Bij keertwending achteruit lopen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Bij keertwending achteruit lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 16:51

Als ik op mijn verzorgpaard een keertwending wil rijden en de normale hulp geef, gaat ze achteruit lopen, hoe kan ik ervoor zorgen dat ze begrijpt wat ik bedoel..????

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:59

Hoi Leo,

Hoe begin je de keertwending? Ga je eerst stilstaan? Dit is misschien een rare vraag maar bij ons in Belgie circuleert er een dressuurproef waar in staat: Halthouden, keertwending, halthouden.
Dit is in principe een oefening die nergens op slaat, in die zin, dat het een voorwaartse beweging moet zijn.

Probeer dus vanuit stap de keertwending in te zetten, dus:
stelling vragen en beenhulpen geven.
Als je paard dan nog de neiging heeft om achteruit te gaan, check even of je de buitenteugel (dus de teugel waar je geen stelling mee geeft) niet te strak staat. Het ene paard is het andere niet en jouw paard heeft het misschien nodig dat je die buitenteugel meer naar voren geeft.

Als het een nieuwe oefening is voor je paard moet je niet verwachten dat hij het in 1 keer snapt en zul je in het begin het paard zo veel mogelijk moeten helpen (bijv. door die buitenhand naar voren te doen). Zodra het paard het beter begrijpt kun je met "juistere" hulpen gaan werken.

En probeer de oefening ook niet te vaak achter elkaar te doen he, varieer het zoveel mogelijk anders zit je straks met een gefrustreerd paard dat het niet begrijpt en jij in de stress omdat het niet lukt. Wees blij met ieder stapje in de goede richting.

Succes!

Jola

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 17:09

ik doe het vanuit stilstand, maar ik zal het eens vanuit stap proberen, misschien dat het helpt, ze zou het wel moeten kennen.
heel erg bedankt voor de tip!!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:54

achteruit gaan bij een keertwending is een grove fout.

maar het is het beste zoals hierboven gezegd wordt: vanuit stap te vertrekken!

desnoods is de keertwending iets té groot gedraaid, je kan steeds oefenen om ze te verkleinen, maar laat hem aub zeker niet achteruit stappen!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:06

ik heb met mn paard ook wat moeite met de keertwending gehad dat gaat nu goed, maarde wending om de achterhand gaat nog niet perfect, maar wat bij mij goed heeft geholpen is op een volte gaan stappen, dan de achterhand naar binnen zetten, zelf richting het binnenachterbeen kijken(dan zit je gewicht nml automatisch de goede kant op) en hou ritme in de stap, en dan die volte steeds kleiner rijden, tot je een wending om de achterhand hebt!hou je buitenbeen een klein beetje naar achter, binnenbeen gewoon op de plaats laten liggen, en je zweep in je buitenhand, om eventueel uitzwaaien te voorkomen, of om het paard even te helpen te blijven staoppen, dus kleine tikjes tegen het achterbeen aan geven.

mocht de keertwending goed gaan(dat is een kwart slag draaien in de M1 gevraagd toch) en je wilt de wending om de achterhand gaan oefenen(dat is dus een halve slag draaien, wordt in de M2 gevraagd) dan kan je hetzelfde beginnen, dus op een kleine volte met de achterhand naar binnen, dan voor een beetje begrenzen en het paard opzij laten draaien, maar dan dus vanuit de keertwending verder gaan tot je een halve slag bent gedraaid, als dat niet lukt en je gaat bv bij E een wending om de achterhand naar links maken, en je begint goed maar dan wordt hij te groot, dan terug appuyren naar de hoefslag, blijf je dan op die manier oefenen lukt ook de wending om de achterhand goed!
ik zie iig steeds vooruitgang bij mijn wendingen om de achterhand! van 3en en 4en naar meestal een 5 haha dus moet nog ff oefenen

succes!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:19

In ieder geval vanuit stap doen!! Zoals al eerder gezegd hoort het uit een voorwaartse beweging te komen.

Verder is het makkelijk om eerst op een volte travers te doen (gewoon in stap) en vervolgens die volte verkleinen dan kom je vanzelf op een keertwendig uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:33

Als je voelt dat hij stil wil gaan staan of zelfs achteruit wilt gaan, meteen naar voren rijden. Vergeet dan maar ff de keertwending, als hij maar weer naar voren gaat.
De grootse fout in de keertwending is het niet meer voorwaarts zijn.
Je kunt hem vooral in het begin beter te groot maken, maar zorgen dat hij zijn passen netjes maakt en dan van daar uit kleiner gaan maken.

Op die manier die Antoinette zegt vind ik het ook erg makkelijk om te leren.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:35

Renske20 schreef:
mocht de keertwending goed gaan(dat is een kwart slag draaien in de M1 gevraagd toch) en je wilt de wending om de achterhand gaan oefenen(dat is dus een halve slag draaien, wordt in de M2 gevraagd)


Net verkeerd om Haha! Een wending om de achterhand is een kwart zoals gevraagd in de M1, een keertwending is een halve gevraagd vanaf de M2

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:56

haha stom van me!maar mn moeder leest zowel in de M1 als in de M2 'wending om de achterhand' en daarom twijfelde ik, maar nu weet ik het weer haha! ach ja, zolang ik maar weet wat ik moet doen vind ik alles goed Haha!

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 21:31

bedankt voor al jullie hulp!! ik ga het proberen

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:45

runningkawa schreef:
Als je voelt dat hij stil wil gaan staan of zelfs achteruit wilt gaan, meteen naar voren rijden. Vergeet dan maar ff de keertwending, als hij maar weer naar voren gaat.
De grootse fout in de keertwending is het niet meer voorwaarts zijn.
Je kunt hem vooral in het begin beter te groot maken, maar zorgen dat hij zijn passen netjes maakt en dan van daar uit kleiner gaan maken.


Je neemt me de woorden uit de mond, echt volledig!


Maar waarom zou dat vanuit de stap moeten? Ik doe dit altijd al vanuit halt, en op de meeste proeven staat, halthouden, keertwending, halthouden. Van de meeste(alle) jury's krijg je zelfs minder punten als je niet halthoud. Vanuit halt kan je toch even goed heel voorwaarts zijn?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:52

Wat grappig, ik heb altijd geleerd dat het een vloeiende beweging moet zijn, vandaar vanuit stap.

Ik heb er nooit commentaar op gehad op wedstrijden. Weet eigenlijk niet wat wel en niet de bedoeling is.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:13

Ik heb laatst Z-proeven bekeken op de wedstrijden, en ook daar rijd iedereen de keertwending vanuit stap, in een vloeiende beweging waarna na de keertwending ook gelijk weer doorgereden wordt (of aangedraafd)
Als je eerst halthoud wordt het voor het paard moeilijker om te begrijpen wat je wilt (vooruit, achteruit, opzij wijken, etc.) en zal het sneller achteruit wegstappen wanneer je teveel druk op de teugels neemt.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:46

Denk dat Belgie en Nederland verschillen in de manier van keertwendingen rijden.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:29

Citaat:
Hoe begin je de keertwending? Ga je eerst stilstaan? Dit is misschien een rare vraag maar bij ons in Belgie circuleert er een dressuurproef waar in staat: Halthouden, keertwending, halthouden.
Dit is in principe een oefening die nergens op slaat, in die zin, dat het een voorwaartse beweging moet zijn.

Unifer, omdat zij ook Belg is, denk ik dat het toch van manier verschilt?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 14:06

In Nederland wordt een keertwending of wending om de achterhand alleen vanuit de stap gereden. Als je al voelt dat hij maar WIL halthouden meteen voorwaarts, onvoorwaardelijk, niet de keertwending netjes af willen maken, alleen maar aan het voorwaartse denken. Altijd. Het paard (en jijzelf) moeten voorwaarts blijven denken!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 18:54

Dat wel, maar bij ons word er haltgehouden, dan voorwaarts in stap de keertwending(voorwaarts is ook bij ons beter dan de keertwending zelf) en dan terug halthouden.
Waarom?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:05

Hier nog een belgje Haha!

Bij ons worden de hulpen "aangeleerd" vanuit stilstand, maar het is wel de bedoeling dat je het dan uiteindelijk vanuit stap ook kan.
Ik weet niet hoe het met officiële proeven enzo zit, maar in de les werd het zo aangeleerd.
Vond het altijd wel beetje raar, maar uiteindelijk ging t ook vanuit stap dus ja ...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 19:51

fabienne schreef:
In Nederland wordt een keertwending of wending om de achterhand alleen vanuit de stap gereden. Als je al voelt dat hij maar WIL halthouden meteen voorwaarts, onvoorwaardelijk, niet de keertwending netjes af willen maken, alleen maar aan het voorwaartse denken. Altijd. Het paard (en jijzelf) moeten voorwaarts blijven denken!


Precies zo is het mij ook geleerd!
Grappig dat het verschillend gaat. Als de paarden het maar snappen Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 23:45

Hij moet inderdaad vanuit de stap gereden worden, het is een voorwaartse beweging. En wat Antoinette zegt, dat is een hele handige manier, zo gaat het eigenlijk altijd goed Lachen