Het nonnensyndroom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Het nonnensyndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 22:15

Wanneer je een merrie hebt die niet hengstig wil worden zet je haar het beste bij een groep merries. Mijn jarenlange ervaring, maar dat is ook bevestigd door grote fokstallen, is dat als een merrie in een groep staat die hele groep vroeg of laat gelijk hengstig wordt.
Je komt met een schouwhengst en als een stel jalourse meiden proberen ze voor het hek te komen en de een is nog hengstiger als de ander.
Ze noemen dat nonnen syndroom omdat in een klooster alle nonnne ook gelijk ongesteld waren Knipoog

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:20

Haha, cool. Mijn vorige merrie wilde ook niet meer hengstig worden nadat wij haar hadden verteld dat ze werd gedekt Koe Extreme duivel
Schouwhengst erbij, niets hielp. Toen hebben we maar tot het volgende jaar gewacht en toen werd ze wel gewoon hengstig, maar toen heb natuurlijk niet tegen haar gezegd dat ze gedekt ging worden Knipoog En het was met insemineren in één keer raak Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 22:25

Dat is niet het nonnensyndroom rinnie dat is verkr*ting ha ha

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:28

Schijnheilig Tja wie niet sterk is moet slim zijn, af en toe dacht ik wel eens dat ze gewoon de Nederlandse taal verstond Haha!

Blister
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: Gingin West Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 04:48

Ik ben het hier niet mee eens want onze merrie,s lopen al jaren bij elkaar in een grote wei maar ze worden allemaal op verschillende tijden hengstig. En veel grote fokstallen hier hebben precies hetzelfde want mijn man moet daar follikel testen en er zijn er maar weinig die op dezelfde tijd hengstig zijn.

home is where the heart is

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 09:54

Of het bij merries klopt weet ik niet, de mijne doen inderdaad soms wel wat Sarabande zegt: als de zwarte ruin van de buren op de wei naast hen staat, staan ze er alle vijf te kwijlen.
Ik heb wel ooit een reportage op tv gezien over Bonobo's en daar bleek dus dat de dames van een groep een gelijke cyclus had. Toen werd ook verteld dat het bij vrouwen die in groep samenleefden (zoals in een klooster) ook vaak voorkomt dat hun cycli gelijk lopen.
Mmmm, als die dan allemaal last hebben van PMS en allemaal samen een slecht humeur hebben.... Haha!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:42

Heet dat nonnensyndroom? Dat wist ik niet, wel wist ik dat bij groepen vrouwen die samen leven de cysclus vaak gelijk loopt................
Hoe ik me dat jaloerse gedrag wat dit verschijnsel versterkt bij de nonnetjes moet voorstellen Verward Haha! Ik weet niet goed wat ik daar van moet denken hihihihi........... Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 09:28

Ach misschien is hier ook de wens de vader van de gedachte Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 09:31

Onze frieze merrie stond voorheen altijd alleen tussen de ruinen en nooit niet zichtbaar hengstig worden, mijn hengst stond echter nog geen 3 dagen op stal en ze was al hengstig midden in november....

Ik vraag me af of ze ook zo mooi hengstig zou worden als ze tussen merries staat...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 09:53

Wel als er aan de andere kant van het hek een hengst staat, dan worden ze allemaal hengstig. Dat is nu juist het voordeel van het kudde-instinct. Gottfried Hoogen voormalig voorzitter van het Trakehner stamboek zei dat die eigenschap er voor zorgde dat Trakehners merries vroeger in de winter gedekt konden worden. De maiden merries zagen de veulen merries hengstig worden en volgden het voorbeeld.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:01

Bij honden werkt dat ook vaak zo, ze worden allemaal kort achter elkaar loops (op dit moment zijn er 6 van de 8 loops!). Het schijnt dat een loopse teef ferumonen afscheidt (een soort geurmoleculen) die niet alleen reuen aantrekt maar ook bij de andere teven de loopsheid op gang brengt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers