Hoe belangrijk is weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Hoe belangrijk is weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 14:48

Ik vond altijd dat weidegang heel erg belangrijk is voor een paard. Maar waarom eigenlijk?


Nu staat Mananzo de hele dag op stal al een paar maanden (ik geef hem wel wat beweging hoor).
Maar eigenlijk zit ie prima in zijn vel.

Ik zou hem graag weer in de wei willen (voor overdag, vandaar mijn topic op Paardenpraat)

Is een paard gelukkiger als hij overdag in de wei kan en is dat gezonder voor hem?


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:56

weidegang is onderschat. Het is heel belangrijk. GA maar na: een paard is een kuddedier en van nature loopt hij gemiddeld een 30 km. per dag. Daar is hij ook op gebouwd en wij als ruiter maken er maar wat graag gebruik van maar willen er geen rekening mee houden. Plotseling wordt hij opgesloten, geen sociale contacten meer, geen beweging, beetje vastroesten de hele dag en dan komt het vrouwtje en dan HOPPEKEE moet hij in een uur loskomen. DAt is toch hardstikke tegenstrijdig? weidegang is belangrijk voor
- het bewegingsapparaat (beweging zorgt voor doorsmeren gewrichten) en houdt de spieren wat beter los;
- mentaal welzijn, effe kunnen bewegen zonder mens erbij, + contact met andere paarden;
- frisse lucht, dat verhoogt weerstand en maakt ze sterker. Er lopen veel kasplantjes rond die altijd binnen staan.

De hond is de betere mens

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:59

Desiree schreef:
weidegang is onderschat. Het is heel belangrijk. GA maar na: een paard is een kuddedier en van nature loopt hij gemiddeld een 30 km. per dag. Daar is hij ook op gebouwd en wij als ruiter maken er maar wat graag gebruik van maar willen er geen rekening mee houden. Plotseling wordt hij opgesloten, geen sociale contacten meer, geen beweging, beetje vastroesten de hele dag en dan komt het vrouwtje en dan HOPPEKEE moet hij in een uur loskomen. DAt is toch hardstikke tegenstrijdig? weidegang is belangrijk voor
- het bewegingsapparaat (beweging zorgt voor doorsmeren gewrichten) en houdt de spieren wat beter los;
- mentaal welzijn, effe kunnen bewegen zonder mens erbij, + contact met andere paarden;
- frisse lucht, dat verhoogt weerstand en maakt ze sterker. Er lopen veel kasplantjes rond die altijd binnen staan.


En wederom ben ik het met Desiree eens…. Da’s toch ook wat. Haha!

Weidegang omschrijf ik ook als Antistressmiddel.
Zodra een paard de wei op komt en met zijn neus in het gras zit, is hij ontspannen en aan het tot rust komen.

In de natuur graast een paard ca. 14-18 uur per dag. Daarbij loopt het ettelijke kilometers. Ga maar na, je paard is bezig plus het beweegt zijn spieren. Geen wonder dat het zo goed voor ze is.

Toos paardloos

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:01

Stel jezelf eens voor ........ een paar maanden op de wc te moeten zitten. Net ruimte om je kont te keren, eten wordt naar binnen gemikt in een emmer, drinken uit het fonteintje. Op de 24 uur mag je, jawel, 1 heel uur bewegen Lips are sealed

Zo moet ht ongeveer zijn om een paard te zijn die niet in de wei mag. Ik persoonlijk vind het heel erg belangrijk dat paarden naar buiten kunnen. Een uitloopstal, paddock of weide is prima. Als het niet anders kan is een paar uurtjes per dag prima. Het is gewoon tegen de natuur van de paarden om hele dagen binnen te staan. Vroegah Haha! liepen ze tientallen kilometers om hun kostje bij elkaar te scharrelen en nu??

En dan krijg je natuurlijk weer de reacties van, een paard had vroeger ook geen zadel op en ging niet naar de hoefsmid. Dat klopt. Maar een paar uur weidegang en zich dus gedragen en bewegen zoals ze willen is het minste wat je voor je lievelingsdier kan doen. Even niet te hoeven presteren, even niet met die chaggi p#smerrie van een buurvrouw opgescheept te zitten die voortdurend door de tralies heen probeert te happen.

Ik denk dat je een veel gelukkiger paard krijgt die graag voor je wilt werken als je hem een paar uur per dag zijn vrijheid terug geeft.

En wat betreft je opmerking over goed in zijn vel zitten. Daar heb je best gelijk in, maar gezien de uitgebalanceerde voeding, beweging, extraatjes en poedertjes en pilletjes kan dat bijna ook niet anders. Hiermee zeg ik niet dat jij dat doet, maar gewoon even in het algemeen.

Heb ik je nu een beetje overtuigd Haha!

Op zoek naar de zon!!!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:12

Net wat ze hier boven zeggen. Een paard is er voor gemaakt om de hele dag los te lopen. Dat wij mensen nu zo gek zijn om ze in zo'n klein hokje te proppen en ze daar de hele dag laten staan.
Ik ben ook voor zo veel mogelijk weidegang. Maar moet me zelf er ook op betrappen dat Dennis niet helemaal iedere dag buiten komt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:03

Oh ik ben toch ook zooooo'n enorme dierenbeul he.... Die arme ouwe van mij krijgt alleen maar weidegang in de zomer, en dat is pas sinds vorig jaar, terwijl ze al bijna 20 is... Wat een slecht leven heeft het dier gehad.... *zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:10

Voor mij 1 van de belangrijkste dingen.

Ik ben per 1 nov verhuist, vanaf een plaats waar Kawa eigenlijk ook elke dag buiten kwam.
maar doordat de staleigenaar ander werk kreeg, werden de paarden vergeten.
Zo kwamen ze dus ook niet meer elke dag buiten.
Voor mij was dat 1 reden (met andere die er bij kwamen) om te verhuizen.

Nu staat Kawa weer bijna de hele dag buiten in een groep.
Samen met 6 andere.
In en wei erlangs staan ook nog 7 paarden.
En aangezien er de laatste tijd een lint sloper is, staan ze regelmatig met 14 samen in de wei. Haha!

Kawa zit beter in zijn vel dan voorheen.
Al zag hij er eerst ook niet ongelukkig uit.
Maar spelen met al die vriendjes vind hij toch echt geweldig.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:11

Ik zo ook het lieft willen dat mijn paard elke dag lekker buiten in de wei staat, maar helaas ik woon in de randstad en het is al erg moeilijk om een stuk weiland te vinden in de zomer laat staan in de winter. Gelukkig staat mijn paard in de zomer wel lekker buiten. In de winter probeer ik zoveel mogelijke dat hij lekker zijn benen kan strekken naast het rijden.

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:25

Ik rij tegenwoordig 20 km heen en 20 km terug naar mijn paard, omdat ze waar ze nu staat de hele dag in de wei kan. (vroeger stond ze in een manege op loopafstand van mijn huis). Eigenlijk zou ze alleen voor de vakantie een paar weekjes daar gaan staan, maar toen ik zag hoe vrolijk mijn paard werd in die paar weken, heb ik de knoop doorgehakt. Ze staat er nu permanent. Mijn vriendin heeft haar pony ook verplaatst en we hebben beide afgesproken twee dagen in de week niet te gaan (dan zorgen we voor elkaars dier). Ik heb er nooit een seconde spijt van gehad. Het kost wat reistijd, maar die wordt goedgemaakt doordat ik nooit meer hoef te wachten op een kruiwagen en de stal gewoon schoner is (ze staat er overdag niet in) en niet in de laatste plaats omdat het een prachtig gezicht is om je paard in de kudde door de wei te zien schuiven!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:38

Desiree schreef:
weidegang is onderschat. Het is heel belangrijk. GA maar na: een paard is een kuddedier en van nature loopt hij gemiddeld een 30 km. per dag. Daar is hij ook op gebouwd en wij als ruiter maken er maar wat graag gebruik van maar willen er geen rekening mee houden. Plotseling wordt hij opgesloten, geen sociale contacten meer, geen beweging, beetje vastroesten de hele dag en dan komt het vrouwtje en dan HOPPEKEE moet hij in een uur loskomen. DAt is toch hardstikke tegenstrijdig? weidegang is belangrijk voor
- het bewegingsapparaat (beweging zorgt voor doorsmeren gewrichten) en houdt de spieren wat beter los;
- mentaal welzijn, effe kunnen bewegen zonder mens erbij, + contact met andere paarden;
- frisse lucht, dat verhoogt weerstand en maakt ze sterker. Er lopen veel kasplantjes rond die altijd binnen staan.


