Hoe conditie opbouwen van 'weidepaard'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Hoe conditie opbouwen van 'weidepaard'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 23:21

't gaat dus om t paardje dat ik wil kopen.
Ze is 4 jaar, vorig jaar zadelmak gemaakt. Er is in de zomer een tijdje op gereden, en voor de rest nix. Ze kent de basis, is braaf, en leert snel.
Maarrr, ze heeft de afgelopen tijd dus alleen in de wei gelopen.
Hoe bouw ik haar conditie op (ik heb helaas geen tijd om elke dag 2 uur met haar te gaan stappen ofzo, dat kan evt. wel een keer of 3 per week, maar vaker niet), en hoe doe ik dat met voeren?
Ze staat nu op hooi, wij voeren persvoer (kuil?). Hoe kan ik haar 'om laten schakelen'? Ze heeft nog nooit persvoer gehad.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:36

Gewoon beetje bij beetje van voer veranderen.Dat gaat het beste.

Als je haar weer wil gaan berijden zal je toch met longeren moeten beginnen.gewoon van 5 minuten tot 10 minuten aan het eind van de week.
de volgende week naar de 15 minuten en de week daarop er weer 5 of 10 bij.
Zie je dat haar conditie verbeterd longeer je met zadel en stap je er naar een dag of drie eens op.Gewoon aan het eind van het longeren een rondje of 2 stappen.
De dagen erna doe je elk rondje dat je erop zit van je longeertijd af.
Als je er eenmaal voor de eerste keer weer op bent gaan zitten zal het ongeveer 2 weken duren voordat je zonder longeren een half uurtje rustig kan stappen met wat draven er tussen door.
Dan kun je het longeren weg laten vallen en dan is het dus langzaam uitbreiden naar drie kwartier een uur.
Elke dag een stapje verder.
Neem gewoon rustig de tijd en luister goed naar wat je paardje aangeeft.
Je moet dus eigenlijk helemaal opnieuw beginnen met zadelmak maken.

Geef haar overdag wel genoeg vrije beweging in een bak of wei!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:20

Wat Holly zegt is inderdaad imo. een goede methode.
Toch zou je ook nog kunnen overwegen om het wat minder "opbouwend" aan te pakken, maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken en die ook bij het paard moet passen.
Hiermee bedoel ik om het paard een paar keer rustig te longeren, en er dan gewoon op te stappen.
Welliswaar best "eng", maar het heeft ook voordelen:
Een paard met weinig conditie zal zich wat makkelijker "overgeven" dan een paard met een super conditie.
Conditie kun je ook opbouwen onder het zadel, daarvoor hoef je niet perse te longeren.

Persoonlijk zou ik toch gaan voor de methode van Holly, maar als je veel lef hebt en het past bij het karakter van het paard, kun je ook voor de recht toe-recht aan methode gaan Knipoog

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-03 23:23

ow, tis niet eng hoor. Ik heb er afgelopen zaterdag al op gereden, wilde testen of ze braaf was. Het bleek dat ze nu dus 4 1/2 is, en op haar derde zadelmak is gemaakt, en al een jaar geen zadel ofzo meer op had gehad. Ik heb haar even''rondgeslingerd' en kon er toen zo mee weg rijden. Braaaaf paard Haha!