pessoa, pelham, watertrens, kk etc etc etc

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

pessoa, pelham, watertrens, kk etc etc etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 14:16

Hoi,

Ik ben benieuwd met wat voor bit jullie rijden en waarom jullie voor dit bit hebben gekozen. De paarden die ik rij rij ik met een bustrens aurigan ik geloof dat dat dit bit is..
Afbeelding

Voor m,n eigen paard heb ik een paar dagen een K&K scholingsbit gebruikt..
Afbeelding

De reden dat ik dit bit tijdelijk gebruikte was omdat mijn paard gigantisch stug was op m,n gewonen bit, na advies van mijn instructrice heb ik een paar dagen met dit bit gereden wat zeer goed beviel voor al het resultaat was goed !! Ongelovelijk daarna was het probleem opgelost en dat omdat ik een paar dagen dit bit had gebruikt.

Nu ben ik dus benieuwd wat jullie ervaren met welke bitten ...


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 15:30

ik rijd met een dubbelgebroken watertrens

je hebt er met bolletjes of plaatjes in het midden.

die van mij is met een plaatje.

een zacht bit, waar m'n paard ontspannen oploopt.

ik rijd enkel op bustrens of dubbelgebroken watertrens.

uiteindelijk moet je al je 'problemen' rijtechnisch kunnen oplossen ipv met een ander bit.

natuurlijk kies je voor een bit dat je paard zelf prettig vind. Lachen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:41

tobias werd altijd met dubbelgebroke gerede met plaatje, alleen meneer was erg bewegelijk. heb er toen eens een dun enkelgebroke ingelegd! dat bleek later een onderlegtrens te zijn! maar ik reed er toen al zo lang mee, en had hem toen lekker aan het been, regelmatiger, dus rijd er nog steeds mee! heb 1 lesje geprobeerd met enkel gebroken bustrens, maar dan vliegt ie met mij het veld over! ik zullen heus wel andere bitten zijn waar die goed op kan lopen! maar ik wil het niet proberen, ben bang dat ik WEER zo lang bezig ben om heem weer goed te krijgen! en dat wil ik niet.
het vervelende is dat een groot deel van de mensen zegt dat het een onderlegtrens is en een paar andere die denken dat het nog net de goede dikte heeft om het als enkel gebroke bitje te zien. ik heb hem nog nooit opgemeten, omdat ik gene idee heb hoe dat moet....

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:46

Ik rij Zilvia met een D-trens, ik heb met haar verschillende bitten geprobeerd, maar met deze liep ze het beste, bij andere wou ze wel een gaan kloten

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:09

Dubbelgebroken watertrens van koper.
Ik reed eerst met een enkelgebroken watertrens met een ringetje, omdat ie anders te sterk is, maar hij ging zich steeds meer verzetten (hoofd omhoog, harde mond, niet kauwen, niet schuimen, gaan rennen, enz.)
Heb toen wat op internet gezocht onder 'verzet' en 'bitten'. Daar vond ik dat de dingen die Knilles deed vormen van verzet waren, en dat dat zou kunnen komen door pijn in zn mond.
Toen ben ik onderaan begonnen, met het zachtste bitje wat k kon vinden, en hij liep meteen perfekt...
Voel me nog steeds een beetje schuldig...Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:15

RVS enkelgebroken bustrens voor eigenlijk alle paarden, behalve Tryntje, die heeft een dubbelgebroken watertrens (weet eigenlijk niet waarom).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:44

Rijdt Stiek altijd met een Happymouth appelbitje, (bustrens met appelsmaak) en Gently reed ik altijd op een dubbelgebroken argentaan. Nu op een enkel gebroken D-trens omdat ik daarmee iets meer in de handen heb. Op de dubbelgebroken werd ze me nog wel eens te los en wou graag iets meer druk in de handen om mee te werken. Met springen en buitenrijden gebruik ik voor gently een pessoa omdat ze me anders te heet onder de kont wordt en teveel gaat stormen op het hout... Dat ding met appelsmaak heb ik ooit eens in een opwelling gekocht maar Stiek loopt er super op dus zie geen reden om te wisselen.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 06:50

Patent en Voltrack rijden we met een gewoon dubbel gebroken watertrensje, dat vinden ze gewoon fijner. En Jopie heeft een dubbel gebroken aurigan watertrensje en hij heeft z`on scholingsbit.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 09:16

Met de meest goedkope en simpele enkelgebroken watertrens van RVS die je je kunt bedenken.

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:22

Enkel gebroken watertrens Lachen Alle manegepony's worden daarmee gereden...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:45

Dennis en Tammy met een heel simpel enkel rvs gebroken bustrensje. Tamaartje en Pauleen met een enkel gebroken watertrensje.
Niets bijzonders dus.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:08

Pablo ongebroken watertrens vw zijn lage verhemelte
Raimaer dubbelgebroken aurigan watertrens; vanaf het begin gebruikt en bevalt prima.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:21

Dubbelgebroken watertrens of dubbelgebroken d-trens met rolletje. Op een bustrens loopt ze voor geen meter, en verder heb ik nooit wat geprobeerd. Ik hou niet van geexperimenteer met bitten, en zacht is wat Flair nodig heeft.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:29

Slapen
Dit hebben we al zo vaak gehad,
ik geef er eens een andere draai aan!

Ik rijd op een pelhalm, daar heeft mijn vader prikkeldraad omheen gewikkeld,
en echt waar! Als je je teugels opneemt heb je helemaal niets meer in je handen! Cool


Grapjuh...
Ik rijd ze meestal op: Dubbelgebroken K&K, enkelgebroken K&K, gewoon dubbelgebroken, of Stang en trens K&K

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 12:46

Sjuimpje schreef:
:Z
Dit hebben we al zo vaak gehad,
ik geef er eens een andere draai aan!

Ik rijd op een pelhalm, daar heeft mijn vader prikkeldraad omheen gewikkeld,
en echt waar! Als je je teugels opneemt heb je helemaal niets meer in je handen! Cool


Grapjuh...
Ik rijd ze meestal op: Dubbelgebroken K&K, enkelgebroken K&K, gewoon dubbelgebroken, of Stang en trens K&K



hehe k dacht al Tong uitsteken

prompter

Berichten: 10911
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:50

Ik rij Danny al 2 jaar niet meer met bit, maar met een Parelli-touwhalster. Bevalt prima! Toen we nog serieus aan het dressuren waren op een simpele gebroken RVS bustrens, en daar liep ze ook in de drafkoersen mee. Rain loopt nu drafkoersen met zo'n zelfde bit.

Extremely rare and Beyond Compare

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 12:59

promptertje schreef:
Ik rij Danny al 2 jaar niet meer met bit, maar met een Parelli-touwhalster. Bevalt prima! Toen we nog serieus aan het dressuren waren op een simpele gebroken RVS bustrens, en daar liep ze ook in de drafkoersen mee. Rain loopt nu drafkoersen met zo'n zelfde bit.


Okey meer uitleg over "parelli touwhalster" rij je nu zonder bit Verward

prompter

Berichten: 10911
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:04

Meryl schreef:
Okey meer uitleg over "parelli touwhalster" rij je nu zonder bit Verward


Ja, ik rij zonder bit, met een simpel touwhalster zonder toeters of bellen eraan (geen "Controleneusriem" of zoiets die extra druk uitoefent), alleen van een goede kwaliteit touw. Teugels zitten onder de kin, net als bij een bosal. Wil je nog meer weten?

Extremely rare and Beyond Compare

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:10

Sjuimpje schreef:
:Z
Dit hebben we al zo vaak gehad,
ik geef er eens een andere draai aan!

Ik rijd op een pelhalm, daar heeft mijn vader prikkeldraad omheen gewikkeld,
en echt waar! Als je je teugels opneemt heb je helemaal niets meer in je handen! Cool




pff dierenbeul.

