Ik mag niet starten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Ik mag niet starten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 16:20

Nou heb ik een paard uitgekozen dat ik leuk vond. Dit bleek een hengst te zijn. Geen probleem braaf diertje heb ik zelf ingereden. Iedereen vind het een leuk braaf ding, heeft nog nooit gedekt en weet zelf nauwelijks dat ie ballen heeft, laat staan dat hij weet wat hij er mee moet doen. Nu 2 jaar later had ik het idee om wedstrijden te willen starten. STOM STOM STOM.
Aangezien ik nog nooit een landelijke wedstrijd heb gereden alleen maar van de verreniging uit, mag ik dus niet starten. Natuurlijk begrijp ik wel dat hengsten een verhoogd risico zijn, maar ze zijn toch niet allemaal levensgevaarlijk?
Ik heb dus een brief naar de KNHS geschreven of ik niet voor een commissie mag voorrijden ofzo om aan te tonen dat ik absoluut geen gevaar ben voor de omgeving en dat ik hem zekers te weten onder alle omstandigheden onder controle heb. Maar nee hoor hier kunnen ze geen dispensatie aan verlenen en kunnen ze niet aan beginnen.
Dus enkelt omdat hij ballen heeft mag ik niet starten. Als ik hem nu zou laten casteren mag ik wel starten, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Daarbij begin ik er niet aan, de risico's zijn mij te hoog.
Offfff ik moet eerst op een ander paard Verward mijn punten bij elkaar rijden
L + winstpunt en dan opnieuw beginnen met mijn paard. Dit kost dus een hoop tijd en geld extra, terwijl ik een eigen braaf paard heb staan.

Als ik toch voor een commissie voor kon rijden waren alle problemen opgelost. Ik ben er heilig van overtuigt (met mij alle mensen jury's instructreurs die hem hebben zien lopen) dat ik dan namelijk gewoon mag starten.

Wat vinden jullie er nou van?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:23

Bekend probleem, overkomt zoveel mensen.
De meeste die ik ken zijn eerst toch met een ander paard gestart t/m L1+1 en pas vervolgens met hun hengst gaan starten.
Ze moeten ergens een grens trekken, nietwaar?

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 16:31

Ja maar met een commissie is dat probleem toch opgelost. Al doen ze maar 2 x per jaar zoiets organiseren ofzo.
Ik bedoel moet nu een ander paard zien te vinden die ik mag gebruiken voor betalen en dan een jaar starten (gezien de verhoogde punten regeling). Ik bedoel ik ben verder ook geen natuurtalent ofzo. Kan gewoon wel aardig rijden en me paard aan, maar L + 1 doe ik wel effe over.
Vind het zo jammer en ben zo boos geweest. Maar ja valt toch niets meer aan te doen denk ik.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:38

Wat een teleurstelling moet dat geweest zijn voor je! Er moet inderdaad ergens een grens worden getrokken, maar of dat voor jou de juiste is? Balen hoor voor je.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:40

Op zich lijkt het een goed idee van die commissie. Maar zie je het al voor je: een hal vol brullende hengsten en stel dat mensen dan ineens toch niet zoveel controle hebben als ze thuis wel dachten?
Het gaat er met name om of jij je hengst kan hanteren op een wedstrijdterrein met hengstige merries e.d.
Die stand L1+1 zegt ook niet veel, dat ben ik wel met je eens.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:09

Ik denk niet dat L+1 veel zegt, maar ze moeten inderdaad ergens een grens trekken *LOL*

Praat eens met Cloris, die heeft hier ook problemen mee...Frusty De KNHS is haar punten van vroeger kwijt en zelf heeft ze de briefjes niet meer...Frusty Die start nu dus ook met het paard van een ander!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:16

gomir schreef:
Ik denk niet dat L+1 veel zegt, maar ze moeten inderdaad ergens een grens trekken *LOL*

Praat eens met Cloris, die heeft hier ook problemen mee...Frusty De KNHS is haar punten van vroeger kwijt en zelf heeft ze de briefjes niet meer...Frusty Die start nu dus ook met het paard van een ander!


Yep, dat van die commissie heb ik ook al heel vaak bedacht maar helaas gebeurd dat niet, dus dan maar een paard lenen en die winstpunten rijden..... ik heb me er bij neergelegd... maar ik baal zo onwijs dat HUN mijn punten kwijt zijn en ik nu ook weer door HUN 10 punten moet gaan rijden met mijn leenpony en dat weer 10 met Piropo Boos!

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:22

he ff een vraagje tussendoor als ik nou L1 + winstpnt heb gereden bij de pony's en ik start over een tijdje bij de paarden mag ik dan direcht een hengst starten? of moet ik bij de paarden ook eerst L1+winstpnt rijden?
dat vroeg ik me us af

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:30

jaggie schreef:
he ff een vraagje tussendoor als ik nou L1 + winstpnt heb gereden bij de pony's en ik start over een tijdje bij de paarden mag ik dan direcht een hengst starten? of moet ik bij de paarden ook eerst L1+winstpnt rijden?
dat vroeg ik me us af


Er wordt gezegd dat de ruiter een winstpunt in de L gereden moet hebben....

