Stilstaan (niet dus..) bij opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Stilstaan (niet dus..) bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 11:55

Hoi ,

binnenkort begin ik met het ruiterbewijs en moet in mei op.
Alleen mijn (manege)paard wil absoluut niet stilstaan bij het opstijgen. Ze loopt zelfs al aan als ik de beugels naar onderen doe.
Nu is dus mijn probleem dat ik slecht een maal per week rij.

Mijn vraagje: heeft er iemand heel doeltreffende tips ivm met mijn probleempje om dit snel en handig op te lossen??

Alvast heel erg bedankt.
Groeten Wiesje.


ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:15

hoi!
ik heb soms ook dit probleem,
mij lukte het dan ook niet om op te stappen.
wat je een skunt proberen is al et beesje stapt als je wil opstappen dan trek je aan je rechterteugel zodat ie naar rechts gaat en dan draait ie zijn buik naar je toen en is het al heel wat makkelijker om op te stappen!
ik hooooop dat het lukt
groetjes van mji!...

*I am seeing in me now the things you swore you saw yourself*

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:19

Persoonlijk haal ik het paard juist altijd naar links, trek zijn hoofd met de binnenteugel tot bij het zadel. Als hij op deze manier toch gaat lopen gaat de lol van dit hele kleine rondje er snel van af. Ook kun je beter je evenwicht bewaren als je opstapt, maar je kunt beter wachten tot hij stilstaat.
Ook na het opstijgen je paard niet toe staan om weg te lopen. Zet hem dan in zijn achteruit of weer op dat hele kleine rondje. Ho is ho Boos!
Veilig kunnen opstijgen is één van de grondbeginselen van paardrijden Haha!

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:24

Wat je ook kunt doen is zijn hoofd iets naar binnen vragen.. de kant op laten kijken waar jij staat.. als ie dan gaat lopen blijft ie een rondje om je heen draaien. Ga dan evenwijdig aan het paard staan.. je voet in de beugel en opstijgen.. het idee is dat als ie gaat lopen hij rondjes om je heen gaat lopen en jij (theoretisch) met 1 voet op dezelfde plek blijft staan. Als ie gaat lopen terwijl je opstijgt weer afstijgen en nogmaals proberen totdat ie stil blijft staan.. en dan pas gaan rijden. Paarden vinden het op- en afstijgen niet zo leuk dus zullen op een gegeven moment wel blijven stilstaan als je steeds weer afstapt en opstijgt.. Als je bent opgestegen moet ie ook stil blijven staan.. anders zet je hem een paar passen achteruit (bij western tenminste). Pas als jij aangeeft dat ie moet gaan lopen mag ie gaan bewegen.. klinkt gemakkelijker dan het lijkt..

Pecos Bill was the best, The best in the West.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:40

afstappen, terugzetten, weer voet in de beugel, bij lopen steeds terugzetten. Net zolang tot ze het zat zijn. Dan staan ze echt vanzelf stil...Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 13:36

Tja of ze gaan omhoog....


Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:31

of ze gaan heel hard rennen en dan lukt het je echt niet om met 1 voet van de grond en 1 hand aan de teugel het paard tegen te houden...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:51

hum...dan kan ik maar een advies geven. Begin met Natural Horsemanship met je paard....basis is grondwerk, grondwerk en nog es grondwerk.

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:00

Ben het met je eens Anya alleen gaat dat op een manege niet en kan je dat helaas pas doen als je zelf de ruimte de tijd neemt en een eigen paard hebt. Nadat onze 2 ervaren, beleerde paarden tijdens het trainen weigerden zijn we met de basis training begonnen en nu, bijna 1 jaar later en veel geleerd zover dat we er weer op gaan rijden.. op een nieuwe manier. Probleem van opstijgen zoals met de meeste problemen.. te weinig tijd om het probleem echt op te lossen.. Sterkte Wiesje en probeer het maar eens..

Pecos Bill was the best, The best in the West.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:22

Ik heb het jonge paarden geleerd daar er iemand naast te laten staan en ze vast te houden. Zodat ze het vanaf het begin goed leerden. Ik haat paarden die weglopen bij opstijgen.

En verder concequent zijn. Stil is stil.
Maar ja zoveel tijd heb je niet om het goed te krijgen.

En voor een hek zetten of mag dat niet? Ik weet dat ze tegenwoordig strenger zijn met ruiterbewijs, dus dat zal er niet in zitten ben ik bang.
Veel succes

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 08:01

Allemaal al hartstikke bedankt voor jullie tips. Sorry dat het onderwerp ook bij [VMR] terugkwam maar dacht dat ik het daar neergezet had en dat het dus kwijt was. Nogmaals sorry.
Over de tips. Dat metde teugel buiten en binnenkant korter nemen had ik al geprobeerd maar lukt neit echt goed. Tegen een hek plaatsen zal helaas niet mogen.
Met veel problemen bij manegepaarden is het grootste probleem dat ze het bij mij bijvoorbeeld niet mogen en die andere 9 lessen wel. Ik ga jullie tips uitprobleren en mochten er nieuwe ideen komen, zijn die van harte welkom.

Bedankt!!
Wiesje.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:53

De paarden die ik rijd, moeten echt stilstaan, ik heb daar zo'n grondige hekel aan! Behalve de eerste keer dat een nieuw paardje er is, dan moet dat even tot rust komen meestal.
Maar daarna stap ik niet op vóor ze stilstaan, echt heel de tijd stilzetten,en als ze terug weglopen, direct terug stilzetten, echt blijven volhouden!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:03

Wat Angelke zeg maar naar een paar keer stil te laten staan mag je ze wel een flinke knal op haar kont geven met je zweepje ofzo.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:10

Op haar kont? Gaat die dan niet juist verschrikkelijk vooruit? Als ik ineens een knal op mijn kont krijg, ga ik helemaal niet willen staan Haha!.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:12

Vast wel maar daarna (als hij slim is) heel braaf stil. Ik heb weleens meegekeken met een topruiter hij deed het ook. Een paar keer weer helemaal stil zetten een daarna zweep erover, en hij stond toch stil. Belonen eraf en weer op!
Maar die had er ook wel erg veel verstand van hoor!

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:16

Dat is het nadeel van een manege-paard. De een staat het wel toe en de ander niet...Daarom is het nooit goed aan te leren dus is het het makkelijkst als je hem gwoon naar binnen buigt waardoor je paard in 2 passen een minirondje loopt, waardoor ze niet veel kunnen doen en er ook niks aan is, waardoor ze er vanzelf mee stoppen...

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18054
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:45

Ik vrees dat het inderdaad moeilijk voor je wordt omdat niet iedereen aan dit probleem werkt.....

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 16:38

Het is niet helemaal zo als het hoort maar nood breekt wetten. Als je hem nu eens een snoepje geeft na het opstijgen. Grote kans dat hij al snel doorheeft dat hij even moet stilstaan voor dat snoepje. Dat kan je dan ook misschien nog net ongemerkt (voor de examinator) toestoppen.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:00

Avanti schreef:
Vast wel maar daarna (als hij slim is) heel braaf stil. Ik heb weleens meegekeken met een topruiter hij deed het ook. Een paar keer weer helemaal stil zetten een daarna zweep erover, en hij stond toch stil. Belonen eraf en weer op!
Maar die had er ook wel erg veel verstand van hoor!


Waarom had die er veel verstand van. Zoals hij handelde vind ik juist dat hij er de ballen verstand van had.
Zoiets bereik je niet met slaan (ze luisteren misschien wel, maar doen het niet voor jou, maar voor zichzelf)

Ik met het volledig met Sugarmiss eens, naar binnen halen dat hoofd en laat hem maar op het rondje lopen. Dan is de lol er heel snel van af.

Mijn Haflinger deed dat ook altijd, maar stond daarna altijd heel braaf stil bij het opstijgen. Niet na één keer, maar na vele keren consequent zijn.
Maar om er dan de zweep over te halen

Het leven is een gebakje!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 18:43

Ik begrijp Avanti haar uitleg nu wel, je hebt soms zo van die 'etterbakken' die het goed genoeg weten maar echt niet willen. Als je er dan zeker van bent(door heel veel te laten stilstaan) dat hij het écht wel door heeft hem even een tik te geven, dan heeft hij wel door dat wij nog altijd de baas blijven.

Maar bij manegepaarden is dat niet echt aan te raden, omdat die nu eenmaal heel veel verschillende dingen leren.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:47

In het boek dat je moet kennen voor je ruiterbewijs staat exact hoe je moet opstijgen.... Als jij volgens die regeltjes opstijgt kun jij er toch niks aan doen dat die leaseknol zich niet aan de regeltjes houdt? Of zie het nu helemaal verkeerd?

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 11:12

Ik ben helaas erg bang dat het niet zo werkt.
Maar zeker weten doe ik dit niet. Het hoofd naar binnen zetten door de binnenteugel iets korter te nemen werkt wel iets, maar dan kan ik niet opstappen op de theorie-boek manier. Boehoe.
Wij hebben zowieso nooit geleerd om met de rug naar het hoofd te staan en dan met zo'n draai op te stappen. Wij staan altijd met het gezicht naar het zadel. En helaas is dat dus gewoon ons probleem. Vanavond weer theorieles, zal ik eens vragen in hoeverre en hoe streng ze daar op letten.

In ieder geval ontieglijk dank voor al jullie reacties, meer is natuurljik altijd welkom
Groetjes van Wiesje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:16

Kun je niet eens een keer beter gaan kijken naar andere oorzaken ?
Ligt zijn zadel wel goed op zijn rug ?
Is hij ook onrustig als je het zadel op zijn rug legt ?
Dat kan al heel veel schelen.. het ligt niet altijd aan het paard...

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 10:00

Beste ShannaY,
ik weet niet of jij op een manege rijdt, maar helaas kan ik aan eventuele rugproblemen erg weinig doen. Ze kijkt inderdaad niet vrolijk als ik met het zadel aankom, maar wat verwacht je van een manegepaard waar 12 verschillende mensen (in het meest positieve geval) op rijden.
Op een manege is het helaas niet altijd in de macht van de ruiter om bepaalde problemen op te lossen. Ja, het paard heeft last van haar rug, maar met haar de andere 17 paarden OOK!. Het klinkt heel erg cru, vindt ik ook, maar het enige dat ik kan doen is zo goed en snel en soepel mogelijk opstappen en proberen om het uur voor haar zo draaglijk mogelijk te maken door haar in haar rug te laten ontspannen.
Ik weet ook wel dat dit niet aan het paard ligt, het ligt vooral aan het gros van de ruiter dat er iedere dag op zit te butsen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet mijn best wil doen om haar naar mij te laten gehoorzamen. Dat dit onbegonnen werk is weet ik, maar ik probeer haar toch uit vertrouwen en respect mij te laten gehoorzamen. Niet teveel gevraagd dacht ik, als dit maar op een eerlijke manier gebeurt. En dan denk ik dat ze het met mij nog niet zo slecht getroffen heeft (en dan probeer ik mezelf echt niet de hemel in te prijzen hoor !!)

Groetjes Wiesje.
En bij mijn eigen paard van nu bijna drie jaartjes jong zijn we sowieso met vertrouwen en respect als basis al 2,5 jaar aan het werk. Zij heeft het relaxed en daar komen ook echt niemand anders als mijn zus en ikop te rijden. Mocht dat echt niet lukken, dan gaat ze de wei op. Lekker op de kop in de modder rollen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:13

Sugarmiss schreef:
Persoonlijk haal ik het paard juist altijd naar links, trek zijn hoofd met de binnenteugel tot bij het zadel. Als hij op deze manier toch gaat lopen gaat de lol van dit hele kleine rondje er snel van af. Ook kun je beter je evenwicht bewaren als je opstapt, maar je kunt beter wachten tot hij stilstaat.
Ook na het opstijgen je paard niet toe staan om weg te lopen. Zet hem dan in zijn achteruit of weer op dat hele kleine rondje. Ho is ho Boos!
Veilig kunnen opstijgen is één van de grondbeginselen van paardrijden Haha!


Goh, is dat een westerntrucje? Zo heb ik het Bud ook geleerd *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers