trailerangst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 01:44

mijn fjordje heeft nu 1 1/2 jaar geleden haar griffelbeen gebroken en moest daarvoor naar de kliniek, toen we haar op gingenh halen was echt een drama ze wilde de trailer niet meer op. na 1/12 uur geduld hebben we haar er echt in moeten slaan. was echt afschuwelijk, maar het kon niet anders. dus haar laatste trailer ervaringen waren niet leuk. eerst naar vdxe kliniek en dan dat. bij het laatste trailer vervier ging ze ook niet naar haar oude vertrouwde plek maar naar een plek om goed te kunnen te revalideren. weer vreemd dus. ze staat hier nu nog steeds( inmiddels heb ik haar overgekocht, maar dat is een ander verhaal).

vorige week kwam er iemand met een trailer langs en ging haar paard opladen en dat ging gepaard met een hoop herrie en tot mijn schrik stond mijn beesie te trillen op haar benen en was echt totaal in paniek. en dit alleen maar van het zien. oops dus. zo ken ik haar niet.

dus was mijn vermoeden direct wel erg bevestigd.. trailer angst.
ik heb een afspraak gemaakt met iemand die een trailer heeft want dat moeten we toch gaan oefenen. stel dat het eens nodig is.
dus as woensdag ga ik voor het eerst oefenen. mijn eerste doel is de auto er voor zetten en klep om laag en al heel erg blij zijn als onisje( zo heet mijn paardje) in de buurt wil komen. dit gaan we nu dus zonder dwang oefenen maar ik ben nu al stik zenuwachtig. ookal duurt het weken ik weet wel dat hard aanpakken geen zin heeft en de tijd het zal moeten leren.

wie heeft dit ook eens meegemaakt en heeft tips om dit zo goe mogelijk aan te pakken. ze vertropuwd mij wel volledig maar die trailer...

goed. ik hou jullie op de hoogte en alle tips zijn welkom.

groetjes mjet


sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:05

laatst was er een arabiertje op de manege die ook spontante trailerangst kreeg!helemaal bezweet lag ze in de trailer ze oefenen nu met de vrachtwagen de heeft ze meer ruimte en haar wievrienin gaa ook mee das vertrouwder dus misschien een idee om samen met een adner paardje en een grote vrachtwasen of in de 1tje in 2 paards trailer met t schote ertussenweg

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:14

Baduh vindt het ook niks, maar het helpt bij hem heel erg als ik heel duidelijk ben. Ik loop kordaat en recht met hem op die trailer af, en dan wandelt hij op een gegeven moment mee. Het is dus heel belangrijk als de persoon die hij vertrouwt duidelijk laat merken dat er helemaal niks engs aan is. Niet bezorgd gaan kijken, niet te lief tegen hem gaan doen, maar doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Natuurlijk lost dit niet gelijk het hele probleem op, maar het helpt wel.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:16

ik vind wel dat je rustig moet blijvenen tegen je paardje meot praten dan vertrouwd hij het vanzelf wel als jij ernaar binenn gaat dan is het veilig toch!?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:33

Ja ik denk ook dat rustig blijven idd het beste is. Vooral als ze zo angstig zijn. lekker gaan oefenen lijkt me ook een goed idee. Je hebt waarschijnlijk noude tijd en de ruimte om het te kunnen doen.
Maar niet direct te veel van haar vragen he

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 14:45

pceis als ze niet wil dn niet gewoon vertrouwenwinnen t lukt heus niet in 1 keer!

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:11

Je geeft al aan dat je paard bang was voor de trailer en dat hij toen hij op de trailer moest niet wilde en dat hij er toen in geslagen is. Logisch dat het paard nu alleen nog maar meer angst heeft gekregen voor de trailer. Nooit doen dus!!!
Je hebt nu alleen maar meer werk om het weer goed te krijgen.
Probeer het eerst heel rustig door middel van praten, je moet het vertrouwen weer terug winnen. Als het kan is het misschien een idee om de trailer in de bak of in een wei te zetten met hem erbij zodat hij er rustig op zijn eigen manier aan kan wennen. Kan dit niet zet de trailer dan tegen een muur aan zodat hij maar aan een kant kan vluchten en blijf praten en geruststellen. probeer 1 voetje op de klep te zetten doet hij dit beloon hem dan, beloon hem bij elk stapje in de goede richting. Als er na een tijdje (+/-week), elke dag een uurtje proberen nog geen vooruitgang in zit, kun je proberen een touw aan de kant van de muur vast te maken en die achter zijn kont naar de andere zijkant te halen en dan een beetje trekken zodat hij iets meer gedwongen wordt. Maar ga nooit meer slaan, je verpest je paard er alleen maar meer mee, hij heeft angst en dus moet je zijn vertrouwen winnen om daar over heen te komen. Wat een goed idee is, is om een grote hoge trailer hiervoor te gebruiken eventueel het licht aan te doen zodat hij alles goed kan zien.
Heel veel succes en verlies vooral je geduld niet

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:27

Ik weet niet maar volgens mij moest ze toen naar de kliniek omdat ie zijn griffelbeentje gebroken had. Ik had er ook veel aan gedaan om hem daar zo snel mogelijk te krijgen. Van die angst krijg je hem met veel gduld en vertrouwen ook wel weer op.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:30

sakkia zoals ik het begrijp hebben ze hem toen opgehaald uit de kliniek

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 19:50

yep ze werd opgehaald uit de kliniek. probleem was dat ze al 1 1/2 uur lang de hele boel daar op stelten aan het zetten wasa. dus alle zieke paarden daar over de zeik. vandaar dat we haar er toen ingeslagen hebben. ik stond er echt bij te janken. normaal zou ik dat nooit toegestaan hebben.

vansdaar nu dat ik in alle rust ga beginnen. als ze de eerste keer aan de trailer snuffelt ben ik al blij en laat het daar dan ook bij tot dat we samen sterk zijn en het allebei niet meer eng vinden. Ik vindt het nu net zo eng als zij dus moeten we samen angst overwinnen. dubbel probleem dus .
ik heb nu in iedergeval alle tijd en rust om desnoods weken lekker rustig bezig te zijn. dank voor de tips. Ik hou jullie op de hoogte. slaan doe ik nooit meer, maar dat had ik zelf al bedacht.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 19:51

al die zieke paarden over de zeik, daar waren de mensen daar ook niet blij mee.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:09

Het was in ieder geval een drama om Onis toen op de trailer te krijgen.

Ik denk dat het beter gaat als er zoals toen we haar voor de vakantie wegbrachten, een maatje van haar als eerste op de trailer staat. Dat ging toen wel goed. Dan willen ze er vaak wat gemakkelijker in.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 23:56

yep ans je hebt gelijk. je was er bij dus.. huilen stond ons nader dan het lachen he

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:02

Okee dan heb ik het verkeerd begrepen sorry

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 00:46

geft niet hoor sakkia

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 23:16

vandaag geoefend. eerst haar vriendinnetje op de trailer gezet(was helaas 1 1/2 paards dus damen past niet hihi)
smorgens hadden ze niet zo veel hooi gehad dus mijn onisje had honger en dat doet wonderen. onis opgehaald terwijl haar vriendinnetje lekker stond te eten. onis kijkt naar de traieler van nou ja zeg daar doe ik niet aan mee.. maar lekker hooi daar gaat ze gelukkig wel voor. dus na 3 min aarzelen klom ze toch de klep op en heeft heerlijk een half uur staan smikkelen. scheelt wel dat haar maatje er rustig in stond maar hiermee was ik wel erg blij. op een gegeven moment liep ze er weer af van zo is het wel genoeg geweest maar liet zich er toch weer recht voor zetten en hoppa er weer op. met halve lijf in ieder geval. hier hebben we het dus bij gelaten. ze stapte ook heel rustig weer op commando er recht naar achter weer af.
toen vriendinnetje er weer af en aangezien die nog al lomp is maakte dit een boel herrie. vond ze in het begin eng maar kroop echt helemaal tegen mij aan en bleef toch rustig toekijken .
belangrijkste voor mij was dat vertrouwen in mij toch wel genoeg is( ook al hield ze alles wel in de gaten) en dit is meer dan ik had durven verwachten voor de eerste keer. volghende week weer. en uiteindelijk staat ze er denbk ik gewoon een keer op en hebben we allebei onze angsten overwonnen.

super trots dus tot zo ver.
uiteindelijk doel: zonder honger dxe trailer op haha en op vakantie

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 23:39

veel suc-6 verder

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:44

Gelukkig dat het goed gaat. En met dat vertrouwen zit het idd wel goed.
Dus ga zo door zou ik zeggen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:23

Ik vind het wel raar hoor. Een paard wat bang is voor de trailer maar er wel in te slaan is. Meestal vertikken ze het dan helemaal!
Ik had hem er zeker niet in geslaan, maar een paar honderd meter verder op een rustigere plek opzoeken, waar andere paarden geen last van je zouden hebben en dan verder gaan. Maar ik lees dat het nu al iets beter gaat! Sla hem er iig nooooit meer in!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:22

Ja dat was toen, en zegt zelf toch ook dat ze het vreselijk vond.
Maar het gaat nu weer beter en daar gaat het uiteindelijk toch om?

flame
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:46

Hallo allemaal, het is natuurlijk allemaal makkelijk om te oordelen maar ik heb het zelf ook mee gemaakt dat we gingen verhuizen en dat mijn merrie zij maar ik ga niet. Eerst hebben we toen haar maatje er in gezet maar dat ging niet op ze ging nog niet toen hebben we van alles geprobeert (met rust en praten) maar ze ging echt niet toen was er 1 dag voorbij. Volgende dag met 6 man sterk met longeer lijnen, voer, een gang van sto balen en nog veel meer tot dat ze zo uitgeput was en wij ook dat ze bijna in de trailer stond en zich liet vallen toen hebben we haar zo de trailer en getrokken want ze ging nog liever dood dan de trailer in ze heeft toen nog 15 minuten in de trailer liggen uitrusten voordat we konden gaan rijden en ik kan jullie vertellen dit doe je niet voor je plezier ik ben een paar dagen van slag geweest.


mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 22:28

dank je wel flame dat bedoel ik dus. je snapt het precies.

bovendien was paard nog gewond ook. zat nog met been in verband en mocht naar huis. hoe langer het allemaal duurde des te selchter het ook voor haar been was dus we hadden echt geen keus.

en inderdaad het gaat gelukkig veel beter en ben er nu hard aan het werken dat zo'n situatie nooit meer hoeft voor te komen.
groetjes jet. volgende week gaan we weer oefenen.

dan mag ze gaan zien hoe een ander paard rustig op de trailer stapt en dat dat dus ook niet eng hoeft te zijn.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 22:31

ook dank je sakkia trouwens

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 22:34

flame:
heb jij je paard weer trailer mak kunnen maken??

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

flame
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:06

ja het gaat nu goed binnen 10 minuten staat ze er in ze twijfeld soms nog wel maar het gaat wel heel er goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, ChelseaAyLee, Dido2316, herous, josien_m_, pandour4evuh, Raamzicht, Saartjuh_b, YvonneV en 97 bezoekers