Ooit een ponykamp begeleidt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Ooit een ponykamp begeleidt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 20:19

Ik vroeg me af wie van jullie weleens een ponykamp heeft begeleid? Ik zit er over te denken om het zelf dit jaar ook eens te gaan doen.
Lijkt me wel leuk om in de vakantie te doen.
Ik heb al eens het recreatieprogramma op een camping verzorgt, dus ik kan wel tegen wat kinderen. Haha! Maar wat zijn jullie ervaringen?
Eventueel nog ideeën waar het leuk is, als leiding zijnde? Ik wil Risco dan graag mee nemen...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:34

Ik heb een aantal jaar ponykamp begeleid bij de manege hier in de buurt en het is harstikke leuk!
Ik heb in ieder geval veel leuke en maffe dingen meegemaakt.
Kinderen op de afspuitplaats onder de douche Haha! Kinderen die tandenborstels in de lucht gooien in de hoop dat ze een vleermuis vangen..Kinderen die om half 1 's nachts naast je bed staan omdat ze een man met een pistool voor het stalraampje zagen, en de volgende nacht weer een of andere vogel...bleek later de opgezette pauw uit de kantine! Haha!
Maar ja ook zeurende kinderen, die niet willen eten, niet op die pony willen rijden, enz.enz.
En dit is nog het mooiste verhaal van een ponykamp: een jongetje had een gulden doorgeslikt en hij elk uur maar kijken of hij er uit kwam Haha!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:14

ik heb er geen ervaring mee (logisch ben 14) maar ik zou het ooit nog wel eens willen doen.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:19

Ik begeleid aanstaande zomer voor het tweede jaar ponykampen (op de manege waar ik vroeger zelf ook altijd op ponykamp ging). Ik vind het superleuk om te doen, het is wel vermoeiend (je moet 24 uur per dag voor de kinderen klaarstaan) maar heel erg leuk, leerzaam enz.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:28

ik heb vorrig jaar een aantal kampen begeleid. het verschil tussen dit soort kampen en andere, is dat de kinderen gewoon thuis blijven, en dus in hun vertoude omgeving.
het is opzich heel erg leuk, hele dag met die kinderen, maar het is idd erg vermoeiend ook. zolang je de kinderen bezig houd is er niks aan de hand, maar als ze moeten wachten totdat ze mogen rijden ofzo zijn ze meestal wat drukker, en daar moet je maar net tegen kunnen.
maar gelukkig houden de meeste kinderen elkaar wel bezig, en soms wordt jij daar bij gevoegd door een 10 tal kinderen.
zo was er vorrig jaar een gorepje bezig in de buiten bak, lekker spelen in de modder, het had net geregend. moest ik dus mijn vriendin 'redden' gelukkig had ik extra kleren bij mij omdat ik zoiets al aan zag komen. komen de ouders de kinderen ophalen.. meeste vinden het niet zo erg, maar een die was met de porche gekomen en die vond het toch iets minder leuk al die modder in zijn auto.
en dan 2 dagen rust en dan kwam de volgende groep weer.

enkele dingen uit het programma zijn:
tuig vetten
buiten door de duinen en bossen rijden
spelletjes
en nog veel meer.

is dus heel erg leuk om te doen, en de kinderen vinden het meestal ook erg leuk.

greetz jef

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:49

ehm eigenlijk dit jaar (ben 13) maar is niet doorgegaan manege ging sluiten

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 23:26

Het lijkt mij ook leuk om te gaan doen.
Maar hoe oud moet je daar dan voor zijn meestal? Want ik ben nog maar 16 jaar

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:00

Ik doe het ook *LOL* Begeleiden doe ik thuis nu zo'n 4 jaar denk ik, de jaren ervoor deed ik iedere keer mee Haha!

Het is heel leuk, maar ook heel intensief Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 03:07

Ik heb het ook weleens gedaan. Voordeel was dat het bij onze ponyclub was en ik alle kinderen dus al kende.
Ik vond het altijd een vermoeiende, maar ontzettend gezellige week. Vol met allerlei activiteiten en buitenritten. Als ik er de tijd voor zou hebben zou ik het zo weer willen doen!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 11:26

Ik heb het in totaal 4 weken gedaan verspreid over 2 jaar.

Ik vind dat het heel erg afhankelijk is van de groep die je krijgt. Soms heb je hele leuke groepen en dan is het allemaal even leuk. Maar er zitten ook groepen tussen die het bloed onder je nagels vandaan halen.

Ik heb ook een groep voorbereid op het examen van het ruiterbewijs, dus die waren super gemotiveerd en daar kwam 's avonds veel theorie aan te pas.

Na de laatste zeer vermoeiende en niet zo sociale groep had ik het helemaal gehad en ben er mee gestopt.

Je moet je goed van de verantwoordelijkheid die je krijgt bewust zijn. Zo zijn we nog eens met vliegende vaart richting het ziekenhuis gegaan met iemand wiens topje van de vinger eraf lag.
Ook hadden we nog een bedplasser.
Het is dus niet alleen maar leuk.

Wat deden wij zoal:

-dressuur
-springen
-voltigeren
-caroussel rijden
-buitenritten met picknick (dagtocht)
-harnachement poetsen
-zwemmen
-film kijken
-bonte avond

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:55

Ik heb het in totaal iets van 10 weken gedaan, verspreid over 3 jaar. Erg leuk, maar je draagt wel een grote verantwoordelijkheid.
Elke groep van 'mij' was niet groter als 20 mensen vanaf 6 jaar, en ik zorgde er altijd voor dat een kennis/vriendin van mij, mij meehielp. We waren dus met z'n tweeën, en dat is zeker aan te raden.
Het is heel erg vermoeiend, maar wel gigantisch leuk.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 17:32

1 keer afgelopen zomer Haha! samen met Carola dus.

Het was erg leuk om te doen, gelukkig was Carola er al een paar keer geweest en wist zij precies wat te doen. Al die kids zijn trouwens ook aardig vermoeiend.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 18:03

Ik heb afgelopen jaar 3 weken een ponykamp begeleid met twee vriendinnen. Was erg leuk, maar wel erg slopend. Ik heb Rocco en Woody toen ook meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:15

Ik heb het vroeger ook gedaan. Wij deden dressuur- en springlessen, elke dag een buitenrit van 2 uur, men- en voltigeles, tuigpoetsen, spookwandeling door het bos, poetswedstrijd, bonte avond, en heeeel veel lol trappen.

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 19:19

ik heb 3 keer pony kampen begeleid wel heel tof!!! maar je wordt er ook wel moe van.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:17

Sonja schreef:
spookwandeling door het bos


Uiteraard deden wij ook aan droppings ... het leukste was dat wij banger waren dan de kinderen Schijnheilig maar niets zeggen natuurlijk!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 21:52

Ik heb nu drie keer in de begeleiding gezeten van het ponykamp van Bucephalus. Alleen het laatste jaar ging degene waar ik altijd goed mee overweg kon niet mee en hadden we twee meiden van 18 als begeleiding. Nu moest ik dus de kinderen in de hand houden en standjes geven. Dit ligt mij niet zo, voorgaande jaren hadden we een echte moeke mee die altijd zeer direct over kwam en ook goed wist waar ze problemen kon verwachten. Het rijden is geen punt, maar zorgen dat de slaapkamers een beetje op orde blijven, de kinderen niet in de schuur van de buurman hangen etc. liep dit jaar minder.
Volgend jaar ga ik niet meer mee, er komt dan een geheel nieuwe begeleidinggroep. Ik heb nu een twee fijne paarden waar ik dus lekker mee ga rijden en starten.
Wij gaan altijd naar Diever, met een fantastische crossbaan en bos direct om de hoek. We gaan altijd een paar uurtjes naar zwemparadijs, winkelen in het paardewinkeltje, paardespelletjes doen, hints en ieder jaar hebben we een thema. Vorig jaar werden hesjes en dekjes versierd met een ridderlogo, dit jaar hebben we pompoenen uitgehold voor Halloween.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 09:48

Ja, en het was vreselijk. Ik had 'gesolliciteerd' en ben dus aangenomen. HEb 2 dagen voor de vakantie meegeholpen. Toen was het fantastisch, aardige mensen op de manege, enz. Tenminste dat dacht ik.
De eerste dag dat ik meehielp mocht ik zelfs mee als begeleiding op een dagtocht. De tweede dag dat ik kwam helpen heb ik wat minder leuke klusjes moeten doen, maar dat hoort er bij (80 zadels vetten, mesten enz). Verder was het dus toen nog leuk, ik zag die 2 weken begeleiding wel zitten Haha!

Toen kwam de eerste dag van de vakantei: 50 stapelbedden in elkaar zetten, niet erg hoorde er bij.
ONKRUID wieden op het terras met een mes. Vervolgens kantine schoonmaken.
Toen kwamen de kinderen. De volgende dag om half 7 opstaan, paarden voeren, kantine dweilen. Daarna konden wij ontbijten met de kids. 50 paarden voeren en vervoglens kon je sschoonmaken en schoonmaken.
Reguliere klanten gingen wel mee als begeleiding op buitenritten, wij mochten achterblijven om patat te bakkenen en WC's schoon te maken.
OM half 2 's nachts moesten de douches nog schoon.
Wat normaal een schoonmaakbedrijf deed mochten wij er in de vakanties bij doen.
die mensen waren helemaal neit vriendelijk meer.
Ik heb ook lesgegeven (wel leuk) maar achteraf onverantwoord: 20 mensen in een les, reguliere klanten en ponykampers in 1 les. De bak was immers groot genoeg.
Ik noem het uitbuiterij en gebruiken, geen begeleiden.

Het kan leuk zijn, dat weet ik wel, maar ik heb dus een slechte ervaring. Niet om jullie er van te weerhouden, maar laat je niet gebruiken en misbruiken, maak duidelijke afspraken. Dat had ik niet gedaan, wist ik veel toen.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:42

Ik heb 2 jaar geholpen met het dagponykamp op de manege waar ik toen reed, de afgelopen 4 jaar ben ik mee geweest als begeleiding met een ruiterkamp voor gehandicapten. Dat was echt heel leuk, heel gezellig, maar ook heel dankbaar. Onder de werkzaamheden viel alles wat er moest gebeuren, dus de complete verzorging van de paarden, de deelnemers en de schoonmaak. Aanrader!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:19

Ook ik heb een tijdje ponykamp gedaan op het bedrijf waar ik toen woonde en werkte.
We hadden dat maar 2 weken per jaar. Was dus weer eens wat anders. Erg leuk, erg druk.

Wat alleen wel van " levensbelang" is...de kids moeten je echt serieus nemen. Het is natuurlijk vakantie, leuk en lol. Maar het is erg belangrijk dat als je met de paarden bezig bent, dat met zorgvuldigheid gedaan wordt.
Zo was er toen een stagiare, die ze dus niet mochten. Gelukkig waren ze dol op mij..Haha!.. Schijnheilig ...Die ze maar een eind weg lieten banketstaaf. Ging zo ver dat er toen wat minder leuke dingen gebeurden.

Besef dus hoe groot het verantwoordelijkheidsgevoel moet zijn. Niet enkel voor de kids, maar ook de paarden..en ook die combi..Lachen

Verder hoop ik dat je een onwijs tof plekje weet te vinden en dat je het naar je zin zult hebben...

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:59

Ik heb het twee keer gedaan en vond het erg leuk.
Helaas viel er de laatste keer een meisje van haar paard, tijdens een buitenrit onder mijn begeleiding. Ze brak haar schouder Frusty Gelukkig waren we al vlak bij stal.

Verder erg leuk gehad. Was wel gebroken na de korte nachten en zeurende kinderen Haha!