Koliek...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 10:22

Gisterochtend vroeg ging bij mij de telefoon, en de nummermelder gaf "stal" aan, gelijk een rilling door me heen. Stalmedewerkster meldde me dat Cas niet helemaal goed was en zijn eten niet op at, aangezien ik vlakbij stal woon heeft ze mij gebeld en niet de veearts. Hond ingeladen en naar stal geraced, onderweg werk gebeld dat ik later kwam.
Op stal 1 blik op Cas geworpen en direct de veearts gebeld, die was er gelukkig met 15 minuten. Veearts heeft geluisterd, temperatuur opgenomen en nog wat dingen gecontroleerd, was niet echt wat mis maar hij vertrouwde het toch niet omdat Cas echt een hele zieke indruk maakte. Hij besloot hem op te voelen, en ja hoor, een verstopping Boos!
Hij kreeg pijnstillers en daarna is hij doorgespoeld met parafine, helaas kreeg hij ook nog een bloedneus, gadver wat is dat naar om te zien, arm beest. Cas mocht absoluut niet meer op stro, want daar lijkt het aan gelegen te hebben (vreet echt zijn stal leeg), dus mot in de box. Hele dag geen eten en ieder uur 10 minuutjes stappen. Het leek goed te gaan, alleen de mest wilde maar niet komen, eindelijk rond een uur of 8 's avonds mest! maar toen besloot meneer dat hij het mot maar moest gaan eten, grrr, omdat de veearts had gemeld dat dit zeer gevaarlijk kon zijn, maar besloten om hem vannacht in een kale box te zetten Verdrietig .
Vanmorgen om 6.30 was ik er weer, gelukkig lagen er 4 grote hopen mest op de kale vloer! Plukkie hooi aan hem gegeven en ondertussen zijn mot met een vies spullie besprenkeld, toen even met hem wezen stappen en daarna weer in zijn warme box met mot gezet, weer naar huis, omkleden, op weg naar mijn werk weer even langs, en toen stond hij heerlijk van zijn zemeltjes te eten die hij van het stalpersoneel had gehad. Hoop dat het nu achter de rug is, vanmiddag komt de veearts controleren, maar ik heb goede hoop dat het beter is!
Maar wat is dat toch naar als je paard ziek is.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe


Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:26

Akelig is dat he Von om je paard zo ziek te zien.
Gelukkig lijkt het nu beter te gaan met Cas. Is dat spulletje idd zo vies dat hij er niet meer van gaat eten?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:28

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Ik hoop dat je paard gauw weer helemaal in orde is. In de tussentijd moet je hem maar extra verwennen...

* To Belg, or not to Belg *

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:32

Ik hoop idd dat het spulletje vies genoeg is!
Ken een merrie die gewoon doorbleef eten aan de mot en dus met een muilkorf op moest. Die had meerdere malen koliek.
Ik hoop dat ie snel weer in orde is en niet meer voorkomt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:57

Jeetje, dan schrik je wel even!
Ik hoop dat Cas er snel weer bovenop is en dat ie niet meer gaat eten van het mot!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:57

Gelukkig dat het beter gaat met hem. Toen ik hem gisteravond nog een handje hooi wilde geven, bleek de voorraad hooi al behoorlijk geslonken te zijn. Hij was dat uurtje bezig geweest om het hooi onder de kier door te pulken Haha!. Je hebt trek en je moet wat als paard he Lachen. Toen heb ik hem maar niks meer gegeven en het hooi op veilige afstand gelegd.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 12:01

Lovely schreef:
Toen ik hem gisteravond nog een handje hooi wilde geven, bleek de voorraad hooi al behoorlijk geslonken te zijn. Hij was dat uurtje bezig geweest om het hooi onder de kier door te pulken Haha!. Je hebt trek en je moet wat als paard he Lachen.


Misschien ook een idee tegen dat leegeten van de stal Haha! , werkt nog beter dan twee hooinetten over elkaar.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:05

Ja maar of ze zo blij zijn met de berg hooi in de gang Verward. Je kunt ook nog zo'n hooizak nemen en dan de opening gedeeltelijk dichtnaaien?? (dit moet iemand heeeeeel erg bekend voor komen)
Hij stond gisterenavond ook vrolijk tegen de deur te kloppen hoor, of ik misschien nog wat te eten had... Klein beetje banketstaaf was het wel, maar ja.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:08

Hooizak,
praat me er niet van.
Ozep eet alleen vanaf de bovenkant, want dat gepriegel door dat kleine gaatje Frusty

*LOL* Nerd

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:08

Gelukkig gaat het weer wat beter met je kanjer! Jur had vorig jaar ook eens koliek door het veulen, dat was al naar om te zien, Cas moet het veel erger gehad hebben.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 12:13

Zal er niet één of andere fluisteraar bestaan die die gekke beesten kan vertellen dat het niet verstandig is om heel veel stro op te vreten?
en dat het helemaal niet verstandig is om ook het zaagsel te proberen (zoals Lovely het noemde: houtzagerij Casanova Haha! ).
Kan er nu gelukkig een geintje overmaken, maar hoop dit toch echt niet meer mee te maken, en hoop dus echt dat ik een oplossing kan vinden.
Ik hoop dat het eten van die mot gister een éénmalige actie is geweest omdat hij zo'n honger had.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:42

arm beest hopelijk blijft hij nu van de mot af en knap hij snel helemaal op

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:57

En plenty hooi geven icm minder biks?

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:01

Prima, waarom zou dat paard minder biks moeten krijgen??? Hij krijgt uiteraard meer en vaker hooi, de buikvulling van het stro valt volledig weg tegelijkertijd.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 13:29

Hij krijgt inderdaad nu meer hooi, maar ga hem echt niet terugzetten in de biks, ben bang dat ik dan geen paard meer over hou Haha!

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe


Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:42

Hoi,

wat bij mot/vlas wil helpen tegen het eten is de natte pisplek erdoorheen mengen. Is goedkoper dan die vieze troep. Misschien kan hij wel een plakje stro voor het knabbelen krijgen?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:30

Lovely schreef:
Prima, waarom zou dat paard minder biks moeten krijgen??? Hij krijgt uiteraard meer en vaker hooi, de buikvulling van het stro valt volledig weg tegelijkertijd.


Mmm zo hebben wij dat gedaan? Maar dat gaat natuurlijk niet voor elk paard op. Die van ons zou dan teveel eten krijgen en dus te dik worden.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:41

In dit geval verdwijnt er een heleboel stro van het menu en denk ik niet dat hij terug moet in biks. Zoals Von zelf al zegt eigenlijk.

jameslover

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:45

gelukkig maar dat het goed is afgelopen mijn lievelingspony op een *LOL* manege heeft ook een x koliek gehad hij is er aan gestorven Huilen

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 20:18

Ben net weer thuis van een middagje stal Slapen en gelukkig gaat het de goede kant op met hem. Veearts is geweest voor controle en die was ook blij met het beeld wat hij van Cas kreeg. Morgen mag ik weer rustig aan gaan beginnen met rijden.
Van de mot blijft hij nu gelukkig af, dus denk dat het gister echt kwam doordat hij zo'n honger had.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 07:58

Von schreef:
Ben net weer thuis van een middagje stal Slapen en gelukkig gaat het de goede kant op met hem. Veearts is geweest voor controle en die was ook blij met het beeld wat hij van Cas kreeg.


Heeft Martijn hem weer beter gemaakt! Knipoog Gelukkig maar, er bestaat volgens mij niet veel dingen die erger zijn dan je paard ziek aantreffen

Von, mocht ie nou weer mot gaan eten dan kan je ook een 1/2 baal biobase door je gwone mot heen mengen, dat eten ze niet en er zit euqaliptus door heen voor de luchtwegen. Ruikt je stal gelijk lekker en heeft het nog een functie ook!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Maartje_M, nien81, Oza04, wend2009 en 29 bezoekers