Aansprakelijkheid pensionstalhouder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 13:35

Hoi lieve bokkers,
Mijn paardje staat op een "pensionstal" waar het op het erf nogal een troep is: dwz rondzwervende kinderfietsen, glazen potjes, stukken gaas, hekken e.d. Herhaaldelijk spreek ik de stalhouder hierop aan, maar er verandert niks. Ik overweeg om Sibold ergens anders te gaan stallen, omdat ik de situatie mij te onveilig is. Stel dat er nl. "iets" gebeurd waardoor Sibold het op een lopen zet/ontsnapt o.i.d. en per ongeluk een been breekt omdat er een hek overdwars op het erf ligt, wie is er aansprakelijk en op wie zijn de kosten dan te verhalen. Iemand ervaring hiermee?

(Sibold is (nog) niet verzekerd met een zgn. paardenverzekering)


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 13:44

Zorg eerst dat je zelf een rechtsbijstandverzekering heb. Deze kan je helpen als er iets gebeurt en je heb een advocaat nodig. De verzekering kost ongeveer fl. 300,- per jaar en een advocaat fl. 290.- per UUR. Verward Verward Verward Verward
De pensionhouder is aansprakelijk als je paard ergens op stapt wat niet daar hoort, bijv. glas of een fiets dat daar niet hoort.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 15:18

Goh wat komt dit verhaal me bekend voor.
Ik heb ook 3 jaar op zo'n stal gestaan, allemaal leuk en aardig maar de pensionhouder was bepaald niet op de hoogte dat sommige dingen dus absoluut niet konden.
Zo lag er van de winter dus 3 cm ijs op het pad waar hij dus vrolijk met onze paarden(met ijzers) over heen liep. Ook heeft er diezelfde winter nog een hele grote wagen met Taxus op het erf gestaan!!!! En dat terwijl er nog wel eens een paard losbrak.
Er lag ook nog eens ijzerdraad verscholen in het hoge gras waar dus bijna mijn fjord in verstrikt zat toen hij losbrak.
Hij had een voerbak opgehangen in de box van mijn vriendin d'r paard maar de schroeven afzagen zou later wel gebeuren. Gevolg: paard met snee van 6 cm boven zijn oog die met 4 hegtingen gezet moest worden.
En zo waren er nog wel meer van die dingen.
dankzij deze dingen was het nog wel gezellig enzo maar toen de bak niet meer te rijden was en weer eens voor de zoveelste keer beloofd werd dat er wat aan zou gebeuren heb ik de knoop doorgehakt en ben vertrokken.
Na 3 jaar kreeg ik gewoon de zak, nog een trap na en er kon geen gedag van af.
Ik zag er enorm tegen op om te verhuizen. Nu sta ik al weer 5 weken in Egmond en heb nog geen dag heimwee gehad.
Dus meid ga op zoek naar wat anders zodat je weer zonder zorgen naar je paard kunt en dat is zo heerlijk.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 20:11

Kijk, dat bedoel ik nu... zolang het goed gaat, gaat het goed! Maar er komt een keer dat het niet goed meer gaat! In ieder geval is niet iedereen op de hoogte wat het inhoudt om een eigen pensionstal te hebben [voel je niet aangesproken Phia, ik heb net op jullie HP gekeken en jullie hebben alles heel netjes op orde!!! Lachen]

Bij ons is het ook allemaal heel "gezellig" hoor, maar ik vind veiligheid voor mijn paardje heel belangrijk!!! En inderdaad, ik kan pas happy zijn als ik weet dat mijn paardje het ook goed heeft!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:48

Hee bedankt Sibold,
Ik zit nu al 30 jaar tussen de paarden, waarvan ik 2 jaar op een manege heb gewerkt. Ik heb daar heel veel geleerd hoe ik HET DUS NIET MOET DOEN!!!!!!
Bij de meeste stallen gaat het meer om de centen dan om de liefde voor de dieren. Wij hebben sinds wij hier wonen ons leven voor de dieren aangepast. Wij hebben in de winter een voerschema. De paarden krijgen dan 8 maal daags eten. Wij houden ons er strikt aan. Elke dag om 8 uur op stal om te voeren en om 22.45 de laaste ronde en hooi geven. Een pensionstalling of manege is geen vetpot, maar de liefde van de dieren die je terug krijgt is onbetaalbaar. Lovers

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:07

Wij hebben zelf een 'pensionstal' en wij hebben ook nog wel eens last van zo'n probleem. Sommige dingen als pensionstalhouder kun je soms niet voorzien (bezoek die fietsen overal neerplant enz), maar ik vind het niet zo netjes van die pensionstalhouder waar jij staat, dat ie niet naar je luistert en de troep opruimd. Ik zou er eens met hem/haar over praten en je moet gewoon zeggen als hij die situatie niet veranderd, dat je liever een andere stal zoekt. Dan is het aan hem om er wat aan te doen. Doet hij dit niet, dan moet je toch maar voor de veiligheid van je paard overwegen om ergens anders te gaan staan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janneke_S, nienmoon en 24 bezoekers