laars blijft de hele tijd onder mijn zadel haken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

laars blijft de hele tijd onder mijn zadel haken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 01:35

Hoi
Ik heb een probleem met mijn laarzen. Als ik aan het rijden ben in draf of galop, dan gaat mijn been ietsje naar beneden en blijft dan met de bovenkant van mijn laars onder de onderkant van het zadel haken. Mijn been zit dan vast en ik kan er dan niets mee. In draf bij lichtrijden is het iritant omdat wanneer ik ga staan eigenlijk mijn been ietsje naar boven zou gaan en dan nog meer kklem zit en bij doorzitten en galop blijft hij er gewoon heel de tijd onder zitten en kan ik niet aansporen of been geven enzo.
Weet iemand misschien wat ik hiertegen kan doen?
Groetjes van Fleur!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 02:00

eh, langere laarzen kopen of een zadel met langere zweetbladen...

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 12:15

Je één gaatje korter zetten, dat helpt soms al verschrikkelijk veel. Als je nu al wat aan de korte kant zit, helpt je een beetje langer zetten ook wel.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 13:41

Ik rijd op een manege dus aan het zadel kan ik niets veranderen. En omdat ik maar 1 keer in de week rijd ga ik geen opmaat gemaakte laarzen kopen, en deze rubberen die ik nu heb hebben ze neem ik aan maar in 1 maat.

Dat met beugels een gaatje langer of korter maken had ik gisteren ook geprobeerd, maar ik ben er niet uitgekomen. Ik reed met goede lengte en toen heb ik de beugels korter gemaakt want ze waren meer een beetje aan de lange kant. Toen zat ik eigenlijk wel te kort maar in draf ging het wel goed. In de galop en bij doorzitten had ik er echter nog last van. Heel iritant is dat!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:47

Ik heb precies hetzelfde, daarom heb ik dus ook voor een dressuurzadel gekozen omdat het langere zweetbladen heeft.
Ik denk ook dat de enige oplossing is de beugels korter of langer maken.

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 14:48

Je hebt van die aigle laarzen die wat langer zijn als de gemiddelde laars. Misschien is dat wat...

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 17:09

andere laarzen misschien licht het aan het zadel dat kan je ook eens veranderen of lenen van iemand maar zie wel dat het voor het paard past...

0

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 17:20

Maar ik rijd (zoals ik al eerder zei) op een Manege en ik heb geen zadel voor het uitkiezen.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

bartvk

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:05

als je dit probleem aan je instructeur voorlegt ,heeft hij daar dan geen oplossing voor

groeten aan je voeten!!!!!!!!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:39

Ik denk dat als je er met die iets kortere beugels ernog last van hebt, dat je dan je benen niet echt stilhoudt, waardoor je dus een stukje omhoog gaat en naar beneden zodat je blijft haken.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 19:09

Dat kan best zijn dat ik niet stil genoeg zit. Iig in draf doorzitten. Dan beweeg ik denk ik wel iets te veel. Maar in de galop vind ik dat ik toch redelijk stil kan zitten en dan heb ik het ook.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:53

laarzen heb je in verschillende maten. niet enkel wat je voet betreft maar ook qua, dikte. vb voor mensen met smalle beentjes, normale benen en mensen met dikke benen.
dan heb je ook qua lengte: voor kleine mensen: lagere laarzen (anders zit de rand in de knie), voor 'normale' en voor mensen met lange benen.

die zijn niet zo duur. van aigle heb je er voor zo iets van 50 eur denk ik

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:42

Vraag het eens aan je instructeur! Die moet toch ook tips kunnen geven? (maar dat schreef iemand anders ook al geloof ik)
En rijden op een paard waar een dressuurzadel bij hoort? Om eens te proberen? Of lopen er geen paarden mee op de manege met dressuurzadel?


Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:49

Ik vindt het niet de goede oplossing als je de beugelriemen gaat verkorten/verlengen. Ze zitten niet voor niets op die hoogte, als dat voor jou de goede hoogte is, niet veranderen dus!
Wat je wel kunt doen is een randje van 2 cm van je laars afhalen! Beetje netjes knippen/snijden en je ziet er niets van. Je schreef dat je rubberen laarsen hebt, dus dat zou ik als oplossing doen in ieder geval.
(met crepe-tape of plakband langs de bovenkant van de laars aftapen, en daar dan langs afsnijden...)

