allevier hoeven warm en kreupel na bezoek hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

allevier hoeven warm en kreupel na bezoek hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 22:29

Vorige week dinsdag is de hoefsmid bij Omega geweest, ik heb toen zijn achterijzers eraf laten halen zodat hij met de groep van de staleigenaresse in de wei mag. Aangezien ik tegenwoordig niet vaak meer langs de weg rijdt dacht ik dat het wel kon zonder grote problemen.

Ik had wel verwacht dat hij wat gevoelig zou zijn de eerste dagen maar hij is nu nog niet goed. De dag nadat de hoefsmid is geweest liep hij erg slecht en is er een VA bij geweest, hij heeft toen pijnstillers en ontstekingsremmers gehad een week lang. Nu is hij sinds 2 dagen van de medicijnen af en is hij weer kreupel en allevier zijn hoeven zijn warm.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Morgenochtend komt de VA weer, maar ik zou graag willen weten wat jullie denken dat het kan zijn zodat ik wat meer beslagen ten ijs kom.

Alvast bedankt!

Sprakeloos


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:45

Te kort bekapt ?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 23:49

Als hij tekort is bekapt dan lijkt me toch dat dat na anderhalve week wel over is. En bovendien komt deze smid al jaren bij mijn paard, lijkt me dus dat hij ook wel weet hoever hij kan gaan, heb eerder nooit problemen gehad met tekort bekappen iig.

Sprakeloos

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 09:52

Kan best dat dat nog niet over is hoor....

Bij ons waren laatst zelfs 2 paarden te kort bekapt en dan ook echt te kort! Dan is dat niet zo binnen een weekje over,maar goed ik denk als dat het geval bij jou was geweest dat dan de arts het wel gezien had?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 10:12

Misschien heeft hij door de harde onregelmatige grond in de wei (neem aan dat de grond bij jullie ook nog bevroren is) wat kneuzingen in z´n zolen opgelopen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 10:32

Sluit me aan bij het antwoord van Ilindra, overigens is het wel vreemd dat de hoeven warm zijn. Misschien voelen ze (te) warm omdat jij koude handen hebt? *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 10:50

Tja, enige voorbeeld dat ik ken is een paard dat ooit licht hoefbevangen is geweest aan de voorbenen, alles ging prima, voorijzers konden er wel af dachten ze. Maar toen ging hij kreupel, na veel onderzoeken, niks vinden, op aanraden homeopaat ijzers er weer onder. Toen was het ook over. Verder ga ik met Ilindra mee.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 20:23

Vanmorgen is de VA geweest, en die wist het eigelijk ook niet. Frusty
Omega probeert nu dus echt zijn voorbenen te ontlasten, misschien dat de nagels van de voorijzers toch wat in het leven zitten, maar de smid kan pas maandag Huilen Frusty , maar ik geef hem iig nog wel een kans om het op te lossen.
Omega heeft nu weer pijnstillers en is daar wel van opgeknapt, ik weet dat het symptoombestrijding is maar tot maandag moet het maar even zo. Hij is niet bevangen, daar was de VA erg zeker van en dat kan ook bijna niet met het voer wat ze krijgen (haver met vitamines en veel goed hooi).

Ik hoop iig dat het snel over is want Megaatje is wel erg zielig zo vind ik. Verdrietig

Sprakeloos

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:35

Begrijp ik goed dat er voor nieuwe ijzers zijn onder gegaan en achter alleen bekapt??

1.Als een paard net bekapt is (dus nu zonder ijzers is) dan is de zool iets uitgehold door de smid. Weliswaar is de zool dan iets dunner (en dus gevoeliger voor stenen), maar hij draagt zijn gewicht meer op de hoefwand. Hierdoor kan hij dus op een vlakke ondergrond geen last hebben van zijn zolen.
2. Wat wel zou kunnen is dat ook de straal te kort gehouden is. Hierdoor rust deze niet meer op de grond en krijgt het paard te weinig tegendruk op zijn hoefbeen. Dit doorzakken kan wat gevoeligheid veroorzaken.
3. Voeten zonder ijzers hebben een betere doorbloeding en zijn dus altijd warmer, zeker na wat beweging.
Een paard wat net van de ijzers af is voelt wat wij voelen als we eerst zonder handschoenen in de kou zijn geweest en dan in een warme kamer komen. Behoorlijk tintelende vingers dus Haha! .
Afhankelijk hoeveel jaren een paard op ijzers heeft gestaan duurt het voordat deze gevoeligheid over is. Dit kan van één week tot 3 maanden zijn. Opnieuw ijzers er onder lost dus voor de goede hoefhuishouding niks op, je moet er gewoon doorheen.
Wat wel helpt is om je paard schoenen aan te doen als hij moet werken.
Ik gebruik ze zelf ok en het werkt perfect. Geen gevoelige voetjes meer en je kunt er alles mee doen.
http://www.oldmacs.com
bestellen kun je via Duitsland
http://www.kraemerpferdesport.de/shop/s ... &showcat=1
Voor meer info kun je mij PB'een.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 21:45

Esther, hoe is het nu met Omega? Loopt hij al weer wat beter of is hij nog steeds gevoelig?

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-03 16:40

Vorige week had hij dus weer pijnstillers gehad, woensdag zijn we daar weer mee gestopt omdat de hoefsmid vrijdag weer terug kwam. Nou ja de smid was er dus, en natuurlijk was er toen niets meer aan het lopen te zien. Ik hoop dat dat zo blijft, wat het nou was weten we dus niet. We vinden het wel vreemd dat hij voor ging ontlasten en achter schijnbaar minder last had. Vandaag maar weer eens rustig aan beginnen.

Sprakeloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 99 bezoekers