Heb nu toch wat ondenkt! :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Heb nu toch wat ondenkt! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 18:29

Ik reed gister op Bunny en nam de teugels kort omdat ik bij de stoplichten kwam toen ging ik bewust heel erg onspannen met mijn handen, mijn mijn handen een stuk hoger en been erbij natuurlijk, nou die ging helemaal uit haar zelf netje's lopen.

Vandaag was ik mijn vriendin aan het lesgeven en ik zei dat ze dat ook moest doen, dus gewoon handen boven de schoft, been en elke keer denken van: Ben ik nu ontspannen? Zo nee zorg dat je het wel ben en ze was helemaal verbaasd dat hij onzettend ontspannen en ook nog aan de teugel bleef lopen Lachen Zij helemaal blij dat ze ineens zo fijn liep en dat ik vaker les moest geven.
Dus zonder kneepje's enzo, dit is 20x zo fijn! Dat is dat nooit eerder heb ondekt
Op het paard dat ik op de manege reed vandaag werkte het ook super bij, helmaal schuim mondje.
Dit is toch zeker wel de goede manier? Lachen
Laatst bijgewerkt door Avanti op 22-02-03 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:03

avantilover schreef:
Ik reed gister op Bunny en naam de teugel kort bij de stoplichten en heel erg onspannen met mijn handen en handen hoog been erbij , nou die ging helemaal uit haar zelf netje's lopen.
Vandaag was ik mijn vriedin aan het lesgeven en ik zei dat ze dat ook moest doen, dus gewoon handen boven de schoft, been en elke keer denken van: Ben ik nu ontspannen? Zo nee zorg dat je het wel ben en ze was helemaal verbaasd dat hij onzettend ontspannen en ook nog aan de teugel bleef lopen Lachen
Dus zonder kneepje's enzo, dit is 20x zo fijn!
OP het paard dat ik op de manege reed werkte het ook super bij, helmaal schuim mondje.
Dit is toch zeker wel de goede manier? Lachen


mm..ik snap er niet veel van..
maar fijn voor je!!
misschien kan je het nog eens uitleggen??

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 19:07

Uhm als ik het na lees snap ik er ook niets van :s hehe wat te snel getypt ik heb het veranderd!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:33

avantilover schreef:
Ik reed gister op Bunny en nam de teugels kort omdat ik bij de stoplichten kwam toen ging ik bewust heel erg onspannen met mijn handen, mijn mijn handen een stuk hoger en been erbij natuurlijk, nou die ging helemaal uit haar zelf netje's lopen.


als ik een paard aan de teugel rijdt, dan doe ik dat echt niet door teugels kort te pakken en mn handen wat hoger te brengen, op die manier krijg je ze wel snel in de krul, bv veel manegepony's lopen op die manier in de krul, ipv echt aan de teugel(nix negatiefs over manegepony's want ik heb heel lang bij maneges gereden voor ik Destiny& later Quentin kreeg en heb er heel veel van geleerd!)

maar wanneer ik met Quentin begin met rijden, dan heb ik de teugels vrij lang, maak ik wat ophoudingen, heel lichtjes beetje openen en sluiten, verder schakel ik wat in tempoen braag ik van hem of hij met zn hoofd wil zakken, ik rij hem vwnw(voorwaarts-neerwaarts) dan gaat hij zijn rug goed gebruiken en pak ik mn teugels wat korter, maak een extra ophouding, geef wat meer bij en ik sluit hem op, verzamel hem wat meer laat hem achter gaan zitten(achterhand er dus goed onder) dan gaat hij van voren meer klimmen, opgericht lopen dus, en dan heb ik hem goed verzameld, netjes opgericht aan de teugel, en dan kan ik 'echt' gaan rijden

ik denk dat je het beste kan beginnen met vwnw rijdenm dus laag, en goed over de rug, die krul in de nek komt wel als ze echt goed ontspannen over de rug loopt.

destiny, die is veel korter in haar lichaam dan Quentin, als ik bij haar mn teugels op maakt maak, dan loopt ze ook vanzelf aan de teugel, maar ook haar laat ik dan expres uit die krul gaan, en vwnw lopen, dan pas sluit ik haar op, rij ik haar dus bij elkaar en dan loopt ze pas echt aan de teugel.

het blijft lastig uitleggen, omdat het via de computer gaat, ik kan niet laten zien hoe ik verschillende paarden aan de teugel rijd en wat ik precies bedoel met in de krul en wat echt aan de teugel is(ik reed al L+wp met destiny terwijl ze in de krul liep ipv echt aan de teugel, heb inmiddels veel geleerd haha!) dus je kan voor je gevoel denken dat ze geweldig loopt, terwijl een meer ervaren iemand dus vind dat het een schijnkrul is en niet echt aan de teugel.

maar het kan ook zijn dat jij het een beetje ongelukkig hebt uitgelegd en dat je het dus anders bedoeld!

maar vergeet het aan de teugel rijden, dat is niet iets wat moet, het is geen doel, maar een gevolg!

je moet niet aan de teugel gaan proberen te rijden,nee als je pony ontspant goed over de rug loopt, achterhand er bij heeft, zoekt ze vanzelf je hand op, dan rij je vwnw en daarna ga je een beetje meer oprichten en de pony bij elkaar rijden

je kan dus niet eerst aan de teugel rijden en dan aan de rest gaan werken

aan de teugel rijden is het gevolg van goed rijden met je pony, dus geen doel opzich.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:11

*AMEN* Haha!
Ik sluit me helemaal bij Renske20 aan!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 23:48

Renske20 heet gelijk, ik begin ook altijd met een wat langere teugel en pas na een kwartier ofzo, neem ik hem iets korter, nog steeds met een redelijk lange teugel. Ik heb zo'n schurfthekel aan paarden die zo kort gereden worden. Lijkt me ook gewoon helemaal niet lekker!! Krijg je allemaal blaren van. Je moet natuurlijk wel contact houden met de mond van het paard, maar niet trekken!!! Altijd vanuit ontspanning vragen. Dan gaat je paard vanzelf goed lopen! Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 00:02

Dat bedoel ik ook juist heel erg onspannen, verder doel ik ook niet op Bunny hoor die ben ik nu vwnw aan het rijden dat was maar een kort moment en die pakt ik nu nog niet kort op.

Maar kijk dit komt toch juist door al die ontspannig die je geeft. Ik zie zo vaak dat die handen onder de schoft gaan en dan er dan getrokken word, ja zo krijg je nog wel een nijlpaard aan de teugel. Maar nu draagt het paard het ook zelf.
Verder had ik op de paard alleen maar als doel ontspannen met die handen en je handen wel hoog. En door been te geven opsluiten en het paard puur uit die ontspannig aan de teugel te laten lopen. Dat is toch juist harstikke fijn omdat je het paard niet dwingt zegmaar.
Toen ik mijn vriedin les gaf zei ze dat dit zoveel fijner was en dat ze lekker ontspannen was en niet elke keer omhoog kwam als dat was wanner en kneepje's enzo werden gegeven.
En het ging mij juist om zo erg te ontspannen maar natuurlijk wel ontspannen en absoluut NIET trekken zoals jij zegt Rinnie1982.

Renske met oprichten enzo ben ik nog alngena niet bezig zou ook absoluut niet kunnen omdat ik daarin ook geen les krijgt, eigelijk totaal geen les, ik wil eerst gewoon de basis goed voor elkaar hebben. In de scheinkrul dat snap ik nou echt niet, wat mist er dan daar??? Nagefelijkheid? Kun je uitleggen hoe je dat kunt herkennen en hoe dat komt?


sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 10:14

Je moet echt oppassen met en paard in de krul rijden, dus zonder dat het zijn rug goed gebruikt. Je paard kan er rugklachten van krijgen! Scheve mond

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 12:22

Leg eens uit hoe dan kan dan door alleen ontspannig en been, lijkt me juist wel over de rug.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 20:20

Dat is toch goed juist??????

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:37

Via ontspanning en been is idd de goede manier. Probeer je paard zo diep mogelijk te laten lopen, maar dan wel van achter uit.
Mijn buurvrouw rijdt haar 3 jarige ruin overigens met een teugel die niet langer dan 30 cm zal zijn. Dat beestje wordt in de krul getrokken, zaag zaag zaag. Ik kan er niet naar kijken, zo erg vind ik het om te zien Boos!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 22:43

Ja ik zie het zovaak, bij onss op de manege is er een meisje met een prive paard, rijd met een superdun scherp bit. En dan zie ik het bit helemaal heneweer gaan en ze houd er ook niet mee op. Dat beest snap er volgens mij niets van ik snap ook niet echt wat ze ermee wil zo zielig, ik heb dan zo medelijden. Scheve mond
Van mij mogen paarden wel een flinke bok geven als er ontrecht in hun mond word gehangen!

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 23:17

Als het paard zijn rug goed gebruikt is het ook geen schijnkrul, dan is het goed! Als je een paard in de krul trekt ( en dat kan ook zonder te zagen en met je handen hoog) buigt hij wel af in zijn hals, maar verandert er niets in zijn rug. Als hij echt aan de teugel loopt komen zijn rugspieren wat meer omhoog en spant hij zijn buikspieren aan. In de krul getrokken kan hij zijn rug wegdrukken, dus een beetje hol maken. Aan de teugel kan dit niet.
Ik wil ook helemaal niet zeggen dat jij je paard in de krul trekt, ik heb je nog nooit zien rijden! Maar als je niet weet wat het verschil is tussen aan de teugel en in de krul, dan zou het dus kunnen dat je hem per ongeluk in de krul rijdt, en dat kan echt fout gaan.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 23:18

Renske, zoals gewoonlijk: amen!
Je legt het weer perfect uit!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 23:19

Uhm met handen hoog bedoel ik gewoon zoals het hoort eigenlijk stukje boven de schoft en niet handen naar beneden gedrukt zoals je vaak ziet, snapje? Eigenlijk goede hoogte maar dat zie je eigenlijk steeds minder.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 23:22

Mja wat is een goede hoogte he ... denk eerlijk gezegd dat die hoogte niet zo héél erg belangrijk is als je rijdt, eerder wat je op welke hoogte doet.
En vooral wat je aan het doen bent ...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 23:25

Jwel dat is juist erg belangrijk is mijn verteld de hoogte waarop je je handen houd.
Als de teugels van de mond af naar beneden gaan dan draag jij hem als het waren naar beneden of drukken naar benden heb je dat niet.
Als je je hand ook op goede hoogte heb dan zoeken ze hem ook pas op.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 23:30

Even duidelijk maken wat ik bedoel ...

Ik hoop dat niemand me nu doodschiet omdat ik ff een paar foto's ga "pikken" Lachen, maar wil even mijn uitleg staven.

Afbeelding

Volgens mij is dat een paard wat toch wel zéér aardig loopt, ookal zijn die handen helemaal niet waar ze "zouden moeten" zijn.
Die handen op de hoogte van 10cm (?) boven de schoft is volgens mij iets wat enkel in een proefje getoond moet worden en op bepaalde momenten in je training.
De rest van de training mag je echt wel afwijken. Een paard zoekt het bit ook normaal niet op van de eerste seconde dat je erop zit, je moet je paard toch als het ware naar je bit toe rijden voor hij daaraan kan beginnen?
Zo hebben ze het mij toch altijd duidelijk proberen te maken Lachen.

Eerst actief, dan bit zoeken, dan verzamelen en dan zitten. dat was volgens mij het lijstje Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 20:07

Jammer dat de foto het niet doet.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:30

Ik zie m hoor ...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:33

Ik heb (op advies van mijn instructrice) bij de merrie (4-jarige gelderse merrie) die ik rijd ook de teugels wat korter, ze hoeft dan niet in de krul te lopen, maar iig niet met de kop in de lucht. Als ze na zo'n 20 minuten wat moe begint te worden, probeer ik wat meer halslengte te krijgen en loopt ze lekker ontspannen aan een wat langer teugeltje netjes rond.
Dat ik haar in het begin wat korter pak, is omdat je zeker bij deze paarden niets over ze te zeggen hebt als ze met die kop zo in de lucht lopen. Bovendien moet ik haar zeker in het begin vreselijk bezighouden omdat ze anders de aandacht helemaal niet bij mij heeft, en overal van gaat lopen schrikken. Dit natuurlijk (ook) door overgangen te rijden, verschillende kanten op stelling te laten lopen enz.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 19:17

Idd hoeft niet zo kort te zien maar wel gewoon contacht houden met de hond van het paard. En als je heel er ontsoand en goed je been erbij huod, zal je paard die hand echt wel opzoeken, dus dat hoef je toch niet bang te zien wel een nepkrul?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:13

nee hoofd in de lucht is nooit goed(dan drukken ze de rug weg en slecht achterhand gebruik) maar rij zon paard dan goed laag&rond, goed over de rug, dus voorwaarts neerwaarts, en juist helemaal niet in de krul of weet ik wat, maar zo laag&rond mogelijk, pas wanneer je dat voor elkaar hebt kan je gaan denken aan oprichten en echt aan de teugel rijden enz

maar ook bij het vwnw rijden moet je natuurlijk veel schajelen in tempo, dus paar pasjes verruimen paar pasjes terug, veel overgangen en figuren zodat de aandacht bij jou is en goed aan het been is, alleen dan zal het paard echt ontspannen, de rug&achterhand gaan gebruiken, dan kan je wat meer gaan oprichten

*ga nu ff foto's als vb zoeken*

zal ff kijken of ik duidelijke foto's heb die laten zien wat ik bedoel

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:33

Avanti schreef:
Jwel dat is juist erg belangrijk is mijn verteld de hoogte waarop je je handen houd.
Als de teugels van de mond af naar beneden gaan dan draag jij hem als het waren naar beneden of drukken naar benden heb je dat niet.
Als je je hand ook op goede hoogte heb dan zoeken ze hem ook pas op.


Ik heb altijd geleerd dat de hoogte niet zo een grote rol speelt.
Je houdt OF je hand laag en breed OF hoog en bij elkaar.
Een paard dat met lage, brede hand gereden wordt, loopt even netjes en ontspannen als een paard dat met hoge hand gereden wordt.
Alleen het 'plaatje' is anders.

Kijk eens in het profiel van Sjuimpje, daar zie je wel een paar foto's waar ze met lage brede hand rijdt. En het paard loopt echt netjes lijkt mij zo.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:55

ja idd sjuimpje laat ook goed zien hoe de paarden horen te lopen! en hoge of lage hand maakt niet uit! ik rijd altijd vwnw met mn handen beetje lager en klein beetje uit elkaar, ga ik oprichten dan houd ik mn handen dicht bij elkaar en net boven de schoft(heb helaas alleen foto's van hogere handjes) want wanneer ik mn handen te hoog heb gaat Quentin met zn neus achter de loodlijn lopen, als ik mn handne lager houd dan drijf ik he met mn benen tegen de loodlijn aan en kruipt hij er niet acjhter(jaja ik leer nog wekelijks wat bij!)

oke hier wat foto's

hier loopt destiny 6 jaar geleden met dr neusje in de lucht, maar ze loopt wel aktief en niet echt op de voorhand
Afbeelding

hier loopt Quentin wel met zn hoofd naar beneden, maar hij loopt uielkaar, op de voorhand en gebruikt zn achterhand absoluut niet!
Afbeelding

Quentin in de les, redelijk bij elkaar gereden, al een stuk actiever achter, maar loopt net achter de loodlijn(mn handen zijn veel hoger dan op vorige foto, maar blijf erbij, hoogte van je handen maakt vrij weinig uit)
Afbeelding

hier looopt hij heel gespannen op wedstrijd, houdt zn rug wat vast en loopt achter de loodlijn
Afbeelding

hier rijden we naar de middendarf toe, omdat ik hem actiever maak, loopt hij meteen met zn hoofd niet meer achter de loodlijn
Afbeelding

hier is hij ook op wedstrijd(beetje onduidelijk)hij is wel wat gespannen maar loopt redelijk gesloten, actief en netjes aan de teugel, en dus ook niet achter de loodlijn(en mn handen zijn hier veel lager dan de foto's waar hij wel achter de loodlijn loopt, dus ik hou er niet meer zo van om met hoe handen te rijden!)
Afbeelding


heb helaas geen foto's waar ik duidelijk vwnw op rijd, maar dan loopt hij met zn neus bijna ter hoogte van zn knieën, zonder achter de loodlijn te gaan lopen.

hoop dat ik met deze foto's wel een beetje duidelijk heb kunnen maken hoe het wel(en vooral ook)hoe het niet moet!

goed lesnemen is eigenlijk het enige wat echt helpt!ik moet ook van moment tot moment bekijken hoe ik mn paard moet rijden, net wat strenger met mn hand, of juist hand mee naar voren, iets meer been of zelfs een tikje om hem actiever te maken enz dat leer ik in mn les, wat ik wanneer moet doen en hoe ik moet blijven 'voelen' naar wat Quentin doet en hoe hij op mij en op de omgeving reageert, daar moet ik mn hulpen aan aanpassen, krijg hem niet altijd even makkelijk vwnw zonder dat hij achter de loodlijn loopt, of zonder dat hij op de voorhand gaat lopen, en wanneer ik hem opricht en verzamel moet hij achter veel actiever blijven en ik moet naar mn handen toe blijven rijden, lichte druk hebben, maar niet te veel want dan loopt hij weer te diep

kortom, het blijft dus moeilijk uitleggen zeker via computer, en het verschilt ook nog eens per paard en per situatie hoe je moet rijden welke hulpen je moet geven!

les nemen en vooral veel vragen stellen aan je instructeur wanneer je iets niet helemaal zeker weet hoe het moet en of je het goed doet!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers