Grote brand in Assen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Grote brand in Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 18:08

Zo lees je nog eens wat op internet aan het eind van de dag, terwijl vlakbij (nog geen 2 km verderop) een grote brand is geweest. Heb er niks van meegekregen. Scheve mond

Brand bandenbedrijf onder controle

Bandenbedrijf Dikabo aan de Europaweg Noord in Assen is vrijdagochtend door brand verwoest. (c) Foto: ANP
ASSEN - Bandenbedrijf Dikabo aan de Europaweg Noord in Assen is vrijdagochtend door brand verwoest. De brand is door nog onbekende oorzaak na middernacht ontstaan. Om half tien heeft de brandweer het sein 'brand meester' gegeven. Een transportbedrijf, dat op het terrein van Dikabo gevestigd is, liep grote schade op.

Brandweerkorpsen uit Groningen en Drenthe blusten met ruim 200 man de brand. De brandweer laat de brand gecontroleerd uitbranden. De technische recherche kan waarschijnlijk niet eerder dan zaterdag aan het onderzoek beginnen in verband met de hevige rookontwikkeling. De directe omgeving (Europweg tussen de Groningerstraat en de Fokkerrotonde) van bandenopslag Dikabo is afgezet voor alle verkeer. Een deel van de voorraad autobanden is versleept en ligt langs de Europaweg. Transportbedrijf Berghuis, dat op het terrein van Dikabo gevestigd is en een deel van de loods gebruikte als onderdak, liep grote schade op.

Bij metingen zijn geen giftige stoffen geconstateerd. De gemeente Assen adviseert inwoners van delen van de wijken Noorderpark, Peelo en Marsdijk binnen te blijven in verband met de rook. Scholen en kinderdagverblijven hebben het advies gekregen de kinderen binnen te houden. Radio Drenthe wordt ingezet als informatiekanaal. De gemeente heeft een informatienummer geopend voor mensen die vragen hebben over de brand in het bandencentrum aan de Europaweg Noord in Assen: 0592 - 366888.

Afbeelding

www.dvhn.nl
Laatst bijgewerkt door Cody op 21-02-03 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 18:14

Wow net even aan de achterkant van het huis uit het raam gekeken maar er zijn nog enorme rookpluimen te zien, hoewel de brand al meester is.

Jemig, zo dichtbij en ik heb helemaal niks door.
Het is groot nieuws op radio en tv drenthe.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:19

Zo wereldvreemd word je dus als je de hele dag achter je pc zit... We weten dankzij internet dat er bij NY een oliebrand is, maar wat er in je eigen achtertuin gebeurt ontgaat je helemaal. Totdat je dat ook op internet leest... Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 18:23

Ja, belachelijk toch??

Nou ja het advies was vandaag ook om binnen te blijven, dat scheelt dan weer, Haha! maar toch. Apart hoor. Heb ook helemaal geen brandweer gehoord, terwijl ik toch aan die kant van het huis in bed lag (wakker) vanmorgen toen de brand uitbrak. Verward

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:54

Dat is heel dicht bij mijn broer. Die woont namelijk in de Marsdijk.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 18:56

Ja, het is op de grens van mijn wijk en Marsdijk zo'n beetje.
Denk dat Kitty er ook zeker wat van gemerkt heeft vandaag.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:22

Ja... Dat is dus van familie van mij!

Ze zijn nu gigantisch aan het stressen daar, wat logisch is natuurlijk. Maar ze kunnen zelf niets doen, alleen maar koffie voor de brandweer verzorgen.....

Ik hoop dat het nog mee gaat vallen, maar het ziet er slecht uit.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 19:47

Nou de beelden die ik net op het nieuws op tv Drenthe heb gezien waren niet mis... Scheve mond
Wat erg voor je familie zeg Carola!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:51

Ja.... Ik ben benieuwd hoe het met ze gaat.
Niet echt familie van dichtbij (Neef van m'n moeder), maar toch.... Ik hoop echt voor ze dat ze goed verzekerd waren, want anders...

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:52

Het opvallendste van het hele verhaal is dat er weer geen giftige stoffen zijn vrijgekomen .Kunnen wij ons afval wel weer gaan verbranden op het erf. Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 19:53

Ze hadden het over miljoenenschade...dus ik hoop idd dat ze erg goed verzekerd waren...
Maar een brandverzekering in zo'n groot bedrijf dat lijkt me toch wel?

Geen giftige stoffen inderdaad, en mensen hebben zich ook weinig aangetrokken van het advies om binnen te blijven, maar ik moet het nog zien allemaal.
De straten en auto's en alles zijn pikzwart, overal liggen verbrande stukjes autoband en dat is niet slecht voor de gezondheid?
Ik hoop het!
Laatst bijgewerkt door Cody op 21-02-03 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:53

Goh ik zag het op het nieuws.
De mensen in Assen mogen hun huis nog niet uit.
I.V.M nog een roetwolk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:00

Is dat een bedrijf van een Dirk, Karel en Bob?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:03

was vanmorgen ookal op het rtl4 nieuws

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 21:36

Net even op de fiets naar de supermarkt geweest en het stinkt verschrikkelijk op straat. Verbrand rubber, dat wil wel!
In de supermarkt was het het gesprek van de dag natuurlijk.
Ben benieuwd of Kitty, Maaike, Riƫtte en Laurae er nog iets van gemerkt hebben.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 14:56

Dat bedrijf was van buren van ons. Echt erg voor ze.

Bij mij in het weiland staan nu evacuees: shetlandpony's. Die stonden namelijk op het industrieterrein en moesten daar dus met spoed weg.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 16:08

Nog een mazzel dat die pony's gered zijn, stonden ze vlakbij de brand?

Het bedrijf kan als verloren worden beschouwd zeiden ze op tv dus wel een enorme domper voor je buren!!!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 16:15

Cody schreef:
Nog een mazzel dat die pony's gered zijn, stonden ze vlakbij de brand?

Het bedrijf kan als verloren worden beschouwd zeiden ze op tv dus wel een enorme domper voor je buren!!!


Ja, echt midden op het industrieterrein. Niet zo dichtbij dat ze in de vlammen stonden ofzo, maar wel in de vieze rook. Volgens de experts dan wel geen giftige stoffen, maar brandend rubber lijkt me ook niet echt gezond. Verward Ze moesten daar dus wel weg, ook omdat het gebied 3 dagen afgesloten zou blijven, dus dan kon ze ze ook niet verzorgen. (zijn van die vrouw die ik altijd help op de keuring)

Ja, er valt niets meer te redden aan het bedrijf. De brandweer is dan ook voornamelijk bezig geweest de omringende bedrijven te redden. Daar gaat dan je levenswerk.

Ik sliep die nacht bij m'n ouders. Ik hoorde sirenes enzo, keek uit het raam en zag een rode gloed en zwarte rook. Dan denk je toch wel even: "Is de oorlog nu toch uitgebroken?"

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 17:49

Ik kwam 's ochtends aanrijden bij de rotonde en zag grote donkere rookwolken in de lucht hangen. Bij Dikabo zag je allemaal brandblusstralen en de vlammen kwamen metershoog de lucht in.
Bij Robert op het werk lag er een flinke laag rubber en roet op de auto's, die dus aan het eind van de middag allemaal door de wasstraat moesten om te laten keuren door de verzekering.

Gelukkig stond de wind niet richting ons huis, dus we hebben er hier geen last van gehad.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 19:28

Dat scheelt heel erg, als je die beelden op tv zag, al dat aangeplakte rubber... Scheve mond

Toen ik net naar huis fietste kwam ik weer in een enorme rookwolk terecht en op dit moment hoor ik weer 1 en al brandweer langsracen, zou het toch weer zijn gaan branden??