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 17:42

Dolores, ik heb zo'n 'ongeveergaatjes', ik kan gemakkelijk één gaatje korter of langer zitten, geen enkel probleem, mijn zit gaat daar ook niet op achteruit, en zelfs met drie gaten langer(moest even heel snel opstappen) zat ik nog een hoop bokken uit, maar als je echt perfect zit, dan is dat natuurlijk wel jammer om je dan iets 'verkeerder' te zetten, maar als je toch een half gaatje 'twijfelt' kan dat niet echt kwaad...

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 18:34

Ik vind het toch echt wel sonde om mijn laarzen af te gaan knippen. En omdat ik best lange benen heb en mijn laarzen al niet te hoog komen in verhouding, zou het helemaal gek staan als ze nog laren zouden komen, snap je?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:36

als je laarzen niet echt hoog komen, kan je dan geen hogere laarzen aanschaffen? dat kost natuurlijk weer geld, dat weet ik ook wel, maar het is mss een oplossing? of met chaps gaan rijden?

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:54

misschien met alleen rijschoenen rijden ? of met chaps..

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek


Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 19:17

Chaps heb ik maar ik heb geen schoenen om eronder te doen. En omdat ik maar 1 keer in de week 1 uurtje rijd heb ik geen zin om meer geld uit te geven aan hogere laarzen terwijl ik mooie heb staan (die wel is waar te kort zijn dan) ik zal zeker wanneer deze te klein zijn opzoek naar hogere laarzen. Heel erg bedankt allemaal voor de tips! Maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik nu op dit moment geen spullen aan ga schaffen om dit te voorkomen.

Ik ga wel eens met de stijgbeugels proberen (en het ligt er ook maar aan op wie ik rijd. Op mijn lievelingspony heb ik er maar klein beetje last van maar die heeft nu een hoefzweer dus daar moet ik nog even geduld bij hebben)

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:53

je hebt ook goedkope schoenen en die werken ook, ik heb er geen last van met m'n korte beentjes maar een vriendin heeft een grotere maat zadel aangeschaft (ik snap dat dat geen optie is) en een andere heeft inderdaad nieuwe laarzen (werkt dus ook) want haar laarzen gingen er kapot van. Je instructeur kan er misschien wat aan doen, je kan het in ieder geval vragen...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:07

heb je toevallig stevige wandelschoenen?
bergschoenen?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 22:33

ik heb wel oude schoenen die ik kan gebruiken maar ik ben er niet zeker van of die geschikt zijn om te rijden.

Ze zijn tot de enkels en hebben een hakje. Van ongeveer een tot een halve centoimeter hoger als mijn paardrijlaars. en ze hebben wel een redelijk grof profiel in de zool. dus ik weet het niet.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 10:26

een profiel onder je schoenen is met paardrijden toch juist goed?? weet ik niet zeker hoor ik heb van die stevige bruine 'werkschoenen' echt van die lompe maar die waren ook goed
als je het niet zeker weet kun je het ook op je manege vragen en ook of je wel met chaps mag rijden, ik vind het onzin hoor maar ik heb gehoord dat je op sommige maneges niet met chaps mag rijden (!!!!) onzin toch maar ja

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:20

tuurlijk kan je met die schoenen rijden.

zorg wel dat je stijgbeugels groot genoeg zijn, zodat als je valt, je er niet in blijft haken met je voet!

Haha!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:21

zo'n "strontprofiel" is niet zo goed want dan kun je als je voet naar achter schiet in de beugel oid niet zo makkelijk weer terug en als je dan valt blijf je dus alsnog haken. (vergelijk het profiel van je rijlaarzen eens met het profiel van schoen van het type timberlandschoen-achtig) dus wat dat betreft is het niet super ideaal, maar je kunt er best mee rijden. ikzelf zou nieuwe laarzen kopen, maar je geeft al aan dat je dat niet wil. en alle andere tips kan of wil je blijkbaar ook niet echt aannemen dus ja dan weet ik het ook niet hoor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eeeeeeeeef, Fudge en 44 bezoekers