zonder ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 17:05

Als je de hoefijzers van je paard eraf hebt laten halen, hoe lang duurt het dan ongeveer dat je paard weer een beetje lekker loopt? En hoe lang voordat de hoeven helemaal uitgehard zijn?
Graag wat ervaringen van mensen die dit gedaan hebben.

Niets zo charmant als een paard in her land.


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 17:14

Snowdon liep al vrij snel weer gewoon goed (1 a 2 dagen) Zijn hoeven zijn nog aan het harden... Maar de hoefsmid was er wel zeer tevreden over... Dus ik lees graag mee hier, ben benieuwd!

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 17:26

Hoi, Natsascha, Lachen
We hebben dat vorig jaar zomer bij Pepsi gedaan, en hij vond dat niet fijn, hij heeft dagen gelopen alsof hij op eieren liep, een heel raar gezicht was dat, je kon ook eigenlijk niets met hem doen omdat hij zo raar liep..... Hij stond toen wel (vorig jaar zomer) voor 4 maanden konstant op de wei, dus was het niet echt nodig om hem te beslaan....... Maar het heeft zeker een dag of 7 geduurd voordat hij wat normaal liep.....en nog iets langer voordat ze gehard waren *LOL*

Van de week heeft hij ook weer 4 dagen zonder ijzers gelopen (de hoefsmid moest de juiste maat nog halen en beslaan), de wei was daarbij ook nog eens hard door de vorst, en Pepsi heeft al die dagen niet meer dan 10 meter op de wei afgelegd.zo raar en vervelend vindt hij dat!!

Zaterdag zijn er weer ijzers onder gezet, en ja hoor gelijk loopt hij weer heel de wei door....ik denk dus dat ik hem altijd maar laat beslaan, anders duurt het zo lang voordat hij een beetje normaal loopt!! Blijkbaar heeft hij er toch dagen lang last van,(de hoefsmid zegt altijd, hij is zijn schoenen even kwijt en loopt op blote voeten.... Knipoog
Wil jij de ijzers van je paard zijn hoeven af laten halen?? groetjes Pling

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 17:52

ik heb ze er gisteren af laten halen. Hij liep vandaag echt op eieren en had spierpijn van het eieren lopen van gisteren middag. Ik heb wat Parelli oefeningen aan het touw gedaan en hem lekker gemasseerd zodat hij toch weer wat soepeler de wei in kon. Hij stond echt heel zielig naar z'n voeten te kijken. Van de week ga ik hoefschoenen voor hem bestellen voor als we weer het harde op gaan. En daar ga ik eens fijn foto's van maken als ze binnen zijn Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:30

Ik laat iedere winter de ijzers eraf halen. De paarden komen toch minder op de weg en het is DE oplossing voor sneeuw. Met ijzers kunnen ze geen stap zetten wanneer het gesneeuwd heeft want dan klontert alles aan de voeten. Met blote voetjes kunnen ze gewoon nog lekker naar buiten.
Het eerste jaar was het even wennen voor ze (twee dagen), nu weten ze l niet beter en gaat het zowel met als zonder ijzers probleemloos.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:35

Ik heb felix nu ong 5 maanden zonder ijzers na zeker 7,5jaar met!.
De eerste weken liep hij zeker gevoelig, maar omdat ik op dat moment niet kon rijden was het niet zo erg.
Hij liep op het land en op een betonplaat. In de bak was het redelijk okay.

Nu 5 maanden verder gaat het elke week beter lijkt wel.
Ik kan er nu wel op blijven zitten als we een stukje over de weg moeten. Als ik er niet op zit gaat het nog beter. Alleen steentjes blijven nog een probleem.
Gelukkig kan ik bijna de hele weg tot het bos in de berm rijden.
Dat ie op de betonplaat ook loopt bevordet het hardings proces alleen maar.
Ik verwacht dat ik met een paar maanden probleem loos over de weg kan en ik wil ook geen ijzers meer.

Als je echt wilt rijden kun je overwegen hoefschoenen te kopen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:52

Ik deed altijd de ijzers eraf halen in de winter. Nu doe ik dat niet meer. Hij liep nooit echt gevoelig, maar ik kan ze er niet meer afhalen omdat ze dan te kort worden.
Mijn verzorgpony heeft meer als een half jaar gevoelig gelopen, omdat ze er niet netjes afgehaald zijn. Nu het veulen eraf was gelijk weer ijzers eronder zodat ze netjes aan kunnen groeien. Straks moeten ze er weer af, en hopen we dat ze maar kort gevoelig zal lopen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:55

Ik laat mijn paarden kappen volgens de strasser methode. Het duurt ongeveer een jaar voordat de hoeven weer perfect gezond zijn en eigenlijk helemaal vernieuwd. Door het gebruik van ijzers wordt o.a. de doorbloeding heel slecht, haal je de ijzers er vanaf en laat je ze juist bekappen dan volgt er een overgangsperiode. Ook als de doorbloeding na een tijdje weer goed op gang gaat komen kan dat wat last bezorgen. Maar als je je paard de tijd geeft om de overgangsperiode door te maken krijg je normaal gezien een paard die blootvoets op alle ondergrond kan lopen zonder problemen of teveel afslijten.
Ik heb besloten de ijzers ervan te halen toen ik een aantal sites gelezen had . Ik snapte toen waarom ijzers zo ontzettend slecht zijn en wilde dit mijn paarden niet meer aandoen.
Dus we doen het nu een jaartje of tot als nodig is iets rustiger.
Overigens gaat het tot nu toe goed. Alleen in het bos loopt hij erg gevoelig want daar liggen nogal eens wat stenen, maarja zie ik de bomen en struiken ook eens van zeer dichtbij en inmiddels weet ik hoeveel bomen en struiken er op iedere laan staan.
Het belang van mijn paard staat in ieder geval nu voorop, als is de overgangsperiode voor hem niet altijd even ideaal.
groet von

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:03

Mijn paard heeft nog nooit ijzers onder gehad en ze heeft geen problemen met de hoeven. Altijd prima gelopen. Paarden kunnen best zonder ijzers, ze moeten alleen wennen als ze altijd met hebben gelopen. Mijn paard heeft geen problemen in de bossen met steentjes e.d. Ik rij alleen geen grote stukken over verharde weg, maar dat hoeft bij ons ook niet.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 22:20

Von12, ik heb op NH-NL al veel gelzen van de Strasser methode. Jammergenoeg is de clinic net iets te ver weg. Ik ben geen held op de belgische snelweg. Doet jouw hoefsmit dat? Ik vraag me nl af waar ik een hoefsmit kan vinden die op die manier werkt. Ik gun mijn paard de overgangsperiode van harte met niet teveel pijn en ik ga een paar "mooie" hoefschoenen voor hem aanschaffen voor als het terrein iets te ruw voor hem is. Alle tips voor mooie harde hoeven zijn welkom. Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 09:37

Ik ben erg geinteresseerd in de Strasser methode/natural balance, maar ook hier ken ik idd geen hoefsmid in de buurt die dit doet. Nu heb ik toevallig een paard met keiharde hoeven, en ijzers heb ik dus nooit gehad.
Maar ze zeggen dat de overgang van ijzers naar zonder ijzers (mits goed bekapt) wel een jaar kan duren.
En veel op het harde stappen natuurlijk, geen hoefvet, vuil van de stal wel uitkrabben maar verder niet; het zand in de hoeven zorgt voor natuurlijke slijtage.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 09:48

Na heel veel problemen met z'n voeten/ijzers heb ik vorig jaar november bij Oberon ook z'n ijzers eraf laten halen. De eerste 2 weken waren een ramp ! Hij was op het harde echt kreupel; in de paddock en bak ging het redelijk goed. Nu, na ruim 3 maanden, gaat het steeds beter. Wat bij Oberon goed helpt is het insmeren van de kroonranden met laurierzalf. Verder voer ik msm bij. Dat lijkt ook te helpen.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:01

Ook mijn paard staat sinds kort zonder ijzers. Nadat ze voor de vierde keer in een maand een van haar voorijzers eraf had weten te krijgen waren d'r hoeven zo geperforeerd dat er geen nagel meer in vast wilde blijven. De laatste keer dat het ijzer eronder ging werd ze (helaas) dus ook vernageld en sindsdien (nu ruim anderhalve maand terug) staat ze 'bloot'.

Mijn paard had achter al geen ijzers, maar voor waren ze erg brokkelig, waardoor mijn smid adviseerde voor maar ijzers te houden. Wel kwamen er steeds meer lipjes aan om het ijzer te ondersteunen en de nagels te ontzien, aan het einde zaten er aan beide ijzers drie lippen. Ook heb ik een jaar biotine gevoerd, maar daar heb ik eigenlijk niet echt resultaat aan de hoeven van gezien.

Nu loopt mevrouw nog steeds gevoelig, maar het gaat steeds beter. Oneffen harde bodem met steen omzeilen we dan maar...

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:02

Ik heb op stal een paard wat op dit moment absoluut niet zonder ijzers kan.
Gister heb ik gehoord dat het dier bijna ontschoent in de box heeft gestaan omdat de hoeven zo erg afbrokkelde(alweer 2 jaar geleden ofzo).

Het gaat nu alweer een lange tijd heel goed met behulp van biotine en water.
Is er ook voor zulke paarden nog hoop dat ze ooit zonder ijzers kunnen.
persoonlijk denk ik ook dat het veel met haar smid te maken heeft hoor.
Zijn werk vind ik nou niet echt. Hij laat de paarden op erg grote voeten lopen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:39

Ik ben ervan overtuigd dat ieder paard zonder ijzers kan. Het zal bij sommige paarden echter wel heel veel tijd en geduld kosten. Er heeft een tijdje geleden een artikel in Bit gestaan over een Engelse smid die z'n paarden 'blootvoets' liet lopen. Ik meen te herinneren dat hij vertelde dat het wel een jaar duurt voordat een paard echt goed loopt zonder ijzers. Helaas willen/kunnen de meeste mensen het geduld hier niet voor opbrengen.

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 00:07

Ik rijd Blizz nu bijna een jaar ijzerloos. Hij heeft afgelopen zomer wel een tijdje op eieren gelopen wegens tever afgesleten hoeven, maar nu gaat het prima. Zelf nu de grond zo erg bevroren is dat ik veel op de weg rijd. Ook grintpaden zijn geen probleem meer.

Er stond ooit eens een artikel in BIT over onbeslagen hoeven. Dat zal wel te maken hebben met die Strasserfloerper. Daar had men het ook over een jaar voordat je het kon hebben over uitgeharde hoeven. Ik ben helemaal voor.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 12:53

een jaar dat gun ik hem wel hoor. Ik heb mooie schoentjes voor hem besteld in Zwitserland. En ik heb een vervangpaard waar ik in de tussentijd lekker op kan rijden Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 20:53

Helaas moet ik m'n woorden van hierboven terugnemen. Oberon krijgt weer voor een ijzer. Z'n voeten brokkelen nu zo af dat er geen draagrand meer over blijft . Voor dat hij kreupel wordt dus toch maar een ijzer. Niet alleen de smid maar ook mijn dierenars vindt het nu noodzakelijk. Ik baal er wel van .

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 21:00

met Lois gaat het nu al wat beter. Vandaag heb ik hem weer laten lopen in de roundpen. Hij loopt al niet meer zo op eieren als in het begin van de week. De hoefschoenen zijn in bestelling maar de levertijd is weer zo lang Boos!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:31

wie kan mij het adres pben van die Strasser methode??(site)

alvast bedankt!

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!


Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 23:18

Zet hem maar bij het topic! Ik wil hem ook wel weten en ik denk dat er meer mensen zijn.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:16

ik heb het ook geprobeerd in de winter zonder ijzers. 8 weken gaat het goed maar aangezien ik te fanatiek ben met rijden. (let wel ik kan voornamelijk alleen maar buitenrijden in het bos en ook daar zijn de paden niet meer zo lekker zacht) en nu is de periode weer aangebroken van lekker rijden slijten de hoefjes toch te veel af. ze staat ook in de wei die natuurlijk ook in de winter knoer hard is. en ookal stap ik alleen maar in het bos.. de grond is wel hard en ook daar slijt het.
helaas dus weer op de ijzers. Ik moet wel zeggen dat toen ik haar van de ijzers afgehaald had voor het eerst ze geen moment gevoelig heeft gelopen maar dat ligt ook aan de smidt of ie te veel van de zool en straal wegsnijdt.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 09:06

als het een jaar duurt voordat ze goed uitgehard zijn kan ik het me voorstellen dat je na 8 weken problemen krijgt. als ze binnen zijn ga ik het met de hoefschoenen proberen.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Googlebot, IASCrawler en 121 bezoekers