oh nee knotjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

oh nee knotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 17:33

ik heb zondag wedstrijd nu gaat het vlechten me heel goed af alleen de knotjes willen nooit lukken het laatste stukje van de vlecht steekt eruit of ze zijn heel schreef en ongelijk!! het vlechten is egt totaal geen probleem maar na de knotjes maken ziet het er dus niet meet uit!! heeft iemand goede tips voor me?? ik hoop snel wat van iemand te horen


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:36

Ik heb ooit een vlechtinstructie geschreven:

[VMR] Manen invlechten.

Hoop dat je er iets aan hebt en succes met je wedstrijd! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:13

je kan de onder kant van de vlechtjes omdubbelen dan steken die plukies er niet uit. gewoon het onderste stuke omvouwen en er een stiekje om doen en oprollen maar..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:59

Hier een paar tips:

1. probeer niet te kleine vlechtjes te maken, anders word het al snel rommelig. Er zijn maar weinig mensen die kleine knotjes netjes op een rij kunnen krijgen.

2. probeer zo lang mogelijk door te vlechten tot het einde. Het maak niet uit als er dan kleine haartjes uitsteken, dan heb je minder kans dat die plukjes onder je knotjes uitkomen.

3. Sommige mensen vinden het makkelijk om eerst de hoeveelheid te bepalen door al stukjes maan te pakken en een elastiekje eromheen te doen, dan pas vlechten. Zelf doe ik dit niet, maar zie het wel veel.

4. Veel oefenen. En kijken bij een ervaren iemand. Zo heb ik het ook geleerd.

Verder vlecht ik niet met naald en draad maar met elastiekjes. Vroeger deed ik er rustig 2 uur over, en zag het niet uit.
Nu doe ik het in 10-15 minuten en het ziet er een stuk beter uit.
Oefening baart kunst....

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:52

Ik maak altijd eerst gelijke plukken, dan krijg je alvast evengrote knotjes. En dan vlecht ik de plukjes, zonder elastiekje bovenin. Als ik aan het einde ben, draai ik er een elastiekje omheen en bij de laatste slag vouw ik het vlechtje vast dubbel, en de laatste slag gaat dus om het uiteinde van het vlechtje en de basis bij de manenkam heen. Dan heb je dus al een lus in het vlechtje. Daarna is het een kwestie van dat lusje nog één maal dubbelvouwen en nog een elastiekje eromheen. Klaar!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 20-02-03 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:53

ik zou ook maar zeggen oefening baart kunst, ut 1ste seizoen lukte het mij zelf nog niet eens en nu het 2de seizoen vlecht ik binnen 30 min.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 10:41

okay thnx voor jullie tips ik hoop dat het goed gaat zondag want het scheelt vaak al een paar punten als ik geen goede knotjes heb

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:37

ik heb om mijn manenkam een elastiekje zitten waarmee ik makkelijk de afstand kan bepalen van de grootte van het vlechtje, (niet te klein doen, anders ben je uren bezig), daarna vlechtje maken, stiekje erin, vlechtje op steken (twee keer dubbel klappen) en nog een elastiekje.
Enne, niet allemaal even recht ziet niemand hoor!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:31

lieke2 schreef:
ik heb om mijn manenkam een elastiekje zitten waarmee ik makkelijk de afstand kan bepalen van de grootte van het vlechtje, (niet te klein doen, anders ben je uren bezig), daarna vlechtje maken, stiekje erin, vlechtje op steken (twee keer dubbel klappen) en nog een elastiekje.
Enne, niet allemaal even recht ziet niemand hoor!


Hoeveel tanden afstand doe jij? Ik heb ongeveer 12 tot 9 knotjes..

Karnat is er eindelijk!

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:44

pffff, goeie vraag, ik heb al even geen wedstrijden meer gereden maar volgens mij een centimeter of 4-5 per knotje. en ik deed er ook altijd minimaal een half uur over, maar meer omdat ik een knotje rustig een paar keer overdeed als hij niet recht in het rijtje stond.
Nu als jury sprekende vind ik het mooi als ze een beetje christelijk zitten, niet teveel sprietjes dat het opvalt, maar een plakbandje over het stiekje heen hoeft nu ook weer niet persé. (zag ik laatst weer ergens, ik dacht meteen weer terug aan mijn ponytijd, toen wij dat ook altijd deden, was trouwens wel mooi!)

En hoeveel knotjes je dan hebt? afhankelijk van de lengte van de nek van je pony/paard zou ik zeggen........

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:16

En ik ben dan ook zo'n muts dat ik bij Jacky (donkere vos) zwarte stiekjes op de vlechtjes (het overgebleven plukje tegen het vlechtje vouwen daarna het stiekje eroverheen). Dan op het knotje twee witte stiekjes (voor de zekerheid 2 zullen minder snel los schieten dan 1 Haha! ) Ik vouw het vlechtje eerst 1 keer dubbel en dan de rest oprollen, stiekje erover klaar en als het niet netjes ope en rijtje zit doe ik het net zo vaak opnieuw tot het wel goed zit...
Probeer wel zo strak mogelijk te vlechten, hoe strakker je vlecht, hoe makkelijker het knot...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 09:41

Ik ben echt een pietleutje in vlechten hoor, ik doe ook alles overnieuw tot dat alles goed zit. Bij mij zaten ze echt goed Haha! Lieke2: als jurylid, heb je liever elastiekjes in de kleur van de manen of juist bv zwarte manen, witte elastiekjes *bv een matje*

Karnat is er eindelijk!

Susannetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:19

Ik heb er ook altijd veel problemen mee gehad. Ik ben heel veel gaan invlechten. Iedere dag een ander paard en het ging steeds sneller en mooier! Je moet de manen wel goed vochtig maken, dan lukt het meestal wel. Succes he Pling !

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 09:04

Susannetje schreef:
Ik heb er ook altijd veel problemen mee gehad. Ik ben heel veel gaan invlechten. Iedere dag een ander paard en het ging steeds sneller en mooier! Je moet de manen wel goed vochtig maken, dan lukt het meestal wel. Succes he Pling !


Vochtig maken is inderdaad handig. Ik doe het meestal met droge manen *gni*. Iemand bij ons had een keer anti klit in de staart gedaan, dan kan je bijna helemaal niks meer, lekker glad Haha!

Karnat is er eindelijk!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:41

Hahaha dat klinkt heel bekend... Van die mensen die leuk manegepony's gingen poetsen en dan veel equizooi in die staart Boos! En ik maar proberen te vlechten...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:42

Woeps! Bij ons was het een eigen paard, dus ze had zichzelf er alleen een beetje mee *gni*. Maar uiteindelijk is het wel gelukt!

Karnat is er eindelijk!

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:29

Al vlecht je achterlangs dan worden de knotjes mooier

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:57

Danijelle: het is natuurlijk wel mooi om bij zwarte manen witte elastiekjes te doen, maar het valt me meestal niet echt op (behalve als ze niet zitten). Matjes vind ik persoonlijk alleen bij kleine pony's kunnen, maar ook daarbij geldt, als het maar netjes zit.
als je de manen oprolt, zijn ze volgens mij net wat lastiger vast te zetten met een elastiekje dan wanneer je ze twee keer naar binnen slaat, schiet het stiekje er tenminste niet zo snel af....

enne, pippy, achterlangs vlechten??? nieuwe technieken zeker weer...

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:06

EHm volgens mij is dat hetzelfde als onderhands, zoals ik het ken... Vind ik alleen mooi met invlechten bij de staart en voopluk dus...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:12

ik vlecht me pony nooit in op wedstijd, en de jury heeft er nooit iets van gezegt Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:21

Gek he, met een fjord????

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:35

Ze hebben bij Arcade een keer een matje gemaakt in haar manen, maar dat was echt lelijk omdat hoe verder ze beneden kwamen, hoe kleinder het matje werd.. of is dat altijd zo?

Karnat is er eindelijk!

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:02

als het goed is niet.... maar dat hangt ook af of er nog wat aan manen over is aan de onderkant.
Pippy, ga jij echt van elk vlechtje een soort van invlechtwerkje maken??

hoelang ben je dan wel niet bezig??

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:17

Ze heeft mooie lange manen, en overal even dik volgens mij..
Lieke2: dus ookal hebben ze lange manen (paarden) toch liever knotjes?
P.s. ik zal wel eens een foto online zetten, en gelijk ook ff kijken of mij het wel lukt (zondag Lachen )

Karnat is er eindelijk!

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:43

nou ja, zolang het er maar netjes uitziet, ik maakte vroeger hele lange knotjes, dus niet zo'n klein ding, maar ongeveer 6 cm waren ze toch altijd wel. ging ook best goed, maar misschien is een foto inderdaad wel duidelijker.

succes zondag!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Melzazu en 11 bezoekers