Tips?:achteruit lopen aan de hand als het niet mag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Tips?:achteruit lopen aan de hand als het niet mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 23:29

Sinds gister gaat veerle in haar achteruit zodra ik haar in de bak wil zetten. Als ik naar haar kont wil om een tik te geven gaat ze alleen maar sneller achteruit, of draait zich om. Omdat ik veel alleen op stal ben moet ik haar toch weer alleen vooruit zien te krijgen. Kwaad worden met stem ed. reageerd ze niet op. Vandaag lukte het uiteindelijk (gelukkig was er wel iemand op stal nu om te helpen) maar toen ze in de bak kwam begon ze te steigeren (aan de hand).

Het is niet echt ideaal daar om iets op het erf te doen aangezien ze nog niet veel kent, en het erf niet echt fijn is daar...
Ze doet ook het zelfde als we naar de poetsplaats gaan, uiteindelijk lukt het wel, maar daar gaat ze dan hangen aan de ketting...

Iemand dé oplossing?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:05

Misschien een lange zweep meenemen, zodat ja haar makelijk een tikje op haar kont kan geven en toch de controle bij de voorkant behoud.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:16

Laat haar maar 'n paar rondjes achteruit gaan en als ze wil stoppen laat je haar nog een (paar) extra rondje(s) doen Schijnheilig

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 09:24

een longeerlijn achter haar langs doen en vragen of iemand helpt, zodra zij achteruit gaat longeerlijn "aantrekken" misschien helpt dat?

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:23

Ik zou hetzelfde doen als wat Kais zegt...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:26

Tip van Kais werkt echt!

Zelf gebruik ik altijd (bij dwarse maar niet te hete) paarden een dressurzweepje. Ik heb het paard dan aan touw of teugel in mijn rechterhand. Als het paard dan staakt, of terug wil, kan ik met mijn linkerhand, zonder mijn bovenlichaam van de voorhand af te draaien, ene flinke mep verkopen in de flank. Reken mer maar op dat dat ze zal genezen.
Maar je paard kan er wel erg heet van raken, dus wel even opletten..dit kan niet bij ieder paard. Maar als hij je gewoon uittest, doen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:44

Als ze er niet vooruit in wil, dan zet je haar er gewoon achteruit in, even handig draaien en voila, gefopt!

En idd ook wat Kais zegt, ze WIL zo graag achteruit, nou dan ZAL ze ook achteruit totdat ze er tureluurs van wordt!

Wat ook nog wel eens wil helpen is om ze achteruit ergens tegenaan te laten lopen met hun achterste, dan willen ze vaak ook ineens wel vooruit! Maar dat moet dan wel een veilig iets zijn waar ze niet met een been in kunnen komen. Dus geen hek maar een muur of een schot.

En op tijd belonen natuurlijk he, vooruit moet prettig zijn, achteruit naar.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:02

Idd omdraaien die hap en dan achteruit, nu zitten er paarden tussen die dan omhoog komen, ligt aan het paard.
95% doet het wel. Zo heb ik zelfs stakende tinkers op spuitplaatsen gezet Haha!
De andere manier, maar dan moet ze wel veilig zijn, is met een longeerlijn en zweep schuin naast haar lopen, op die manier 'drijf' je meer ipv leiden.
Overigens zou ik daar eerst mee oefenen bij bijvoorbeeld het uitstappen aan de longe.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:28

Sluit me bij het expres achteruit zetten aan! Dat werkt super, ik doe het ook altijd! Werkt overal bij, bij niet stilstaan bij opstijgen, bij omdraaien ideaal en paardvriendelijk.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:06

Idd, als ze in achteruit gaat, dan zal ze dat ook moeten blijven doen tot ze het moe is!

Ze is nog jong, dus ze moet waarschijnlijk nog fatsoenlijk aan de hand leren lopen, oefen dit ook voldoende, dat is heel belangrijk.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:42

Ben het volkomen eens met Kais. Als zij achteruit wil, dan zal ze achteruit, maar wel zo lang tot zij er ziek van wordt en niet meer achteruit wil }> Je kunt inderdaad ook gewoon achterwaarts de bak in.
Als ze eenmaal gaat steigeren aan de hand, beuk je haar flink die bak door...Bud heeft één keer gesteigerd en daarna nooit meer. In dat geval moet je respect afdwingen, anders wordt het te gevaarlijk.