Je kunt er veel beter stroomdraad omheen doen, dat vinden paarden heerlijk.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 13:14

promptertje"]
[quote="Meryl schreef:
Okey meer uitleg over "parelli touwhalster" rij je nu zonder bit Verward


Ja, ik rij zonder bit, met een simpel touwhalster zonder toeters of bellen eraan (geen "Controleneusriem" of zoiets die extra druk uitoefent), alleen van een goede kwaliteit touw. Teugels zitten onder de kin, net als bij een bosal. Wil je nog meer weten?
[/quote]

Ja, heb je dan wel controle ???? En nagevelijk etc ....

prompter

Berichten: 10911
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:47

Meryl schreef:
Ja, heb je dan wel controle ???? En nagevelijk etc ....


Ja, ik heb controle Lachen , en voor noodgevallen heeft meneer Parelli de one-rein-stop uitgevonden, maar die heb ik in die 2 jaar slechts 2 keer nodig gehad, en hij werkt! Nageeflijk rijden is wel mogelijk, maar het is niet hetzelfde als met bit. Met een halster is het toch meer "signaal rijden", dwz je doet pas iets als het paard iets moet veranderen, daar tussenin is er geen druk op de teugels en hangen ze door, net als bij andere bitloze optomingen als bosal en mecate. Met bit kun je fijngevoeliger werken, maar aangezien ik geen (wedstrijd)dressuurambities meer met Danny heb hoeft dat niet meer. Wil niet zeggen dat ik er niet dressuurmatig meer mee rij, ik ben pas begonnen met het aanleren van de galopwissels - jawel, met een draver Haha! .

Oh ja, ik kan er ook prima mee op strand en in bos rijden, ik ben nog steeds heel

Extremely rare and Beyond Compare

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 14:04

promptertje"]
[quote="Meryl schreef:
Ja, heb je dan wel controle ???? En nagevelijk etc ....


Ja, ik heb controle Lachen , en voor noodgevallen heeft meneer Parelli de one-rein-stop uitgevonden, maar die heb ik in die 2 jaar slechts 2 keer nodig gehad, en hij werkt! Nageeflijk rijden is wel mogelijk, maar het is niet hetzelfde als met bit. Met een halster is het toch meer "signaal rijden", dwz je doet pas iets als het paard iets moet veranderen, daar tussenin is er geen druk op de teugels en hangen ze door, net als bij andere bitloze optomingen als bosal en mecate. Met bit kun je fijngevoeliger werken, maar aangezien ik geen (wedstrijd)dressuurambities meer met Danny heb hoeft dat niet meer. Wil niet zeggen dat ik er niet dressuurmatig meer mee rij, ik ben pas begonnen met het aanleren van de galopwissels - jawel, met een draver Haha! .


Oh ja, ik kan er ook prima mee op strand en in bos rijden, ik ben nog steeds heel
[/quote]

Ja ga je zonder bit het bos in en naar het strand ?? Pff dood eng ...

prompter

Berichten: 10911
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:23

Meryl schreef:
Ja ga je zonder bit het bos in en naar het strand ?? Pff dood eng ...


Vond ik in het begin ook Haha! . Mijn merrie is hypernerveus en kan er een vrij aardig tempo voorgooien, maar nu merk ik het verschil niet meer. Of eigenlijk wel, ze is rustiger geworden. En als ze wilde gaan hollen dan deed ze dat toch wel, ook met bit, dat was voor mij ook een reden om eens naar iets anders te zoeken. Maar je moet voor zoiets wel vertrouwen in je paard hebben en, ook niet onbelangrijk, je paard moet denk ik ook vertrouwen in jou hebben: dat paard moet echt denken "als dat mens zegt dat ik moet stoppen doe ik dat maar, zij zal het wel beter weten" of hoe paarden zoiets ook zien Knipoog ....

Extremely rare and Beyond Compare

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 14:31

Ja, ik zou het nooit proberen....dood eng want het blijven dieren... maar wel leuk als het bij jou zo wil Pling


Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:10

En ik rij met.... hackamore Lachen .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Franchipanna, Siebel, Tzatziki, Ubermetrics en 10 bezoekers