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:40

okeej, weer wat geleerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 11:57

Terecht

Jij hebt dan misschien wel een brave, maar genoeg mensen die dat niet hebben.
Dat paard is bij die mensen thuis wel braaf, maar aangezein ze nog nooit op concours zijn geweest en niet weten hoe het er daar aan toe gaat, kunnen ze absoluut geen inschatting maken wat hun hengst zal gaan doen op concours.
En ik heb zelfs brave paarden op concours zien brullen als de zoveelste hengstige merrie voorbij kwam. Iets wat ze thuis niet deden.

Om eerlijk te zijn vind ik het zelfs erg jammer dat de grens van M naar L is verlaagd.
Want om eerlijk te zijn, wat stelt L nu voor?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:34

Dat ben ik met je eens Kawa.
Thuis kan zo'n hengst best braaf zijn,maar op concours, vaak tussen een hoop hengstige merries, kan het best problemen opleveren. Van mij hadden ze die grens rustig op M mogen laten.
En sorry KingMarco, maar als je al aan jezelf twijfelt of je zo goed kan sturen dat je in no time de B uit bent, dan weet ik niet of het zo goed gaat dat je een hengst op concours uit kan brengen. Dat is toch even wat anders dan thuis rijden.

Er is nou eenmaal geen commissie voor dit soort dingen, Wat denk je wat het weer zou gaan kosten om zoiets in het leven te roepen! De ervaring heeft in het wedstrijdverleden geleerd dat er een beperking aan het starten met hengsten gesteld moet worden.
En voor de veiligheid van je mederuiters en vind ik dat niet meer dan normaal!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 14:46

wat k*t voor je.
als jij hem onder controle hebt mooi toch?
maar ik begrijp het van hun wel...
misschien kan je ( niet officieel ofzo das wel jammer) zelf een leuk wedstrijdje organiseren.
maar dat is ook niet echt fijn...
succes ermee.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:58

Inderdaad vervelend, maar zoals hier al gezegd wordt, ergens moet een grens getrokken worden. Ik weet nog wel dat een tijd geleden toen ik met een vriendin op wedstrijd was, er ook iemand met een hengst aan losrijden was. Die vrouw had al wat problemen om die hengst bij de les te houden en toen ze langs de merrie van m'n vriendin reed ging het fout en vloog die hengst de merrie aan. Merrie kreupel, hengst nog gekker en iedereen in rep en roer. En het cometaar? "Thuis is ie altijd zo braaf"! Ook een keer toen ik aan het losrijden was voor een proef viel er iemand van zijn hengst af. Het dier begon als een gek in de rondte te rennen. Nou reken maar dat ik hem kneep hoor! Hoewel ik op een ruin zat wist ik niet hoe snel ik de bak uit moest komen. En nou zal jouw hengst vast wel braaf zijn, maar er zijn zoveel mensen die hengsten onderschatten. Het blijven hormonen bommen die op onverwachte plaatsen kunnen ontploffen. Om in zulk soort gevallen toch je hengst onder controle te houden vergt het behoorlijk wat ruiterkunst en horsemanship.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:26

Ik vind het wel terecht dat je eerst geklasseerd moet zijn voorsdat je een hengst uitbrengt en waarom, omdat je dan met je hengst op een vreemd terrein rijdt met misschien ook wel hengstige meriie`s dat moet je toch enigzinds kunnen aantonen dat je ervaring hebt. Maar of L1+ 1 de juistje grens is weet ik niet.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 09:50

fabienne schreef:
En sorry KingMarco, maar als je al aan jezelf twijfelt of je zo goed kan sturen dat je in no time de B uit bent, dan weet ik niet of het zo goed gaat dat je een hengst op concours uit kan brengen. Dat is toch even wat anders dan thuis rijden.


Nou het is niet zo dat ik aan me eigen stuurkunst twijfel hoor. Maar er worden hier maar eens in de maand wedstrijden georganiseerd. En aangezien ze de puntenregeling hebben verandert en ik op een geleend paard zou moeten gaan rijden, doe je er gewoon iets langer over.

Sterker nog ik ben heel erg zeker van mezelf en me eigen paard. We zijn al vaak genoeg op vreemd terrein geweest dat ik weet dat het geen enkel probleem is. En met hem ben ik zeker zo de B door. Echter vanaf L word het wel iets moeilijker doordat het een draver is en de galop nog niet gecontroleerd(wel rustig maar te weinig sprong) genoeg gaat, maar dat geeft niet, heeft niet met dit topic te maken.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:18

Het is vervelend voor je en ik kan me je frustraties ook wel voorstellen.
Toch vind ik ook dat er een grens getrokken moet worden, en wat mij betreft zou die eerder hoger dan lager mogen liggen.
Een hengst rijden is een vak apart en er zitten zeker meer risico's aan dan aan het starten met een merrie of een ruin.

