Wat doe je met je driejarigen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Wat doe je met je driejarigen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 11:34

Zoals Rick al eens zei er staat heel veel jonge aanfok bij de fokkers.
Wat met de driejarigen nu te doen?
Zo, groen en zonder gegevens zijn alleen degenen van heel gevraagde hengsten te verkopen, maar die zijn meestal al weg.
De fokkers hebben de keuze tussen verkopen, dekken en naar de keuring of de sport in en daarna verkopen of voor de eigen fokkerij gebruiken.
Dit vooral omdat met een merrie met predicaten het al wat lucratiever fokken is.
Maar een professionele ruiter is duur, wat dan???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:50

Door een amateur ruiter laten rijden die ook een leuk beetje kan sturen Haha!
Uiteraard wel tegen de stalvergoeding van het paard dat hij/zij op stal krijgt.
Ik denk dat er zat ruiters zijn die dat kunnen en er zelf ook lol in hebben omdat ze nog een paard erbij willen rijden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 11:53

Ja daar zat ik ook aan te denken, een fokker kan beter zijn merrie een paar jaar in de sport doen dan er direkt mee gaan fokken. En er zijn heel veel ruiters die blij zouden zijn om deze, vaak goede, merries te rijden denk ik.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:57

De man waar Fayette bij in de opfok heeft gestaan had ook een hele leuke merrie er staan. Werd eerst altijd bereden door zijn dochter maar die was er van de ene op de andere dag mee opgehouden. Dus merrie stond te koop. Toen kwam er een vrouwtje langs die wel belangstelling had maar nogal schrok van de vraagprijs Haha! Maar vervolgens mocht zij van hem tegen stallingskosten de merrie rijden en uitbrengen op wedstrijden. Was wel een leuke merrie, zat goede afstamming achter (Westfaals) en ik denk dat hij haar vast ook nog wel heeft laten dekken onderhand (aangezien een van zijn andere merries vorig jaar dood is gegaan tijdens de bevalling..... veulen had de baarmoeder kapot getrapt Verdrietig).

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:07

Moeilijk...
Het probleem is dat een ruiter met meer als gemiddelde capaciteiten de merrie niet voor niets zal uitbrengen. De kosten lopen snel op, beetje stalgeld, hoofdstelletje, startkaart en startgeld, vervoer.
Dan kan je de merrie altijd nog bij een amateur neerzetten maar dan moet je maar afwachten of en wanneer er gepresteerd wordt zodat de merrie foktechnisch gezien interessanter wordt.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:11

Sjuim, er zijn echt wel amateurs te vinden die meerdere paarden naar het Z hebben gereden zonder dat ze er direkt geld voor willen hebben.
Ik neem aan dat die heus wel een beetje kunnen sturen.
Bovendien mogen die een merrie direkt in de klasse uitbrengen die ze zelf willen dus hoeft niet het hele traject vanaf de B doorlopen te worden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:12

gewoon zadelmak maken en inrijden. Komen altijd wel weer kopers op af hoor.

De hond is de betere mens


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:11

Hengsten verkoop ik het liefst als veulen maar we hebben ze ook wel eens tot 3 jaar aangehouden.
Als we ze achteraf toch niet goed genoeg vonden voor de HK werden ze met 2,5 of 3,5 jaar gecastreerd (voorjaar) en dan rond augustus verkocht. Onbeleerd, dat wordt voor de mensport toch het meest gevraagd.
Als ik een merrie niet wil gebruiken voor de fokkerij zijn ze met 3 jaar ook prima onbeleerd te verkopen.

Merries die ik aanhoud, gaan naar de keuring en worden gedekt.
In het najaar worden ze dan beleerd onder het zadel of aangespannen. Tot nu toe hebben we dat nog altijd zelf gedaan.
Ook al doe je er jaren niets mee, ze zijn dan toch later nog goed te verkopen.

Nu heb ik een merrie staan die dit jaar voor keur moet. Zelf rijd ik niet op dit moment dus die zal in augustus wel uitbesteed worden voor de IBOP proef. Ze is al zadelmak dus veel problemen verwacht ik daar niet mee.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:14

Nou Fitz,
ik ben zelf ook zo'n amateurtje, nu 2 paarden Z klaar gemaakt, maar ik wil niet zo'n paard hier hebben...
Ik heb er toch weinig aan, tegen de tijd dat ze wat punten in het Z1 hebben worden ze toch voor de fok ingezet of verkocht.
Ik wil op zich best wel investeren in een paard, mar dan moet ik er zelf ook veel beter van worden, dan zou het dier dus potentie moeten hebben voor bijv. Lichte Tour en zou ik het ook vastleggen dat hij tot die tijd moet blijven en niet voor fok gebruikt kan worden.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:19

Sjuimpje schreef:
Nou Fitz,
ik ben zelf ook zo'n amateurtje, nu 2 paarden Z klaar gemaakt, maar ik wil niet zo'n paard hier hebben...


