nog steeds pony problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

nog steeds pony problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 22:02

Ik rij nu standaart twee keer per week op een maflinger pony genaamd buddy en hij is altijd heel recreatief gereden, loopt voornamelijk buiten en bijna altijd met z'n neus in de lucht, nu ben ik hem wat manieren aan het beleren, zoals ana de teugel lopen, in stap lukt dit al aardig, maar zodra we dan gaan draven houdtie daar weer mee op, hoe kan ik hem in draf aan de teugel krijgen?

verder zit hij vreselijk vast in de rechterkant, ik rij niet met hem in de bak, maar in ene paddock(cirkels waarin ze gewoon rondjes lopen) dus ik kan hem niet op voltes zetten en flinke stelling vragen. maar hoe kan ik hem soepeler maken?

buddy negeert vaak ook been hulpen als ik ga drijven sukkeltie rustig verder tot ik hakken erin zet, dan wil die wel iets harder, hoe kan ik hem gevoeliger maken voor me been?

dit was het tot nu toe, zodra ik met meer problemen kamp laat ik het wel weten.

tips graag over pb ik vergeet nogal is hierop te kijken

okay dan, nu om het heel vriendelijk te houden, aangezien ik wel heel erg graag tips wil hebben over de bovenstaande dingen

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:17

Woogy schreef:
okay dan, nu om het heel vriendelijk te houden, aangezien ik wel heel erg graag tips wil hebben over de bovenstaande dingen


Goed idee, nieuwe ronde, nieuwe kansen en hopelijk een boel bruikbare tips Lachen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 22:23

precies Lachen, ik ga gewoon is vriendlijk proberen te blijven of andfers niet reageren Lachen
jij toevallig geen tips?

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:18

Vraag eens aan iemand met wat meer rijervaring bij jouw in de buurt of ie je eens een paar keer wil helpen. Je woont helaas niet in de buurt anders zou ik het wel doen... Iemand met een eigen paard die al een aantal jaren lest en wedstrijden rijdt ofzo. Als je het vriendelijk vraagt en open staat voor adviezen zul je er versteld van staan hoeveel mensen er wel bereid zijn om je een keer serieus te helpen.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:24

Heb je les? Anders gauw nemen, Zn probleem is goed op te lossen met goed instructie, en niet door mensen achter een beeldscherm die toch allemaal vaak wat anders zeggen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 09:11

weet je wat is, waar hij staat(op duindigt) kan ik geen les nemen, en iemand anders op z'n rug is ook heen optie want die ligt er na 2 rondjes af, de meeste mensen hebben dan geen zin meer om je nog verder te helpen. daarom zocht ik m'n uitkomst hier

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:02

het kan best zijn dat ie 'die rondjes' saai vind en gaat slenteren.

er is niet genoeg afwisseling denk ik. hij moet immers constant rondjes lopen in die cirkel.

het feit dat ie van de teugel gaat als je overgaat in draf komt doordat ie denk ik teveel met de hand aan de teugel gevormd wordt. hij accepteert je hulpen niet goed.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 10:28

ik probeer het juist met zoveel mogelijk afwisseling te rijden dus dan weer buiten dan weer op het bospaadje en dan gewoon in de paddock.
maar hoe kan ik hem dan leren dat het gewoon heel goed is om in draf aan de teugel te gaan?, gewoon veel oefenen net als in stap?

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:53

Woogy schreef:
ik probeer het juist met zoveel mogelijk afwisseling te rijden dus dan weer buiten dan weer op het bospaadje en dan gewoon in de paddock. => dat vind ik wel goed, dat je afwisseling probeert te bieden

maar je zou hem ook tijdens je dressuur afwisseling moeten bieden. dit is natuurlijk niet simpel in een cirkelvormige bak.

maar hoe kan ik hem dan leren dat het gewoon heel goed is om in draf aan de teugel te gaan?, gewoon veel oefenen net als in stap?


je geeft zelf al aan dat het in stap lukt. probeer veel oefeningen te doen zoals: Haha!

overgangen en tempowisselingen ( maak dat ie aan het been is)
daarin wees je consequent. hij moet reageren op je been, anders mag je hem gerust een tikje met de zweep geven. Slapen

je kan ook oefenigen zoals: schouderbinnenwaarts, travers, doen. dat maakt hem soepel.

als ie eenmaal soepel en lekker voorwaarts is zal ie gemakkelijker aan de teugel komen. wat je vooral NIET mag doen is hem in de krul rijden met je hand. daar heb je niets aan.

het zal nog wel veel tijd kosten, maar : succes en doorzetten!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:29

Is er ook niemand die naar jou toe kan komen om je les te geven (priveles van iemand die in de burt woont).
Is hij als je buitenrijd ook zo slecht voor het been, en loopt ie buiten ook alleen in stap aan de teugel?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 19:09

buiten looptie heel netjes in stap, maar draf nee dan gaattie weer lucht kastelen bouwen.
buiten is hij vrij gevoellig voor been, maar z'n eigenaar laat hem buiten altijd doen wat hij wil, dus ik heb meer pijn in m'n handen dan in m'n benen na buitenrijden.
ik ken eigenlijk niemand die me les zou willen geven in op hem rijden en die ook nog eens heel dat end naar wassenaar zou willen komen(gaan geen bussen of trams die kant op)

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:27

Is er geen manege of pensionstal oid in de buurt waar iemand is, die les wil geven/ iemand kent die les wil geven?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 23:36

nee voor zover ik weet niet, wel een polostal, maar daar heb ik ook niet veel aan

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 01:00

Ik zou zeggen, hard zoeken. Actief zoeken naar instructie heeft meer nut dan hier tips vergaren. Dit probleem in niet op te lossen met alleen tips van iemand die jou en jou paardje niet kennen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:03

Je zegt het al, het is een haflinger. Vooral de ouderwetse types zijn niet makkelijk te berijden. Het wordt je vooral moeilijk gemaakt, dat je er maar twee keer in de week erop rijdt, geen les hebt en dat je pony eerst vooral recreatief bereden is.

Ik vind persoonlijk dat je les moet nemen. Want 'aan de teugel' gaat niet één, twee drie! En aan de teugel is nog zoveel meer dan alleen met het koppie naar beneden!

Succes Lachen

:){

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:13

om hem gevoeliger te maken voor je benen en je zit is heeel veel overgangen maken en dat werkt echt. niet telkens dezelfde maar heel gevarieerd. je begint met overgangen stap stop en terug stap, maar de ene keer wacht je iets langer. in het begin werk je met been en teugelhulpen en op den duur krijgt hij het door en kun je de teugelhulpen weglaten en enkel nog de beenhulpen proberen en dan gaat hij daar normaal veel beter op reageren. daarna kun je het ook in draf doen en galop en na een paar weken kun je heel gemakkelijk een overgang stap galop of zelfs galop halt maken zonder enig probleem. bij mij lukt dat na een tijd echt bij elk paard mits je een beetje oefent en veel geduld hebt. probeer ook om zo zacht mogelijk te zijn in de mond. als je paard beter aan je been is dan gaat hij veel gemakkelijker aan teugel komen. veel succes

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 14:49

vanaf vandaag rij ik niet meer op hem, moest hem gaan longeren hij is drie keer de put uit gerend, en heeft me een keer zelfs helemaal omgetrokken, m'n hele ringvinger is gestript van z'n velletje, ik ga de komende tijd gewoon niet meer op hem rijden, ik wordt er helemaal gek van 2 keer eraf gemikt, 1 keer omgetrokken, 2 keer de put uitgerend, en 1 keer mij het ziekenhuis ingekregen.....ik weet weer helemaal waarom ik niet meer van haflingers hou

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 18:30

tip: als je longeert : doe handschoenen aan.

als het longeertouw door je handen getrokken worden dan kan je hem blijjven vasthouden en heb je geen brandwonden !

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 19:44

wat die handschoenen betrefd, ik kan er niet mee werken, met geen enkel soort, en hij gooit gewoon z'n gewicht in de strijd, hangt een mooie 450 kilo aan je armen, en als dat in volle gallop ervandoor gaat hou je hem echt niet

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:55

een tip is om tonnetjes (of emmers of pionnen) neer te zetten en te gaan slalommen. Dat maakt je paard lekker soepel en veel op de rechterhand rijden!en je kunt misschien wel eens je rondje sluiten en openen??dat moet lukken dat is ook goed voor de soepelheid. Bij het drijven is het een kwestie van eerst zacht reageert hij niet dan harder en uiteindelijk als het nodig is een schop....zo leert hij dat aan.
En dan in draf is gewoon blijven proberen dan gaat hij het vanzelf wel snappen een keer! ggewoon blijven proberen en niet opgeven!
veel suc-6

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 20:27

Als je gaat longeren, zet de bak dan zo af dat hij niet weg kan. Of vraag of iemand anders ook wil vasthouden en probeer he mom te trekken als hij gaat rennen.
Succes...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 21:13

dat is het probleem denk ik ook, de longeer putten zijn open, en hij rent overal dwars door heen zelfs ene keer door zo'n hek heen gerend met van die stekels boven op, zo'n zwaar metalen hek
en om trekken heb het geprobeert, daarom is m'n vinger nu van het vel gestript, ach ik geef het gewoon op, volgens iedereen is die pony niet helemaal lekker in z'n bovenkamer beetje schizo, ene moment kan hij heel lief zijn en dan ineens helemaal gestoord zijn

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers