D-Day

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

D-Day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 23:45

Ik wil Lisenka laten dekken door D-Day. Wie kent nakomelingen van D-Day. Wat zijn hun stokmaten als je die weet. In de index staat dat hij klein fokt. Het ligt er ook natuurlijk aan hoe groot de moeder is. Hoe zijn hun karakters???
Alvast bedankt!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 23:57

kennissen hebben een 3-jarige van D-Day, ze zijn hem aan het beleren en hij heeft een super karakter! Hij is ongeveer 1.66 groot maar groeit nog wat door.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:00

D-Day staat er inderdaad om bekend dat hij erg klein fokt. De karakters daar weet ik niets over, daar zal iemand anders je vast wel mee kunnen helpen Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 08:09

De kans dat er een E uitkomt op die van jouw is groot.


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:45


Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:51

chantal1 schreef:

Ik denk dat ze wel heeft geïnformeerd of er wel of geen e-pony uit zal komen.


Huh, krijg je tegenwoordig een garantie erbij als je gaat fokken Verward

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:54

HUH, weet ik veel???
Maar je kansen worden dan wel besproken neem ik aan en beter dan hier op Bokt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:57

Het lijkt me dat als je een degelijk onderzoekje hebt uitgevoerd naar nakomelingen dat je dan op F&A niet meer de vraag hoeft te stellen of hij klein fokt?
Ik trek hieruit mijn conclusie dat ze dus alleen in het bewaarboekje van het KWPN heeft gekeken en vertel ik dat ik denk dat de kans groot is dat er een E pony uit gaat komen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:00

Misschien wil ze toch wat voorbeelden van nakomelingen zien?
De laatste die ik heb gezien was fatsoenlijk aan de maat.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:04

Ik ken een D day uit een merrie van 1.65m maar als deze de 1.60m gaat halen mogen ze van geluk spreken. Verder wel een mooi type paard.

De hond is de betere mens

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:05

Ik heb een D-Day x Rigoletto en die is idd niet echt aan de maat. Maar bij ons in de regio loopt nog een D-Day rond die ik wel eens op concours tegen kom en die is een stuk groter dan die van mij. Ik denk dat het erg afhangt van de stokmaat van de merrie.
Ik vind zelf dat mijn D-Day een super karakter heeft. Niet extreem bewerkelijk, zeker geen dooie, maar fijn te rijden en super makkelijk op stal. Marcel Beukers heeft 'm voor mij zadelmak gemaakt en die was heel erg te spreken over hem. Het is gewoon een broodnuchter paard. Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:08

chantal1 schreef:
Misschien wil ze toch wat voorbeelden van nakomelingen zien?
De laatste die ik heb gezien was fatsoenlijk aan de maat.


Was zeker ook de eerste
De hengst op de hengstenkeuring had maat voldoende
Hier in de buurt lopen heel veel E pony's van D Day uit het jaar dat het KWPN hem afkeurde voornamelijk op zijn vreemde gebruik van het achterbeen (in de volksmond schaatsen genoemd) Gordijn stelde hem toen uit woede voor een minimum bedrag ter dekking. Hij heeft hem nu trouwens weer teuggekregen uit het buitenland en dat is ook niet omdat ie daar zo subliem fokte

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 13:44

Daar ben ik het dus niet mee eens. In "het buitenland" schijnt deze hengst bijzonder geliefd te zijn. Heb je het al met mensen uit het buitenland over gehad die er mee fokten?
Het lijkt mij ook als fokker zelf zijnde dat je eens je eigen merrielijn & hengstenlijn moet uitspitten of daar geen klein verervende paarden tussen zitten.
Is dat niet het geval dan lijkt het mij niet zo'n probleem om met D-Day te fokken maar eerder een toevoeging.
D-Day's moeder zelf is een kleintje (heb jij mij ooit nog eens verteld) maar Donnerschwee, Donnerhall, Freiherr, Adrian xx, Welt As, Goldpilz enz. enz. zijn alle geen kleintjes. Laat D-Day zijn nakomelingen dan wat kleiner zijn kan het waarschijnlijk wel zeer goed uitpakken in de generatie daar op.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:03