Jij mag toch nog niet in iedere willekeurige klasse starten, daar moet je toch eerst wp in de Z voor gereden hebben Verward

Anyway, ik denk dat jouw situatie iets anders is dan van de gemiddelde amateur ruiter omdat je al stallen aan huis hebt en ook nog wat handelt.
Maar ik ken echt wel amateurs die niet de mogelijkheden hebben om zelf steeds nieuwe paarden te kopen en het wel leuk vinden om ze uit te brengen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:36

Ik heb ook niet gezegd dat ik een paard gelijk in het Z mag starten Verward

Ik zie mijzelf als een amateur welke een gemiddeld paard waarschijnlijk wel het Z in kan krijgen, wat ik ermee wil zeggen;
als ik het al niet voor niets wil doen, waarom zou iemand met meer capaciteiten en ervaring het dan wel voor niets doen?
Zeker neit als die de accomodatie zoals ik die heb niet tot zijn beschikking heeft,
want dan zijn de kosten nog hoger en kost het nog meer tijd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:58

Wat Fitz bedoelt is, Sjuim, dat je, als je met dat tweede paard nog geen wp in het Z1 hebt, je met een groen paard gewoon in de B of L1 moet starten, dus dat je niet vrij bent om in elke willekeurige klasse te starten.

Verder denk ik dat er genoeg amateurs zijn, die op basis van gewoon onkosten vergoeding er heel veel plezier aan beleven om voor een ander een paard uit te brengen! Ook als ze al vaker Z of hoger zijn geweest.
Niet iedereen heeft de ambitie of mogelijkheid om zelf dure paarden aan te schaffen, dus dan zou dit een zeer goed alternatief kunnen zijn.

Verder vergeet Sara de mogelijkheid voor de fokker om het paard de merrietest of IBOP te laten doen, een redelijk alternatief voor mensen die niet direct de mogelijkheid hebben om paarden in de sport uit te laten brengen........en waarschijnlijk ook toch goedkoper als je alles op een rijtje zet! Voordat een paard op Z nivo is en aan de verrichtingseis voldoet ben je minimaal twee jaar verder (basisopleiding duurt al gauw 2 jaar, en bovendien mogen ze pas met 5 in het Z gestart worden) en kom je al gauw aan een veel hoger bedrag dan dat voor de merrietest!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:21

merrie's die we aanhouden worden voor de fok ingezet worden ze niet aangehouden worden ze ingereden met 3 en verkopen we ze hengsten/ruinen hetzelfde.
Nou scheelt het dat de sport voor dit ras niet zo telt de meesten willen een groninger als recreatie paard dus braaf onder het zadel hebben ze liever dan een heet M paard

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:35

Het ligt eraan wat je je financieel kan veroorloven...

Ik ken mensen die de beste merries aanhouden en voor de keuring brengen, aanrijden, stationmerrietest laten doen en dan voor de verdere fokkerijactiviteiten inzetten. Dit kost best wel money.

Andere mensen verkopen juist direct de beste paarden omdat ze er goed geld voor kunnen vangen op dat moment en dan dus op de mindere hun verlies een beetje kunnen pakken.

Het ligt aan je financiele positie en wat je wilt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:57

We hebben op het moment één driejarige. De driejarige van het vorig jaar hebben we verkocht, dat was een beste merrie, maar deze is nog beter. De merrie blijft voorlopig. Ze is een beste keuringsmerrie, de fokkerij zal het uitwijzen of ze een blijvertje is.

Ieder jaar als ze een veulen krijgt staat ze dus voorlopig op proef.

Ze is dus op dit moment niet te koop, dwz als iemand haar kan kopen kan dat altijd.

Als voorbeeld, haar moeder: Als driejarige was ze te koop voor 7000 gulden. We kregen een bod van 6000 gulden, maar die mensen hadden het dus niet begrepen. Dit was hun laatste kans en die kregen ze alleen zodat ze zelf het risico namen of de merrie al dan niet gemakkelijk drachtig zou zijn te krijgen of al dan niet goed fokte. Het jaar daarop had ze een algemeen dagkampioen veulen. De mensen kwamen terug en zeiden dat ze bereid zijn om 7000 gulden te betalen. Ze kregen toen te horen dat de prijs is gestegen naar 14000 gulden. We zijn ook niet gek...

In principe zijn de regels dit jaar weer hetzelfde, alleen denk ik niet dat we 12 jaar later nog mensen in hun portemonnee zien tasten (hoe kan het toch dat ponies steeds goedkoper worden Verward )

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:57

fabienne schreef:
Wat Fitz bedoelt is, Sjuim, dat je, als je met dat tweede paard nog geen wp in het Z1 hebt, je met een groen paard gewoon in de B of L1 moet starten, dus dat je niet vrij bent om in elke willekeurige klasse te starten.


Voor een driejarige lijkt me dat ook wel zwaar genoeg eigenlijk Verward. Voor hun 5e mogen ze toch nog geen Z lopen.

Een amateurtje kan best een paard opnemen van een fokker, zolang de fokker dan wel de kosten betaalt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 22:04

Ja Love dat bedoel ik ook en als die amateur dan de tijd neemt en het leuk vindt om een goed paard te kunnen rijden is er altijd nog zoiets mogelijk als een afspraak over een te fokken veulen uit de merrie waar die amateurruiter/amazone dan een band mee gekregen heeft. We spreken hier over goede merries anders heeft het voor niemand zin om er geld en tijd in te steken.

Ja en Fabienne ik had het expres niet over IBOP of verrichtingtest omdat er bij IBOP een prof aan te pas moet komen wil je het goed doen en voor de verrichtingstest lang niet iedere merrie geschikt is

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:49

wij halen ze in de winter uit het land, en zorgen dat ze wat gewend zijn. (ze staan met z'n allen vanaf dat ze van de merrie afgaan in het land, en kennen dus bijna nix) In feb beginnen we wat met longeren en zadelmak maken, en als ze dan een beetje ingereden zijn, en het wordt weer warmer gaan ze het hele zomer nog het land in. In de herfst gaan ze er weer uit worden ze weer wat gereden, en dan uitgebracht op oncours voor de verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:03

Een amateur die fijn kan rijden en meerdere paarden naar het Z heeft gereden is echt wel te vinden. Ik heb voor de Jetset, die ik zelf reed, maar door mijn tijdgebrek nu niet meer, een meisje gevonden die meerder paarden Z dressuur heeft gereden, Z samengesteld, en m springen. Heel handig, en ze maakt voor een aantal stallen ook zadelmak. Ze had veel aanbiedingen om uit te brengen, maar ze heeft voor de Jetset gekozen, terwijl ze daar niet voor betaald word. Ze heeft voor hem gekozen omdat de kwaliteit die wij haar bieden groter is, en ze wil liever gratis een hele goede rijden, dan betaald een mindere.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:44

Lovely"]
[quote="fabienne schreef:
Wat Fitz bedoelt is, Sjuim, dat je, als je met dat tweede paard nog geen wp in het Z1 hebt, je met een groen paard gewoon in de B of L1 moet starten, dus dat je niet vrij bent om in elke willekeurige klasse te starten.


Voor een driejarige lijkt me dat ook wel zwaar genoeg eigenlijk Verward. Voor hun 5e mogen ze toch nog geen Z lopen.

Een amateurtje kan best een paard opnemen van een fokker, zolang de fokker dan wel de kosten betaalt.
[/quote]

Je kan ze ook gewoon thuis doorrijden tot ze Z klaar zijn en dan met 5 of 6 in het Z starten.......scheelt een hoop startgeld tegenwoordig Haha!

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 02:18

het is helemaal niet zo makkelijk voor ruiters om 3 jarige te rijden in die zin dat de eigenaren er van ook niet vaak erg makkelijk zijn.
maar ja..dat is misschien teveel gevraagd om als eigenaar van jonge paarden naar jezelf te kijken.
want als eigenaar weet je het uiteindelijk toch het beste. Gaaaap

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 18:56

Aurora schreef:
het is helemaal niet zo makkelijk voor ruiters om 3 jarige te rijden in die zin dat de eigenaren er van ook niet vaak erg makkelijk zijn.
maar ja..dat is misschien teveel gevraagd om als eigenaar van jonge paarden naar jezelf te kijken.
want als eigenaar weet je het uiteindelijk toch het beste. Gaaaap


Is dat jouw ervaring, er zijn ook andere ervaringen hoor, beetje eenzijdige benadering

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:06

sarabande"]
[quote="Aurora schreef:
het is helemaal niet zo makkelijk voor ruiters om 3 jarige te rijden in die zin dat de eigenaren er van ook niet vaak erg makkelijk zijn.
maar ja..dat is misschien teveel gevraagd om als eigenaar van jonge paarden naar jezelf te kijken.
want als eigenaar weet je het uiteindelijk toch het beste. Gaaaap


Is dat jouw ervaring, er zijn ook andere ervaringen hoor, beetje eenzijdige benadering
[/quote]

ik denk (ben blond ja Bloos ) dat ik het daar mee eens ben.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:14

Je hoort heel vaak dat mensen afhaken als ze een paar keer paarden voor anderen hebben gereden, omdat het vaak erg moeilijk is, met een eigenaar die over je schouder meekijkt bij alles wat je doet. Behalve wanneer je als prof paarden rijdt voor anderen, dan sta je er vaak wat zakelijker tegenover. Niet alle eigenaren zijn gemakkelijke mensen!
Zelf heb ik ervaring met een eigenaar die juist heel erg gemakkelijk was .......jammer dat het met het paard niet wou klikken Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 20:12

In iedere relatie kan er wat fout gaan, kijk eens naar het aantal echtscheidingen. Je moet er van uitgaan dat een eigenaar het beste met zijn merrie voorheeft anders laat hij/zij het paard niet rijden. Natuurlijk zijn er afspraken nodig. En het moet idd ook met het paard en ruiter klikken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers