liksteen, goed of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

liksteen, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 23:55

Soms hoor je verhalen dat likstenen niet goed zijn, en van andere juist dat ze wel goed zijn.
Nu had ik voor veerle een liksteen gekocht, en die heeft ze dus binnen 1 week op. (niet zo'n groot vierkant liksteen, maar zo'n kleinere zegmaar)
Ik had hem voornamelijk gekocht omdat ze in de bak zand at, en aan de muren likte, dat is wel minder nu ze de liksteen heeft. (eigelijk doet ze het nooit meer nu *LOL* ) En daarbij dat ze iets te doen heeft als ze op stal staat..

Kan ik er nu meteen weer een geven, of is het niet goed om er zoveel te geven? het zou betekenen dat ze 4 likstenen per maand op likt.. ?



CharazJarig

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:59

Ik vind 1 week nog wel meevallen, door de vorige eigenaars van Valentijn zijn we gewaarschuwd dat we hem geen liksteen konden geven, want hij eet ze in 1 dag op en daardoor kreeg hij koliek (door het water wat ie dronk hij had een beetje dorst Lachen ) Volgens mij zijn likstenen wel goed, want er zitten ook veel mineralen in. En als ze minder zand gaat eten lijkt me dat ook beter voor haar. Mijn idee is dus dat likstenen wel goed zijn en zolang ze geen koliek van het water krijgt je wel weer een nieuwe voor haar kan kopen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23416
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:18

Sharif heeft er ook een en daar loopt ie echt mee te vechten, maar echt opeten nee. Ik denk dat een liksteen ook helemaal niet zo slecht is.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:57

Ik heb zo`n rode mineralen liksteen, daar zit volgens mij jodium in ofzo... Kore doet er soms twee weken over, soms langer. t ziet ernaar uit dat het deze keer langer wordt, ze heeft m al bijna twee weken, en er zit nog maar een klein gleufje in, alleen de tekst is eraf gelikt!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:17

Van die kleinere rode onderanderen hoor je vaker dat ze die als snoep zien en dus echt opeten. Misschien moet je maar zo'n witte kopen dan zal het zeker wel meevallen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:26

mijn paard doet er maanden mee, met een liksteen!
hangt dit ook niet af van:
welk voer ie krijgt
of ie veel afwisseling krijgt (vb stalpaard zal uit verveling gaan likken ipv een weidepaard, die gaat niet likken aan z'n steen maar grazen,...)
smaak van de steen (knoflook, appeltjes,..)
ingrediƫnten van de steen (gewoon zout, of met mineralen,...)

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:34

Die van mij had hem ook supersnel op. ik twijfelde ook, of ik hem nog een nieuwe moest geven. m'n dierenarts raadde me aan dit wel te doen. volgens hem had hij hem zo snel op, omdat hij de mineralen nodig had.
de volgende liksteen zou hij minder snel op hebben, omdat hij nu genoeg mineralen had. dit was ook zo. de volgende deed hij iets langer mee, en nu doet hij er een paar maanden mee. als ik hem een paar weken geen liksteen geef, gaat hij mest eten. zodra hij er 1 krijg, stopt hij hiermee.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:59

Mijn pony heeft een ronde liksteen met zo'n gat erin met 1 week zeker op. Maar zo'n grote witte daar duurt ze zeker 2 maanden of langer mee!

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 22:34

oke dan ga ik deze week maar een nieuwe halen! ze zal idd ook wel uit verveling likken, hopelijk staan we snel op een wei Lachen

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 22:35

ik heb er al eens een topic over gemaakt; ik was een paard van mij bijna kwijt door een zoutblok! Lips are sealed hij likt ook overal aan en 'vrat'dus ook zo ongeveer zijn zoutblok op, ging erg veel drinken-koliek-dierenarts Lips are sealed dus voor dat paard geen zoutblok meer! (volgens de dierenarts hebben paarden geen zoutblok nodig, maar vraag eens aan jouw eigen dierenarts)

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 00:00

hangt ervanaf in hoeverre het voer verder in mineralen voorziet: in principe zou een paard dat goede kwaliteit hooi gevoerd wordt en zijn biks met dusdanige hoeveelheden binnenkrijgt dat het ook in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid mineralen voorziet (wat als het goed is meestal zo is, behalve bij sobere paarden die niet te veel eiwitten ed binnen mogen krijgen), zou het in principe niet zo nodig moeten zijn. maar als je paard zand eet enzo zou ik hem wel geven en aannemen dat ie vanzelf wel minder ervan gaat eten als ie er geen behoefte meer aan heeft (tenzij het een zout freak is, want die heb je blijkbaar ook...), als je het idee hebt dat het erg hard gaat kun je altijd nog zeggen van nou nu even niet.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 11:45

Ik had het er toevallig vorige week op school over, met onze docent voeding (zo'n voedingskundige prof) en hij was van mening dat een zoutblok geen kwaad kon, als een paard daar teveel aan gaat likken hoeft ie dat alleen maar aan te vullen door meer water te gaan drinken. Een mineraalblok daarentegen vond hij 'schadelijker'. Daar zit nl ook zout in verwerkt, en als je paard een zout-tekort heeft gaat ie daar dus aan likken. Maar dan krijgt hij ook mega veel mineralen binnen, waar hij op dat moment voedingskundig niets mee kan. Bovendien kun je zo ook niet bijhouden hoeveel mineralen je paard per dag binnen krijgt. Kan belangrijk zijn voor als je paard ziek wordt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, MarjanB en 140 bezoekers