Hoe krijg ik die superstijve nek los?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Hoe krijg ik die superstijve nek los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 12:16

Baduhs halsspieren zijn net beton. Superstijf, en daar heeft hij regelmatig last van. Op een wat kleinere volte bijvoorbeeld zwenkt hij helemaal uit omdat hij niet goed mee kan buigen. Inmiddels masseer ik het zachtjes elke dag, en ik laat hem op z'n westerns minivoltetjes lopen waarbij hij zijn nek wel moet buigen, maar wat kan ik nog meer doen?



caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:28

bubbels schreef:
Baduhs halsspieren zijn net beton. Superstijf, en daar heeft hij regelmatig last van. Op een wat kleinere volte bijvoorbeeld zwenkt hij helemaal uit omdat hij niet goed mee kan buigen. Inmiddels masseer ik het zachtjes elke dag, en ik laat hem op z'n westerns minivoltetjes lopen waarbij hij zijn nek wel moet buigen, maar wat kan ik nog meer doen?


is hij medisch wel volledig in orde?

als hij zoveel pijn heeft dat hij niet kan buigen, zou ik hem ook niet gaan dwingen. als je zeker weet dat hij medisch niets heeft zou ik hem gewoon soepel proberen maken. sommige paarden zijn net leidingen die je eerst moet ontdooien. en ontdooien moet je ook langzaam doen, anders springen de leidingen Haha!

dus begin met soepelmakende oefeningen , die z'n hele lijf soepel maken, zodat ie soepel van staart tot neus is.

- voltes (je kan ook bvb op een linkervolte eens rechterstelling vragen)
- schouderbinnenwaarts
- travers
- goed voorwaarts neerwaarts rijden
- zorg ervoor dat je hem niet dwingt met de teugels, dat ie zichzelf draagt, niet op je hand leunt. Frusty

verwacht niet dat ie als je dit doet dat ie na 1 les ongelooflijk los is, maar het zal een tijdje duren, maar zeker zal het lukken!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 12:34

Medisch is hij in orde, maar stijf. Het is een ex-renpaard en dressuur "snapt" ie soms gewoon niet. Hij is gewend om met zijn neus recht vooruit de benen onder zijn lijf vandaan te rennen, en nou wil ik hem ineens inbuigen. Dat vind hij moeilijk. Ik geloof niet dat hij echt pijn heeft, hij probeert het wel en verkrampt verder niet in de rest van zijn lijf. In ieder geval bedankt voor je tips!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 13:20

masseren heeft denk ik geen nut. tijdens het rijden moetje bepaalde oefeningen vragen. inbuigen naarlinks, inbuigen naar rechts, op verschillende hoogtes. als je hem laag kan rijden zou dat heel fijn zijn, dat is een teken dat hij onspant, forceer niets, maar probeer met milimeters. en zo steeds verder. rijdt veel slangenvoltes en overvraag hem dan niet. let daar op. Weet je zeker dat hij verder wel in orde is? misschien zowiezo even goed om een Fysio te laten kijken.
als je hem zou longeren, zou je dat kunnen doen met dubbele longe ipv van bijzet. door de bubbele longe kun je hem ook inbuigen.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:48

Vind persoonlijk dat masseren nog niet zo verkeerd hoor, mits je het goed doet natuurlijk. Er zijn mensen genoeg die hun paard eerst laten stretchen voor ze erop stappen. Eventueel met een wortel bv. om hem in te laten buigen en voorzichtig steeds iets verder proberen te gaan. Dit kun je dan met rijden verder uitwerken. Kattebeest komt met leuke oefeningen als travers aanzetten maar met een paard dat niet buigt heeft dat dus geen nut. Travers kun je een paard ook fijn mee op de kop rijden als je het niet goed aanpakt. Met een dubbele longe longeren is ook nog een vak apart, dus niet zonder begeleiding aan beginnen...
Die slangevoltes enzo is wel een goed idee en je kunt ook bv. afwenden bij A en dan om en om voltes halve baan links en rechts gaan rijden. Worden ze ook super handig van.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:57

ja, masseren heeft nut, als je het niet kan...
dat bedoelde ik, een massage is dan niet doeltreffend en kan zelfs slecht zijn in zo`n geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:00

Zo die stijfheid niet eigenlijk een balansprobleem zijn?
Je kunt dat testen door naast je paard te gaan staan ter hoogte van zijn middenhand en hem een worteltje te laten pakken. Kan hij voldoende buigen om je worteltje te pakken? Kan hij zichzlf op zijn rug krabben met zijn tanden? Controleer dat op links en rechts.
Als dat allemaal goed gaat is je paard zeer waarschijnlijk gewoon een slappe dweil die zijn balans nog niet heeft op de volte. Wat dat betreft moet je dan te werk gaan als met een 3 jarige die je net een half jaar zadelmak hebt.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 17:38

Sando schreef:
ja, masseren heeft nut, als je het niet kan...
dat bedoelde ik, een massage is dan niet doeltreffend en kan zelfs slecht zijn in zo`n geval.


Maar ik kan dus wel masseren, dus baat het niet dan schaadt het niet. Mijn paard is nou niet bepaald een slappe dweil te noemen, da's een beetje kort door de bocht. Die spieren zijn gewoon stijf, en ze moeten los.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 17:50

oke, dan zal het wel goed zijn... ik ging er vanuitdat je niet kon masseren.
Ja, hoeveel mensen kunnen nou paarden masseren hier op bokt..handje vol? ben jij er eentje van.... Pling

en ik heb hem geen slappe dweil genoemd.....

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 17:52

Dat was Jippie, die noemde hem een slappe dweil, maar ben nie boos. Haha! Het is niet zo dat ik elke kwaal kan wegmasseren, maar een ontspannende massage kan ik wel.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:14

nou , moet je weten; je kan je paard niet zomaar wijs maken:
nu hoef je niet zo hartstikke hard te draven met die neus in de wind
nu moet je verzameld gaan lopen

het zal wat tijd vragen en geduld

en het kan wel zijn dat ie af en toe stijf is, dus nog een goeie tip: warm goed op en laat hem goed voorwaarts - neerwaarts lopen de laatste minuutjes zodat ie niet stijf is de volgende dag! succes

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 18:19

Het is geen draver, het is een renpaard (galop dus), en dat is al helemaal plat over de grond scheuren. Als het veel tijd gaat kosten neem ik die natuurlijk, het moet hem absoluut geen pijn gaan doen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:28

bubbels schreef:
Mijn paard is nou niet bepaald een slappe dweil te noemen, da's een beetje kort door de bocht.

Maar de spieren die hij nodig heeft op de baan zijn hele andere dan in de dressuurring. In dat opzicht kan hij dus wel slap zijn.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 13:12

Die spieren zijn slap, maar dan is het hele paard nog geen slappe dweil. Merk trouwens nu al vorderingen. Mijn kerel doet vreselijk zijn best.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers