Bijrijder laten betalen: dan meer gemotiveerd???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Bijrijder laten betalen: dan meer gemotiveerd???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 22:00

Ik had een bijrijdster die niets hoefde te betalen voor 1 a 2 dagen per week. Ik heb d'r maar 4 weken gehad, maar elke keer als ik belde of ze extra wilde kon ze niet en voelde zich ook totaal niet verantwoordelijk voor mijn paard. Zo van "het is jouw paard, ik kan niet, dus zoek het zelf maar uit"
Nu kan ik me herinneren van mijn bijrijdtijd, dat ik altijd ging als ik extra werd gevraagd, ik voelde me ook verantwoordelijk voor dat het paard eruit kwam en goed verzorgd werd. Ik sprong bij waar ik kon. Nu had zij dat gevoel dus duidelijk niet en juist als je een paard net verzorgt, dan laat je toch wel telkens je goede wil tonen enzo?
Bovendien kwam Mirage er telkens (toevallig?) maar kort uit, 20 minuten longeren, 30 minuten rijden, kortom; veel te weinig beweging kreeg ze.
Nu vroeg ik me af; zouden mensen meer gemotiveerd zijn als ze moeten betalen??? Omdat het ze dan geld kost, zouden ze dan minder makkelijk zijn????
Overigens is ze nu zelf gestopt, want ze vond 1 keer per week te weinig, en ik was er nog geen eens rouwig om............. Frusty

Maar wat denken jullie van bovenstaande?


Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:13

Ik heb in een jaar nu 2 paardjes gereden, eentje waarvoor ik betaalde (is nu weg) en degene die ik nu rijd waar ik niet voor betaal.
Ik vind het geen verschil en zorg altijd dat het beestje er min. 2 uurtjes uit is geweest.

Zelfs een verzorg/bijrijdpaard kan ik niet laten staan, ik snap niet dat sommige mensen dat wel kunnen, zelfs bij hun eigen paard!
Dus ik denk dat het per mens verschillend is en of die gene er echt voor wilt gaan of niet!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:24

ik zelf 4verzorgpaarden en moet voor geen 1 betalen en ga zo vaak als ik kan naar ze toe, Haha! op die paarden rijden alleen mijn nicht en ik dus wij moeten ze echt in beweging houden!!! Trouwens ik doe het graag en het zijn echt schatten Lovers
groetjes

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:27

Ik denk, nee sterker ik ben er van overtuigd dat je de verkeerde persoon hebt getroffen. Ik zou nooit geld over hebben voor een verzorgpaard (behalve bijvoorbeeld hoefsmid als het paard doordat ik hem berijd ijzers nodig heeft). Maar ik zou nooit zomaar afzeggen omdat ik naar de stad wil oid.
Ik denk dat je gewoon verder onbetaalt moet zoeken, genoeg wel enhousiaste mensen.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:46

Ze vond 1x per week te weinig, maar als je haar vroeg om extra te komen dan kon dat niet??? Die is vaag....
Wees idd maar blij dat je die niet meer hebt.

Ik weet niet of betalen verschil uitmaakt, voor mij iig niet. Ik heb verzorgpaarden gehad (en nog steeds heb ik er 1), daarvoor betaalde ik niet, maar daardoor verzorgde ik ze niet minder goed ofzo. Ik doe ze gewoon hetzelfde als dat ik mijn eigen paard zou behandelen.

Ik huur nu dan een pony, maar dat is meer uit noodzaak (zo houd ik mijn box voor als mijn eigen pony terug komt) niet dat ik het niet leuk vind om die pony te huren Knipoog
Maar nog steeds als ik gevraagt word om bijvb. Samier te doen, omdat zijn eigenaresse niet kan, dan doe ik dat met alle plezier en behandel hem dus alsof ie van mij is die dag(en).

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 22:49

ik heb zelf wel (bijna)altijd moeten betalen voor verzorgpaarden, maar nee, bij mij maakte dat ook zeker niet uit.
Nu heb ik in de loop der jaren wel heel vaak gehoord van paardeneigenaren: "ik vraag er wel wat geld voor, dan krijg je de meer serieuze mensen" Ik heb die opmerking eigenlijk nooit echt goed begrepen, maar oke..........

Chita

Berichten: 668
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:54

Nee, ik denk niet dat het uitmaakt of je moet betalen of niet. Ik heb nu een super verzorgpaard, ik hoef niet te betalen. Misschien dat ik daarom juist nog meer moeite zou doen om als de eigenaresse niet kan en ik eigenlijk ook niet om mijn afspraak te verzetten. Zo kan je dan weer wat terug doen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 23:13

Ik heb nooit hoeven betalen, maar ben altijd even fanatiek geweest.
Een reden om te laten betalen kan idd zij dat ze dan trouwer komen omdat het anders 'weggegooid' geld is. Maar dan vraag ik me af of ze het om het geld doen of werkelijk om het paard.
Je kan er bijvoorbeeld wel een klein bedrag voor vragen, eens kijken of het werkt.
Succes.

:evaw:

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 23:18

tot nu toe heb ik nooit hoeven te betalen, ik heb er het geld niet voor ook, maar dit betekent niet dat ik dan minder mijn best zou doen omdat ik dan denk nou tis niet mijn paard, het kost me geen geld dus zak maar in de stront (sorry voor het woordgebruik wist het ff niet anders uit te drukken )
Ik ben altijd al fanatiek geweest, en ik geef zoveel om die dieren dat ik ze echt niet in de steek laat Lovers

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!


Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 23:25

Ik ben het met de andere reacties eens. Ik denk dat je gewoon iemand hebt getroffen die niet erg gemotiveerd was. De meeste bijrijders zijn juist super blij dat ze een leuk paardje gevonden hebben waar ze mee aan de gang kunnen.. Ook ikzelf rijd al 2,5 jaar op een pony van iemand anders, hun zelf doen er niks mee. Ik heb het nog nooit zo goed gehad wat dat betreft.
Dus er zijn ook wel mensen waarmee je het ontzettend mee kan treffen.. Geef dus niet op !

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:24

Wat ik wel denk is dat je de mensen die er echt niets voor over hebben, sneller tussenuit vist... Je zou ook andere dingen kunnen vragen, zoals het nemen van les, of het bijdragen in lekkernijen, of stalwerk (eventueel van nog meer paarden) Ht gaat erom dat je diegene die iets over heeft voor de paarden en het paardrijden er uit haalt...
Ik heb nu een verzorgster die in het begin 15 km moest fietsen, of vanuit school zo'n 7 km en dan werd ze daarna regelmatig opgehaald van stal door haar ouders, die hadden dat er ook voor over... Een bijdrage in stalling heb ik nooit gevraagd. Wel eens gevraagd snoepjes mee te nemen(die gebruikte ze ook van mij) en toen hij op een stal stond waar we zelf uit moesten mesten en voeren, toen deed ze dat ook gewoon...

Het is lastig om de goede fanatieke ruiters te vinden, die wat over hebben voor het paard (ook buiten het rijden om) Succes!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:27

Het kan ook andersom.

Ik heb als bijrijdster ook afgesproken met de eigenaresse om niks te betalen, was niet nodig volgens de eigenaresse. Maar ik doe en mag zoveel met het paard, dat het een beetje voelt alsof ik een eigen paard heb. En naast de verzorging, het voeren, het uitmesten, het binnen en buiten zetten en het rijden vind ik het fijn om af en toe daar iets voor terug te kunnen doen door iets te betalen of iets voor het paard te kopen.
Eigenlijk hoeft het dus niet. Maar ik heb juist het gevoel dat hoe meer ik doe, hoe meer het mijn 'eigen paard' is, waardoor ik het gevoel heb, dat ik ook wel eens iets mag meebetalen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:46

Dat gevoel zou ik ook hebben als ik nu een paard van een ander bij mocht rijden... Al zou het een zak voer zijn, ik weet wat het hebben van een paard kost, en het voelt goed om iets terug te doen... Vind dus niet dat anderen "mij dankbaar" zouden moeten zijn dat ik hun paard wil rijden/verzorgen... Wie weet kom ik van het voorjaar nog in deze positie (mag misschien paarden van iemand anders gaan rijden straks)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:48

Het enige nare met mensen die betalen voor je paard is dat ze naast plichten er ook een hoop rechten bij krijgen. Ze kunnen je paard "claimen" want ze betalen er immers ook voor. Ik zou dat dus nooit kunnen, ik wil de absolute controle houden over mijn paard.

Ik heb aan één stuk door problemen met ongemotiveerde bijrijdsters..
-Eerst een meisje van 15 dat na 3 weken verdween, nooit meer wat van gehoord.
- Toen een vrouw van 28 die toch wel 2x (!) is komen rijden, ook nooit meer wat van gehoord.
- En nu dus al een jaar zonder problemen 2 supermeiden, waar ik nu dus ook al 2 maanden niks van heb gehoord.

Ik ben er denk ik te makkelijk in, ze mogen komen als het hun uitkomt, want ik durf ze niks op te leggen, het is toch vrijwillig. En uitmesten? Joh dat hoeft ook niet doe ik wel... waarna ik dus mijn stal sta uit te mesten nadat hun hebben gereden (spullen terug leggen e.d)

Zal wel aan mij liggen!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:52

Nee hoor, ligt niet aan jou.
Als ik mensen hier in de buurt hoor over bijrijders dan heeft iedereen er al wel een paar 'versleten' die hun afspraken niet nakwamen of gewoon helemaal niet meer op kwamen dagen.
Maar bijrijders met verantwoordelijkheidsgevoel zijn er echt wel hoor, dus stug door blijven zoeken.
Ik denk dat je juist de allereerste keer best duidelijk mag maken dat je ook wel wat eisen stelt. Dan kunnen ze dan al beslissen of ze het aanbod serieus aannemen of toch maar liever niet.
Als je zelf in het begin te makkelijk bent met 'dit hoeft niet en ach laat dat ook maar liggen, doe ik zelf wel even', dat ze dan ook sneller zelf laks worden en zelfs niet meer terugkomen als ze even geen zin meer hebben.
Door idd een kleine bijdrage te vragen, kun je wel denk ik zoals Joyce zegt, de mensen eruitpikken die er ook iets voor over hebben om met jouw paard bezig te zijn.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 01:28

het is echt een probleem om een goede bijrijder te vinden. zeker een die er net zo over denkt en net zo met jouw paard omgaat als jij dat wil.
je kan zat van die paardenmeisjes vinden, maar houden is een probleem.

Ik ben dan wel een oud wijf van 36 maar ik heb wel het idee dat in mijn tijd mensen er meer voor over hadden om op een paard te rijden. ik fietste heel wat af en nu is dat ver te zoeken bij een aantal. uitzonderingen daargelaten maar dat zijn dan wel de goeie.

Ik ben zelf wel heel veel bijrijder geweest en had er veel kilometers voor over ( kreeg wel goede fietsconditie haha.) maar ik moet nu zeggen dat nu ik een eigen paard heb ik wel heel secuur ben.. dus ook een extra drempel voor bijrijders. Ik zou ze nu niet meer de vrije hand geven wat ik toen wel kreeg en dat werkt natuurlijk ook niet motiverend voor bijrijders. kortom een probleem van beide kanten denk ik.

grpetjes mejet

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 01:31

betalen geeft alleen maar een extra probleem.. dan kunen ze ook eisen gaan stellen. als ik het financieel niet zou redden dan zou ik er voor gaan maar anders zonder en dan liever een bijrijder die niet hoeft te betalen.. dan blijft het meet je eigen paard

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 09:30

joyce B schreef:
Vind dus niet dat anderen "mij dankbaar" zouden moeten zijn dat ik hun paard wil rijden/verzorgen...


Nee, dat vind ik dus ook niet. Terwijl ze heel erg teleurgesteld was dat ik haar niet uitgebreid bedankt had omdat ze voor Mirage had gezorgd toen ik een paar dagen weg was........ Frusty
Sorry hooor, maar omdat ze gratis mag rijden, vind ik dat ze mij zou moeten bedanken!!!!

En ja, het is zooooooooooooo moeilijk om iemand te vinden die het doet zoals je dat zou willen. Dit was pas m'n 2e, de eerste mocht niet meer van haar ouders......Maar ik heb nu besloten niet meer een bijrijder te zoeken, maar iemand die af en toe een lekkere buitenrit op haar wil maken en verder niets. Dan zou ik er zelf nog bij zijn met poetsen/zadelen etc. Ik kan er ook heel erg slecht mee omgaan, een bijrijdster. Kom je terug van een paar dagen weg, krijg je d'r stijf en met dik been terug, iets heel zwaars op m'n passier zadel op het randje gezet, troep in het kastje................ Extreme duivel
Nee dank je, ik hoef niet meer. Ik kan het zelf en financieel ook, dus ik hoef niet meer. Maar ik deed het om back up te hebben voor als ik ziek word of op vakantie ben, maar ik zie dat dan wel weer hoor........

Maar ik ging me dat gewoon afvragen. Ook ik had aan haar gevraagd of ze af en toe een zak peen of appels mee wilde nemen omdat ze niets hoefde te betalen, maar die heb ik ook nooit gezien in die weken..........

ach, graag of niet hoor, nietwaar?!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:10

Motivatie kun je niet kopen. Dat heb je of dat heb je niet.

Nulla tenaci invia est via

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:57

Ik heb sinds kort een bijrijdpaardje waar ik ook een bedrag per maand voor moet betalen. Persoonlijk vind ik het eigenlijk wel logisch dat ik wat bijdraag in de kosten, ik mag 2 a 3 in de week het paardje doen. En de eigenaresse kan me ook bellen als ze niet kan. Daarnaast vind ik het geen probleem om op deze dagen uit te mesten, dat hoort er toch ook gewoon bij. Ik ben allang blij dat ik lekker bezig mag zijn met het paardje.
Het zou voor mij ook geen verschil qua verantwoordelijkheid maken of ik ervoor niets voor hoef te betalen of wel. Als ik niets zou moeten betalen zou ik even gemotiveerd naar het paardje gaan.
Misschien geld dit niet voor andere personen, maar deze zijn gewoon niet de moeite waard en hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel. Volgens mij kan je best een goede bijrijder vinden die er niets voor hoeft te betalen. Maar ja het probleem is gewoon dt je dit pas ziet als de persoon je paardje al een paar weken bijrijd.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:41

Ik heb nooit betaald om bij te rijden en werd er soms zelfs voor betaald.
Muzefee heb ik een paar jaar gereden voordat ik haar kocht en voor haar kocht ik dan ook regelmatig dingetje. Zo heb ik voor alle paarden winterdekens gekocht als bedankje voor wat ik allemaal met de paarden mocht.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:45

Mijn bijrijder gaat deze zomer stoppen met Tjalko en dat zie ik nu al met angst en beven tegemoet! Ze gaat precies zo met hem om als ik en vindt dezelfde dingen belangrijk... Zo iemand vind ik nooit meer! Josien betaalt maar 55 euro in de 7 weken (hoefsmid), maar dat maakt haar niet minder verantwoordleijk hoor! Ik zou met een gerust hart 3 weken met vakantie gaan en Tjal aan haar overlaten...

Ik ben nu al druk aan het bedenken wat ik wil als ze echt weg is... Alles alleen doen... Ik zou wel willen, maar wat als ik ziek wordt of een weekje met vakantie ga... Iemand die Tjal 2 keer in de week mee naar buiten neemt, weer of geen weer? Of een jong pennymeisje dat 2 keer in de week komt poetsen en knuffen en hem allen maar longeert... Ik weet het niet!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:06

ik verzorg mijn verzorgpony nu al bijna 4 jaar en ik hoef er niets voor te betalen, maar beschouw het wel als mijn verantwoordelijkheid dat ze er elke dag een uurtje uit komt en niets tekort komt. en als ik een dagje niet kan zorg ikervoor dat iemand anders haar in iedergeval aandacht geeft en lekker poetst. ik denk dat als je je bijrijder laat betalen dat ze dan nog makkelijker worden zo van ik betaal er toch voor dan mag ik ook zelf weten wat ik wel en niet doe.
ik hoop dat je iemand vind die wel verantwoordelijkheid wil dragen over je paardje

ene marijn4045 als jij iemand voor Tjalko zoekt voor als je bijrijder ermee stopt wil ik je wel helpen!! ben toch al een tijdje op zoek naar een paardje om op te rijden want met mijn verzorgpony wandel ik alleen (niet dat dat erg is maar wil graag weer eens een paard om op te rijden)

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:11

Mijn ene bijrijdster betaald niets die rijdt Ro echt 2 X per week een beetje in de bak en af en toe buiten. Mijn andere bijrijdster betaald wel wat. waarom omdat ze wedstrijden gaat rijden en mijn spullen nodig heeft (trailer, hoofdstel spullen, Ijzers onder etc.) dus betaald ze wat mee in onderhoud.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:12

In principe zou het niet moeten uitmaken of iemand meebetaalt, of niet. Maar iemand moet wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Als ze echt om jouw paard geeft, dan zal ze er goed voor zijn. Zo niet, dan kun je idd beter iemand anders zoeken.

* To Belg, or not to Belg *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mira283, Vagabondo en 111 bezoekers