen dat ie was gechipt, hoe kan het dan dat dit paard wel voor consumptie werd gebruikt?

niet dat mijn paarden naar de slacht moeten ofzo maar ben gewoon nieuwsgierig!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:18

Zooo dan weten wij voortaan welk paard in onze frikandel zit. Scheve mond Ik volg dit niet zo maar die twee stukjes die jij noemt zijn niet zulke leuke voor beelden zeg.

:evaw:

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:37

Volgens mij worden paarden die gechipt zijn gewoon geslacht en voor consumptie gebruikt.Heb zelf een paard van de slacht gekocht die gechipt was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:23

Volgensmij worden ze ook gewoon geslacht
Alleen is het met de chip zo dat ze precies kunnen zien of een paard bepaalde medicijnen gehad heeft.
Is dat zo, kan het zijn dat hij niet geslacht word.
Voor de chip kon daar nog flink mee gerommeld worden.

En de chip terug in de knie?
ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen.
De chip word in de spier geplaatst waar hij meteen omkapseld word.
Ik dacht dat zweven alleen kon bij chippen onder huids, dus niet bij intramusculair

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:35

Sjimmy schreef:
Zooo dan weten wij voortaan welk paard in onze frikandel zit. Scheve mond Ik volg dit niet zo maar die twee stukjes die jij noemt zijn niet zulke leuke voor beelden zeg.


ok, nu ga ik een ontzettend domme vraag stellen Bloos maar zit er paardenvlees in een frikadel?
ik eet nooit paardenvlees, maar als we naar de frituur gaan, eet ik dus wel een frikadel Vingers aflikken als daar paardenvlees in zit, stop ik hier meteen mee Bloos

By the way, mijn paard is gechipt, en de veearts zei toch ook dat de chip zich meteen ging vastzetten in het weefsel, dus het lijkt me raar dat die zomaar zou gaan rondzweven. Eerlijk gezegd lijkt me dan toch dat de chip in een ader was gezet of weet ik veel wat, en niet op de juiste plaats Scheve mond
xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:50

Niet alleen in frikadellen zit er paardenvlees, ook in veel kroketten en hamburgesr zit paardenvlees.

Skima

Berichten: 200
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Sellingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:57

Kijk maar eens op de verpakking van de Mora frikandellen, daar zit dus paardenvlees in verwerkt.
Niet in alle frikandellen trouwens.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 01:37

Ik heb nog nooit gehoord dat gechipte paarden niet geslacht mogen worden. Dat zou ook vreemd zijn, want dan worden er straks helemaal geen paarden meer geslacht. De meesten zijn intussen wel gechipt, volgens mij.

* To Belg, or not to Belg *

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 01:53

oke als geschipte paarden niet geslacht worden, moeten ze gewoon alle paarden op de wereld chippen!!!!

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 10:08

Beetje rare opmerking, Tessake. Wat maakt het uit wanneer een paard dood is wat er mee gebeurt?
Of hij nou in de lijm verwerkt wordt of in de frikandel...

Iig kan ik me ook niet voorstellen dat paarden die gechipt zijn niet naar de slacht mogen. Het merendeel van de paarden is al gechipt en er zijn er ook al naar de slacht gegaan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 10:25

Tja, toen we Joey vorig jaar helaas weg hebben moeten brengen naar de slacht was hij ook gechipt. En de eigenaren hebben uiteindelijk gewoon 'hun' geld gekregen. Er is nooit een opmerking gemaakt over het feit dat hij gechipt was (en ik neem aan dat ze in zo'n slachthuis toch wel apparatuur daarvoor hebben om chips op te zoeken bij paarden en pony's Verward)

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 10:33

Fitzroy schreef:
Wat maakt het uit wanneer een paard dood is wat er mee gebeurt?
Of hij nou in de lijm verwerkt wordt of in de frikandel...


Een paard gaat naar mijn weten levend naar de slacht en niet dood.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 10:44

Een heleboel slagerijen willen juist dat het dier gechipt is. Dit komt heel veel voor in Duitsland.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 11:05

Skima schreef:
Kijk maar eens op de verpakking van de Mora frikandellen, daar zit dus paardenvlees in verwerkt.
Niet in alle frikandellen trouwens.


ok geen frikadellen meer voor mij...
xxx

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 11:28

off topic, dit vind ik weer zo'n onzin he.... Het is voor dat paard toch net zo "zielig" als voor die koei???

Ontopic: Mijn buren hebben een bordercollie waarbij de chip is gaan zweven en in het schoudergewricht terecht gekomen is. Moest operatief verwijdert worden


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 11:43

Mmm ja maar bij honden ligt hij idd los onder de huid, daar wordt hij niet in een spier geplaatst, en kan idd overal heen 'zweven', een hond zijn huid kan je ook zo optillen zegmaar. bij een paard wordt het in een spier geplaatst en dan kapselt het als het goed is in. Als het bij een paard gaat zwerven zal de chip waarschijnlijk niet goed geplaatst zijn.

