Wat zijn de voordelen en nadelen van trailer of veewagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-01 21:03

Mij lijkt een veewagen handiger omdat je die niet aan- en af te koppelen enzo en omdat je met een kleintje makkelijker rijdt dan met een trailer. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis.

Wat is handiger? Verward

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 21:27

Wij zaten eerst ook met dat probleem. Trailer of 2paards vrachtwagen voor klein rijbewijs. Uiteindelijk is het toch een trailer geworden. Je moet goed indenken hoeveel je met je paard op stap gaat. Als zo'n vrachtwagentje op benzine loopt, kost het handen vol met geld, en dan vooral de kleine stukjes want de meesten lopen 1 op 5. Onze trailer rijdt heel fijn, heel licht. Nadeel is inderdaad wel dat je iedere keer moet aan en af koppelen. Zo'n extra auto in de verzekering is trouwens ook niet echt fijn. Denk er even goed over na zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 21:46

Wij hebben dus voor een veewagen gekozen, omdat het voor ons meer voordelen had:
1. Geen E-rijbewijs nodig
2. Geen grote auto nodig (heb een klein Peugeotje....)
3. Geen "duwende" massa achter je in geval van nood, dus veel kleinere remweg.
4. ALS het mis gaat en je hard moet remmen, dan staan de paarden met hun kont tegen het schot (ze reizen achteruit bij ons) en gaan niet met hun borst tegen een stang.

Bijkomende voordeeltjes: lage instap, brede laadklep, zadelkamertje, zeer snel en makkelijk laden, rijdt op diesel, zeer voordelig in verzekering en wegenbelasting (60 dagenkaart).

Ik zou nooit meer een trailer willen.

Grtz, Sonja

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 08:18

Wij hebben een Westfalia trailer met hengstenrek en daar ben ik heel tevreden over.
Wij gaan veel op wedstrijd, maar op dit moment nog met 1 paard.
Maar ga wel met een vriendin nogal eens op een meerdaags concours.
Toen hebben we ook overwogen een veewagen te kopen, maar dan eentje met living en waar je in kunt slapen. Ook niet zo'n megagroot 5 paards ding ofzo, maar gewoon een kleintje, met een bescheiden living.
We hebben bij Anemone een paar mooie gezien, maar uiteindelijk toch de trailer gehouden, omdat ik het onzin vind om met 1 paard met een veewagen aan te komen zetten.
Als we straks verhuisd zijn en ik ga met twee of meer paarden wedstrijden rijden, dan wil ik er wel een, denk ik. Party!!
Maar idd...denk ook aan de benzine. Anderzijds...wij hebben twee Jeeps...eeen Cherokee en een Grand Cherokee, die zuipen zowiezo al, maar met een trailer erachter word je er gek van!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 08:44

Wat veel mensen niet weten is dat je in klein vrachtwagentjes voor B rijbewijs maar 1 paard mag vervoeren. Dit heeft te maken met het maximum laadgewicht waarvoor de vrachtwagen is gekeurd.

Ik heb zelf voor een tailer gekozen en het bevalt me prima. De maat van de trailer is 1 3/4, en dat is bijzonder ruim. Ik kan zonder problemen in de trailer op- en afzadelen.
Het nadeel van een vrachtwagen vind ik toch de kosten.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 18:28

Je moet je gewichten goed in de gaten houden met de totaal gewichten...

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 18:50

Citaat:
Op 2001-07-15 09:44, schreef Jippie:
Wat veel mensen niet weten is dat je in klein vrachtwagentjes voor B rijbewijs maar 1 paard mag vervoeren. Dit heeft te maken met het maximum laadgewicht waarvoor de vrachtwagen is gekeurd.


Sorry Jippie, maar dat is onzin. Je moet kijken naar het netto laadgewicht (en daarmee dus naar het totaalgewicht INCL. paarden)
Ik mag in mijn veewagen 1300 kg paard vervoeren (klinkt een beetje eng om je dieren in kilo's uit te drukken), dus daar kan ik er gewoon twee opzetten. Met onze WPN'er van 1.64 en onze Fjord van 1.40 kom ik daar bij lange niet aan. Twee WPN'ers kan zelfs ook nog!

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:44

Voor het E-rijbewijs wordt echt gekeken naar het totaal laadvermogen, Sonja en niet hoeveel je vervoert.
Dus je moet in de gaten houden wat het laadvermogen is van jullie veewagentje en hoe zwaar het ding zelf is en dat moet dan onder de 3500 kg blijven.

Ik heb het helemaal nageplozen want iedereen zei weer iets anders en heb uiteindelijk toch maar mijn E-rijbewijs gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 19:53

Hoi Sonja, wat staat er op het kenteken vermeld bij het ledig gewicht van de auto?

Als jij op je auto met een B-rijbewijs mag rijden betekent dat, dat jouw auto niet zwaarder is dan 2200kg en dat is erg licht voor een dergelijke auto. Toevallig hebben wij zelf ook een Mercedes 410 [niet voor het transport van paarden] die vaak worden omgebouwd als paardenwagen. Van die auto is het ledig gewicht met een aluminium meubelbak 2700kg. Zou je die auto ombouwen tot paardenwagen dan mag je dus nog maar 800kg aan lading meenemen.

Hou er wel rekening mee dat de massa ledig gewicht plus de lading niet zwaarder mag zijn dan 3500kg. In die 1300 kilo zit dus het gewicht van je 2 paarden, de bestuurder, passagiers, zakken voer, tonnen water kortom; alles wat je mee neemt.

Als het in jouw geval net kan dan is het natuurlijk prima. Als ik tel dat je 2 WPN-ers meeneemt zit je al snel op 1200kg, dan blijft er dus maar 100kg over voor bestuurder, passagiers en de rest die je meeneemt. Beter en veiliger is in dat geval je groot rijbewijs halen en een andere wagen kopen, of gewoon 1 paard vervoeren.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-07-15 20:55 ]</font>

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:21

Ik heb dat toen een keer allemaal uitgeplozen met gewichten B en E, maar die gewichten van Sonja lijken mij ook erg krap. Zal het eens navragen aan een kennis van mij die ook een vrachtwagentje heeft voor 2 paarden. Even dat kentekenbewijs bekijken.

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:20

Sorry luitjes, maar ik ben niet zo gek als ik eruit zie. Heb het echt wel goed uitgezocht, neem nl. nooit risico's als het om m'n paarden gaat.
Ik heb idd een lichte bus. Mercedes valt bijna altijd af, omdat die zelf al veel te zwaar zijn. Mijn bus is een Citroen en weegt 2200 kg, dus vandaar dat ik nog 1300 kg mag laden (idd omdat totaalgewicht niet boven de 3500 kg uit mag komen bij B-rijbewijs, en de wagen dan ook als vrachtwagen gekeurd zou moeten zijn)

Maar dit is absoluut een punt om verdomde goed op te letten als je zo'n ding gaat kopen, want wij zijn ook bij verschillende wagens geweest die veel te zwaar beladen werden voor B-rijbewijs. Eigenaren hadden dan zoiets van "ach, nog nooit gecontroleerd". Nee, lekker snugger, er ZAL eens wat gebeuren.....

Dus tipje voor mensen die ook zo'n veewagen zoeken: al meteen in je telefoongesprek vragen naar de gewichten (staan in het kentekenbewijs, ook hoeveel laadvermogen). Mercedes valt standaard af. Beste kans bij Citroen, Peugeot en Renault.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:47

Citaat:
Op 2001-07-15 09:44, schreef Jippie:
Wat veel mensen niet weten is dat je in klein vrachtwagentjes voor B rijbewijs maar 1 paard mag vervoeren.


Ik had inderdaad beter kunnen schrijven dat dit voor de meeste busjes geldt. Ik zie gewoon erg veel Mercedes busjes rijden die terug zijn gekeurd naar klein rijbewijs met daarop 2 paarden. Meestal weten de mensen niet eens dat ze in overtreding zijn. Het is toch wel eens goed om dat hier nog eens duidelijk aan de orde te stellen.

Maar Sonja, we zitten helemaal op een lijn hoor *LOL*

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 09:51

Ik wil graag nog even iets toevoegen aan dit verhaal. Wij wilden eerst ook graag een 2 paards ding voor Brijbewijs, maar onze garage van de auto adviseerde ons om een Mercedes te kiezen, omdat de meeste andere autootjes het gewicht eigenlijk niet goed konden dragen, ookal waren ze net niet te zwaar beladen. Mercedes schijnt een sterkere motor en hebben en daardoor meer geschikt te zijn. Hoe zit dit dan? Is dit gewoon gel*l, of is het waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 11:05

Kan ik niet over oordelen, want ik heb alleen ervaring met onze eigen Citroen. Die kan het makkelijk aan (ik heb er 1000 kg paard op staan als ik er mee wegga) en ook geen enkele moeite met optrekken, hellingproef of wat dan ook.
Maar ja, wat heb je aan een Mercedes als je er niet mee mag rijden ivm het gewicht?

Ik snap het ook echt niet hoor, die mensen die er toch teveel gewicht opzetten. Er ZAL een keertje wat gebeuren..... Dat vergeef je jezelf toch nooit? Maar ja, ik zie ook nog steeds mensen met een trailer die ze eigenlijk niet mogen trekken met hun personenauto, die "dan maar binnendoor rijden"...... Frusty !

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 11:12

Een personenauto die voldoende zwaar is, mag gewoon een trailer trekken hoor! Daar heb je echt geen Jeep ofzo voor nodig. Met een personenauto mag je een 1, 1.5 of 2 paards trailer trekken, alleen dat wel een 2paards met 1 paard erin, anders wordt het te zwaar. Ook altijd even naar het plaatje kijken waar het maximaal gewicht op staat. Wij hebben nu een trailer waar maar 600 kilo op mag. Wist ik eerst ook niet, maar mijn paard is toch niet zwaarder dan 500 kilo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers