Kan dit als normale neusriem gebruikt worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Kan dit als normale neusriem gebruikt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 18:20

Ik zie dit soort neusriemen, tenminste, ze worden aangeduid als 'noseband', heel veel langskomen op eBay. Maar ze zijn qua omvang behoorlijk groot en er zit ook een ring onder, waardoor ik zou denken dat het eerder een soort tie-down is. Kunnen deze 'neusriemen' ook gewoon als neusriem gebruikt worden, of moet je echt iets aan de ring doen zodat het als het ware als tie-down of iets dergelijks fungeert? Want het ziet er wel apart uit...

AfbeeldingAfbeelding

Moet je dat dan zo gebruiken?
Afbeelding

Of kan het ook gewoon als losse westernneusriem? (hoog op de neus)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:24

Het is een tie-down ook wel oefen-bosal genoemd. Ze zijn behoorlijk scherp (gezien de 'dunte' Haha! ) en bedoeld om te zorgen dat het paard zijn hoofd niet omhoog kan doen. Wat wij als nose-band gebruiken is meer bedoeld om te zorgen dat het paard zijn mond niet open kan doen om het bit te ontwijken of de tong over het bit kan krijgen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:32

ik zou het zelf niet als neusriem gebruiken...Is er niet voor gedacht en zoals Sugarmiss zei, erg scherp. En je moet (positief) opvallen door je manier van rijden, en niet wat je aan tuig voor je paard gebruikt...Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:32

Niet bruikbaar als neusriem, mist elk doel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:34

Als je er verder geen tie down aan vast maakt heeft het toch ook helemaal geen functie?
Waarom zou je hem er dan aanhangen?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 18:40

Het leek me al niet handig om hem als 'westernneusriem' te gebruiken op de manier van dat het paard zijn/haar mond niet open kan doen. Daar zit hij te hoog voor (toch?) en bovendien lijkt me de neusriem wel erg scherp. Het materiaal is ook geen touw, maar veel harder, ik zag het een keer in een westernstore.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:07

Een hoge neusriem hoort ongeveer twee vingers onder het jukbeen van het paard te liggen, dus op zich bevind deze bosal zich wel op de goede hoogte, alleen lijkt het mij voor geen meter werken zo als het op die foto staat...?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:11

Tess schreef:
, alleen lijkt het mij voor geen meter werken zo als het op die foto staat...?

Er hangt nu nog een licht boogje in de stootteugel (of hoe zo'n ding ook mag heten in Amerika Haha! ), maar als het paard zijn hoofd omhoog doet, werkt de riem meteen 'lekker pittig' in op de neusbrug.
Ik hoop voor het paard dat het geen struikelig typje is Verdrietig

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:19

Als ik zo naar de foto kijk is het ook erg stevig materiaal, wat volgens mij in één vorm blijft staan.
Wat Sugarmiss zegt...ook ik hoop dat het geen struikelig typje is Arm beestje...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 15:21

Dan krijgt het paard een beetje een 'snoeksneus' ben ik bang... Auw dat 'neusbotje'..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:16

Als een paard hard genoeg struikelt of valt zal het daar op een gegeven moment wel in resulteren denk ik Scheve mond

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:52

XoNo schreef:
Als een paard hard genoeg struikelt of valt zal het daar op een gegeven moment wel in resulteren denk ik Scheve mond


Alleen helaas niet op de manier zoals het "hoort" om te leren..... Verdrietig

Ik zou zelf zo'n neusriem ook niet gebruiken, en zeker niet om mee te beginnen, zeker omdat Sugermiss al aangeeft dat de neusriem er scherp is. Ik denk dat je paard al behoorlijk wat moet kunnen (en de ruiter zelf niet te vergeten Lips are sealed ), wil je hier een keer mee gaan rijden.