Desiree heeft precies verwoord wat ik ook had willen zeggen. Niets meer aan toe te voegen!

Ik snap best dat sommige mensen niet zoveel mogelijkheden hebben m.b.t. weidegang, maar ikzelf zou daarmee niet kunnen leven. Moet er niet aan denken dat mijn paard 24/7 op stal zou staan.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:40

Dimple schreef:
.. Maar een paar uur weidegang en zich dus gedragen en bewegen zoals ze willen is het minste wat je voor je lievelingsdier kan doen.




Dat heb je mooi gezegd!

Nikita staat niet dagelijks op de wei. We hebben op stal de wei-tijden in blokken. Ik heb de woensdagavond (zomer), zaterdags de hele ochtend en zondags twee uur.

Helaas gaat ze na een kleine drie kwartier bij het hek heen en weer rennen en gillen waar ik blijf.
Het is bij ons 15 minuten lopen naar de wei, ik zeg je, wanneer je je paard dan zo tekeer hoort gaan ren je je de benen uit het lijf om zo snel mogelijk bij d’r te zijn!
Madam volledig over de toeren, drijfnat van het zweet en met schuim tussen de benen, dus ná de wei de stapmolen in om op te drogen Frusty..

We zijn het heel langzaam aan het opbouwen, telkens proberen om ze er 5 minuten langer op te laten staan. Er bij blijven heeft geen nut, gaat ze ongedurig om me heen draaien zo van 'je bent er nu toch, ga je mee?'. Ze staat met weidemaatje en de omringende weilanden staan ook vol, daar kijkt ze echter niet naar om, het hek is na het rennen en eten op een gegeven moment gewoon het belangrijkst voor d'r Scheve mond !

De weidegang is voor ons dus meer therapie dan ontspanning. Ik heb het idee dat het meer míjn gevoel is wat zegt dat het fijn is om lekker op de wei te lopen, dan dat ze er echt van geniet.
Maar we blijven proberen en ik hoop dat er toch een tijd komt dat ze er hele dagen op kan blijven.. lijkt me voor haar prettiger dat ze op een gegeven moment d’r pensioen hele dagen op een wei kan doorbrengen !

Gek paard..

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..


Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:49

Weidegang is ook belangerijk voor de spijsvertering. Die wordt door het lopen en rennen geactiveerd. Paarden die de hele dag op stal staan hebben vaak meer spijsverteringsproblemen en koliek.
Alleen..... mijn pony staat 's winters overdag een paar uur in de paddock met nog wat andere ponies. Nu is het zo dat hij het laatste jaar nogal gebetern wordt hij is blind aan 1 oog en kan het allemaal niet zo goed meer zien. Hij vindt het ook helemaal niet leuk meer buiten. 's Zomers staan ze lekker in de wei en daar hebben ze meer ruimte. Ook dan wil ie na een paar uur al weer naar binnen. Hij gaat bij het hek staan bleren. Dus nu weet ik niet wat ik moet doen. Het is goed voor het paard dat ie buiten staat maar moet ik dat nu doen terwijl hij er echt geen plezier meer in heeft. Oja hij is al 25 jaar oud.

Come over to the dark side, we have cookies!

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:50

Marieke22 schreef:
Ik snap best dat sommige mensen niet zoveel mogelijkheden hebben m.b.t. weidegang, maar ikzelf zou daarmee niet kunnen leven. Moet er niet aan denken dat mijn paard 24/7 op stal zou staan.


Zo, k ben blij dat ik er wel mee kan leven, zou echt niet weten hoe ik het anders op zou moeten lossen.

Momenteel rij ik ook iedere dag 20 km heen en 20 km terug, en dat is dan een stal die alleen in de zomer weidegang kan bieden. Hier in de randstad heb je nu eenmaal niet zoveel weides.... Kortom, alle randstadmaneges zonder weidegang opdoeken! Knipoog

Nu staat ze overdag ruim een half uurtje buiten, en dat vind ze echt genoeg. Er zijn paarden die scharrelen in de bak geweldig vinden, maar deze vind daar echt niets aan. Ze staat nog wel met een maatje buiten, maar ze komen alletwee het gehele half uur niet van hun plek. Staan alleen maar te kijken totdat iemand ze weer komt halen. In de regen gaat ze zowieso niet naar buiten, vind ze geen moer aan, het kasplantje.

Ik laat dr nog wel lopen, maar met een knieblessure in een bevroren bak lopen vind ze ook niet de bedoeling.

Kortom, het is een aartsverwende ouwe dame, die absoluut geen problemen heeft met binnenstaan in een ruime box, uit de koude wind en de regen, met fijn stro en hooi om te knabbelen, droge voeten en een paar buurpaarden om te pesten.

Voor dr oude dag zal ik haar naar een andere provincie moeten brengen, waar wel het hele jaar beloopbare weilanden zijn, en dat zal ik tegen die tijd ook zeker doen, hoe moeilijk het ook zal zijn om dr niet meer iedere dag te zien.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:53

omdat een paard een kudde dier een grazer en een prooidier. Hij wil met maatjes zijn lekker kunnen grazen en een sprint kunnen trekken als hij dat nodig acht. paarden hebben beweging nodig. opstal krijgen ze die te weinig.
ook ontstaat er stress opstal. ookal hoef je dat niet te zien. De stal is onnatuurlijk en dus niet fijn voor een paard.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:09

Ik vind het belangrijk omdat je paard dan ff lekker zichzelf uit kan leven of juist gaan grazen wat die zelf wil en voor de frisse lucht vind ik het ook altijd belangrijk.
In de zomer staat Expensive 24 uur per dag in de wei; in de winter zo'n 6/7 uur en nu gaat ie dan een maandje maar een uur in de wei omdat de wei er heeeel slecht aan is.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:13

Mijn paard staat sinds kort op een stal waar ze dagelijks van 's ochtends een uur of tien tot 's middags vier uur in de wei staat.
Ze heeft superdroge benen doordat ze de hele dag rustig in beweging is.
En ze is veel vrolijker.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:24

Jammer genoeg heb ik in de winter ook niet de mogelijkheid om Bill in de wei te zetten.
Ook in het losgooibakje is geen optie, omdat hij daaruit springt (ongeveer 1.20 m)
Ik ben al blij dat mijn paard hier in de buurt van Rotterdam van mei tot oktober buiten kan staan.
Daar wordt hij lekker fris van tussen de oren, en kan hij ff bijkomen van hele dagen in de stal staan. Het is niet ideaal, maar ik ben al blij dat ik weidegang heb voor hem.

Goedgekeurd onderschrift :)

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:28

Als mijn paarden niet het jaar rond in de wei kunnen, zou ik geen paarden hebben. Dat geeft denk ik wel aan hoe ik erover denk Knipoog
Overigens val ik hiermee niemand aan die zijn paard op stal heeft staan. Ieder zijn eigen keuze, maar ik zou het niet willen.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:02

Voor mij hoeft het niet percé een weide te zijn. We hebben een kleine en een grote paddock en een klein weitje, maar het allerbelangrijkste vind ik de sociale contacten. Baduh heeft 2 vriendinnetjes waarmee hij heerlijk knuffelt, samen rolt, een sprintje trekt, en belangrijkste van alles: ontspant en zichzelf is. In de wei kan hij ook nog eens grazen, maar ik vind het vooral belangrijk dat ie lekker paard kan zijn met zijn maatjes en zich niks hoeft aan te trekken van mensen. Als Baduh alleen staat springt hij uit de bak of wei. De wei heeft een hek van 1.70m en dat houdt hem niet tegen. Hij is gewoon niet graag alleen. Sociale contacten dus, alleen daarom al is weide/paddockgang voor mij onmisbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:16

Ook al zet je die van mij met honderd andere paarden in een paddock, die gaat echt met een sjaggo kop bij de uitgang staan hoor, ze wil naar stal!
Weidegang is heerlijk, maar hier in de Randstad echt niet bij elke stal te krijgen. Ik stel het als eis, voor de zomermaanden. Maar van oktober tot mei staan die van ons binnen, en ook niet in een paddock of bak, daar doe ik ze echt geen plezier mee. Ik denk dus niet dat een paard dat op stal staat per definitie zielig is. Als je maar wel zorgt voor voldoende beweging, afwisseling, sociaal contact op stal, voldoende ruwvoer etc.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:29

Shaienne schreef:
Nu staat Mananzo de hele dag op stal al een paar maanden (ik geef hem wel wat beweging hoor).
Maar eigenlijk zit ie prima in zijn vel.

Hier val ik behoorlijk over,
als je geen weidegang hebt hoort zo'n dier gewoon minstens 3 uur uit die stal te komen waarvan hij er minimaal eentje beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:34

Dan is de mijne heeeeel zielig, want die drie uur haal ik nooit. Vindt m'n baas denk ik niet lollig....
Ik ben 's avonds om 20 uur op stal. Poetsen, tutten, opzadelen, dan een uur rijden en nog naverzorgen. That's it, daar moet ze het mee doen.
Ik zou het ook graag langer doen, maar moet ook nog wel eens werken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:37

Kan hij dan overdag ook niet in de stapmolen?

Ik zal dan wel half bokt over me heen krijgen, maar dat ene uurtje om dan ook nog alleen te rijden, vind ik echt zielig en toch erg ver richting dierenmishandeling gaan. (of helemaal)
Sorry voor die gene die ik daar mee raak, maar zo denk ik er echt over

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:00

Ik weet hoe belangrijk weidegang is voor een paard en ik voel me dan ook nog elke dag (vooral als het zonnetje schijnt) wel even schuldig dat Fie geen weitje meer bij haar stal heeft maar het is niet anders hier...

Sinds ik haar heb heeft ze elke zomer in een kleine koppel op het land gelopen en 's winters een aantal uur per dag in de bak. Maar door omstandigheden moest ik weg van die stal, en het is hier sowieso al heel moeilijk om een fijne betaalbare stal te vinden en er dan ook nog land bij hebben, dat is vaak helemaal een onmogelijke opgave...
Nu staat ze dus de hele dag op stal en ik heb met een stalgenootje die op een andere rijd dan ik kom geregeld dat zij mijn paard eruit doet als zij er is en ik die van haar als ik er ben. Zo loopt ze dus bijna elke dag een uur of langer los of een poosje in de molen en als ik dan kom is er nog minimaal 1 1/2 tot 2 uur uit. Als ik uitmest loopt ze weer los of in de molen en dan poetsen en rijden.
Nou dan is ze er bij elkaar meestal wel zo'n 3 uurtjes uit geweest. Ik ben blij dat deze oplossing er nu is, dat maakt dat ik me nu toch wel ietsje minder schuldig voel.
En van de zomer gaat ze lekker weer een tijdje bij een boer in de buurt het land in.
Maar het gekke is dan, dat als het slecht weer is en ze krijgt de kans ze net zo lief lekker in een stalletje staat, warm en droog!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:15

Toen ik nog in Giesbeek stond ging mijn paard regelmatig een avondje of een dag-deel de wei op. Hij had daar zijn vaste weidevriendjes en daar kon hij heerlijk mee knuffelen Lovers en spelen.
Toen ik later naar Arnhem verhuisde was er op die stal maar heel beperkte weidegang [en een overvol weiderooster]. Bovendien was de weide daar afgezet met prikkeldraad. Ik heb er toen voor gekozen om Lois daar geen weidegang te geven.
Toch heb ik aan zijn gedrag nooit kunnen merken dat hij iets tekort kwam. Sterker nog, hij heeft het in Arnhem [zonder weidegang] altijd veel beter naar zijn zin gehad dan in Giesbeek. In Arnhem kwam hij wel dagelijks in de molen.
Momenteel sta ik op een stal met en weidegang en een molen. Hij heeft het erg naar zijn zin maar ik denk niet door die faciliteiten. Het welbevinden van een paard is niet alleen afhankelijk van de mogelijkheid tot weidegang, zo simpel is het niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 96 bezoekers