Chinchilla castreren

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Chinchilla castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 21:59

Omdat ik een grotere kooi heb gekocht ne mijn chinchilla een vriendinnetje wil geven, wil ik hem laten castreren. Ik heb namelijk absoluut geen zin in jonkies, ook al zijn die nog zo lief Lachen Heeft iemand er ervaring mee?


Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:18

Ik heb er geen ervaring mee. Maar er schijnt een speciale techniek toegepast te moeten worden om zo'n beestje een aardige overlevingskans te geven, en niet alle dierenartsen kennen die. Zou je aaraden om even te kijken op www.chinchas.nl en contact met ze op te nemen over die castratietechniek. Dacht dat ze zelf ook castratiedagen organiseerden. Hoop dat je er wat aan hebt.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:27

het narcoserisico is bij deze dieren erg groot. Ze zijn erg moeilijk onder narcose te krijgen en hebben een verhoogde kans op een ademdepressie wanneer ze onder narcose zijn. ook zijn ze gevoelig voor antibiotica.
Wanneer het niet anders kan kun je hem laten castreren maar laat het dan wel doen bij een dierenarts die ervaren is met chinchilla's en die de veiligste narcosemiddelen gebruikt!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 22:36

Ok, dank je wel voor deze info Lachen


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 23:59

Bij Chinchas organiseren ze inderdaad castratiedagen. Helaas ben je net te laat voor die van 6 februari maar er komt over een paar maanden wel weer een volgende ronde. Tussentijds zal het vast ook kunnen, je kan ze altijd bellen. Ze hebben mij ook ontzettend geholpen toen een van mijn chinchilla's ernstig ziek was.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:13

Percy schreef:
Bij Chinchas organiseren ze inderdaad castratiedagen. Helaas ben je net te laat voor die van 6 februari maar er komt over een paar maanden wel weer een volgende ronde. Tussentijds zal het vast ook kunnen, je kan ze altijd bellen. Ze hebben mij ook ontzettend geholpen toen een van mijn chinchilla's ernstig ziek was.


Even een vraagje tussendoor:
Weetje waar ze dat dan doen? wat je hierboven noemt?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:24

In Noord-Holland. De stichting zit in Obdam (zeg ik dat goed?) in de kop van Noord-Holland en daar in de buurt is een dierenarts met, inmiddels in elk geval, ruime ervaring met chinchilla's.

Ik heb hier trouwens een meisje zitten die ik via die stichting heb en niet samen kan met mijn alleen achtergebleven chilla. Misschien is zij eventueel wat voor jou Rinnie?
Ik wil haar niet kwijt maar nu heb ik er twee eenzaam in een hok zitten. Als het goed is krijg ik er binnenkort een bij en dan maar hopen dat die wel met mijn dame overweg kan.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:30

Percy schreef:
In Noord-Holland. De stichting zit in Obdam (zeg ik dat goed?) in de kop van Noord-Holland en daar in de buurt is een dierenarts met, inmiddels in elk geval, ruime ervaring met chinchilla's.

Ik heb hier trouwens een meisje zitten die ik via die stichting heb en niet samen kan met mijn alleen achtergebleven chilla. Misschien is zij eventueel wat voor jou Rinnie?
Ik wil haar niet kwijt maar nu heb ik er twee eenzaam in een hok zitten. Als het goed is krijg ik er binnenkort een bij en dan maar hopen dat die wel met mijn dame overweg kan.


Bedankt voor de info! ik heb namelijk wat mannetjes die gecastreerd moeten worden.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:26

Wij hebben ook een chinchilla laten castreren en dat is heel goed gegaan. Ze hadden ons wel vantevoren verteld, dat er 50 % kans was dat hij het niet zou overleven. maar onze dierenarts had wel ervaring met deze beestjes.
Voor ons was de keuze niet zo moeilijk, omdat hij toch onder narcose moest ivm zijn tandjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, LuckySeven, MieLo, Redford en 47 bezoekers