Schaatsen??? Mijn D-Day heeft juist een ongelooflijk goed achterbeengebruik... En ik meen mij te herinneren dat Jan Peeters zich in een interview (in de Bit) zich erg lovend heeft geuit over de D-Day nakomelingen..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:51

Pava schreef:
Schaatsen??? Mijn D-Day heeft juist een ongelooflijk goed achterbeengebruik... En ik meen mij te herinneren dat Jan Peeters zich in een interview (in de Bit) zich erg lovend heeft geuit over de D-Day nakomelingen..


Jan Peeters is al sinds jaar en dag in dienst van Gordijn

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 19:52

chantal1 schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens. In "het buitenland" schijnt deze hengst bijzonder geliefd te zijn.


Ja daarom komt hij ook terug Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:12

Ik heb zelf een D-Day merrie gehad die krap 1.62 was.
Ze kwam uit een moeder van 1.69 die in combinatie met andere hengsten wel grote veulens gaf.
D-Day heeft bij deze merrie dus wel zeker verkleinend gewerkt.
Verder was het wel een heel chique dier met een goed achterbeengebruik.

Ik heb ook gehoord dat D-Day in Zweden erg populair was bij de fokkers, maar heb geen idee of daar goede nakomelingen van gekomen zijn.

De jonge D-Day op de hengstenkeuring was ook niet super groot met zijn 1.64.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 20:14

Hij heeft een poos in Flyinge gestaan,
dus dat verklaard wel dat hij met name in Zweden gebruikt werd.

Ik ben zelf wel gecharmeerd van zijn bloedvoering.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:56

sarabande"]
[quote="chantal1"]Daar ben ik het dus niet mee eens. In "het buitenland" schijnt deze hengst bijzonder geliefd te zijn.
[/quote]

Ja daarom komt hij ook terug Verward
[/quote]

Misschien omdat nou de Nederlandse fokkers hem ook weten te schatten?

[quote="sarabande schreef:
Was zeker ook de eerste
De hengst op de hengstenkeuring had maat voldoende
Hier in de buurt lopen heel veel E pony's van D Day uit het jaar dat het KWPN hem afkeurde voornamelijk op zijn vreemde gebruik van het achterbeen (in de volksmond schaatsen genoemd) Gordijn stelde hem toen uit woede voor een minimum bedrag ter dekking. Hij heeft hem nu trouwens weer teuggekregen uit het buitenland en dat is ook niet omdat ie daar zo subliem fokte


Je veronderstelt hier weer eens dingen en weer als men naar "bewijzen"vraagt krijg je hier geen antwoorden op.
Geef dan eens voorbeelden van mensen uit Zweden die niet te vreden over de verervingscapaciteiten van deze hengst. Of heb je nog met niemand gesproken, ik durf er eigenlijk wel om te wedden dat het zo is.
Je mag trouwens ook wel voorbeelden geven van "alle e-pony's" bij jou in de regio, ik ken nl. ook mensen die uit die regio komen en ik heb het nagevraagd en die hebben geen flauw benul van jou uitspraken.
Ik heb het vermoeden dat de uitspraken wat uit de lucht gegrepen zijn en ik zal zeker eens vragen wat die Jan Peeters er van weet.

En ik wacht geduldig af op voorbeelden.

Trouwens, die Today was dan wel 1.64 maar is toch voor €65.000 verkocht op de veiling. Daar komt ook nog bij dat deze hengst nog 3 jaar moet worden en zal zeker nog wat groeien.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:14

Draai dat allemaal maar eens om Chantal, dat bewijzen en zo. Ik bedoel maak je eigen woorden maar eens waar. En goed lezen he ik zei dat de D Day op de keuring wel voldoende maat heeft.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:16

Tuurlijk lopen er ook grotere D Days rond,
het gaat nu alleen om de combinatie met de merrie van Phia, dat is er ook een van onder de 1.65 als ik het goed heb.

Bij D Day komt het voornamelijk bij de moeder vandaan:
Citaat:
Rapport van de bezichtiging in 1998 van de moeder:

Merrie: Rudira H 33 01109 82 OldS

Protocol:
Rudira is een bijzonder rijtypische merrie met veel bloeduitdrukking. Zij staat voldoende in het rechthoeksmodel, maar zou over meer formaat mogen beschikken. Het hoofd is sprekend. De nek is goed gevormd. De hals is goed van vorm en lengte. De bespiering is voldoende. De schoft is goed ontwikkeld en heeft voldoende lengte. De schouder is ruim voldoende van lengte en ligging. De rug is goed gevormd. De lendenpartij is iets strak en ruim voldoende bespierd. De croupe is hellend en heeft ruim voldoende lengte. De staartinplant is wat hoog. De broekspier loopt voldoende ver door. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is iets lang. De voeten zijn wat smal; de verzenen zijn ruim voldoende ontwikkeld. Het beenwerk is teer, de kootstand is wat week. Ten gevolge van een oude verwonding aan het rechtervoorbeen is de beweging vanwege kreupel-heid niet te beoordelen.

Stokmaat: 1.60 m

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:31

sarabande"]
Draai dat allemaal maar eens om Chantal, dat bewijzen en zo. Ik bedoel maak je eigen woorden maar eens waar. En goed lezen he ik zei dat de D Day op de keuring wel voldoende maat heeft.
[/quote]

Hahaha, jij kwam het eerst met veroordelingen! Niet ik. Maar goed komt tijd komt raad he.
Zodra jij hier niet met voorbeelden komt aanzetten weten we precies hoe de vork in de steel zit Haha!

Ik had het niet over jou met die D-Day op de keuring, jij leest vrij selectief...

[quote="Sjuimpje schreef:
Tuurlijk lopen er ook grotere D Days rond,
het gaat nu alleen om de combinatie met de merrie van Phia, dat is er ook een van onder de 1.65 als ik het goed heb.


Kijk, daar heb je volledig gelijk in, dat het over D-Day in combinatie ging met de merrie van Phia. Maar iemand anders in dit topic begon er over dat D-Day alleen maar e pony's bracht, de D-Day op de hengstenkeuring de eerste was die aan de maat was en dat hij niet voor niks vanuit Zweden terug is gekomen naar Nederland maar omdat hij daar waarschijnlijk negatief uit de verf kwam (volgens Sarabande). Nou ik wil wel eens weten hoe en wat voordat hier weer eens een hengst met roet wordt besmeerd.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 20-02-03 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 22:36

De merrie die we willen laten dekken door D-Day is ongeveer 1.68/1.69 hoog, en ze is vrij fors van bouw. Het is een Matador (May Sherif) x Belisar x Doruto uit de Manda lijn. De moeder van mijn merrie is 1.58.
Ik moet het natuurlijk zelf weten, maar is het risico dat er een kleine uitkomt groot of klein. Verward Verward


Stukje over D-Day uit de folder van De IJzeren Man:

D-Day heeft in Zweden in 1999 veel kampioenen geleverd. Hij gaf daar goed bespierde en gelijnde paarden, die zich in de basisgangen zuiver, lichtvoetig en in goede balans bergopwaarts presenteerde. In Zweden is hij zeer geliefd.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:42

Aha dus toch heel geliefd in Zweden, dat had ik dan niet verkeerd gehoord Lachen
Ik hoop trouwens dat dat een typfout is, dat de moeder van je merrie 1.58 is.
Zal wel 1.68 zijn.
Ik dat geval zou ik het risico wel durven nemen, verwacht uit de combinatie niet zo snel een E pony.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:43

Ja, je had het toch goed gehoord Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 119 bezoekers