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 16:43

Ik kan me niet voorstellen, dat een paard met chip niet meer voor consumptie geschikt zou zijn. Ik neem aan dat ook slachtbedrijven met een scanner kunnen nagaan waar de chip zich bevindt.

Naar mijn weten bregen verzekeringsmaatschappijen ingenomen paarden ook naar de slacht. Ik denk dat de premie omhoog zou moeten als de verzekeringsmaatschappij de paarden niet meer kwijt kan en bij moet betalen om de (dode) paarden te laten verwerken, omdat ze een chip hebben.

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:38

Haai!

Ik heb het nog sterker gehoord van een handelaar die ik ken(die koopt ook slachtpaarden op), die vertelde dat een paard zonder chip eigenlijk niet meer geslacht mag worden in nederland omdat het dan niet aan te tonen is of er medicijnen zijn gebruikt die schadelijk kunnen zijn voor consumenten.
Het schijnt dat de slachter voor het verkopen van "niet bewezen" veilig vlees ook nog eens een flinke boete kan krijgen.
Dus de chip is juist wel gewenst.
Dit is wat mij verteld is...

groetjes Danielle

"a dream is nothing more then an illusion.... you think it's real.... you think you have it.... and then you lose it..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:39

Dat kan nooit
Het is (nog) niet verplicht alle paarden te chippen.
Dus voor dei tijd moet alles gewoon geslacht kunnen worden.

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:45

runningkawa schreef:
Dat kan nooit
Het is (nog) niet verplicht alle paarden te chippen.
Dus voor dei tijd moet alles gewoon geslacht kunnen worden.


Dat is wat verteld werd, of het de waarheid is durf ik niet te zeggen... ik doe (godzijdank) dat werk niet.

gr Danielle

"a dream is nothing more then an illusion.... you think it's real.... you think you have it.... and then you lose it..."

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:52

stef schreef:
off topic, dit vind ik weer zo'n onzin he.... Het is voor dat paard toch net zo "zielig" als voor die koe???


Heel even.. ik vind hier wel een verschil inzitten, koe word gefokt voor dat doeleinde, paard niet. Paard heeft zijn hele leven hard gewerkt voor de mens, dan mag er ook een klein beetje respect voor getoond worden. Gaat niet op voor alle paarden, maar ik zou bijv. een paard van mijzelf nooit naar de slager brengen, heeft niet te maken met zielig, maar met respect.

On-topic, hoe haalt zo'n slager de chip eigenlijk uit zo'n beest? Of komen we straks een chip tegen in een frikandel? Lijkt me wel luguber, kan je dus je frikandel laten scannen....oké flauw..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:54

stef schreef:
off topic, dit vind ik weer zo'n onzin he.... Het is voor dat paard toch net zo "zielig" als voor die koei???


Volgens mij worden de meeste paarden voor consumptie geïmporteerd vanuit Oost-Europa. Wat er met die dieren gebeurt staat me niet zo aan.

Sorry hoor, ff off topic....

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:01

Tessebes"]
[quote="Fitzroy schreef:
Wat maakt het uit wanneer een paard dood is wat er mee gebeurt?
Of hij nou in de lijm verwerkt wordt of in de frikandel...


Een paard gaat naar mijn weten levend naar de slacht en niet dood.
[/quote]

Natuurlijk gaat ie levend naar de slacht, maar ik bedoel daarmee te zeggen dat als hij naar de slacht gaat in een frikandel verwerkt wordt en als je hem op de kliniek of thuis laat inslapen dat er dan lijm van gemaakt wordt dus uiteindelijk wordt het dode paard toch in een of ander verwerkt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:21

Citaat:
Natuurlijk gaat ie levend naar de slacht, maar ik bedoel daarmee te zeggen dat als hij naar de slacht gaat in een frikandel verwerkt wordt en als je hem op de kliniek of thuis laat inslapen dat er dan lijm van gemaakt wordt dus uiteindelijk wordt het dode paard toch in een of ander verwerkt.


Dit hoeft niet zo te zijn, je kan aangeven dat je dit niet wilt, dan word je paard gewoon gecremeerd. Kost wel wat meer, maar ik doe dat dus altijd.

[/quote]

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:20

De huidige chips kunnen nagenoeg niet gaan zweven. Voordeel van de chip is dat het slachthuis precies kan zien wat voor paard het is. Zo wordt de controle op medicijnen beter te doen.
De chip wordt na het afmaken uit de hals gesneden, dus de kans dat het in het vlees komt is wel heel erg klein. Elk paard wordt op het slachthuis gecontroleerd op de aanwezigheid van een chip.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers