Gemiddeld gewicht van een 1,5 paards trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Gemiddeld gewicht van een 1,5 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 14:28

Wat is het gemiddeld gewicht van een 'standaard' dubbelassig 1,5 paards trailer?

Ik heb geen idee namelijk, ergens rond de 600kg toch? Of zit ik er heel erg naast?

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:33

Mijn Westeria 1,5 paard trailer met rubber op de vloer, klep en wand, met reserve wiel weegt zonder paard 750 kg op een goedgekeurde weegbrug.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:58

mijn anderhalfpaardstrailer weegt leeg 450 kg. Maar dat telt niet want je moet altijd het maximum laadvermogen erBIJ tellen. en dan kom ik uit op een 1300 kilo (dat is dus incl gewicht trailer)

Overigens, standaard is niet dubbelassig maar enkelassig. Er zitten wel 4 wielen onder maar die assen van die wielen zitten vlak achter elkaar. Staan die assen nu verder uit elkaar, dan worden ze dubbelassig genoemd.

De hond is de betere mens

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 15:05

Oh, hihi... ik dacht dat het dan dubbelassig was Haha! BlonT he... ik heb nog niet zo'n verstand van trailers... wat voor trailer heb jij als ik vragen mag?

Tsja, ik moet er voor Kasmier voor het totale gewicht zeker 550 kg bij optellen (bovenop het trailergewicht).

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:07

Mayo schreef:
Oh, hihi... ik dacht dat het dan dubbelassig was Haha! BlonT he... ik heb nog niet zo'n verstand van trailers... wat voor trailer heb jij als ik vragen mag?

Tsja, ik moet er voor Kasmier voor het totale gewicht zeker 550 kg bij optellen (bovenop het trailergewicht).


Nou, veel mensen kennen dat verschil niet hoor, van dubbel assig en enkel assig, ze denken allemaal zoals jij, dat is ook logischer. Ik heb een sluis trailer en dat is best een goede. Je moet het gewicht van je paard niet tellen, dat is niet relevant. Je moet in de papieren kijken van je trailer wat het maximum laadvermogen is. Dat is belangrijk. Waarschijnlijk zit het gewicht van je paard daar ruim onder.

De hond is de betere mens

Dusi

Berichten: 750
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:11

Weet iemand dan ook of er trailers zijn met een totaal toegestaan gewicht (dus trailer en max. laadvermogen) van 1200 kg? Meer mag mijn toetoet niet trekken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:14

Dusi schreef:
Weet iemand dan ook of er trailers zijn met een totaal toegestaan gewicht (dus trailer en max. laadvermogen) van 1200 kg? Meer mag mijn toetoet niet trekken.

Ik denk het wel, dat zullen de zogenaamde ponytrailers zijn. Daar passen ook geen paard in. En dan heb je ook nog de eenpaardstrailers.

De hond is de betere mens

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:18

Er zijn trailers met een teruggekeurde gewicht naar maximum 1200 kg. Echter zijn de trailers altijd zwaarder dan ze op papier zijn. Dit omdat de trailers af fabriek kaal worden gewogen, dus zonder reserve wiel, zeiltje achter, eventueel rubber op vloer, e.d. Bij een max gewicht met een paard van 600 kg mag een trailer dus maar 600 kg wegen en die bestaan helaas niet (tenzij je eentje vindt van karton Lachen ).

Helaas worden de meeste trailer eigenaren en zoekende op het verkeerd voet gezet door de gewichten op papier want in werkelijkheid is de trailer zwaarder dan op papier (kijk maar naar de Bit verslagen). Met als gevolg dat als jou auto 1200 kg mag trekken en zelfs met E rijbewijs je toch over de 1200 kg aan je trekhaak hebt hangen en dus strafbaar bent (boete plus je mag niet meer verder rijden met je combinatie!!!).

LEt goed op, per 1 september moeten aanhangwagens voorzien zijn van een eigen kentekenplaat. Verwachting is dat na 1 september streng gekontroleerd zal gaan wroden op deze nieuwe platen en dan ook de gewichtcontroles gaan uitvoeren. Wees gewaarschuwd, weeg je combinatie voor je op de weg gaat scheelt je een hoop ellende en geld.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:22

Desiree schreef:
Overigens, standaard is niet dubbelassig maar enkelassig. Er zitten wel 4 wielen onder maar die assen van die wielen zitten vlak achter elkaar. Staan die assen nu verder uit elkaar, dan worden ze dubbelassig genoemd.


Voor de wet is een trailer een enkelasser omdat er minder dan 1 meter (?) tussen de assen zit, in de "volksmond" noem je dat een tandem-asser.

Is die afstand groter, dan is het een dubbelasser.

Ook weer zoiets om het makkelijk te maken

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:01

onze 1,5 paards weegt 580 kg.
Totaal gewicht was 1600 kg.
maar dit is terug gekeurd naar 1200 kg.

Maar de rubberen gietvloer zit er standaard in.
Dus ga er vanuit dat die er niet bij komt.
Maar we hebben hem nooit nagewogen.


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:08

De rubberen gietvloer zit er niet standaard in bij het gewicht wat op de papieren van de trailer staat!!!! Weeg je trailer voor de zekerheid na bij een locale fourage handelaar, grond leverancier of waar ze maar een weegbrug hebben. Kost meestal maar een paar euro, maar kan je een hoop ellende verkomen.
Kans is dus dat je trailer zwaarder is dan 580 kg, dus ik hoop dat je een klein paardje of pony hebt om niet boven die 1200 kg te komen. En dan nog niet meer vervoeren met zadel op (scheelt weer een paar kilo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:12

Maar die vloer is standaard bij die trailers, dus geen extra optie.
Maar ik zal wel eens kijken in de buurt voor een weegbrug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:19

Ik heb ff naar atec gemaild of de rubberen vloer bij het gewicht hoort Haha!

Fitzroy

Berichten: 25095
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:03

Bij mij is het sowieso al vreemd. Op het typeplaatje op de trailer staat dat hij 650 kg weegt en op het papier 580.
Iig ga ik uit van de papieren en dat betekent dat er bij mij nog een paard van 720 kg in mocht.
Fitz weegt ongeveer 600 dus daar kom ik royaal mee uit.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:10

Bij mij op het typeplaatje staat de belasting per as: 650 kg x 2 dus totaal max. gewicht 1300kg. Op papier weegt mijn trailer maar 520 kg, onze auto mag maar 1000 trekken, ik heb een pony van tegen de 1,50 dus ik dacht dat dat wel goed zou gaan (480 kg zou hij dus mogen wegen), maar ik geloof als ik dit zo hoor dat een ritje naar de weegbrug niet een overbodige luxe is Knipoog

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:56

Maximum laadvermogen van de trailer waar ik mee rij is 1440 kg. Is een 1,5 paards. Auto weegt 1800 kg..dus kan gelukkig rijden met mijn B.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 08:41

Om van al dit gezeur en gereken af te zijn heeft mijn vriend zijn E gehaald. achteraf goed want we hebben nu een lichtere wagen. Ik ken ook het geval warin volgens de brochure de trailer 900 kg weegt en op papier 800 kg. Wat is dan het juiste gewicht?
METEN IS WETEN

Fiesta, freiberger, what else?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 09:42

Geloof mij maar, de gewichten op de papieren KLOPPEN NIET!!!!!!! Maar ja, maakt mij niet meer uit. Ik trek nu goed, wat jullie doen is jullie probleem en risico! Jullie zijn verantwoordelijk voor je paarden die jullie trekken. Als jullie te lichte auto's voor de trailers plaatsen is dat jullie risico maar bedenk wel dat het paard niet kan kiezen.......

Meten is Weten, echt dat is het enige om erachter te komen wat het werkelijke gewicht is van jullie trailers. Zelfs het Bit gaf al toe dat de werkelijke gewichten vaak meer dan 100 kilo hoger was dan op het papier stond. Doe wat met deze informatie of blijf een struisvogel spelen, maar besef wel dat jullie met levende wezens risico's lopen die dus geheel afhankelijk zijn van de onbenulligheid van de eigenaar.

Fitzroy

Berichten: 25095
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:59

Ik weet niet naar wie deze opmerking bedoeld is, Eleonoor, maar mijn Patrol mag 3500 kg trekken en ik heb mijn E. Dus voor mij maakt het niets uit hoeveel mijn trailer weegt en of dat overeenkomt met wat op het papier staat.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:21

Wat wel moet kloppen is dan het gewicht wat je trekt volgens de papieren van je trailer. Ik zag hier iemand staan met een teruggekeurde trailer naar 1200 kg. Een KWPN-er rond de 1.65 weegt ongeveer 600 kg. De trailer mag dus max 600 kg wegen en volgens mij zijn ze meestal zwaarder. In dat geval rij je dus onverzekerd en kan je een boete krijgen.
Fitz, jij hebt een trailer waar je gebaseerd op je papieren 720 kg kan laden. Maar volgens het plaatje op de trialer zou je maar 650 kg aan lading meenemen. Je hebt een vrij groot paard. Die van mij van 1,70 is gewogen 600 kg dus jij hebt maar 50 kg speling. Je auto kan het zat trekken, dat is het probleem dus niet, maar kloppen de gewichten wel volgens de papieren van je trailer. Is de combinatie niet zwaarder dan het maximaal toelaatbaar gewicht van de trailer? HEb je dat wel eens nagemeten?

Maar, ff goede vrienden allemaal, jullie moeten het zelf weten. Ook ik heb jaren gedacht goed te trekken. Een paard van 520 kg (gewogen), trailer op papier 580 kg dus 1100 kg aan de trekhaak dacht ik. Had een auto die 1200 kg mocht trekken, dus ik zat goed, dacht ik. Maar met mijn nieuwe paard van 600 kg (gewogen) kreeg mijn auto het wel zwaar. Vreemd, want volgens de papieren zat ik nog op 1180 kg, dus toch goed. Wel ondertussen een nieuwe auto gekocht die 1850 kg mocht trekken. Het maximaal toelaatbaargewicht van de trailer is trouwens 1600 kg (niet terug laten keuren, heb gewoon E-rijbewijs gehaald). Wat bleek, ik zet de trailer op een geijkte weegbrug op werk, helemaal leeg: 750 kg!!!! Dat was schrikken!!!!! wel 170 kg zwaarden dan op papier. Vandaar dat mijn oude auto aan het klagen was, er hing wel 1450 kg aan de trekhaak ipv de 1180 wat ik dacht. Zo zie je maar, ook ik trapte in de gewichten die op het papier stond maar zat er goed naast. Moet er niet aan denken dat een trailer met zijn remmen geschikt voor 1300 kg meer meetrok en de remmen gaan falen!!!!!! Ben nu erg blij dat de trailer geschikt is voor 1600 kg en een goede auto ervoor staat.

Fitzroy

Berichten: 25095
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:54

Ik heb gelukkig de combinatie al eens op de weegbrug gehad. Toen zat ik er met mijn vorige paard en dat was een megagrote knol (een nogal fors uitgevallen Burggraaf) nog onder.
Fitz weegt maar 580 kg, die is zelf bij de DA op de weegschaal gegaan Haha!.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:02

Je mag me wel Runningkawa noemen ipv iemand Lachen

Wij hebben de trailer nieuw gekocht en volgens atec was hij toen ook het gewicht wat er op de papieren stond. Dat hebben we toen speciaal gevraagd.
Vandaar dat ik er idd niet bij stil heb gestaan dat het niet zo zou kunnen zijn.

Onze auto mag btw wel meer trekken dan 1210 kg.
Maar dan idd alleen met E.
Dus op die manier gezien hebben we nog niet ondervonden dat hij het te zwaar vind.
ook niet met een noodstop op nat wegdek.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:59

Dit blijft een "beladen" onderwerp.
Ieder moet voor zich maar checken...zorgen dat gewoon alles in orde is. En Eleonoor, je kan je druk maken...heeft toch geen zin, is goed bedoeld, daar twijfel ik niet aan, maar mensen zijn toch vaak eigenwijs.
Laatst zei nog iemand tegen mij... "Mijn auto kan 3500 oid kilo trekken!!!" Ja...lekker belangrijk, daar draait het juist niet om. Gaat om de verhoudingen en het echte gewicht.
Je hebt er ook die z'n kop in het zand steken en gewoon rijden met een lichtere auto dan de max vermogen van de trailer is (met B)!
Zo zie je maar....weer 2 voorbeelden grrrrrrrr

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:10

Branca schreef:
Dit blijft een "beladen" onderwerp.
Ieder moet voor zich maar checken...zorgen dat gewoon alles in orde is. En Eleonoor, je kan je druk maken...heeft toch geen zin, is goed bedoeld, daar twijfel ik niet aan, maar mensen zijn toch vaak eigenwijs.
Laatst zei nog iemand tegen mij... "Mijn auto kan 3500 oid kilo trekken!!!" Ja...lekker belangrijk, daar draait het juist niet om. Gaat om de verhoudingen en het echte gewicht.
Je hebt er ook die z'n kop in het zand steken en gewoon rijden met een lichtere auto dan de max vermogen van de trailer is (met B)!
Zo zie je maar....weer 2 voorbeelden grrrrrrrr


Wat een auto mag trekken is niet hetzelfde als wat nog prettig is. Ik heb een Range Rover met idd 3500kg trekgewicht op papier met een toegstane vertikaallast van 150kg. Ik weet uit ervaring dat het niet fijn is om 2500kg achter deze wagen te hangen (1800kg oude Land Rover + 700kg trailer) en dan uit de Kennedytunnel te moeten komen bij Antwerpen. De Range Rover weegt zelf 1900kg, geen klein jochie dus en met een 3500cc V8 heeft ie power genoeg. Permanente 4x4 zorgt voor ruim voldoende tractie en toch is het niet fijn!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 14:33

Ff duidelijk maken.
Doordat je een trailer laat terugkeuren word je niet gevaarlijker op de weg.
Anders zou de RDW wel moeilijk doen.
Het maximale laadvermogen heeft niets te maken met het gewicht van de trailer.

Mijn vriend wil ook E halen, en dan mag deze combi ruim op de weg, en zou de auto ineens wel alles kunnen trekken.
Dus nu is het ineesn onveilig voor het paard en dan niet meer?

Verder heb ik de Atec geloofd en ik ben al op zoek naar een weegbrug.
Maar dat heeft niks met de kop in het zand steken te maken.
Maar gewoon denken dat als je een nieuwe trailer koopt je papieren ook kloppen.
Zeker als het nog gevraagd is.

Wat ik me dan eigenlijk afvraag is of bv, de atec en andere, niet strafbaar zijn door het verkeerde, niet kloppende, papieren te leveren bij een nieuwe aanhangwagen.
Je mag er eigenlijk toch wel van uitgaan dat die kloppen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Emj_23, IASCrawler, Lielle, Lui_, Mnoonn, Plus_en_Min, Sintara en 124 bezoekers