Om een speciale commissie in het leven te roepen gaat imo. toch wat (te) ver, deze regel is er al sinds jaar en dag.
Iedereen loopt weleens tegen een regel van de KNHS aan die in zijn geval wat ongunstig uitpakt, maar om dat maar meteen een commissie in te schakelen om dit te veranderen gaat wel erg ver.
Denk bijv. aan de 1 winstpunt-regeling om te mogen springen.
Voor sommigen is dit echt een struikelblok, maar moeten er dan aparte commissies komen om te beoordelen of je ook zonder winstpunt mag springen ???

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:45

ken je niet iemand met een paard die al wat hoger dressuur loopt (M ofzo). vraag een startkaart aan met dat paard, rij een paar wedstrijdjes en je hebt zo je winspunten bij elkaar. klinkt zo natuurlijk wel makkelijk, maar het zou een oplossing kunnen zijn. als je natuurlijk iemand hebt die z'n paard een paar zondagen aan jouw uit wil lenen.

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:49

Tja ik kan het wel begrijpen,
balen zeg !
Maar hoe zijn Anky,Coby of Ellen dan begonnen ?
Jammer hoor, maar ik vind eigenlijk,merrie's kunnen toch ook lastig zijn ?
Bij ons in de zomer sprong er ook een hengst,
en ik ken er nog veel meer, ik snap het niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:26

Hoe Anky enz zijn begonnen ?
Niet op een hengst.
Dat mochten ze ook "pas" als ze eerst M waren geweest (paar jaar terug lag de grens nog niet op L)

En die hengst die jij hebt zien springen werd gereden door een ruiter die minimaal L met 1 winstpunt is geweest.
Anders mocht hij dat ook niet Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:09

Heb zelf ook een hengst. Ken het probleem niet van niet mogen starten want ik was allang M geweest. Het is thuis het braafste paard van de wereld maar als ik op concours een andere brullende hengst tegenkom heb ik mijn handen er meer dan vol aan. (daarvoor hangen ook die sporen onderaan mijn laarzen) Iedereen onderschat het rijden van een hengst. Wat als een of andere muts haar hengstige merrie pal voor die van jou parkeerd? Jij komt met een hengst dus je moet opletten voor de rest en niet andersom. De rest ziet jou gewoon als paard. Ik ben inmiddels het gedonder meer dan zat en binnenkort wordt het gewoon een "hetje". Als je er toch niet mee gaat fokken waarom moet ie dan zonodig hengst blijven? Snap aan de ene kant je verhaal wel hoor maar als er wat gebeurt ook al is het buiten jouw schuld om zul jij er altijd op aangesproken worden. Is dat werkelijk wat je wilt of wil je gewoon lekker paardrijden?

Vind die regel van L+1 trouwens ook veel te laag. Hadden ze eerder moeten verhogen als verlagen.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:31

Helaas maar je zal er niks aan kunnen doen.

Ik moest eerst tegen een meisje rijden die met een ruin reed (dacht ze). Ze was nog geen 12 (10 of 11) en had nooit hoger als L gereden. Later, toen ze in de M2 zat bleek het een klopphengst te zijn, al die tijd was het hartstikke goed gegaan. Nu hebben ze hem laten castreren. Zij had dus gewoon geluk.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 08:52

Nou ik ben vaak genoeg op ander terrein geweest om te weten hoe hij reageert. De enige reactie is even een brommetje en een gil als ik aankom, op het moment dat ik ga rijden zie en hoor je hem niet meer. Hij blijft absoluut handelbaar.

Ik blijf er ook bij dat ik genoeg ruinen en merries heb gezien die niet handelbaar of gewoon gevaarlijk zijn op vreemd terrein.

Uiteraard ben ik niet wereldvreemd en weet ook wel dat er genoeg hengsten zijn waar je je handen vol aan hebt. Als die regel er dan echt is om je eigen rijkunst te bewijzen dan vind ik L zeer zeker te laag.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:06

Ken het probleem!! Ik moet ook weer opnieuw starten met een andere..
Ach ja het zijt zo..

Nog een ander vraagje..ik heb in de B toen iets van 9 winstpunten gehaald, tellen die nog mee nu ik naar de paarden ga?? Vast niet, maar ik vraag het toch maar..
Ik heb me ondertussen wel uitgeschreven bij de toen KNF..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:10

Hoewel ik me jouw frustratie hierover heel goed voor kan stellen, ben ik het toch wel met de regels eens en sluit ik me voor 100% aan bij Runningkawa. Het is jammer dat daardoor enkele ruiters (tijdelijk) buiten de boot vallen,maar aan deandere kant weet je dat als je aan een hengst begint....

Gewoon even op een ander paard een paar puntjes rijden, L1 met wp heb je zo gehaald.