Jelle of Jasper; een droom werd nachtmerrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Jelle of Jasper; een droom werd nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 13:56


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 02:17

Jelle of Jasper? Dat vraagt Yvonne Janssen zich sinds kort af als ze haar paard zadelt in de stal op de grens van de Mookerheide.

In de winter van het jaar 2000 koopt haar partner Ger een fiere zwarte Friese ruin van een kennis die in Groesbeek in paarden doet. Ger Hurkens telt ruim zevenduizend gulden neer voor het paard. De stamboekpapieren van de Fries ontbreken weliswaar, maar daar maalt Hurkens niet om. Jelle, zoals 'ie moet gaan heten, is door een veearts kerngezond bevonden en daar draait het uiteindelijk om.

Dierenarts-assistente Yvonne Janssen bouwt met haar paard een hechte band op. Dagelijks geeft ze Jelle de vrije teugel in de Mookse bossen, op steenworp van hun woning aan de Rijksweg. Niets aan de hand, zo lijkt het.

Begin dit jaar kijkt een Nijmeegse veearts Jelles gebit na. Tijdens die periodieke controle wordt een tatoeage onder de tong van Jelle zichtbaar, een teken dat het paard geregistreerd staat in het internationale archief van het Friese Stamboek in Leeuwarden.

Ger Hurkens waagt er een verbaasd telefoontje aan en krijgt te horen dat het tongnummer FHO4999 hoort bij een paard dat in 1998 in het Duitse Bottrop is gestolen.

Ger Hurkens vraagt zijn vriend, de paardenverkoper, om uitleg, maar hij krijgt geen sluitende verklaring los over de herkomst van Jelle. En ach, over die tatoeage moet Hurkens zich maar niet al te druk maken, het is immers zijn paard.

Ger Hurkens laat het er niet bij zitten en krijgt na lang aandringen via het Stamboekbureau het telefoonnummer van de Duitse familie die Jelle in 1998 als gestolen heeft opgegeven.

Sarah Hyppa krijgt in 1997 voor haar veertiende verjaardag van haar ouders een paard. Een échte Fries met stamboeknummer FHO4999 en van die prachtige lange zwarte manen. Sarah is helemaal in de wolken met Jasper. Elke ochtend voordat ze naar school gaat, zwaait de deur van de stal open en komt Sarah haar Jasper even knuffelen.

Maar dan, een jaar later, op een herfstige negentwintigste oktober 1998 staat de staldeur 's ochtends al open als Sarah naar Jasper gaat kijken. Jasper is weg. Paniek in huize Hyppa. De altijd zo zonnige Sarah is ontroostbaar. Zo verdrietig dat ze geruime tijd in therapie moet om het verlies van Jasper te verwerken. Sarah is Sarah niet meer en ze strandt diezelfde zomer voor haar overgangsexamen.

In de daaropvolgende jaren struint Reiner Hyppa heel Duitsland en de Benelux af op zoek naar het paard van zijn dochter. Bij elk weiland waar een zwarte ruin draaft parkeert Hyppa zijn auto in de berm. Maar Jasper is weg en blijft weg.

Dan, op een vrijdagochtend eind januari 2003, meldt Ger Hurkens zich telefonisch bij Reiner Hyppa. Hurkens laat weten dat het paard dat hij destijds te goeder trouw heeft gekocht een besmet verleden heeft. Twee dagen later omarmt een inmiddels twintigjarige Sarah Hyppa in een weiland aan de voet van de Mookerheide haar Jasper.

Yvonne Janssen slaat het tafereel van een afstand in tranen gade en fluistert: "Jelle?"

Reiner Hyppa staat in de keuken van Ger Hurkens aan de grond genageld. Moeder Monica huilt uit boven de keukentafel. Sinds die zondag krijgen Ger en Yvonne zowat elke avond een telefoontje uit Bottrop. Sarah wil weten hoe het Jasper vergaat. Ze is doodsbang dat Jasper weer wordt gestolen.

Reinier Hyppa meldt dat hij ontwenningsverschijnselen heeft. Nog steeds stopt hij bij ieder weiland waar een zwart paard draaft, maar het hoeft niet meer.

Ger Hurkens is deze week naar het politiebureau in Gennep geweest om aangifte te doen. Ger eist dat de zaak tot op de bodem wordt uitgezocht en heeft zich verzoend met het idee dat Jelle straks wellicht weer als Jasper in een Duits weiland zal ronddraven.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 02:40

Ik heb dit verhaal echt met ingehouden adem gelezen. Het zal je maar overkomen... Ben heel benieuwd of we nog van een vervolg gaan horen.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 11:22

Wat een onwijs mooi verhaal,zit met tranen in me ogen te lezen,wat moet dat mooi zijn als je alsnog je paard terug vind... Lovers

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:15

Het zal je maar gebeuren. Dan baal je toch echt effe. Het is leuk voor dat duitse meisje dat ze haar paard weer terug ziet. Maar voor de nederlandse vrouw is het erg om na 3 jaar weer afscheid te moeten nemen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:26

Aan de ene kant is het net een soort Penny verhaal, maar eigenlijk is het voor beide partijen hartstikke vervelend.
Ik vind het wel heel netjes dat de nieuwe eigenaar de oorspronkelijke eigenaar heeft opgezocht. Want hij weet dat er een kans bestaat dat hij zijn paard weer moet afstaan.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 14:48

Echt een penny-verhaal..wel zielig als hij weer trug zou moeten

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 03:03

dat is echt een schoon verhaal, maarja voor wie is het paard nu, hopelijk komt er nog een vervolg!!!
PS: ik heet ook Hurkens met mijn achternaam Haha! mss nog heel ver familie van mij Knipoog

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 03:43

Ontzettend netjes van de huidige eigenaar dat deze toch in het verleden van zijn paard is gaan graven. Ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen.

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:18

Suzan schreef:
Aan de ene kant is het net een soort Penny verhaal, maar eigenlijk is het voor beide partijen hartstikke vervelend.
Ik vind het wel heel netjes dat de nieuwe eigenaar de oorspronkelijke eigenaar heeft opgezocht. Want hij weet dat er een kans bestaat dat hij zijn paard weer moet afstaan.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt.


Ik ben het helemaal met Suzan eens, heel netjes van de nieuwe eigenaar dat hij zoveel moeite heeft genomen en er rekening mee houdt dat het paard weer teruggaat...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:23

Wat een verhaal zeg!
Wat 'n ramp voor allebei.
Sarah haar paard terug, maar Yvonne haar paard (en geld?) kwijt.
Wat een schoften lopen er toch rond hier

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:20

wat een verhaal zeg. Wel super correct van die mensen dat ze het uit laten zoeken en de vorige eigenaars op de hoogte stellen. Ook heel goed dat de zaak tot op de bodem uitgezocht gaat worden. Ik vind ook dat degene die het paard gejat heeft een fikse schadevergoeding moet betalen aan de vroegere eigenaars.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:54

Jeetje zeg.. het zal je maar overkomen... Wel een prachtig verhaal, maar ben benieuwd wie het paard gaat krijgen. Lijkt me vreselijk, opeens staat je dierbare viervoeter niet meer in zijn box Scheve mond

Nina

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:48

kreeg er helemaal kippenvel van.. ontzettend mooi verhaal, ben ook benieuwd hoe dit af gaat lopen..

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:55

oh zo erg! dat er zulke mense rond lopen zeg..... iemands paard stele
maar ik ben echt heel benieuwd hoe dit afloopt en met de dader..........

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:32

laten we hopen voor de eigenaar van de onlangs gestolen paint hengst dat hij sneller zijn paard gezond weer terug ziet!
mensen die stelen je zou ze Extreme duivel Extreme duivel (maar gelukkig heeft dit meisje haar Fries weer terug)

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:30

Kippenvel....
Jeetje, wat een verhaal. Het zal je maar overkomen!
Ik ben benieuwd hoe dit verhaal afloopt. Zal diegene die het paard verkocht heeft aan Ger Hurkens gestraft worden?

lena1992

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:04

Huilen Ik huil al Lips are sealed

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:20

Het zou je maar gebeuren. Ik zou er niet aan moeten denken om mijn paard weer af te moeten staan aan de eerste eigenaars.....

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 19:09

zow iets heeft een vriendin meegemaakt, haar paard had gesc=lcht moeten zijn, en is toch viavia bij haar gekomen, geheel illigaal, maar de fokker vondt t niet erg hij had geld gehad van de slager en zei mag haar paard wat plot papieren blijkt te hebben houden

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 21:37

Is alleen jammer dat iedereen er alleen de nadruk op legt dat dat meisje zo blij mag zijn dat ze dr paardje terug heeft.. tuurlijk, zou ik ook zijn.
Maar t lijkt me ook vreselijk voor de nieuwe eigenaresse. Je gaat je toch heel erg aan zo`n paard hechten.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:46

He Yvonne Jansen is toch die schrijfster van de Bianca boekjes? Haha!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:02

Jeetje wat erg he. Het zal je maar verkomen. En stel dat ie weer terug moet!! Ik was nog een keer op bezoek gegaan bij de handelaar. Tss wat een schoft he

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 12:13

brrrrr hat zal je inderdaad maar overkomen Boos!
maar wel mooi voor het meissie dat ze hem na al die jaren weer te zien krijgt Lachen

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:13

Ilse schreef:
He Yvonne Jansen is toch die schrijfster van de Bianca boekjes? Haha!


Dat is volgens mijn Yvonne Brill hoor Haha!